Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vikakoodi: Secondary Air Injection System: Incorrect Flow Detected

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vikakoodi: Secondary Air Injection System: Incorrect Flow Detected

    Kyseinen koodi on ollut nyt jo muutaman kuukauden kiusana.
    Ilmeisesti tarkoittaa suomennettuna: "jälkipolttoilman suihkutusjärjestelmä, havaittu puuttellinen virtaus". Mistähän tämä voisi johtua? En tiedä liittyykö asiaan, mutta EGR:n letku on autossani kuulemma huonossa hapessa ja pitäisi vaihtaa.

  • #2
    Eli vikaa siinä pumpussa/systeemissä , mikä pumppaa ilmaa pakosarjaan kylmäkäynnistyksessä. Rikas seos sisältää paljon hiilivetyä, jota voidaan polttaa lisäilmalla, tämä kuumentaa katalysaattoria. Systeemi siis pienentää kylmän koneen päästöja. Monitorointi menee etulambdan signaalin muutoksen kautta , happiarvo/jännite lamdalla kasvaa. EGR voi ehkä vaikuttaa tähän, jos siinä iso vuoto.

    Comment


    • #3
      Eli mitä pitäisi uusia (osan nimi) ja jos ei uusi, voiko vaurioittaa jotain?

      Comment


      • #4
        Tuo on siitä hyvä vika, ettei se vaikuta koneen toimintaan mitenkään, mutta katsastuksessa pitää toimia. Kuuntele lähteekö pumppu päälle, jos lähtee, niin todennäköisesti jossain on vuoto, jos ei lähde, ota pumppu pois ja koita toimiiko esim. akkulaturilla. Pumpun voi myös purkaa. Pumpun käyntiaika on muutama minuutti auton käynnistyksestä. Pumpun nimi siis secondary air pump.

        Comment


        • #5
          Miten käytännössä katsastuksessa tuon huomaavat? Ainakin päästöistä auto meni toukokuussa läpi ja vikakoodi oli muistaakseni jo silloin. Auto siis -99 vuoden mallia, eli OBD-testiä ei tehdä.

          Comment


          • #6
            Joo, voi mennä läpi, mutta pitäisi toimia.

            Comment


              #7
              Sieltä voi vuotaa lisäilmaventtiilien ohjausletku, menee muistaakseni jostain alipaineletkusta kansien päihin sellaisiin "ufoihin". Tai sitten ne ufot on jumissa tms. Voit kokeilla niiden toimintaa output-testillä. Jos ne naksuu, niin ainakin niiden luulisi toimivan.

              Ne tarvitsevat siis toimiakseen alipaineen, ja jos kone on vasta ollut käynnissä, alipainetta on "varastossa" alipainesäiliössä ja noita voi naksutella. Aikansa kun naksutelee, alipaine loppuu ja venttiilit eivät enään liiku.

              Comment


              • #8
                1.8T:ssä tuppaa katkeemaan se ohjausletku siitä venttiilin päästä.

                Comment


                • #9
                  Ne alipaineletkut vaan syynäykseen. Ihan silmämääräisesti huomaa, kun ovat rispautuneet. Yleensä siitä taitoskohdasta johon letkut tulee kiinni. Jos letkuissa on tarpeeksi pituutta niin voi ensihätään leikata sen huonon kohdan pois ja sitten vaan klemmarin kanssa takaisin paikoilleen, mutta suosittelen vaihtamaan koko letkut. Aika hapraita ovat.

                  Sama vikakoodi tuli edellisessä kulkineessa (1.8T B5) ja se korjaantui letkun vaihdolla ja vikakoodien nollauksella.

                  Comment


                  • #10
                    Näkeekö kaikki letkut ihan koneen päältä vai pitääkö mennä allekin katselemaan?
                    Ja vähän jos saisi vinkkiä mistä päin niitä pitää katsella..

                    Comment


                    • #11
                      Ihan näkee päältä. Sellaisia oisko noin 5mm halkaisijaltaan olevia letkuja joissa on hieman "karvainen" pinta. Taskulampun kanssa näkee varmasti. Harmi kun ei satu kuvaa olemaan. Silloin kun itse vikaa etsin niin löysin kuvan täältä mitä letkua etsiä.

                      Comment


                      • #12
                        Tässä linkki keskusteluun josta itse sain avun:

                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...=Secondary+Air

                        Ja tässä linkki samaisen ketjun kohtaan jossa linkit kuville:

                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...0&postcount=10


                        Noilla parilla kuvalla selvisi ainakin itselläni. Olivat sieltä rispaantuneet.

                        Comment


                          #13
                          Mulla on tossa BES-koneisessa ilmeisesti myös vikaa noissa letkuissa. Koetin löytää albumista jotain osanumeroita, mutta enhän osannut. Taaskaan. Katselen kuvaa A6Q/2003/1/31/131-10, liekö oikea. Onko nyt siellä oleva osanumero 059 130 329 "hose in coils of 5m" 3,5X1,9 -RME- sitä kyseistä letkua? Ja määrämittaisina pätkinä sitä ei olisikaan olemassa, vaan tuosta rullasta leikataan haluttu pala? Mitäs toi RME tarkoittaa, jotain laatuluokitusta?

                          Comment


                          • #14
                            Itse ihan motonetistä ostin sitä letkua. Muistaakseni ainakin metrin pätkinä saa. Katsoo vain, että sisähalkaisia on oikea ja materiaali. Taisipa olla ihan alipaineletku nimellä tms. Sisältä kumia ja päältä sellainen vähän "karvainen" eli jotakin kangasta varmaankin.

                            Comment


                              #15
                              Hain itelle kanssa motonetistä alipaineletkua metrin + kaksi ruuvilla kiristettävää klemmaria = ~5,40?.

                              Comment


                                #16
                                Ok, ja sisähalkaisija on tuo 3,5 ja seinämän paksuus 1,9. Millejä varmaankin. :-p

                                Vielä en ole katsonut konepellin alle kovin tarkasti, joten kysynkin mitä kaikkea joutuu purkamaan letkujen vaihdon yhteydessä. Tai tarvitaanko kovin ohuet ja taipuisat kädet?

                                Comment


                                  #17
                                  Jos se on toi letku mikä lähtee imusarjasta sinne tuulilasin suuntaan (combibalve) niin sanoisin, että ruuvimeisseli + sivuleikkurit letkun katkaisuun + ehkä kärkipihdit tjsp korvaamaan niitä ohuita käsiä. Yhen nippusiteen taisin myös uhrata kyseiseen projektiin. Ei paha homma todellakaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jatketaas tähän kun ongelma vaikuttaa tulleen jäädäkseen. Kun tuo herja (insufficient air flow) tulee aina molemmille puolille yhtaikaa, päädyttiin siihen, että vikaa on itse pumpussa tai siinä magneettiventtiilissä, joka ohjaa ilman menoa eri puolille.

                                    Ensin pumppu vaihdettiin käytettyyn, mutta toimivaksi vakuuteltuun (ja toisen vaihdon jälkeen sellaiseksi todettuun). Ei apua. Letkut on tarkistettu (tosin vain kertaalleen, pitänee tehdä uudelleen) ja ehjiksi LMS:llä sanottu. Sitten magneettiventtiili vaihdettiin uuteen. Ei apua. Seuraavaksi vaihdettiin pumppu ihan uuteen. Ei apua.

                                    Mitäs sitten tarkistetaan? Vepek kirjoitti, että tuota monitoroidaan etulambdan signaalin kautta. Lambdat voisi vaihtaa joka tapauksessa, en itse asiassa tiedä onko niitä auton Suomessa olon aikana vaihdettu, mutta koetan katsoa kuiteista. Voisiko olla, että molemmat lambdat menee (suunnilleen) samaan aikaan? Jos tuokaan ei auta, niin mitäs sitten? Siellä on kummallekin bankille omat venttiilit (vai mitkä ne oli), kai nekin voi rikki olla? Jos monitorointi menee etulambdojen kautta, niin katin toiminta (tai lähinnä toimimattomuus) ei vaikuta tuon vikakoodin syntyyn? Ja silloinkin pitäisi olla molempien mennyt samaan aikaan. Onko vielä jotain muita juttuja, jotka vaikuttaisi molempiin puoliin?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mitkä olivat tarkat vikakoodit , lähteekö pumppu varmasti käyntiin ?
                                      Tuossa 2,7 biturbo motronic OBD eli vikakoodien selitykset ja vähän korjausvinkkejä. Sivusta 106 lähtien oli juttua output test modesta , siis sen voisi tehdä ja kuunnella toimiiko kaikki , vuotaako letkut. Olettaen, että pumppu lähtee testissä päälle , ainakin rele ja solenoidi testautuu.
                                      http://www.vaglinks.com/Docs/Audi/C5...iagnostics.pdf
                                      Viimeksi muokannut vepek; 7.5.2010, 00:13.

                                      Comment


                                        #20
                                        Nää kaksi tulee vaihtelevalla aikavälillä (pari päivää-viikkoa) ja aina molemmat:

                                        2 Faults Found:
                                        17831 - Secondary Air Injection System; Bank 1: Insufficient Flow
                                        P1423 - 35-00 - -
                                        17819 - Secondary Air Injection System; Bank 2: Insufficient Flow
                                        P1411 - 35-00 - -
                                        Readiness: 0000 1000

                                        Pumppu lähtee kyllä käyntiin ja käy jotain minuutin luokkaa. Vaihtelee jonkin verran varmaankin lämpötilasta johtuen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä se jostain vuotaa tai pumppu pätkii, mutta tee tuo output testi vagcomilla ja seuraa konehuoneesta tapahtumaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ethän Hannu ole harrastellut sitä auton siirtelyä pihalla :) Pieni siirtelykin jättää tuon vikakoodin muistiin. Pitäs aina antaa pyöriä lämpimäksi sen. Tai vähintään niin kauan kuin tuo pumppu pyörii.

                                            Sillä output testillä saat tosiaan sen pumpun pyörimään ja pääset konehuoneen puolelle katsomaan mitä tapahtuu. Kannattaa varmistaa että ohjaaville venttiileille tulee alipainetta. Muutenhan se ei pelaa. Kokeiltu muutamaan kertaan.

                                            Comment


                                              #23
                                              Toisioilmaventtiileistä letkut irti ja alipainepumpulla ilmaa venoille yksi kerrallaan. Kun alipaine päästetään pois nopeasti, pitäisi kuulua aika selkeä kolahdus kun venttiili sulkeutuu. Jos ei kuulu, venttiilit irti ja puhdistus. Jos ei kerää alipainetta, kalvo puhki ja uutta venttiiliä tilalle.

                                              Jos vähääkään harrastaa Audeja, olisi syytä olla alipainepumppu varustuksessa, sillä saa mukavasti vikoja esille. :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Output-testilläkin voi noita venttiileitä "naksutella", ei tarvitse purkaa mitään. Sen kuulee hyvin kun ne toimii. Sitten kun alipainesäiliöstä loppuu "imu", niin toiminta tietysti loppuu mutta sitä ei kannata säikähtää. Koneen käynnistämisellä sinne saa taas alipainetta.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  En ole pitänyt sitä tarpeeksi luotettavana. Siksi käytän pumppua vaikka vähän vaivaa sen käytön eteen joutuu näkemään, riippuen konetyypistä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kokeillaan jos osaisin tuon output-testin tehdä. Mutta eikös tuo molemmin puolin tuleva vika tarkoittaisi sitä, että molemmat venttiilit on rikkoutuneet yhtaikaa? Jos niissä vikaa olisi.

                                                    Ja Jani, kauppareissu 2km taitaa olla lyhin matka mitä tolla tulee tehtyä. Ja sekin useimmiten puolilämpimällä koneella.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kyl se siinä ajassa on sen pumpun jo sammuttanut. Sehän pyörii kylmäkäynnistyksessä noin parin kymmenen sekunnin ajan.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Omaan kulkineeseen tulee kans nuo kyseiset vikakoodit. Koko episodi alkoi siitä,kun toisioilmapumppu alkoi käydessään kuullostaa enemmän sirkeliltä,kuin pumpulta.
                                                        Joten pumppu irti,palasiks,laakerit vaihtoon,pumppu nippuun ja paikkaan. Vikakoodien nollaus ja homma OK.

                                                        Parin päivän kuluttua vikakoodit taas taulussa,what the f... ,pumppu pöydälle,testaus akku laturilla,ei toimi. Siipikotelo auki,siivet pois,uus testaus laturilla, pumppu pyörii. No perhana,olin koonnut siivet väärin. Taas pumppu kasaan(tälläkertaa kaikki oikein),testaus laturilla ja toimii. Pumppu paikkaan,vikakoodien nollaus ja odottelua.

                                                        Nyt sitten suorittamaan "kylmäkäynnistystä",tuonne auringon lämmittämään autoon. Ja voi V... pumppu ei pyöri.
                                                        Onko tuolla oma sulake jossain muualla,kuin sulaketaulussa? Kaikki sulakkeet katottu ja ehjiä ovat. ELSA tarjoaa relettä konehuoneenpuolella,mutta ei ainakaan Allroadissa ole ko. paikassa yhtää relettä.

                                                        Hyviä vinkkejä otetaan vastaan,mistä vikaa etsiä.
                                                        Viimeksi muokannut okkim; 8.12.2018, 21:51. Perustelu: Rivitykset kuntoon.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Rele sijaitsee E-Boxissa eli konehuoneessa kuskin puolella, tuulilasin alla . Boksi pitää ruuvata auki. Rele on J299 paikka kaiketi 2 . Samassa paikassa on myös 40A:n sulake .

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kiitokset Vepekille
                                                            Sulakehan se oli poksahtanut.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X