Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.8 AAH meteli "ryyppy" päällä...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.8 AAH meteli "ryyppy" päällä...

    Ihmetyttää tuo moottorin mekkala kun laittaa kylmänä käymään.
    Niin kauan kun käy korotettua tyhjäkäyntiä pitää ihme mekkalaa, tavallaan ronklottaa. Meteli loppuu kun kierrokset laskee normaalille tyhjäkäynnille...

    Ääni tuntuis tulevan enemmän repsikanpuolelta, mun mielestä ei kannesta.
    Noissahan on ollut kansien öljynpaineventtiileissä vikaa, mutta tuo ääni loppuu heti, kun kierrokset laskee normaaliin.

    Että mikämikä?

  • #2
    Itse ihmettelin kans viime talvena vastaavanlaista ronklatusta ja olisin voinut vaikka vannoa että ääni tulee laturista, mutta syylliseksi selvisi kuitenkin toinen katalysaattori jonka sisukset ronklatti kylmänä.

    Comment


    • #3
      Voipa muuten hyvinkin olla toi katti mikä romisee!

      Miten se on kuitenkin mennyt katsastuksesta läpi jos katti on p*skana?

      Comment


      • #4
        Päästöt näyttää vielä pysyvän sallituissa rajoissa. Auto on nimittäin katsastettu 28.10.09

        Comment


          #5
          Kyllähän se katti päästöjä vielä leikkaa, vaikka se kenno irrallaan kolisisikin, kunhan on vielä ylipäänsä läsnä. Helinä usein lakkaa, kun katti lämpiää sen verran, että kuoret lämpölaajenevat kennoon kiinni. Tai toisinpäin, mutta kumminkin.

          Comment


          • #6
            Mullakin audi alko pitää omituista "pärinää" moottorina on AAH , vasemmanpuolen katti sano viime keväänä itsensä irti, vähän aikaa kolisi ja nyt kun sitä koputtaa kuuluu vain ontto ääni, nyt vetää oikean puolen katti viimeisiään pitää semmosta kolinaa, mutta varsinaiseen asiaan, voiko tuo moottorin? omituinen käyntiääni johtua siitä, että ne katin sisuskalut jotenkin vähän tukkisi sitä putkea vai mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään, ei mitenkään älyttömästi huomaa että olis voimat kateissa, mutta vähän ja ääni on outo, tyhjäkäyntiä käy nätisti ( mitä nyt pientä kolinaa sieltä katista) Tulpat katsoin ja kaikki näyttivät siltä miltä tulpan pitääkin näyttää. Elikkä mitä tässä nyt kannattaisi ensimmäisenä katsoa?

            Comment


              #7
              Eipä sitä katin osien sijaintia tiedä ilman putken irroitusta ja ronkkimista.

              Comment


              • #8
                Niinhän se vähän on, mutta onkohan se kuinka helposti mahdollista että ne osat sen putken tukkisi, ja muuttaisikohan se sitä "käyntiääntä" niinkin merkittävästi jos olisi putki tukossa :S vai onko jollain ollut samoja oireita ja vika löytynyt jostain muualta?

                Comment


                  #9
                  Tukkiminen riippuu ihan siittä minkä kokosina paloina se katti on, ja missä kohtaa.

                  Omassa urssissa metallikatti poikittain ulostulon haarassa aiheutti sen, et pelas mitenkuten 4000 asti (ahtoja 1.7bar) ja sit täysin mettään. Tuossa kohtaa siis oli 3" turbolta takavaimentimen loppuun ja heti vaimentimen jälkeen haarautui 2x60mm päihin.

                  Vaparissa voisin kuvitella olevan vielä vaikeampi huomata edes tuollaista täystukkoa :D

                  Comment


                  • #10
                    No tarvii huomenna ottaa auto vähän johki ylös ja tutkailla onko siitä kiinni, Sen puolesta voisi hyvinkin olla siinä vikaa kun juuri kun kuulin katin kolinan ni lähti melkeen heti sen jälkeen pitämään tommosta pärinää.

                    Comment


                    • #11
                      Tutulta kuulostaa. Itellä kumpikin katti on helisee ja kolisee varsinkin kylmänä. Tunkilla varovasti ruttailin niitä, niin hetkeksi ainakin ääni pieneni. Katsastuksessa meni vielä just ja just lävitte päästöistä :) Lambdat tosin uusattu pari vuotta sitten. Kesällä pääsee sitten kattien vaihtojumppaan.

                      Comment


                      • #12
                        Itse olen myös tuota kattien vaihtoa jo pitkään suunnitellut , syksyllä meni yhdellä katilla vielä päästöistä läpi ja ihan kohtuullisilla arvoilla kun vähän kävi ennen polkemassa :D Nyt on sitten toinenkin katti ihan finaalissa ja pakoputki muutenkin aika heikossa hapessa että pitäis uutta turailla! Tuosta pärinästä vielä että voio tuo imuäänenvaimennin aiheuttaa tommosta erikoisen kuulosta pärinää? vai onko tuossa AAH:ssa semmonen vai onko vaan joku ABC:n hienous tjms?? nyt kun ilmat lämmenneet niin tuntuis että vähän paremmin kävisi,
                        Viimeksi muokannut jünther; 11.1.2012, 11:48.

                        Comment


                        • #13
                          ABC:ssä on ainoastaan tämä muovinen imusarja ja siinä myös tämä imuäänenvaimennin. Olen kyllä kuulut, että AAH:n imusarjassa nämä pituuden säädön ohjausläpät kilkattaa lämpimänä tyhjäkäynillä moottorin imutahtien mukaan, mutta isommilla kieroksilla sitten ei.

                          Comment


                          • #14
                            no sieltä tuli ainakin yksi helpotus asiaan eli ei tarvitse imusarjaa irti ruuvailla,joten kiitoksia tiedosta, tässä just kattelin noita tarvike katteja niin mimmonenkohan tuo motonetin tarvikekatti mahtaa olla ja miksi ei olevinaan sovellu autoihin jossa on uudempi kuin euro3 päästönormi tai OBDII järjestelmä? ja onko tuommonen 2,5l autolle tarkotettu katti liian pieni 2,8?? Mistä muualta saisi katin edullisesti?

                            Comment


                            • #15
                              Biltemasta alle satasella /katti. Riittää kait siinä pienemmällekkin koneelle tarkoitettu katti, koska niitä kuitenkin on kummallekkin puolelle omansa.

                              Comment


                              • #16
                                Niin mutta meinasin vaan jos tekis silleen että ennen kattia tekee Y-haaran ja yhellä katilla ? vai onko siitä muka jotakin haittaa? Ei kai ? Motonetissä on 88,50e/ katti mutta sanotaan ettei käy OBDII järjestelmän kanssa, mistä mahtaa semmonenkin johtua?

                                Comment


                                • #17
                                  Tuosta OBDII -vaatimuksesta en tiedä, mutta euro3-värkeissä taitaa olla järjestään myös kattien jälkeiset lambdat.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuolla Euro3 normilla ei vielä tässä vehkeessä niin väliä ole, mutta tuo kiinnostais tietää, että mikä haitta tuosta katista muka tuolle OBDII- järjestelmälle muka on, jos ei sen kanssa sovellu?? Ja onko sellainen 2,5l tarkoitettu katti tommoseen 2,8 liian pieni jos sen yhellä katilla meinaa tehdä?

                                    Noniin nyt sitten loppu se omituinen pärinä, ainakin lähestulkoon kokonaan, elikkä tais tulla sieltä toisestakin katista nyt sitte sisuskalut pihalle mutta nyt kun paikallaan vähän polkee kaasua niin paukahtaa putkessa. Sanotaan nyt sekin vielä että nyt kun katit tyhjiä niin siinä matkalla ei oo enää ku yks läpivirtaava vaimennin elikkä onkohan tuo paukaus putkessa ihan normaalia vai onko siellä nyt joku muu viturallaan?
                                    Viimeksi muokannut jünther; 14.1.2012, 22:57. Perustelu: lisäinfoa

                                    Comment


                                    • #19
                                      yleensä myös obd2 versioissa kaksi lambdaa etummainen säätää konetta takimmainen tutkii kuinka hyvin katti on tehnyt hommansa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Siellä on kyllä paikat lambdalle mutta ne on tukittu, ilmeisesti niistä saisi mitattua sen kattien toiminnan jos esim. toinen kateista ei toimi tjms..?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itse nakkasin sisukalunsa irrottaneen ABC-koneisen C4:n tilalle Biltemasta löydetyn tarvikekatin, kriteerinä lähinnä se, että fyysinen koko on sinnepäin ja virtaus riittää. Autossahan ei ollut sen kummemman eksoottisia katalysaattorivaatimuksia papereiden mukaan.

                                          Isoin hommahan on siinä, että putkituksen joutuu säveltämään esim. Motonetin käyrillä itse. Ilman nosturia tuskin onnistuu. Homman luonne riippuu vielä siitä, kumpi katti on kyseessä, toisessa laippaliitos on etupäässä ja toisessa takapäässä, muistaakseni.

                                          Vanha pois rälläkällä, putket paikalleen (jos olet käyttänyt irti) ja alat suunnittelemaan rälläkällä & hitsikoneella heppaillen jouhevaa putkitusta uuden katin kera. Kun viritelmä on riiittävän lujasti nipussa => putket alas, täsyssaumat ja paikalleen.

                                          Itsellä ei päästömittauksissa ole ollut mitään ongelmaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mulla alkoi tämä sama vika AAH-koneisen A6:sen kanssa. Eli kylmänä tyhjäkäynnillä aikamoinen metakka mutta vaimenee sitten, kun kone lämpiää ja putoaa normi tyhjäkäynnille. Ajaessakin hiljainen mutta hanaa painaessa kuulostaa vähän rallimmalta kuin ennen. Tämä alkoi, kun ajoin keväällä pohjan kiinni Espoon jäisillä ja hoitamattomilla kaduilla pariin otteeseen.

                                            Kysymys: mallikohtaisia tarvikekatteja löytyy markkinoilta. Joitain mainitaan automaatti mutta oikein missään ei mainita manuaalilootaa. Mielestäni tuolla ei mainita lootaa ollenkaan, vain sarjanumero. Onko niissä oikeasti eroa vai samat katit kumpaankin?

                                            Myyjiltä näyttää olevan aika turha kysellä. Britit pyytää rekisterinumeroa ja Sakut sitä jotain niiden ihme koodia. Muuten ovat aikalailla pihalla.

                                            Comment


                                              #23
                                              VIN = sarjanumero. Sama selviäisi rekisteritunnuksella. Kyselevät niitä juuri tuon takia, kun näyttää vaihtuvan osanumero kesken mallivuoden. Niistä eroista en osaa sanoa, menevätkö miten ristiin.

                                              Comment


                                                #24
                                                VIN on englantia, FIN saksaa. Mutta, sakut eivät kysele sarjanumeroa vaan jotain koodia, joka on vissiin Saksalaisessa rekisteriotteessa tms.

                                                Otin riskin ja tilasin enkuista parin katteja. Oli harvinainen myyjä, joka myi nimenomaan 4A2:lle tarvikekatteja ja oli sitä mieltä, että ne sopivat manuaaliin. Saa nähdä, meneekö vai joutuuko pajottamaan. Ihan asiallisen näköiset kyllä.
                                                Viimeksi muokannut ToniH; 28.7.2022, 20:18.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oma reseptini jolla muuttaa nämä tuplakatit yhdeksi joka kerta leimalla hyvin toimivaksi katiksi:

                                                  Etsitään downpipet 100/C4 korisesta A6 2.6/2.8L 12V automaatti--etuveto farkusta ja perään hitsataan tai laitetaan klemmareilla 1kpl alkuperäinen poikittaiskoneisen 1.8T Golf/TT/yms katti, mahtui juuri ja juuri ainakin omaan a6 quattroon ja päästöt ovat olleet priimaa, lämpenee hyvin. Tarvikekatit ei jaksa lämmetä kunnolla, liian kaukana pakosarjoista. Tarvikekatilla ennen hakenut päästölapun hyväksytyllä paperilla mutta viimeksi katsastaja teki pistokokeen = hylsy. 1.8T katilla päästöt täydelliset ilman mitään erityistä lämmittämistä (moottorin huudatusta)..

                                                  Click image for larger version  Name:	DSC_1952.JPG Views:	0 Size:	289,5 Kt ID:	1947467
                                                  Attached Files
                                                  Viimeksi muokannut Tenho Ruohoranta; 4.10.2022, 00:00.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X