Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorivalo vilkkuu korkeilla kierroksilla, A6 -01 2.7bt -Vika selvisi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Misfiret ovat bank1:ssa.

    Comment


    • #32
      Lambdan vaihtelu saisi olla ± 4 % tyhjäkäynnillä , jos arvo plussalla, auto käy laihalla .
      Pakokaasu anturin testauksessa pitäisi anturin lämpötila olla vähintään 980 °C ja kanava siis 112. Enrichment factor pitäisi olla 9±5%(voi heilua arvoon 25%), jos arvo yli 30%, on anturissa vika . Toinen testikanava on 220 löydään kaasu pohjaan(load yli 100%), silloin aktivoituu anturi, dyty cyclen pitäisi olla 42±10%.
      Myös nakutustunnistimien toiminta kannattaa katsoa , sieltä sytytysennakko/sylinteri kanavalta 020...024 . Ennakon(myöhäistys) arvot 0...12°.
      Kyseiset tiedot manuaalista, en ole itse noita tutkinut.
      Todettakoon vielä MIL- valon vilkkuminen tarkoittaa katalysaattorin vaurioitumisvaaraa.
      Viimeksi muokannut vepek; 26.3.2010, 00:17.

      Comment


      • #33
        Kävin tuossa poistamassa taaimmaiset lambdat pois käytöstä ja siinä samalla sitten käytiin ajamassa ja dera katteli koneelta hiukan mitä siellä konehuoneessa tapahtuu. Nakutukset olivat kunnossa, eikä ismopia vuotojakaan tullut havaittua. Sen sijaan lambdat säätelivät aika rajusti, pahimmillaan tais olla jopa 40% erot.

        Varmaankin seuraavaksi kokeilen vaihtaa uudet lambdat (kummallekin puolelle), ellei tule muita ideoita esille. Edellinen omistaja kun oli vaihtanut yhden lambdan, eikä ole varmaa tietoa onko mihin, ja minkä merkkinen. Näin ollen olisi ainakin sitten kummatkin lambdat oikeanlaiset ja hyvässä kunnossa.

        dera, arvaas muuten tuliko misfiret kun pääsin kehä I:lle :)
        Viimeksi muokannut RistoEe; 22.3.2010, 18:29. Perustelu: lisäilyä

        Comment


        • #34
          Joko Risto sait lambdat vaihdettua. Missä groupissa on nuo misfire counterit näissä tuplaturboissa? Kuinka paljon pitää tulla misfireä, että alkaa koodaamaan? Itsellä oli 1.8t avj koneella ja siinä ainakin kesti misfirettää aika paljon, ennenkuin antoi vikakoodin. Suuttimet pesettämällä tuo misfiretys tuli siinä kuntoon. Oletko koittanut suuttimia vaihtaa ristiin, "kuseeko" suuttimet?

          Comment


          • #35
            Lambdat lähti tänään vasta tilaukseen tepolta. Ollut vähän kiirettä tässä niin on tuokin osin päässyt unohtumaan.
            Suuttimille en ole tehnyt mitään. Ja tuosta ei ole tietoa, mistä groupista löytyy nuo misfire counterit. Olen itse todennut misfiret vain vikakoodeista. Suuttimia voisi lambdojen vaihdon jälkeen sitten ihmetellä jos vika ilmenee edelleen.

            Comment


            • #36
              Misfiret muistaakseni measuring blokit 13-15. Vikakoodi tulee vasta 100:n misfiren jälkeen. Misfire countteri nollautuu aina tietyin väliajoin.

              Comment


              • #37
                Nyt on lambdat vaihdettu ja pikku koelenkki ajettu. Misfirejä tulee edelleen samalla tavalla. En tosin tiedä pitääkö uusia lambdoja ajatuttaa sisään jonkun aikaa. Voisin vaikka ensiviikon aikana logittaa ja pistää tänne ihmeteltäväksi. Yhdet osat nyt taas voi sulkea pois listalta.

                Lisää veikkauksia otetaan vastaan. Ja pistän tuon koeajolenkin logit tänne kunhan saan muutettua ne luettavaan muotoon. Vielä jos on toiveita mitäs grouppeja haluutte että logitan ensiviikolla, niin tänne vaan.

                Comment


                • #38
                  Tässä nämä tän päivän logit, noin 5 minsan ajon jälkeen lambdojen vaihdosta. Ei nyt ihan niin räikeitä vaihteluja lambdojen keskinäisissä arvoissa kuin vanhoilla antureilla oli. Mutta siis edelleen otetaan veikkauksia mistä tämä Misfiretys voisi johtua. Näiden vetojen aikana myös iski misfiret.


                  Koodi:
                  4B0 907 551 S		2.7l V6/5VT     G   0001													
                  															
                  	Group A:	'033				Group B:	'002				Group C:	'112			
                  		Lambda	Voltage	Lambda	Voltage		RPM	Load	Inj. On Time	Mass Flow		Temperature	Load	Temperature	Load
                  	TIME					TIME					TIME				
                  Marker	STAMP	%	 V	%	 V	STAMP	 /min	%	 ms	 g/s	STAMP	ーC	%	ーC	%
                  	0.01	0.0	0.090	3.1	0.110	0.40	640	33.8	3.40	6.08	0.82	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	1.22	-0.8	0.640	0.0	0.625	1.61	680	33.8	3.40	6.19	2.02	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	2.42	0.0	0.715	3.9	0.180	2.82	1360	65.4	7.14	23.75	3.23	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	3.73	0.0	0.135	7.8	0.335	4.14	2280	84.2	8.84	59.64	4.54	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	4.94	3.1	0.075	9.4	0.785	5.34	3480	112.8	11.56	116.11	5.74	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	6.16	9.4	0.420	-1.6	0.755	6.59	4960	113.5	12.24	165.75	7.04	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	7.52	0.0	0.045	0.0	0.095	7.97	4680	122.6	13.26	166.33	8.40	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	8.80	0.0	0.035	0.0	0.800	9.29	4000	98.5	10.20	112.36	9.71	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	10.11	0.0	0.050	0.0	0.785	10.64	4400	98.5	10.20	127.75	11.05	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	11.49	0.0	0.040	0.0	0.730	11.92	4800	103.0	10.54	143.94	12.35	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	12.80	0.0	0.050	0.0	0.710	13.24	5240	103.0	10.54	154.86	13.71	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	14.17	0.0	0.050	0.0	0.175	14.64	5640	102.3	10.88	165.89	15.12	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	15.58	0.0	0.075	0.0	0.710	16.09	6000	99.2	10.54	174.11	16.56	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	16.99	0.0	0.060	0.0	0.825	17.40	4440	103.0	10.88	132.75	17.82	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	18.25	0.0	0.045	0.0	0.795	18.78	4480	27.8	2.72	31.00	19.18	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	19.60	0.0	0.770	0.0	0.805	20.08	3160	10.5	0.00	9.67	20.49	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	20.89	0.0	0.000	0.0	0.000	21.29	3000	10.5	0.00	9.86	21.69	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	22.09	0.0	0.000	0.0	0.000	22.49	2760	11.3	0.00	9.58	22.89	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	23.31	0.0	0.000	0.0	0.000	23.71	2520	11.3	0.00	8.28	24.11	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	24.51	0.0	0.000	0.0	0.000	24.92	2440	11.3	0.00	8.36	25.32	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	25.71	0.0	0.000	0.0	0.000	26.12	2280	11.3	0.00	8.11	26.52	940.0	0.0	945.0	0.0
                  	26.94	0.0	0.000	0.0	0.000	27.42	2160	11.3	0.00	7.39	27.84	940.0	0.0	945.0	0.0
                  Koodi:
                  4B0 907 551 S		2.7l V6/5VT     G   0001													
                  															
                  	Group A:	'033				Group B:	'002				Group C:	'001			
                  		Lambda	Voltage	Lambda	Voltage		RPM	Load	Inj. On Time	Mass Flow		RPM	Temperature	Lambda	Lambda
                  	TIME					TIME					TIME				
                  Marker	STAMP	%	 V	%	 V	STAMP	 /min	%	 ms	 g/s	STAMP	 /min	ーC	%	%
                  	0.58	-3.9	0.670	-0.8	0.120	1.08	640	32.3	3.40	6.42	1.48	640	91.0	-1.6	-3.1
                  	1.88	0.8	0.780	0.8	0.795	2.30	1800	79.7	8.16	45.00	2.70	2040	91.0	0.0	5.5
                  	3.10	2.3	0.260	10.9	0.085	3.51	2720	111.3	11.90	95.42	3.91	3120	91.0	2.3	0.8
                  	4.31	7.8	0.325	0.0	0.320	4.71	4000	117.3	12.24	136.33	5.13	4480	92.0	10.9	-4.7
                  	5.56	3.9	0.605	-3.9	0.700	5.99	5520	113.5	12.24	180.53	6.49	5840	91.0	0.0	0.0
                  	6.95	0.0	0.085	0.0	0.795	7.35	3800	99.2	10.20	107.89	7.85	3840	90.0	0.0	0.0
                  	8.25	0.0	0.040	0.0	0.785	8.66	4080	102.3	10.54	119.28	9.16	4200	90.0	0.0	0.0
                  	9.58	0.0	0.040	0.0	0.765	9.99	4440	103.8	10.54	133.50	10.42	4560	90.0	0.0	0.0
                  	10.85	7.8	0.075	-4.7	0.335	11.29	4840	106.8	11.22	149.08	11.72	5000	90.0	0.0	0.0
                  	12.15	0.0	0.045	0.0	0.750	12.61	5280	106.8	11.22	162.58	13.06	5400	90.0	0.0	0.0
                  	13.54	0.0	0.065	0.0	0.240	14.01	5040	111.3	11.90	167.92	14.44	4080	90.0	0.0	0.0
                  	14.84	0.0	0.040	0.0	0.830	15.25	4160	103.8	10.54	124.50	15.77	4240	90.0	0.0	0.0
                  	16.18	0.0	0.425	0.0	0.850	16.60	4280	32.3	3.06	35.42	17.00	4240	90.0	0.0	0.0
                  	17.41	0.0	0.835	0.0	0.105	17.83	4200	10.5	0.00	13.06	18.23	4120	90.0	0.0	0.0
                  	18.63	0.0	0.000	0.0	0.000	19.05	4040	10.5	0.00	12.36	19.46	4000	91.0	0.0	0.0
                  	19.96	0.0	0.000	0.0	0.000	20.36	3920	10.5	0.00	12.33	20.76	3880	91.0	0.0	0.0
                  	21.27	0.0	0.000	0.0	0.000	21.76	3760	10.5	0.00	11.97	22.16	3720	91.0	0.0	0.0
                  	22.56	0.0	0.000	0.0	0.000	22.96	3640	10.5	0.00	11.78	23.38	3600	92.0	0.0	0.0
                  	23.88	0.0	0.000	0.0	0.000	24.37	3520	10.5	0.00	11.36	24.77	3480	91.0	0.0	0.0
                  	25.17	0.0	0.000	0.0	0.000	25.59	3400	11.3	0.00	11.61	25.99	3360	91.0	0.0	0.0
                  	26.39	0.0	0.070	0.0	0.040	26.79	3320	12.0	1.70	12.19	27.20	3280	91.0	0.0	0.0

                  Comment


                    #39
                    2.0TFSI koneissa huohottimen vuota aiheuttaa misfirejä. Onko tästä tarkastettu huohotusjärjestelmä?
                    Tietty se pitäisi näkyä lambdan korjauksina mutta tuli kuitenkin mieleen. Jo ihan syystä että vika on vain toisella puolella.
                    Ja onhan puolien maadoitukset ja johdotukset tarkastettu kunnolla mittaamalla ja johtoja heiluttamalla?

                    Tässä jotain mitä tuli mieleen.

                    Comment


                    • #40
                      Eipä ole tarkastettu.. Täytyypä pistää listalle nuo nyt ainakin. Kiitoksia ideoista.

                      Comment


                      • #41
                        Ongelma ei ole vieläkään hävinnyt mihkään ja nyt on jo EGT:kin vaihdettu.

                        Tuossa työkaverin kanssa jutustelin tänään aiheesta, niin kyseli että onkos tässä nokkien (tai nokkien nostajien?) asentoanturit kummallakin puolella? Ja jos on niin, voisiko sen hajoaminen aiheuttaa tämän että pelkääjän puolelta tulee misfiret samaan aikaan kaikkista sylintereistä?

                        Comment


                        • #42
                          On molemmilla puolilla asentoanturit, mutta niiden vaikutusta asiaan en tiiä.

                          Comment


                          • #43
                            Näkyykös noi jostain kanavasta vag-comilla? Jos vaikka logittelisin ja pistäisin infoa tänne... joku viisampi vois sitten analysoida dataa :)

                            Comment


                            • #44
                              Kyllä ne näkyy, muistaakseni jostain alkupään kanavista. Sinne vaan surfaamaan, kyllä ne tulee vastaan.

                              Comment


                              • #45
                                Selvisi tämäkin nyt vahingossa. Eli nyt pitäisi olla auto kunnossa tältä osin :)

                                Ekan viestin loppuun muokoattu vika, eli jako oli pielessä.

                                Comment


                                • #46
                                  Nyt sitten pidetään peukkuja, ettei ole katalysaattori sökö.
                                  Alussahan sinulla oli vain sytytyshäiriöitä kolmessa sylinterissä ja vikavalo alkoi vilkkumaan = ollaan alueella, jossa katalysaattorin vaurioituminen on lähellä, jos auton käyttöä jatketaan.
                                  Nyt olet sitten löytänyt perusvian, mutta koodien joukosta löytyy myös katalysaattoriin viittaava P0421.
                                  Asia selvinee muutaman päivän kuluessa. Jos vikavalo syttyy jälleen, niin todennököisesti menee katalysaattori vaihtoon.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Asia selvinee muutaman päivän kuluessa. Jos vikavalo syttyy jälleen, niin todennököisesti menee katalysaattori vaihtoon.
                                    Tässä tapauksessa vika on ollut sen verran pitkään, että väittäisin että katit olisi sulannut aika päiviä sitten.

                                    Tosin tämäkin on näitä joissa tuuri ratkaisee.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tässä tapauksessa vika on ollut sen verran pitkään, että väittäisin että katit olisi sulannut aika päiviä sitten.
                                      Ei välttämättä. Katalysaattorit kestävät aika paljon kuumuutta.

                                      Positiivista tapauksessasi on se, kun misfire-koodit eivät ole kaikissa sylintereissä - joka ei tosin tarkoita sitä, etteikö muissakin sylintereissä olisi ollut häiriöitä - vaan kysymys saattaa olla sen verran vähäisistä sytytyshäiriöistä, ettei vikakoodin laukaisu ole ollut vielä aiheellista kaikissa sylintereissä. Jos siis on tosiaankin tuuria matkassa, niin katalysaattori on yhä ok.

                                      Lienee paikallaan pari sanaa näistä Misfire-koodeista:

                                      P0300 kertoo yleisesti, että moottorissa on sytytyshäiriöitä.
                                      P0301 on sitten sylinteri 1, P0302 sylinteri 2 jne, kuten yllä jo selvitit.

                                      Nythän on niin, että jokaisessa moottorissa on jossain vaiheessa sytytyshäiriöitä. Esim. kylmäkäynnistyksessä moottori saattaa ravistella vähän. Joskus menee tankki tyhjäksi ja sitten kun auto käynnistetään jälleen, kone vähän ravistelee jne. Liian herkkä diagnoosi saattaa siis sytyttää vikavalon ihan turhaan, joten järjestelmän on hyväksyttävä pienet häiriöt.

                                      Joissakin tapauksissa se saattaa jopa laukaista koodejakin, vaikkei autossa ole mitään vikaa, mutta ei sytytä vikavaloa. Samat sytytyshäiriöt tulee siis toistua kaksi kertaa, ennen kuin vikavalo syttyy. Silloin voidaan olla varmoja, että kyseisissä sylintereissä todellakin on jotain vialla.

                                      Järjestelmä valvoo vauhtipyörää. Silloin kun se pyörii tasaisen nätisti, kaikki on hyvin. Mutta sitten kun se alkaa värähtelemään sytytyshäiriöden johdosta, sen kylkeen asennettu hieno anturi alkaa laskemaan näitä häiriöitä ja tallettaa ne sen häiriöitä antavan sylinterin piikkiin. Lainsäädäntö/moottoritohtori sitten päättää, kuinka monta kertaa sylinterissä saa olla häiröitä, per 1000 kierrosta ja vetää rajan johonkin. Ei esim. ole harvinaista, jos järjestelmä sallii yhden häiriön per 30 sytytystä.

                                      Fyysisesti tämän huomaa helposti jos autossa on 4 sylinteriä, mutta esim. V8-moottorissa saattaa syttyä jopa vikavalo yhden sylinterin sytytyshäiriöiden johdosta, ilman että kuljettaja huomaa mitään normaaliajossa.

                                      Mutta silloin kun häiriön alla olevia sylintereitä on useita, kuumuus alkaa olla jo sitä luokkaa, että vikavalo alkaa vilkkumaan ja on vaara, että katalysaattorin "kivi" vaurioituu. Silloin sen vaurion jo usein kuulee, kun taputtelee vähän jäähtynyttä katalasysaattoria, auton alla. Jos rapisee, tai kolisee, niin silloin se on sökö.

                                      Muistan erään auton, jossa pakosarjat kävivät niin kuumana sytytyshäiriöiden takia, että muovinen takapuskuri suli pakoputkenpään kohdalta, mutta itse katalysaattori selvisi hengissä. Katalysaattori kestää siis usein hetkellisesti suuriakin lämpötiloja, mutta vähän pidemmän päälle se "vanhentaa" kivet nopeasti ja silloin on P0420, tai P0421 tuttuja koodeja.

                                      Siksi olen vähän huolissani, kun ensilukemalla autostasi löytyi vain sytyshäiriöt, mutta myöhemmin sitten myös katalysaattorikoodit. Saattaa tietenkin olla myös, että koodi laukesi liian kuuman katalysaattorin takia, mutta pysyy nyt aisoissa, kun lämpötilat ovat kohdallaan.

                                      Mutta pidetään peukkuja!

                                      Comment


                                      • #49
                                        Otetaas komento takas tämän vian suhteen. Elikkä tulee misfiret edelleen, tosin ei niin herkästi kuin aikaisemmin. Mutta tulee kuitenkin. Tuli huomattua tuossa kun ajelin tänne tahkolle tänään.

                                        Ja on tuolla kateissa jotain sisällä, kun päästöistä meni läpi lokakuussa :)

                                        Comment


                                        • #50
                                          Pikkasen Ot

                                          Osaisiko kukaan sanoa onko Lambda. Esim rivi 1 vasen vai oikea puoli? Olisi nimittäin vaihto edessä. (Vasenhan oli se kuskin vasen).

                                          Comment


                                          • #51
                                            Bank 1 on apukuskin ja Bank 2 kuskin puoli.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Nyt vihdoinkin selvisi syy tälle ongelmalle.

                                              Ylempi nokka-akseli (? oikean termin voinee joku viisaampi korjata jos tarvetta) oli hampaan verran pielessä kuskin puolelta. Tuon kun sai kohilleen, niin hävisi kaikki oireet. Konekkin käy niin tasaisesti, että tuntuu kuin "uudella" autolla ajelisi :)

                                              Persdynolla mitattuna tuntuu että autokin olisi pirteämpi :)

                                              Iso kiitos vielä Mikolle vian korjauksesta!

                                              Comment


                                              • #53
                                                Eli jakohihna oli laitettu kahteen kertaan väärin?

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Siis jako oli oikein. Nokkien välinen ketju oli värin kuskin puolella ylemmässä akselissa.

                                                  E: eli oisko siten oikea termi vialle että nokkien välinen ketju oli väärin.
                                                  Viimeksi muokannut RistoEe; 18.9.2011, 14:23. Perustelu: lisäys

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Ylempi = imupuolen nokka-akseli. Paljonkohan heitto oli suunnilleen asteina?

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Ylemmässä? ne nokka-akselithan on vierekkäin?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Siis venttiilikopan sisällä kun menee ketju, niin fyysisesti ylempänä oleva hammaspyörä oli hampaan verran pielessä. Mikko varmaan kertoo tuon oikean palikan jahka lukasee tätä :)

                                                        Olisi taas pitänyt ottaa kuva, mutta ei tullut mieleen siinä kun sitä tehtiin.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Ylemmässä? ne nokka-akselithan on vierekkäin?
                                                          Onhan ne, mutta V-koneen rakeenteesta johtuen toinen on huomattavasti ylempänä, ainakin maanpinnasta mitattaessa ;) Terminähän se ei oo tietty korrekti.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Niimpä tietysti. Itellä oli kansi pöydällä pystysuorassa ylöspäin, kun nokkia ajottelin.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                                                              Ylempi = imupuolen nokka-akseli. Paljonkohan heitto oli suunnilleen asteina?
                                                              Oli ennen korjausta nuo blokin 93 arvot -4 ja -22. Korjauksen jälkeen -5 ja +10, eli täytyisi vielä toinenkin puoli tarkastaa (aika vaan loppu tavallaan kesken), mutta tyhjäkäynti mm. parani huomattavasti ja enää ei tärise yhtään tyhjäkäynnil. Eikä tule misfirejä. Voihan toki olla, että tuo ketjukin on venynyt, kun on ollut väärin vähintään pari vuotta tuolla.

                                                              Jos siis näitä tarkotit :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X