Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lohkolämmittimen juuressa nestevuoto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lohkolämmittimen juuressa nestevuoto

    lohkolämmittimen juuresta rupesi calix vuotamaan, uudet tiivisteet hommattu mutta minkalainen homma vaihtaa ja mitä kaikkea pois purkaa, että sopii tulemaan sieltä reiästä pois, pikaisia vastauksia
    Viimeksi muokannut okkim; 14.10.2009, 16:04. Perustelu: Otsikko...

  • #2
    Täällä kans calix alkanut autosta (A4 B5 2.8 30V) vuotamaan. Aukeaa ilmeisesti pientä mutteria kiertämällä. O-rengas ilmeiseti mennyt. Mistä osaa ostamaan? Pitääkö ottaa vanha mukaan, vai onko niitä calixeja monenlaisia, jotta saa oikean O-renkaan? Vaihtoehtona varmaan tämä: vanha auki -> O-rengas taskuun -> motonet -> ja kotio.

    Tällainen olis omassa autossa:
    http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/RE203.pdf

    Comment


    • #3
      Lämmittimeesi menee tälläiset tiivisteet:

      Laipan O-rengas: 930-2110243 (tämä itse vastukse "iso" O-rengas)

      Ruuvin O-rengas: 930-2110225 (tämä kiristysruuvin, pieni O-rengas)

      Kyseiset tiivisteet haettu siis vastuksen numerolla, 930-RE203.

      Nuo O-rengas koodit toimiit kaikissa varaosaliikkeissä jotka toimittaa koivusen tavaraa (Autoasi, AD, fixus). Motonetissä nuo koodit ei toimi.

      Comment


      • #4
        Vielä muuten tarkennuksena. En siis ole varma onko autossani juuri tuon linkin omaavaa tyyppinumerolla olevaa lämppäriä. Ulkoa päin katsoessa näyttää vain samalta. Onko noita siis tuon näköisiä eri mallia?

        Comment


        • #5
          Erillisiahan nuita toki on, mutta calixin tuoteluettelon mukaan autoosi kuuluu juurikin tuo RE203 vastus. Eli osui oikeaan.

          Comment


          • #6
            Kiitoksia!

            Pistän tänne vielä miten kävi kun uudet lohkolämppärin tiivisteet paikoillaan.

            Vähän tarinaa vuodosta: Auto ostettu syksyllä, tuli todettua, että lämmöt ei nouse 90 asteeseen pikatiellä. Nesteitä tarkkailin aika ajoin. Sitte termari vaihtoon, jotta sais lämmöt nousemaan. Tämän jälkeen aloin tarkkailemaan vuotaako nesteitä, eli tuliko kaikki laitettua kunnolla kiinni ym. Sitte huomasin, että nestettä menee, vaikka kuinka oli ilmailtu sekä auto merkkaili paikkansa. Lämmöt alkoi kyllä nousta nyt 90 asteeseen. Tietysti ajattelin, että nyt termarin O-rengas vuotaa tai huonosti kiinni. Otin kuitenkin pohjapanssarin irti ja pahvi alla, jotta näkee mistä kohtaa vuotaa. Vuotokohta olikin lohkolämmittimen kohdalla, eikä termostaatin kohdilla.

            Kun moottori on kylmä, nestettä vuotaa yön aikana pari tippaa. Kun kone on lämmittimessä kiinni, vuoto yltyy ja lämpimällä koneella vuotaa vielä enemmän. Tästä epäilen, että lohkolämppärin tiivisteet olis entiset.

            Comment


            • #7
              Omassa oli samaa vikaa juuri ja renoilta alko vuotamaan, tosin lämmitin oli Defa (384) ja ilmeisesti joskus aikoinaan asennettu kun malli oli tuota Calixin tyyppiä (eli tuo RE203) missä kiinnitys mutterikiristyksellä ja välissä o-rengasta. Huollossa revittiin se tänään pois ja tilalle Defan uudempi malli (suositus 107) mikä on kiinni iskettävä kartiomalli missä ei ole lahoavaa tiivistettä.

              Comment


              • #8
                Mitenkä tuon lohkolämmittimen saa irti? Tarvitaanko voimaa? Tuota ruuvin mutteria saa löysennettyä, mutta mitäs sitte. Kauheasti kun en uskaltanut repiä. Liikkuu kyllä myötä- ja vastapäivään, mutta ei ulos. Onkohan se kaikki "piukka" nyt sen O-renkaan varassa. Väli on vaan niin ahdas, että ei siinä päljoa mitään pysty tekemään.

                Tässä olis kuvia, luultavasti vastaavanlaisia kuin omassakin. Näkemään en pääse kuin ulkoa päin.






                Comment


                • #9
                  Tämä on näyttää samanlaiselta kuin omani

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä se siitä lähtee. Vasaraa jatkon kanssa kylkeen, jos ei muuten.

                    Comment


                    • #11
                      Tuota Defan vanhaa mallia ei ainakaan saanut asennettua mutteri paikallaan, joten irtiottaminenkaan ei voi onnistua irrottamatta koko mutteria ensin. Vaarana on tietty koko T-kappaleen tippuminen lohkon sisään.

                      Comment


                      • #12
                        Irroitus onnistui voimaa käyttäen. Mutteri piti löysätä loppuun asti, kuitenkin niin, että on vielä kierteillään. Sitten vain heiluttelee lohkolämmitintä, kireys johtuu juuri siitä O-renkaasta. T-kappale oli itselläni yhtä puuta, toisin kuin kuvissa defassa tollaset sakarat jotka leviävät. Kyllä se lohkolämmitin tulee ilman, että pitää koko T-kappale irroittaa. Paikalleen menee myös samanlaisesti, vähemmän voimaa käyttäen. Tiivisteiden vaihdon jälkeen koko paketti pöydällä kasaan ja sitte asentamaan.

                        Comment

                        Working...
                        X