Misfiret ovat bank1:ssa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Moottorivalo vilkkuu korkeilla kierroksilla, A6 -01 2.7bt -Vika selvisi
Collapse
X
-
Lambdan vaihtelu saisi olla ± 4 % tyhjäkäynnillä , jos arvo plussalla, auto käy laihalla .
Pakokaasu anturin testauksessa pitäisi anturin lämpötila olla vähintään 980 °C ja kanava siis 112. Enrichment factor pitäisi olla 9±5%(voi heilua arvoon 25%), jos arvo yli 30%, on anturissa vika . Toinen testikanava on 220 löydään kaasu pohjaan(load yli 100%), silloin aktivoituu anturi, dyty cyclen pitäisi olla 42±10%.
Myös nakutustunnistimien toiminta kannattaa katsoa , sieltä sytytysennakko/sylinteri kanavalta 020...024 . Ennakon(myöhäistys) arvot 0...12°.
Kyseiset tiedot manuaalista, en ole itse noita tutkinut.
Todettakoon vielä MIL- valon vilkkuminen tarkoittaa katalysaattorin vaurioitumisvaaraa.Viimeksi muokannut vepek; 26.3.2010, 00:17.
Comment
-
Kävin tuossa poistamassa taaimmaiset lambdat pois käytöstä ja siinä samalla sitten käytiin ajamassa ja dera katteli koneelta hiukan mitä siellä konehuoneessa tapahtuu. Nakutukset olivat kunnossa, eikä ismopia vuotojakaan tullut havaittua. Sen sijaan lambdat säätelivät aika rajusti, pahimmillaan tais olla jopa 40% erot.
Varmaankin seuraavaksi kokeilen vaihtaa uudet lambdat (kummallekin puolelle), ellei tule muita ideoita esille. Edellinen omistaja kun oli vaihtanut yhden lambdan, eikä ole varmaa tietoa onko mihin, ja minkä merkkinen. Näin ollen olisi ainakin sitten kummatkin lambdat oikeanlaiset ja hyvässä kunnossa.
dera, arvaas muuten tuliko misfiret kun pääsin kehä I:lle :)
Comment
-
Joko Risto sait lambdat vaihdettua. Missä groupissa on nuo misfire counterit näissä tuplaturboissa? Kuinka paljon pitää tulla misfireä, että alkaa koodaamaan? Itsellä oli 1.8t avj koneella ja siinä ainakin kesti misfirettää aika paljon, ennenkuin antoi vikakoodin. Suuttimet pesettämällä tuo misfiretys tuli siinä kuntoon. Oletko koittanut suuttimia vaihtaa ristiin, "kuseeko" suuttimet?
Comment
-
Lambdat lähti tänään vasta tilaukseen tepolta. Ollut vähän kiirettä tässä niin on tuokin osin päässyt unohtumaan.
Suuttimille en ole tehnyt mitään. Ja tuosta ei ole tietoa, mistä groupista löytyy nuo misfire counterit. Olen itse todennut misfiret vain vikakoodeista. Suuttimia voisi lambdojen vaihdon jälkeen sitten ihmetellä jos vika ilmenee edelleen.
Comment
-
Nyt on lambdat vaihdettu ja pikku koelenkki ajettu. Misfirejä tulee edelleen samalla tavalla. En tosin tiedä pitääkö uusia lambdoja ajatuttaa sisään jonkun aikaa. Voisin vaikka ensiviikon aikana logittaa ja pistää tänne ihmeteltäväksi. Yhdet osat nyt taas voi sulkea pois listalta.
Lisää veikkauksia otetaan vastaan. Ja pistän tuon koeajolenkin logit tänne kunhan saan muutettua ne luettavaan muotoon. Vielä jos on toiveita mitäs grouppeja haluutte että logitan ensiviikolla, niin tänne vaan.
Comment
-
Tässä nämä tän päivän logit, noin 5 minsan ajon jälkeen lambdojen vaihdosta. Ei nyt ihan niin räikeitä vaihteluja lambdojen keskinäisissä arvoissa kuin vanhoilla antureilla oli. Mutta siis edelleen otetaan veikkauksia mistä tämä Misfiretys voisi johtua. Näiden vetojen aikana myös iski misfiret.
Koodi:4B0 907 551 S 2.7l V6/5VT G 0001 Group A: '033 Group B: '002 Group C: '112 Lambda Voltage Lambda Voltage RPM Load Inj. On Time Mass Flow Temperature Load Temperature Load TIME TIME TIME Marker STAMP % V % V STAMP /min % ms g/s STAMP ーC % ーC % 0.01 0.0 0.090 3.1 0.110 0.40 640 33.8 3.40 6.08 0.82 940.0 0.0 945.0 0.0 1.22 -0.8 0.640 0.0 0.625 1.61 680 33.8 3.40 6.19 2.02 940.0 0.0 945.0 0.0 2.42 0.0 0.715 3.9 0.180 2.82 1360 65.4 7.14 23.75 3.23 940.0 0.0 945.0 0.0 3.73 0.0 0.135 7.8 0.335 4.14 2280 84.2 8.84 59.64 4.54 940.0 0.0 945.0 0.0 4.94 3.1 0.075 9.4 0.785 5.34 3480 112.8 11.56 116.11 5.74 940.0 0.0 945.0 0.0 6.16 9.4 0.420 -1.6 0.755 6.59 4960 113.5 12.24 165.75 7.04 940.0 0.0 945.0 0.0 7.52 0.0 0.045 0.0 0.095 7.97 4680 122.6 13.26 166.33 8.40 940.0 0.0 945.0 0.0 8.80 0.0 0.035 0.0 0.800 9.29 4000 98.5 10.20 112.36 9.71 940.0 0.0 945.0 0.0 10.11 0.0 0.050 0.0 0.785 10.64 4400 98.5 10.20 127.75 11.05 940.0 0.0 945.0 0.0 11.49 0.0 0.040 0.0 0.730 11.92 4800 103.0 10.54 143.94 12.35 940.0 0.0 945.0 0.0 12.80 0.0 0.050 0.0 0.710 13.24 5240 103.0 10.54 154.86 13.71 940.0 0.0 945.0 0.0 14.17 0.0 0.050 0.0 0.175 14.64 5640 102.3 10.88 165.89 15.12 940.0 0.0 945.0 0.0 15.58 0.0 0.075 0.0 0.710 16.09 6000 99.2 10.54 174.11 16.56 940.0 0.0 945.0 0.0 16.99 0.0 0.060 0.0 0.825 17.40 4440 103.0 10.88 132.75 17.82 940.0 0.0 945.0 0.0 18.25 0.0 0.045 0.0 0.795 18.78 4480 27.8 2.72 31.00 19.18 940.0 0.0 945.0 0.0 19.60 0.0 0.770 0.0 0.805 20.08 3160 10.5 0.00 9.67 20.49 940.0 0.0 945.0 0.0 20.89 0.0 0.000 0.0 0.000 21.29 3000 10.5 0.00 9.86 21.69 940.0 0.0 945.0 0.0 22.09 0.0 0.000 0.0 0.000 22.49 2760 11.3 0.00 9.58 22.89 940.0 0.0 945.0 0.0 23.31 0.0 0.000 0.0 0.000 23.71 2520 11.3 0.00 8.28 24.11 940.0 0.0 945.0 0.0 24.51 0.0 0.000 0.0 0.000 24.92 2440 11.3 0.00 8.36 25.32 940.0 0.0 945.0 0.0 25.71 0.0 0.000 0.0 0.000 26.12 2280 11.3 0.00 8.11 26.52 940.0 0.0 945.0 0.0 26.94 0.0 0.000 0.0 0.000 27.42 2160 11.3 0.00 7.39 27.84 940.0 0.0 945.0 0.0
Koodi:4B0 907 551 S 2.7l V6/5VT G 0001 Group A: '033 Group B: '002 Group C: '001 Lambda Voltage Lambda Voltage RPM Load Inj. On Time Mass Flow RPM Temperature Lambda Lambda TIME TIME TIME Marker STAMP % V % V STAMP /min % ms g/s STAMP /min ーC % % 0.58 -3.9 0.670 -0.8 0.120 1.08 640 32.3 3.40 6.42 1.48 640 91.0 -1.6 -3.1 1.88 0.8 0.780 0.8 0.795 2.30 1800 79.7 8.16 45.00 2.70 2040 91.0 0.0 5.5 3.10 2.3 0.260 10.9 0.085 3.51 2720 111.3 11.90 95.42 3.91 3120 91.0 2.3 0.8 4.31 7.8 0.325 0.0 0.320 4.71 4000 117.3 12.24 136.33 5.13 4480 92.0 10.9 -4.7 5.56 3.9 0.605 -3.9 0.700 5.99 5520 113.5 12.24 180.53 6.49 5840 91.0 0.0 0.0 6.95 0.0 0.085 0.0 0.795 7.35 3800 99.2 10.20 107.89 7.85 3840 90.0 0.0 0.0 8.25 0.0 0.040 0.0 0.785 8.66 4080 102.3 10.54 119.28 9.16 4200 90.0 0.0 0.0 9.58 0.0 0.040 0.0 0.765 9.99 4440 103.8 10.54 133.50 10.42 4560 90.0 0.0 0.0 10.85 7.8 0.075 -4.7 0.335 11.29 4840 106.8 11.22 149.08 11.72 5000 90.0 0.0 0.0 12.15 0.0 0.045 0.0 0.750 12.61 5280 106.8 11.22 162.58 13.06 5400 90.0 0.0 0.0 13.54 0.0 0.065 0.0 0.240 14.01 5040 111.3 11.90 167.92 14.44 4080 90.0 0.0 0.0 14.84 0.0 0.040 0.0 0.830 15.25 4160 103.8 10.54 124.50 15.77 4240 90.0 0.0 0.0 16.18 0.0 0.425 0.0 0.850 16.60 4280 32.3 3.06 35.42 17.00 4240 90.0 0.0 0.0 17.41 0.0 0.835 0.0 0.105 17.83 4200 10.5 0.00 13.06 18.23 4120 90.0 0.0 0.0 18.63 0.0 0.000 0.0 0.000 19.05 4040 10.5 0.00 12.36 19.46 4000 91.0 0.0 0.0 19.96 0.0 0.000 0.0 0.000 20.36 3920 10.5 0.00 12.33 20.76 3880 91.0 0.0 0.0 21.27 0.0 0.000 0.0 0.000 21.76 3760 10.5 0.00 11.97 22.16 3720 91.0 0.0 0.0 22.56 0.0 0.000 0.0 0.000 22.96 3640 10.5 0.00 11.78 23.38 3600 92.0 0.0 0.0 23.88 0.0 0.000 0.0 0.000 24.37 3520 10.5 0.00 11.36 24.77 3480 91.0 0.0 0.0 25.17 0.0 0.000 0.0 0.000 25.59 3400 11.3 0.00 11.61 25.99 3360 91.0 0.0 0.0 26.39 0.0 0.070 0.0 0.040 26.79 3320 12.0 1.70 12.19 27.20 3280 91.0 0.0 0.0
Comment
-
Vieras
2.0TFSI koneissa huohottimen vuota aiheuttaa misfirejä. Onko tästä tarkastettu huohotusjärjestelmä?
Tietty se pitäisi näkyä lambdan korjauksina mutta tuli kuitenkin mieleen. Jo ihan syystä että vika on vain toisella puolella.
Ja onhan puolien maadoitukset ja johdotukset tarkastettu kunnolla mittaamalla ja johtoja heiluttamalla?
Tässä jotain mitä tuli mieleen.
Comment
-
Ongelma ei ole vieläkään hävinnyt mihkään ja nyt on jo EGT:kin vaihdettu.
Tuossa työkaverin kanssa jutustelin tänään aiheesta, niin kyseli että onkos tässä nokkien (tai nokkien nostajien?) asentoanturit kummallakin puolella? Ja jos on niin, voisiko sen hajoaminen aiheuttaa tämän että pelkääjän puolelta tulee misfiret samaan aikaan kaikkista sylintereistä?
Comment
-
Nyt sitten pidetään peukkuja, ettei ole katalysaattori sökö.
Alussahan sinulla oli vain sytytyshäiriöitä kolmessa sylinterissä ja vikavalo alkoi vilkkumaan = ollaan alueella, jossa katalysaattorin vaurioituminen on lähellä, jos auton käyttöä jatketaan.
Nyt olet sitten löytänyt perusvian, mutta koodien joukosta löytyy myös katalysaattoriin viittaava P0421.
Asia selvinee muutaman päivän kuluessa. Jos vikavalo syttyy jälleen, niin todennököisesti menee katalysaattori vaihtoon.
Comment
-
Asia selvinee muutaman päivän kuluessa. Jos vikavalo syttyy jälleen, niin todennököisesti menee katalysaattori vaihtoon.
Tosin tämäkin on näitä joissa tuuri ratkaisee.
Comment
-
Tässä tapauksessa vika on ollut sen verran pitkään, että väittäisin että katit olisi sulannut aika päiviä sitten.
Positiivista tapauksessasi on se, kun misfire-koodit eivät ole kaikissa sylintereissä - joka ei tosin tarkoita sitä, etteikö muissakin sylintereissä olisi ollut häiriöitä - vaan kysymys saattaa olla sen verran vähäisistä sytytyshäiriöistä, ettei vikakoodin laukaisu ole ollut vielä aiheellista kaikissa sylintereissä. Jos siis on tosiaankin tuuria matkassa, niin katalysaattori on yhä ok.
Lienee paikallaan pari sanaa näistä Misfire-koodeista:
P0300 kertoo yleisesti, että moottorissa on sytytyshäiriöitä.
P0301 on sitten sylinteri 1, P0302 sylinteri 2 jne, kuten yllä jo selvitit.
Nythän on niin, että jokaisessa moottorissa on jossain vaiheessa sytytyshäiriöitä. Esim. kylmäkäynnistyksessä moottori saattaa ravistella vähän. Joskus menee tankki tyhjäksi ja sitten kun auto käynnistetään jälleen, kone vähän ravistelee jne. Liian herkkä diagnoosi saattaa siis sytyttää vikavalon ihan turhaan, joten järjestelmän on hyväksyttävä pienet häiriöt.
Joissakin tapauksissa se saattaa jopa laukaista koodejakin, vaikkei autossa ole mitään vikaa, mutta ei sytytä vikavaloa. Samat sytytyshäiriöt tulee siis toistua kaksi kertaa, ennen kuin vikavalo syttyy. Silloin voidaan olla varmoja, että kyseisissä sylintereissä todellakin on jotain vialla.
Järjestelmä valvoo vauhtipyörää. Silloin kun se pyörii tasaisen nätisti, kaikki on hyvin. Mutta sitten kun se alkaa värähtelemään sytytyshäiriöden johdosta, sen kylkeen asennettu hieno anturi alkaa laskemaan näitä häiriöitä ja tallettaa ne sen häiriöitä antavan sylinterin piikkiin. Lainsäädäntö/moottoritohtori sitten päättää, kuinka monta kertaa sylinterissä saa olla häiröitä, per 1000 kierrosta ja vetää rajan johonkin. Ei esim. ole harvinaista, jos järjestelmä sallii yhden häiriön per 30 sytytystä.
Fyysisesti tämän huomaa helposti jos autossa on 4 sylinteriä, mutta esim. V8-moottorissa saattaa syttyä jopa vikavalo yhden sylinterin sytytyshäiriöiden johdosta, ilman että kuljettaja huomaa mitään normaaliajossa.
Mutta silloin kun häiriön alla olevia sylintereitä on useita, kuumuus alkaa olla jo sitä luokkaa, että vikavalo alkaa vilkkumaan ja on vaara, että katalysaattorin "kivi" vaurioituu. Silloin sen vaurion jo usein kuulee, kun taputtelee vähän jäähtynyttä katalasysaattoria, auton alla. Jos rapisee, tai kolisee, niin silloin se on sökö.
Muistan erään auton, jossa pakosarjat kävivät niin kuumana sytytyshäiriöiden takia, että muovinen takapuskuri suli pakoputkenpään kohdalta, mutta itse katalysaattori selvisi hengissä. Katalysaattori kestää siis usein hetkellisesti suuriakin lämpötiloja, mutta vähän pidemmän päälle se "vanhentaa" kivet nopeasti ja silloin on P0420, tai P0421 tuttuja koodeja.
Siksi olen vähän huolissani, kun ensilukemalla autostasi löytyi vain sytyshäiriöt, mutta myöhemmin sitten myös katalysaattorikoodit. Saattaa tietenkin olla myös, että koodi laukesi liian kuuman katalysaattorin takia, mutta pysyy nyt aisoissa, kun lämpötilat ovat kohdallaan.
Mutta pidetään peukkuja!
Comment
-
-
Nyt vihdoinkin selvisi syy tälle ongelmalle.
Ylempi nokka-akseli (? oikean termin voinee joku viisaampi korjata jos tarvetta) oli hampaan verran pielessä kuskin puolelta. Tuon kun sai kohilleen, niin hävisi kaikki oireet. Konekkin käy niin tasaisesti, että tuntuu kuin "uudella" autolla ajelisi :)
Persdynolla mitattuna tuntuu että autokin olisi pirteämpi :)
Iso kiitos vielä Mikolle vian korjauksesta!
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viestiYlempi = imupuolen nokka-akseli. Paljonkohan heitto oli suunnilleen asteina?
Jos siis näitä tarkotit :)
Comment
Comment