Vuosimallin perusteella sanoisin että se on 5HP19. Katso huoltokirjan tai varapyöräkotelon varustetarrasta laatikon koodi ja tarkan ZF:n tyypin löydät sen jälkeen googlaamalla. Tai sitten könyät auton alle ja katsot laatikon kyljestä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Multitronic vai Tiptronic?
Collapse
X
-
Audi a4 b7 2.0tdi multi vai tiptronic
Tyhmä kysymys ehkä mutta tuli tommonen auto ostettua ja olisi kiva saada varmuus onko tuossa tippi vai multi kun ulkomaisilla foorumeilla sanotaan että ei olisi tippiä ollenkaan etuvedossa mutta service manuaalissa on koodi 0G7 joka kuitenkin viittaisi tippiin eikö?
Comment
-
Vieras
Se tiptronic tarkoittaa sitä että on käsivalinta mahdollisuus. Tiptronic ei ole virallinen nimi momentinmuuntimella varustetulle vaihteistolle, se ihan kansan keksimä nimi.
Comment
-
A4 B6 -automaattivaihteisto
Hei,
tästä aiheesta on paljon tarinaa, mutta kysyn vielä, että onko B6-sarjaan ollut koskaan mitään muuta automaattia tarjolla kuin multitronic? Puhun nyt siis etuvetoisista malleista. B6-Avant kiinnostaisi ja tykkäisin kovasti automaatilla ajella seuraavaksi, mutta multitronic-tarinat ovat vaan liian lohdutonta tarinaa luettavaksi...
- 1 like
Comment
-
Turbiinillisista automaateista hajoilee turbiinit ja venttiilikoneiston solenoidit, DGS-vaihteistoista kytkimet, multitronikista hajoilee kaikki mitä hajota voi... Nettikirjoitukset on värittynyt vain huonoista kokemuksista, kukaan ei koskaan kehu kuinka joku vain toimii vuodesta toiseen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestikukaan ei koskaan kehu kuinka joku vain toimii vuodesta toiseen.
Jatkakaa...
Comment
-
Niin, paino sanalla aika hyvin, mitä nyt jos vähän ulisee joku vaihde. Tai vaihtoehtosesti voi hajota myös koko salkku.
Ei niitä automaattiaskeja kannata ihan liikaa alkaa jännittämään, jannekk kiteytti asian aika hyvin. Eikä sekään ole kirkossa kuulutettua että manuaalin kanssa olisi huoletonta elämää, kytkimestä ja vauhtipyörästä puhumattakaan.
Comment
-
Vaikken mitään mistään tiedäkkään, mutta pienet kokemukset viime vuosilta löytyy kaikista yllä mainituista askeista.
4F 3.0TDI Tippilootalla (2006) oli ajettu 335tkm kun sen tolppaan rysäytin. Laatikko öljyt oli vaihdettu kolmesti noin 100tkm välein. Hiukan ryömintänopeuksissa laatikko paukautteli kun vaihtoi ja täyskaasukiihdytyksissä joskus tuntui hieman "luistavan" kun kierrokset nousivat turhan korkealle. Auto oli toki lastutettu peli. Mitään varsinaista vikaa laatikossa ei ollut.
Nykyinen 4F 2.0TFSI Multitronic (2007) on nyt ajeltu 235tkm. Autossa täydellinen huoltohistoria ja laatikolle ei ole tehty mitään muuta kuin öljynvaihto 60tkm välein. Vaihteisto toimii täysin moitteettomasti ja "vaihtaa" todella huomaamattomasti.
Edellinen Superb 2.0TDI 140hv (2014) oli ajettu 226tkm kun sen syyskuussa pois myin. Tässäkin laatikko (DSG) toimi ilman mitään huomauttamista. Öljyt oli vaihdettu 60tkm välein. Myöskään vauhtipyörälle tai muille osille ei oltu tehty mitään ja löytyi aukoton huoltohistoria.
Ainoa auto jolle olen laatikon suuntaan joutunut hellyyttä osoittamaan on ollut 2005 Touran 1.9TDI manuaali, jossa vauhtipyörä ja kytkin vaihtui yksmassaan ja joustavaan pakettiin 380tkm kohdilla. Tuossakin oli täysin aukoton historia ja kaksoismassa oli vaihdettu aiemmin jo kahteen otteeseen.
Comment
-
Minulla oli 1. sukupolven multi A6:ssa, siinä oli omat vikansa ja ne korjattiin heti "uutena" ja sen jälkeen ajoin sillä noin 300tkm. TCU vaihdettiin kerran, öljyt 60tkm välein. Jumalmoottoria viritettiinkin eikä laatikko ollut moksiskaan moisesta tempusta. 2-massavauhtipyörä antautui noin 300 tkm kohdalla ja se vaihdettiin uuteen.
Talossa on ollut myös 2 kpl DSG:llä varustettuja autoja, ei vikoja kummassakaan.
Nyt on alla bitti "tavallisella" automaatilla, siihen pitää vaihtaa momentinmuuntimen akselitiiviste ja/tai koko momentinmuunnin. No big deal, Recrolla turbiinin korjaus noin 350 euroa rahteineen.
Ainahan sitä voi jännittää mikä paikka seuraavaksi vaatii huomiota, mutta se käy aika raskaaksi pidemmän päälle kun autossa lopulta ei oikein ole mitään mikä ei voisi mennä rikki. Ajomiehet ajaa ja jännittäjät jännittää :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja temee Näytä viestiMultitronicin käytös muistuttaa noin karkeasti luonnehtien variaattorillista skootteria, ja sitähän se noin periaatteen osalta tekniikaltaan onkin.
Tiptronic taasen on enemmänkin "perinteinen" automaattivaihteisto, ja siinä mielessä Ollin kertoma käyttäytyminen on juuri sellaista kun kuuluukin.Viimeksi muokannut KVESI; 10.1.2023, 20:05.
Comment
-
Oma kokemukset B8 caga tdi:n perässä olevasta multitronicista ovat varsin positiiviset. Ehkäpä miellyttävin/letkein vaihteisto, millä ajanut. Eikä toiminnassa ollut mitään moitittavaa. Toimivana lähti eteenpäin, ja autolla tuossa vaiheessa ajettu yli 300tkm.
Tärkeintä on muistaa öljyn vaihdot vaihteistolle. Variaattorin hihna (tässä tapauksessa siellä on eräänlainen ketju) kuluu, samoin vetopyörät kuluvat. Tästä muodostuu metallihilsettä öljyn sekaan, joka kuluttaa vaihteistoa vielä nopeammin lisää, jos huollot laistetaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja KVESI Näytä viesti
onneksi kävin kerran koeajamassa 2003 A4 2.5 V6 TDI QUATTRON TIPTRONIC-VERSIOLLA niin palasi usko takaisin Audin automaatteihin,onneksi..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiOstit loppuun ajetun auton jossa oli multitronic rikki ja sillä perusteella kaikki multitronicit on paskoja? Noilla on ajettu puolta miljoonaa ilman muita remontteja kuin TCU:n vaihtoja, jonka vaihto laatikoihin ole temppu eikä mikään.
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
Noh, tuossa autossahan on ZF 5HP19 joka ei ole erityisen hyvän laatikon maineessa. Itselläni on 2002 2.7BiT kyseisellä laatikolla ja se laatikko on taas rikki. Että en kyllä kovin syvällä rintaäänellä lähtisi yhden koeajon perusteella sitäkään laatikkoa kehumaan.
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras Näytä viestiSe tiptronic tarkoittaa sitä että on käsivalinta mahdollisuus. Tiptronic ei ole virallinen nimi momentinmuuntimella varustetulle vaihteistolle, se ihan kansan keksimä nimi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja KVESI Näytä viestiKyllä paukuttelen henkseleitä ja paukuttelen ihan kunnolla sen Tiptronic laatikon kanssa.Siinä ei ole ollut mitään ongelmia A4 2.5 TDI V6 Quattrossa jolla ajettu nyt 347tkm.Pitäisiköhän sinun opetella käyttämään vaihdelaatikoita niin kuten käyttöohjekirja kertoo,jotkut eivät opi edes sillä tavoin....
Tarkennetaan tuota tiptronic-juttua sen verran, että kyllä se vaihteisto oli ZF:n tekemä sekin. Normaalista poikkeavalla tavalla tehty täysautomaatin ohjaus (tiptronic) kyllä oli Porschen käsialaa.Viimeksi muokannut jannekk; 19.1.2023, 11:51.
Comment
Comment