Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ89 90q NG '90: Nykii ja röpöttää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • typ89 90q NG '90: Nykii ja röpöttää

    Joo kyllä taas ketuttaa.
    Eli vikana on tosiaan ärsyttävä pienehkö nykiminen tasakaasulla ajettaessa ja puutuneisuuden tunne. Ei tahdo löytyä "voimaa", kun lähtee kiihdyttelemään normikaasulla vaan moottori on puutunut. Ei auta vaikka tallan laittaa pohjaan ennen kuin kierrokset nousevat n. 3000 pienemmillä vaihteilla, jolloin nykäisee ja kiihdyttää normaalin oloisesti. Isommilla vaihteilla tuntuu, että mitään ei tapahdu. Moottorijarrutuksessa ei tunnu nykimistä.
    Ajon jälkeen, kun pysähtyy esim liikennevaloihin ja laittaa kytkimen pohjaan, niin kierrokset tipahtavat lähelle 400 ja nousevat siitä 800 ja tippuvat sitten jälleen 600. Koko auto täristelee moottorin epätasaisen käynnin takia. Ja pakoputkesta kuulee saman.
    Käynnistyksessä ei ole mitään kummempia ongelmia. Hyvin käynnistyy ja pysyy käynnissä muuten. Tulpat vaihdoin eilen Boschin kolmikärkisiin (mikä lie), jos auttaisivat mutta ei. Kaksi vuotta siten oli vähän samanlaista ongelmaa, jolloin vaihdoin tulpat, virranjakajan kannen ja pyörijän, jonka jälkeen ongelmat hävisivät. Onko siis jo aika vaihtaa nämä kaikki uudelleen? Ei kyllä uskois..
    Katsoin kannen ja pyörijän ja ne näyttivät miusta olevan ok.
    Tulpanjohdot ovat mallia: random, mielestäni. Berut olisivat ilmeisen suositeltuja mutta minkähän hintaisia ne nykyään ovat?
    Bensapumppu (Bosch muistaakseni) ja suodatin on vaihdettu kesällä.

    Mitähän vielä..
    ISV:n aattelin CRC:llä putsata illalla. Muita ideoita?

    Ei toimi...
    Viimeksi muokannut vilik; 7.10.2009, 21:17. Perustelu: Lisäyksiä

  • #2
    Hei, ilmoittele mikä vikana jos selvinnyt. Itselläni sama auto sama vika :S

    Comment


      #3
      Ottaako auto kierroksia hyvin paikoillaan ollessa?

      Comment


      • #4
        http://mehtala.kuvat.fi/kuvat/Audi%2...9042010021.mp4

        kuka keksii missä on vika. Polttoainesuodatin vaihdettu ja tulpat vaihdettu.
        Päästöt tyhjäkäynnillä, kone lämpöisenä:
        HC: 35
        CO: 0.03
        CO2: 15.8
        O2: 0.2
        Lambda: 1.024

        eikä paljon kierroksilla muutu.

        Comment


        • #5
          MUllakin sama vika. löytykös sulta vikaa tohon ? Ite veikkaisin lambdaa mutta tied sitten ? ITellä on myös ongelma kun auto ei lämpene. ELi voiskohanlämpötila anturi vaikuttaa tälläiseen ?

          Comment


          • #6
            Ei auttanut lambdan vaihtokaan tuohon. Imuvuotoja etitty, mutta ei ole löytynyt.
            - Huohotus putkisto ja ISV putkisto korvattu kuparisella, Ei vaikutusta.
            - Ylävesiletkun ylempi lämpötila-anturi vaihdettu, ei vaikutusta.
            - Ohjainlaitteet koitettu toisesta ehjästä oikeinkäyvästä autosta, ei vaikutusta.
            - p-a paineen säädin (se siinä polttoaineen jakajan kyljessä), ei vaikutusta.
            - Ilmaläpän potentiometriä koitettu säätää -> ei vaikutusta. (jos jollain on antaa arvoja tälle asennossa ilmaläppä alhaalla ja ilmaläppä täysin auki ylhäällä, niin olisin kovasti kiitollinen)
            - p-a paineet tarkistettu, kaikki ok.
            - Beru tulpanjohdot, ei vaikutusta.
            - Sytytystulpat Bosch (katsottiin boschin kirjasta oikeat), ei vaikutusta.
            - Virranjakajaa koitettu toisesta autosta, ei vaikutusta
            - Uusi virranjakajan kansi ja pyörijä, ei vakutusta

            Seuraavaksi olis tarkootus laittaa se alempi lämpötila-anturi kunhan tepolta tulee vastaus löytyykö sitä häneltä.
            Tämä korjaaminen on vähän tälläästä Hit & Run hommaa, kun ei oikeen mistään löydy vastauksia eikä kunnon säätö arvoja.

            Comment


            • #7
              Minulla auttoi vastaavaan vikan lambdan vaihto.

              Comment


              • #8
                Itellä oli 20v 90 samantyylisiä ongelmia, silloin korjaantui kun putsasi suuttimien liittimet kontaktiöljyllä. Yleensäkin suuttimet kannattaa varmaan tarkistaa.

                Comment


                • #9
                  Lisää lusikoita soppaan....
                  vm-90 2.0 RT tekee sen, että kaasua painaessa tuntuu kuin sytkä heittäisi aivan päin peetä, alkaa hillitön nakutus ja käynti sekoaa totaalisesti.
                  -tyhjäkäynnillä käy suht hyvin.
                  Vika ilmaantui kun HALLi pimeni ja kotiin hinatessa yritin pari kertaa käyntiin ja tuloksena 2 todella komeaa paukahdusta putkesta.

                  kokeiltu/ mitattu/ vaihdettu:
                  -toinen jakaja
                  -tulpat
                  -tulpanjohdot
                  -bensanpaine
                  -ilmavuodot
                  -isv
                  -määräjakajan lautanen liikkuu ihan ok

                  Seuraavana vaihtolistalla puola ja sytkämoduli

                  olisko kukaan paininut samanlaisen "ominaisuuden" kanssa, kohta on nyhdetty kaikki karvat päästä pulmaa ratkoessa....

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Mehtala Näytä viesti
                    Ei auttanut lambdan vaihtokaan tuohon. Imuvuotoja etitty, mutta ei ole löytynyt.
                    - Huohotus putkisto ja ISV putkisto korvattu kuparisella, Ei vaikutusta.
                    - Ylävesiletkun ylempi lämpötila-anturi vaihdettu, ei vaikutusta.
                    - Ohjainlaitteet koitettu toisesta ehjästä oikeinkäyvästä autosta, ei vaikutusta.
                    - p-a paineen säädin (se siinä polttoaineen jakajan kyljessä), ei vaikutusta.
                    - Ilmaläpän potentiometriä koitettu säätää -> ei vaikutusta. (jos jollain on antaa arvoja tälle asennossa ilmaläppä alhaalla ja ilmaläppä täysin auki ylhäällä, niin olisin kovasti kiitollinen)
                    - p-a paineet tarkistettu, kaikki ok.
                    - Beru tulpanjohdot, ei vaikutusta.
                    - Sytytystulpat Bosch (katsottiin boschin kirjasta oikeat), ei vaikutusta.
                    - Virranjakajaa koitettu toisesta autosta, ei vaikutusta
                    - Uusi virranjakajan kansi ja pyörijä, ei vakutusta

                    Seuraavaksi olis tarkootus laittaa se alempi lämpötila-anturi kunhan tepolta tulee vastaus löytyykö sitä häneltä.
                    Tämä korjaaminen on vähän tälläästä Hit & Run hommaa, kun ei oikeen mistään löydy vastauksia eikä kunnon säätö arvoja.
                    Oma autohan on jo vaihtanut omistajaa ja sama vika taitaa jatkua sielläkin, kun ei päästöistä mennyt läpi(meinasi itsellä jäädä kanssa vuosi sitten) :).
                    Ilmavuotoja ei löytynyt. Vaihdoin myös Berun johdot: ei vaikutusta. ISV:n putsassin: hetkellinen vaikutus. Polttoainepumppu mallia tarvike porsi ja ostin aidon Boschin: ei vaikutusta.

                    Eli kaiketi se lambdasta tai hallista johtui. Lämpoanturi on myös hyvä arvaus. Tai sit nuo suuttimet yms niihin liittyvä.

                    Jostain luin myös, että siinä määränjakajassa on jokin sihti yhden banjon sisällä, mikä voi tukkeutua tai sitten, jos se ei saa kylmänä lämmintä ilmaa sieltä pakosarjan alta, niin voi kerätä kosteutta ja jäätä vessanpönttöön.

                    Eikös tuo bensapaineen säädin ole tuolla auton alla siinä pumpun ja suodattimen välissä? Vaiko puhutaanko eri asiasta? Ebayssa Accumulator

                    Comment


                    • #11
                      Lähtisin tutkimaan ongelmaa perusasioista eli onko mitattu moottorin puristuspaineet? Kannentiiviste-, venttiilivika tai mäntään tai sylinteriin tuleet vuotoviat selviää puristuspainemittauksella. Jakopään/ sytytyksen ajoitusvirhe aiheuttaa tuhjäkäyntiin myös aaltoilua. Osia ei kannattasi koskaan lähteä vaihtamaan ilman perustarkastuksia ellei tiedä varmasti, että vika todella on jossain osassa.
                      Usein korjaamoillakin unohtuu perusasioiden tarkistukset.

                      Comment


                      • #12
                        Joku paineensäädin siinä määränjakajan kyljessäkin on. Ylä- ja alakammion paine-eroja sillä vissiin säädetään, ei vika kuitenkaan tuossakaan ollut, koitettiin vaihtaa ehjästä autosta toinen tilalle.

                        Hall vikaan en usko, sillä virranjakaja lainattiin toimivasta autosta ilman mitään vaikutusta.

                        Kontaktihäiriöt suuttimissa on pois suljettu, ei ole NGssä sähköisesti ohjattuja suuttimia.

                        Lambda koitettu vaihtaa, ei muuttunut mihinkään. Aito bosch samalla numerolla laitettiin.

                        Banjopultin sihti on tuhottu jo alkuvaiheessa.

                        Tuo Accumulator on tietääkseni joku jolla tasataan sitä p-a pumpun antamaa painetta.

                        Puristukset mitattu kun ostin auton ja silloin oli vielä ok. Myönnän ettei niitä vian ilmettyä ole tarkistettu.

                        Jakopään remppa tehty vian ilmenemisen jälkeen ja tarkastettukin muutamaan otteeseen, ilman vaikutusta. Myös sytty tarkistettu useaan otteeseen.

                        Comment


                        • #13
                          Onko imusarjan alla oleve alipaineletku ehjä?
                          Tyhjäkäynti korjaantui itsellä sillä kun vaihtoi sen ehjäksi, oli kulunut mutkasta puhki. Pääsee hankaamaan siihen koneen kylkeen etupäästä.

                          Comment


                          • #14
                            On ehjät ne kaikki putket.

                            Comment


                            • #15
                              Puristuspaineet kannattaa mitata ainakin. Tietää sieltä päästä olevan sitten ok.

                              Comment


                              • #16
                                Puristuspaineet mitattu
                                1: 11bar
                                2: 11bar
                                3: 12bar
                                4: 11bar
                                5: 11bar

                                En nyt ainakaan kovin äkkiä uskoisi että vika on noissa.

                                Comment


                                • #17
                                  Hyvältähän noi vaikuttaa. Mites toi termostaatti? onko koska vaihdettu. Itselläni ainakin päästöt nousi ja kulutus kun kaikki vituillaa :D Palas normaaliks kun vaihdoin termarin.
                                  Termarin voi kyllä unohtaa nytkun oikeen ton videonkin katsoi. Oletko koittanut toisella eculla? kauheesti toi kyllä tuntus jakopään hommilt mutta jos ne kerta on varmasti ok niin vaikee on arvailla.
                                  Viimeksi muokannut Touniks; 5.1.2011, 21:16.

                                  Comment


                                  • #18
                                    On koitettu toisesta ehjästä autosta kaikkia mahdollisia boxeja ilman että ne vaikutti käyntiin mitenkään tässä tai tämän boxit toisessa autossa.

                                    Olenkin miettinyt että voiskohan nostimet vaikuttaa tähän jotenki? En tiedä sitten, ongelma kun esiintyy vain lämpöösenä. Pitää koittaa vaihtaa nekin kun ne jo hyllystä löytyy. Aina joskus jää raksuttamaan hetkeksi ja edellinen omistaja sanoi että kannattais vaihtaa ne.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X