Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.8t Tehot tippunu eikä vikaa löydy *päivitetty*

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.8t Tehot tippunu eikä vikaa löydy *päivitetty*

    Kesällä vaihdettu tukkeutunut katti jonka jälkeen rupesi kulkemaan, auto on lastutettu. Syksyllä vaihdettu kaikki puolat kun pari niistä hajosi, en ajanut kuin muutaman kilsan rikkinäisellä puolalla.

    Heti kohta meno hyytyi taas, alavääntö on kadonnut, motarilla kiihdyttäessä tuon huomaa parhaiten. Aikaisemmin lähti vetämään alle 3000:n nyt vasta lähempänä 4000:tta kierrosta.

    Käytin pajalla: Ahdot OK, ilmamassat vastaavat vakiota 140KW:tta.
    Ei mitään vikamuistissa. Eihän tuo "lastutus" voi kadota?

    Mitäköhän tässä nyt vois tehdä??
    Viimeksi muokannut Arppa; 20.11.2009, 22:09.

    #2
    Se katti kannattaneen tarkastaa. Jotkut ajaneet rikkinäisellä puolalla 500 metriä ja katti hajonnut. Jotkut taas 20 kilsaa eikä hajonnut mitään.

    Comment


    • #3
      Tais äijä huollossa sanoa että katti ois kunnossa, pitänee soittaa sinne ja kysyä että tuliko se kunnolla tarkistettua.
      Ilmansuodattimen vaihdoin aikasemmin, laitoin ns.vapaavirtaussuodattimen (koteloon), kävin kyllä kaikki letkut läpi ettei ollut mikää jäänyt irti.

      Edit. Auto tosiaan kuitenkin vetää, mutta ei niin alhaalta kuin aikaisemmin, kesällä kun katti oli tukossa niin ei se vetänyt missään vaiheessa.

      Comment


      • #4
        Ahtojen myöhempi herääminen viitais vähän ahtimen suuntaan..

        Comment


        • #5
          auto on lastutettu.
          ilmamassat vastaavat vakiota 140KW:tta.
          Eli olisiko ilmamassamittari rikki tai ehkä vain likainen (jos ei ole koodeja)? Koita putsata.

          Comment


            #6
            Tai sitten kysäset "pajalta" ne lukemat kun kerta kaikki on OK. Esim. paljonko ahdot oli tai paljonko MAF antaa max arvoksi.

            En tuosta BEX koneesta tiedä mutta AVJ ainakin herää vakionakin jo 3000 kierroksessa.

            Comment


              #7
              Veikkaan hukkaportin läpän olevan hieman auki. Silloin herää vaan myöhemmin, mutta ahtaa kierroksilla "normaalisti".

              Comment


                #8
                Olisko vaan bypass-kalvo rikki.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                  Olisko vaan bypass-kalvo rikki.
                  Eikö rikkinäinen kalvo näy testerissä?

                  Comment


                    #10
                    Saattaa antaa koodin 17705 pressure drop between turbo and throttle valve tai sitten olla antamatta.
                    Paineistuskokeessa mafin tilalla paineistaessa ei vuoto näy, koska venttiili paineistettu silloin joka suunnasta.

                    Comment


                      #11
                      Eikös tuon rikkinäisen kalvon voi todeta helpoiten puhaltelemalla pässin ohjausletkuun?

                      Itse otsikon aiheesta sen verran, että omassa 1.8T:ssä sama aiheutui juuri hukkaportin vuotamisesta. Vivustossa oli väljää, turbohuollossa kertoi että monesti näissä K03:ssa alkaa väljistyä kun lähestytään 200000 km lukemia. Omassa alkoi olla väljä jo 170000 km paikkeilla.

                      Comment


                      • #12
                        Tähän ongelmaan liittyen tai ei, niin mikä venttiili tai mikälie on venttiilikopan takana päällimmäisenä, musta muovinen, mihin menee musta teräsputki, vehkeen sisällä näkyy jousi, mutta jos siellä pitäisi joku kalvo olla, niin se on epämääräisinä kasoina siellä sisällä. Sekä oli se ja putket täynnä ruskeaa paskaa.

                        Comment


                        • #13
                          Se isompi niistä venoista, vai? Se on juurikin se by-pass ja aiheuttaa rikkinäisenä varmasti yhtä sun toista ongelmaa, mukaan luetun tuon kuvailemasi, kuten porkkis jo ehtikin epäillä.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja jannes Näytä viesti
                            Se isompi niistä venoista, vai? Se on juurikin se by-pass ja aiheuttaa rikkinäisenä varmasti yhtä sun toista ongelmaa, mukaan luetun tuon kuvailemasi, kuten porkkis jo ehtikin epäillä.
                            http://personal.inet.fi/koti/kuvia1/audi.jpg B/C 1 Toi päällimmäinen, eli sekös se nyt sitten onkin...mä oon koko ajan luullu että se n75 ois nimenomaan se by-pass.. kaikkea sitä oppii, ei ihmekkään jos ei toimi kun oli siinä kunnossa kuin kuvailin. Onko normaalia että siellä oli sitä paskaa yllin kyllin.
                            Mikäs ton alla oleva metallinen samantapainen osa on?

                            Comment


                            • #15
                              Tuo on huohottimen kalvoventtiili, bypässi on koneen toisessa päässä.

                              n75 on ahtopaineensäätövena.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja juudas Näytä viesti
                                Tuo on huohottimen kalvoventtiili, bypässi on koneen toisessa päässä.

                                n75 on ahtopaineensäätövena.
                                Mitäs toi vaikuttaa kun on hajalla?
                                No onko se by-pass sen N75:n lähettyvillä?
                                Kannattaako ostaa ihan orkkis by-pass? Meinasin sen nyt vaihtaa ja kattoo auttaako.

                                Comment


                                • #17
                                  Käyppäs sinäkin lukemassa ketju "Moottorielektroniikan häiriövalo syttyy" kun näyttäisi että tarkoitatkin samaista "10 - Pressure control valve for crankcase breather system "kuin mistä puhetta tuossa ko. ketjussa...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Arppa Näytä viesti
                                    Mitäs toi vaikuttaa kun on hajalla?
                                    No onko se by-pass sen N75:n lähettyvillä?
                                    Kannattaako ostaa ihan orkkis by-pass? Meinasin sen nyt vaihtaa ja kattoo auttaako.
                                    Voihan siinä jonkinasteista nykimistä ja öljynsyöntiä olla jos huohottimen kalvo ja se imusarjan alla oleva huohotinventtiili on rikki.

                                    Bypassi on imuputkessa ennen turboa ja n75 sen yläpuolella, ja kannattaa ostaa se "vahvempi" orkkis eli n710, tai liekkö tuo jo bexissä valmiina?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Bexin bypassi on vänkärin puolen coolerin takana, näkyy heti kun irroittaa pohjapanssarin.
                                      Viimeksi muokannut JarnoN; 5.11.2009, 00:08.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt on by-passi vaihdettu, mutta en huomannut mitään eroa aikaisempaan. Oiskos sitte vuorossa sen hukkaportin tarkistus?
                                        En ole ennen kiinnitänyt huomioita, mutta nyt kuulin kun täyskaasulta nosti jalan nii kyllähän se hieman suhahtaa, samanlainen ääni kuului vanhalla ja uudella pässillä, olin aikaisemmin ymmärtänyt että vain vaihtelemalla osia sen saa suhahtelee.

                                        Comment


                                          #21
                                          Oliko tuo kuvassa oleva iso venttiili siis rikki? Ja onko se nyt vaihdettu ehjään?
                                          Toki on hyvä korjata kaikki vialliset paikat niin helpottuu vianhaku.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eipä se ollutkaan rikki, hätäsesti tuli vaan katottua ekan kerran sitä. Soittelin tosta viasta, niin epäilivät myös tota hukkaporttia, sekä sanoivat että pitäis jotain letkua imeä että toimiiko se kolmitieventtiili.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nykäse hukkiksen ohjausletku irti ja käy kokeilee miten kuleksii.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itelläni oli n.100tkm ajettu k03 kun huomasin että ei oikein jaksanu lähteä vetämään, ja veto alkoi vasta siin 4000rpm kohil, joten laitoin ahto painemittarin kiinnennä ja huomasin et ahdot nousi vasta siel 4000-5000rpm sinne 0,7-0,8bar, kun aikaisemmin oli noussut jo siel 3000rpm kohil sinne, huomasin et siin 3000rpm kohilla sieltä turbon suunnilta tuli sellanen pieni kilinä jonka takia sit otin ja purin ahtimen irti---> syy löytyi ahtimen hukkaportin läppä oli lämmön tärinän ja väsymyksen myötä irronnut sen liikutus vivustosta ja oli hukkaportin reijän ja vivuston välissä vapaana. jonka takia ahtoi vasta kun pakopaineita tarpeeksi ylä kierroksilla. Todennäköisesti syynä lastu ja ahtimen ikä, vakio ahtimilla lämpö kuorma kasvaa kun lastutetaan ja metallihan on väsyväistä ja käy vielä nopeammin kun on tuota lämpöä seurana. Itse otin ja hitsasin läpän takasin kiinni, kun oli päivityksiä joka tapauksessa tulossa, tuloksena sain ahdot alakierroksille ja vedon alkamaan sieltä alta 3000rpm.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Päivitystä: Eli nyt tehty:
                                                  -By-pass vaihdettu
                                                  -kolmitieventtiilin toiminta tarkistettu.
                                                  -Hukkaportin toiminta tarkistettu.
                                                  -Ilmamäärämittari vaihdettu.

                                                  Tulos: Toimii edelleen samalla tavalla.
                                                  Nyt on ideat loppu.
                                                  Huollossa vaihdettiin lisäksi laturin kiristin tjsp. kun hihnan kiristin vemputti eestaas, se sentään korjaantui.

                                                  Lisäksi nyt on ilmaantunut taas yksi lisävika: kun rajusti kiihdyttää niin pyyhkijät pysähtyy kiihdytyksen ajaksi ja ilmastoinnin valot pimenee sekunniksi, mikälainen pommi mulla nyt on käsissä??
                                                  Voiko jo tehdyissä hommissa (puolien+tulppien vaihto, jakohihnan vaihto) olla jotain pielessä mikä aiheuttaisi ongelmia. Tulpiksi oli huollossa laittanu tavalliset tulpat, sanoi jälkikäteen että jos olisivat tienneet että on lastutettu, niin olisivat laittaneet platinatulpat.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Luistaisko laturin hihna tai laturi muuten vain loppu?

                                                    Onko N75 vaihdettu testattu toimivaksi? Onko ahtovuodot katottu? Paljonko ajettu (erityisesti ahtimella)? Mikä ahdin? Miten viritetty? Mikä moottorikoodi (en ainakaan nähnyt että olisi ketjussa mainittu)?

                                                    Kyllä se ihan tavallisillakin tulpilla toimii, jos ei ole edes isommin viritetty.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kannattaa kokeilla kylmällä autolla sormin tuota hukkaportin tankoa. Jos siinä tuntuu yhtään liikettä on varmaan ahdin seuraava kokeilulistalla. Paikka on ahdas, mutta ajan kanssa kun sormia ja kämmentä taivuttelee niin pääsee kyllä sitä tankoa tunnustelemaan. Se ei saisi liikkua yhtään suuntaan tai toiseen.

                                                      Minullakin on video jossa K03:en hukkaportin läppä liikkuu aivan ilman vastusta. Samanlaiset oireet.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                                                        Luistaisko laturin hihna tai laturi muuten vain loppu?

                                                        Onko N75 vaihdettu testattu toimivaksi? Onko ahtovuodot katottu? Paljonko ajettu (erityisesti ahtimella)? Mikä ahdin? Miten viritetty? Mikä moottorikoodi (en ainakaan nähnyt että olisi ketjussa mainittu)?

                                                        Kyllä se ihan tavallisillakin tulpilla toimii, jos ei ole edes isommin viritetty.
                                                        Huollosta sanoivat vaan että kolmitieventtiili oli kunnossa, olikos toi N75 sama asia?

                                                        Ahtoja oli n1.2, autolla 125tkm, ei ole tietoa mikä ahdin tai mikä viritys.

                                                        Moottorikoodista, tossa kuitissa seisoo että 1.8T-8E-4x4/266 kertooks toi sen?

                                                        Kyllä mäki mitä oon kyselly, oisin uskonu että se vika olisi siinä hukkaportissa ollut, en sit tiiä pitäiskö sitä vielä tutkia paremmin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kun tuolla ylhäällä puhut jotain 140kW koneesta niin sen perusteella olis kait BEX (?) jossa välijäähyt molemmin puolin tämä selvänä erona 120kW:n BFB:n jossa vain kuskin puolella.

                                                          Yksi paikka missä minulla koneen tyyppi näkyy on takuutodistus vihkoseen liimattu tarra jossa ensin yläosassa sarjanumero ja esim varuste, maali -koodit. Itse koneessakin minun tuo BFB näkyy, olikohan jossain kannessa - mutta ihan näkyvällä paikka kummiskin.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            No edes ne viralliset tehot siitä rekisteriotteesta...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X