Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S6 -00, vesi ei kierrä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S6 -00, vesi ei kierrä

    Viikonloppuna alkoi kummallinen vika. Ihmettelin ajellessa lämpöjen nousua, aiemmin pysyi kuin naulittuna siinä 90 asteessa mittarin mukaan.

    No, lämmöt jatkaa nousemistaan ja sitten varoitusvalokin syttyy. Eipä siis muuta kuin auto seis ja ihmettelemään että mikäs nyt.

    Nesteet ok, auto jäähtyi sammutettuna, mutta kumpikaan sähköflekti ei pyöri. Loppumatka ajeltiin sitten hyvin rauhallisesti vajaata maantienopeutta lämmityslaite täysillä (ja ikkunat auki pakkasessa :D ) lämmöt pysyen siinä 110 molemmin puolin. Eli sisälle lämpöä piisaa.

    Kotona talliin ja etsimään vikaa. On kuitenkin sen verran täynnä tuo konehuone, että en vielä silloin saanut kaivettua esille anturia syylärin luota (siellä kai se lienee?), että olisin testannut hyppylangalla itse puhaltimien ja releiden kunnon.

    Tänään sitten pistin kylmänä käyntiin, ja kas kummaa molemmat sähköflektit pyörivät! (Tässä on siis viskopuhallin ja sähköpuhallin syylärin takana ja toinen sähköropeli syylärin etupuolella.)

    Ajelin lämpimäksi satasen vauhdilla, ja taas lämmöt nousee yli 90 ja sitten suht nopeasti aina tuonne 110 asti, jossa varoitusvalo syttyy. Auto käynnissä tien sivuun, pelti auki ja toteamaan että eipä pyöri kumpainenkaan sähköflekti.

    Sinällään tuntuu mahdolliselta, että anturi voisi mennä rikki siten että kylmänä ohjaus tapahtuu mutta lämpimänä ei. Jos tässä nyt lienee sitä jälkijäähdytysanturia, niin se varmaan ohjaa puhaltimet päälle vasta todella suurissa lämpötiloissa?

    Pidin asiaa ensin simppelinä anturivikana, mutta tuo puhallinten pyöriminen kylmänä alkoi hämmentää.

    Aion toki testata tuon anturin vielä, mutta jos tässä vaiheessa joku tunnistaa ongelman niin säästäkää meikäläinen turhalta purkamiselta. :)
    Viimeksi muokannut A6tonen; 3.11.2009, 08:59. Perustelu: otsikko

  • #2
    Vesipumpun irroneelta siiveltä haiskahtaa toi lämpöjen nousu.

    Sähköflektin vikaankin löytyy ratkaisu muistaakseni foorumilta.

    Comment


    • #3
      Saattaa hyvinkin olla anturi syylarin paluuletkussa rikki. Flektit toimii tietyillä tehoilla ilmastointi päällä ja nyt kun kone havaitsee ylilämpöjä, kytkee se ilmastoinnin pois, jolloin myös flektit sammuu.

      Comment


      • #4
        Flektien toimintaa en aiemmin seurannut, kun lämmöt pysyivät kohdillaan. Itse vaan epäilin vahvimmin syypääksi lämpöjen nousuun juurikin noita puhaltimia, kun eivät kerran puhalla...

        Voipihan se tietty olla, että on kaksi vikaa päällä yhtäaikaa.

        No, eipä muuta kun pajalle...

        Comment


        • #5
          Ajoviiman pitäisi kyllä pystyä jäähdyttämään, ilman flektejä siis. Viittaa siis mielestäni juurikin vesipumppuun. Ja jos vesi ei kierrä, niin veden lämpötila jäähdyttimessä pysyy "kylmänä" eivätkä flektit siksi käynnisty. Näin siis jos tuo flektin anturi on jäähdyttimessä tai sinne menevässä letkussa.

          Comment


          • #6
            Mitenkäs tuo potentiaalinen pumppuvika, pitäisiköhän sen näkyä myös sisätilojen lämmössä? Sinne tosiaan lämpöä piisaa.

            Comment


            • #7
              Mulla käyttäytyi S:ä aikalailla samoin kesällä ja viaksi paljastui termostaatti.

              Comment


              • #8
                Noniin, nyt on tutkittu lisää ja huomattu seuraavaa:

                Syyläri perkule on ihan kylmä kun ajelee lämmöt sinne 110 nurkille. Eli vika siis varmaan termostaatissa ja/tai vesipumpussa?

                Ei taida tuohon onnistua pelkkä termostaatin vaihto koko jakopäätä purkamatta? Kone siis AQJ. Mikäli näin, niin kannattanee sitten samalla aukomisella laitattaa kaikki palat uusiksi... Ihanan kallista.

                Comment


                • #9
                  Lisää ajatelmia:

                  1. En kyllä muista koskaan autoistani termostaatin jumineen kiinni, auki kylläkin. Ilmeisesti näinkin voi käydä?

                  2. Voiko vika olla vain pumpussa, kun syyläri on totaalisen kylmä ajon jälkeen? Luulisi nyt edes hieman kiertävän sinnekin jos termari aukeaa.

                  3. Marvin, tuliko samalla vaihdettua muutakin kuin termari? (Lähinnä edelliseen viestiini viitaten.)

                  (4. Ketjun otsikon voisi muuttaa kuvaavammaksi esim. 'S6 -00 vesi ei kierrä') :)

                  Comment


                  • #10
                    Meillä kävi vastaavassa ässässä kuukausi sitten samalla lailla, eli vesipumppu hajosi. Pumpulla oli ajettu n. 80 tkm. Kaikki jakopään osat samalla vaihtoon...

                    Comment


                      #11
                      Kesällä kävi itselleni täysin vastaavanlaisesti.
                      Kaikki epäilivät vesipumpun siipiratasta, mut termari helpompi tarkastaa.

                      Ja yllätys yllätys, termari oli juminut itsensä kiinni.
                      Uusi sisään ja taas pelaa.

                      Irroitettua termaria sitten keiteltiin, mut 100astetta ei riittänyt sen avautumiseen. Kuumailmapuhaltimella tohottamalla sen sai auki, mutta ei ollut mittaria jolla olisi avautumislämpötilan voinu mitata.

                      Mut summarum, termostaatti voi hajota niinkin ettei se aukea normilämpötilassa.

                      Jos syyläri on kylmä, ei vesi kierrä ollenkaan -> termari
                      Vesipumpun rikkoutuessa virtausta olis kuulemma sen verran et tuo syyläri lämpenisi jonkinverran.

                      Comment


                      • #12
                        Termostaattikin tuo voisi olla siinä mielessä, että hyttiin tulee ilmeisesti koko ajan ihan normaalisti lämpöä?

                        Melkoista purkuhommaa tuossa lie tiedossa joka tapauksessa, oli se sitten kumpi tahansa.

                        Comment


                        • #13
                          Tarvittavia osia albumista haeskeltuani jäin ihmettelemään vesipumpun kahta vaihtoehtoa:

                          *077 121 004 N
                          *077 121 004 NX

                          Tietääkö kukaan mitä eroa noilla kahdella?

                          Comment


                          • #14
                            Sama osa kyseessä, X tarkoittaa vaihto-osaa -> halvempi hinta.

                            Comment


                            • #15
                              Aikani selailtua sain tällaisen kasan aikaan:

                              078 109 119 J toothed belt
                              077 109 244 C relay roller
                              077 109 244 E relay roller

                              059 109 479 B belt tensioning damper
                              077 109 485 C tensioning lever

                              *077 121 004 N water pump
                              078 121 043 A gasket
                              077 121 113 B coolant thermostat
                              N 901 368 02 round seal

                              077 903 137 Q ribbed v-belt


                              Eli aikeena olisi vaihdattaa samalla kertaa jakopään kamat, vesipumppu ja termostaatti. Apulaitehihna menee myös samaan konkurssiin.

                              Tuossa lienee kaikki tarvittava, mutta mietin että tarvitseeko tuota 'belt tensioning damperia' vaihtaa?

                              Comment


                              • #16
                                Vesipumppuakin epäiltiin, joten se otettiin irti ja todettiin ehjäksi.
                                Eli ainoa vaihdettu osa oli termari, jonka jälkeen on lämmöt pysyneet kurissa.
                                Sisälle tuli silti lämmintä ja kyllä se syylarikin oli hiukan lämmin.

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitoksia vastauksista tähän asti.

                                  Nyt alkaa osalistaus olla kasassa, yksi epävarmuus vielä painaa mieltä:

                                  Jakohihnan kiristimelle löytyy seuraavat vaihtoehdot:
                                  Numeroon 4B-1-105 000* asti ja toinen vaihtoehto sitten siitä eteenpäin.

                                  Belt tensioning damperille seuraavasti:
                                  (Sarja?)numeroon 4B-Y-130 000* asti ja toinen siitä eteenpäin.

                                  Tulkkaanko nyt autoni numeroa oikein päätellessäni, että molemmissa tuo 'vanhempi' malli on oikea:

                                  ....4Bz1N030578

                                  Comment


                                  • #18
                                    damperille uudempi versio (Y = vuosi 2000), kiristimelle vanhempi.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hihna on ollut jo niin löysä että ei pyöritä vesipumppua, selkäpuoli luistaa.
                                      Löystyy todella paljon nokkien välistä, oikeastaan jopa pelottavan paljon.
                                      Kolmesta c5 V8 koneesta jo todettu..

                                      Comment


                                      • #20
                                        Auto on nyt ollut pari viikkoa kunnossa, joten taltioidaan nyt tähän jälkipolville päätelmät.

                                        Hihnan löystyminen oli syy vesipumpun pyörimättömyydelle. Peitteiden aukaisemisen jälkeen huoltoliikkeen ottamat kuvat kertoivat karua kieltään tästä.

                                        Hihnanvaihdon jälkeen oli ajettu noin 67000 km. Huolto-ohjelmaan _ei_ kuulu automaattisesti kiristimen vaihto hihnanvaihdon yhteydessä, vaan vain "tarvittaessa". Hohhoijaa.

                                        Tulipa samalla konkurssilla vaihdettua siis hihna kaikkine kilkkeineen, vesipumppu ja termostaatti.

                                        Vastaavaan hommaan ryhtyville tiedoksi, että AQJ-koneessa ainakin tässä valmistenumeron mukaan vuoden 2001 yksilössä on pienempiä ohjainrullia kaksi kappaletta. Tätä ei ETKA eikä Autodata kerro. Osa 077 109 244 C, relay roller.

                                        Tepolle erityiskiitokset tehokkaasta, nopeasta ja muutenkin mahtavasta varaosapalvelusta!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Lainataanpa tätä ketjua, kun lähes sama ongelma tuli viikonloppuna. Autona siis S6 vuodelta -01.

                                          Lämmöt siis lähtevät kohoamaan ajossa ja tyhjäkäynnillä. Audi centerillä Oulussa hieman jo tutkittiin asiaa muun huollon ohessa, jolloin havaittiin, että lämmöt jäähdytysnesteellä kohoavat 114 asteeseen, jolloin sähköflekti pyörähtää päälle, mutta sammuu, kun lämmöt laskevat 112 asteeseen. Ajossa lämmöt pyörivät mittarin mukaan noin 95-100 asteessa. Öljyn lämmöt ovat myös hieman koholla noin 100 asteessa mittariston mukaan. Molemmat lämpöongelmat tulivat yhtä aikaa.

                                          Pitkän ajolenkin jälkeen moottorin päältä kädellä kokeiltuna moottori on viileä, samoin kuin kuljettajan puoleinen osa syyläristä. Visko pyörii melko hitaasti, vaikka lämmöt mittarin mukaan nousevatkin. mutta jos syyläri on viileä, pitäisikö sen pyöriäkään sen paremmin? Vikavaloja ei anna edes lämpöjen noustessa, eikä vikakoodejakaan ole jäänyt asiasta muistiin. Vesipumppu, jakopää, moniurahihna vaihdettu 35tkm ja 2,5 sitten. Ei kuitenkaan nähtävästi termostaattia.

                                          Termostaatti? Vesipumppu? Anturivika? Joku muu?

                                          Ja mikä tärkeintä, uskaltaako tuolla nyt ajaa korjausta odotellessa?
                                          Viimeksi muokannut miksas; 30.10.2012, 22:43. Perustelu: Pari lisäystä tietoihin

                                          Comment


                                          • #22
                                            Anturin tai mittariston vialtahan tuo nyt eniten kuulostaa. Öljynlämpöjä ei saa millään tuohon sataan asteeseen. Radalla kuumana päivänä ehkä mutta ei tyhjäkäynnillä tai tavallisessa maantieajossa, hyvä jos 70 asteeseen nousee.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mittariston testasivat audi centerillä, eli ajoivat siihen jonkun testin läpi. Ei ollut siinä vikaa ainakaan heidän mukaansa.

                                              Pitäisi kai kuitenkin moottorin päältä olla kädellä kokeiltuna lämmin 30km ajon jälkeen? Ainakin ennen se on ollut, mutta nyt on tosiaan viileä. Ei kai kuitenkaan pitäisi lämpötilan, joka oli nollan tuntumassa, noin paljoa vaikuttaa kuitenkaan asiaan?

                                              Antureista siis varmaan kannattaa aloittaa. Hopsis osaatko sanoa mikä anturi ja missä sijaitsee, joka voisi olla syynä? Tässä varmaan useampi anturi kuitenkin on jotka voi olla vaihtoehtoina?

                                              Voiko olla, että anturivian takia jäähdytysnesteidenkin lämpötila on mitä sattuu ihan oikeasti, eli termari ei saisi reagoitua kuten pitää? Pitäisi varmaan mitata nuokin ihan erillisellä lämpömittarilla nestesäiliöstä(?), eikä luottaa auton omaan lämpöanturiin!

                                              Mutta uskaltaa siis ajaa?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Näkemättä nyt ihan mahdoton sanoa mutta yleinen vika on se vihreä lämpötila-anturi joka sijaitsee kaasuläppäkotelon alapuolella kannet yhdistävässä vesiputkessa. Helpoiten saa näkyviin kun purkaa ilmanputsarinkotelolta asti kaasuläppäkotelolle menevät imuputket.

                                                Kyllähän moottorin täytyy kuuma olla jos sillä ajettu on. Kerääkö paisuntasäiliöön painetta?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Moottori lämpeni hyvin päältä vasta ajon jälkeen. Pitäneekö ajoviima sitten moottoria päältä viileänä? Paisuntasäiliöön kehittyy kyllä painetta, eli kun korkin avaa, niin sihahdus sieltä kuuluu.

                                                  Olisiko tuolle lämpötila-anturille osanumeroa?
                                                  Edit: 059919501A?
                                                  Viimeksi muokannut miksas; 31.10.2012, 16:16.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mittaa IR lämpömittarilla mitä lämpö on. Itse epäilen eniten itse termostaattia.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Pitääpä mitata!

                                                      Näkyy vajuvan tuo jäähdytysneste. Pitää selvittää vielä mihin! Lueskelin että samat oireet sopisi myös tuohon vuotoon.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X