Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 1.8t nykii kylmänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 1.8t nykii kylmänä

    Ostin tuossa A3:sen pari viikkoa sitten, ja seuraavanlainen ongelma on löytynyt: kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle, auto alkaa nykimään, mikäli nostaa kierroksia yli 2500rpm:n. Mikäli kierrokset pitää alemmalla tasolla, ei nykimistä esiinny. Nykimisongelmakin häipyy, jahka moottori on lämmennyt.

    Veikkauksia, missä vika saattaisi olla? Olisikohan lämpötila-anturissa jotain vikaa? Huomenna menen tarkastuttamaan vikakoodit, samalla varmaan katsotaan lambdan kunto, tulpat, yms. Eipä tuo tietysti niin mahdoton vika ole, kun häipyy pois koneen lämmettyä. Oishan tuo kuitenkin mukava saada kuntoon - pienet viat ärsyttää.. :)

    Muutamia mahdollisia ratkaisuja olen kyllä jo löytänyt tältä erinomaiselta foorumilta, mutta tuo erityispiirre, että nykii vain kylmänä kyllä edelleen askarruttaa...

    #2
    Pieni nykiminen on normaalia, mutta se ei saa olla mitään niskoja retkauttavaa.

    VAG-COM:ia esiin, ja sitten ilmamassamittarin vaihtoon :I

    Edit: Mittari mennee jossain 60-140 tkm paikkeilla

    Comment


    • #3
      kyllähän tuo aika voimakkaasti nykii.. eli, mielellään välttää nyityttämästä.
      Pitää tuo ilmamassamittari tsekata tänään huollossa - taitaa olla nuo anturiongelmat olla tuttua kauraa a3:sessa...

      Comment


        #4
        Ai niin, sitten tietysti lämpötila-anturikin voi olla vaihtoon menossa, aiheuttanee juurikin tuollaisia oireita.

        Comment


        • #5
          juurikin molemmat anturit oli sökönä: lämpötila-anturin sain vaihdettua eilen, ilmamassa menee maanantaille. Nyt olen ajanut ilmamassa irroitettuna (eli varaohjelmalla), ja eipä ole enää nykinyt.
          200e kustantaa noiden antureiden vaihto. Lambdakin mittailtiin: oli vähän hitaanpuoleinen, mutta vielä muuten ihan toimintakunnossa.

          Aika hyvinhän nuo teidän arvaukset osui oikeaan. . . :)

          Comment


            #6
            Mulla ilmamassamittari todennettiin sököksi seosmittauksella -- additiivinen ja multiplikatiivinen korjaus oli reilusti toleranssarajojen ulkopuolella. Hauskinta oli, ettei mitään kovempaa nykimistä esiintynyt, vaan ecu oli osannut sopeutua tuohon pidemmällä aikavälillä...

            Comment


              #7
              Vaihda nyt samaan syssyy se lambdakin, jos oli jo hidastunut.

              Comment


              • #8
                budjetin kanssa tällä hetkellä tiukkaa, eli pitää koettaa elää tuon lambdan kanssa vielä muutama kuukausi. Ei kait tuo lambda mikään toivoton tapaus vielä ollut - lievää hidastumista oli kuitenkin havaittavissa.

                Mutta hyvinhän tuo kone tuon uuden ilmamassa-anturin kanssa toimii: vetää suupielet hymyyn rampilta lähdettäessä... :) pitää syksyllä laittaa pakoputkisto/lastu kuntoon, mikäli budjetti korjaantuu paremmaksi.

                Comment


                • #9
                  Voihan hemmetin hemmetti: ei sit kaikki ongelmat vielä loppunutkaan.
                  Viikonlopun reissulla tamperelle auto toimi varsin moitteetta. Tänään kun palailin töistä, niin auton tehot olivat kummallisesti hukassa: auto kiihtyi pintakaasulla ok, mutta kun kaasua painoi enemmän, ei turbo lähtenyt välillä mukaan juuri ollenkaan - veto oli ohuen puoleista, ja kiihdytykset välillä epätasaisia, vaikka kaasun piti samassa asennossa. Myöhemmin Kävin ajamassa hiljaisella tiellä vähän isompaa kovaa, ja auto alkoi taas toimimaan jossakin määrin ok, tosin kickdown-kiihtyvyys ei ollut minusta parhaalla mahdollisella tasolla, ja veto aaltoili välillä kiihdytyksissä. Tuntuu, ettei turbo antaisi tasaisesti painetta.

                  Liekkö tuostakin sitten nyt bypass mennyt vlopun reissun aikana, tahi liekkö sitten paineletkuissa jotain häikkää: kone sihauttelee vaihteenvaihtojen välissä, tai kun vaihde vapaalla antaa kaasua.

                  ilmamassa- ja lämpötila-anturi siis vaihdettiin viikko sitten, ja vikakoodeissa ei ollut mitään ilmoituksia antureiden jälkeen.

                  mistäs tuon bypassin tuosta A3:sesta löytää, niin vois kokeilla sen kunnon? ei jaksa enää viedä laakkoselle autoa, liika helppoa rahaa heille... ,)

                  Comment


                  • #10
                    Tuossa asennusohjeet...

                    http://www.forgemotorsport.co.uk/valve.pdf

                    Comment


                    • #11
                      tack ohjeista. pitää laittaa bypass tilaukseen.

                      jos ei ole painevuotoja, niin menee sit ilmeisesti labda vaihtoon - aavistuksen hidastunut se jo oli, kun sitä huollossa testailtiin. Huoltomiesten mukaan lievä hidastuminen ei pitäisi vaikuttaa vielä auton toimintaan. Hauska nähdä ovatko oikeassa. ..

                      Comment


                      • #12
                        bypassin vaihto forgen venttiiliin toi tehot takaisin. tasaantui moottorin käytös vaihtojenkin aikana aika lailla - rikkinäisellä orkkiksella meno oli vaihdoissa välillä nykivää ja "kulmikasta". nyt meno on mukavan pehmeää.

                        ajotietsikka näytti bypassin vaihdon jälkeen hiukan korkeempia kulutusarvoja, mut luvut tasaantui kyllä hetken ajelun jälkeen entielle tasolle.

                        pitänee nuo lambdatkin vaihdattaa, niin saapahan koneen kokonaan kuntoon.

                        Comment

                        Working...
                        X