Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 2.0E 3A '90 käy kuumana

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    80 2.0E 3A '90 käy kuumana

    Joo eli tuli vähän ongelmaa vesipumpun ja termarin vaihdon jälkeen. Aikasemminkin lähti lämmöt karkailemaan kun seisotti pitempään paikallaan, mutta flekti kyllä otti ne kiinni. Nyt kylläkin karkaa ihan ajossakin, sama vaikka ajaako kahtakymppi vai kahtasataa rupee mittari hipomaan satasen lukemia ja menis ylikin jos ei pysähy jäähyttelemään.

    Ongelmana tässä tuntuis olevan se että termari ei aukea, koska alavesiletku ja syyläri on ihan kylmiä. Hyttiin kyllä tulee niin kuumaa ilmaa että kananmunat pystys paistamaan ilma-aukkojen edessä. Termarin ja pumpun vaihdon jälkeen ongelma ilmeni. Nyt ei pysty kun pari kilsaa ajamaan putkeen, eilen vielä vähän paremmin pysy lämmöt kurissa ja pystyttiin ajelemaan opetusajoja, tosin piti jäähytellä siltikin aika usein ja sillonkin ilmattiin välillä.
    Järjästelmää ilmattu sen minkä keretty, lämppärin kennon letkua raottelemalla kun tuossa ei näy mitään ilmausruuvia olevan. Välillä tekee painetta ja kun paisarin korkkia availee ryöppäyttelee nestettä ihan urakalla. Välillä ei ole taas yhtään painetta.

    Tänään keiteltiin vanhaa termaria kattilassa ja näkyhän tuo aukeevan, ja siitä innostuneena pihalle vesisateeseen vaihtamaan taas termaria ja eihän se mitään auttanut. Öljyt ja vedet ei mene sakaisin, kannen välistä ei tule vettä, eikä sitä oo ennenkään hävinny mistään kautta.

    Se tässä ihmetyttää kovasti että miks ihmeessä se termari ei aukee vaikka lämpöjä mittarin mukaan on. Pintalämpömittarilla mitattu ylävesiletkun ja kannen liitoksesta n. 100* lukemia, letkusta mittailtu sellasta 90.

    Sellanen kanssa tuli huomattua että flektit tais lähtee suoraan kakkos nopeudella pyörimään, ainakin vähän tutkinu asiaa ja tullu siihen johto päätökseen että tuossa pitäs olla kaks nopeutta flekteille. Ongittujen tietojen mukaan ykkönen lähtee 92* ja kakkonen sitten 97*. Kolme johtoo menee flektin moottorille, syylärin alareunan anturille kaks piuhaa. Ja tuo anturikin vaihdettu uuteen. Jälkijäähdytyksen johdot kun pistää yhteen (tämä sen takia että sai jäähdyteltyä välillä ja anturi rikki) niin kuulostas pyörivän hitaammin kun lämpökytkimen ohjaamana. Lämpömittarin mukaan lämpöjä oli ennen fletien pyörimistä reilu 95 ennen pumpun ja termarin vaihtoa. Tätäkään en tietysti voi varmistaa kun lämpöä ei oo tuolla syylärissä.

    Kiitollinen olisin jos jollakin olis ideoita, ei huvittas viedä pajalle tutkittavaks kun maksaa kahtominenkin liikaa opiskelija budjetille. Olis kiva saaha vietyä opetusajoja eteen päin mutta ei tuolla uskalla nytten ajelle kun polttaa vielä kans pahvin.
    Viimeksi muokannut Nikke_; 9.10.2009, 13:03.

    #2
    Onhan se termari oikein päin paikallaan?

    Comment


      #3
      Termaria ei saa menemään kun yksinpäin. Tai ainakin kun sitä sinne sovittelin niin ei mene kun yksin päin.. Termari on siis silleen että ne jouset on pumpun sisällä..

      Comment


        #4
        Ilmeisesti kukaan nyt ei tiedä mitään tästä asiasta?? Pitänee sitten ruveta laakkosen arpameiningillä vaihtamaan osia eli seuraavaks sitten kantta ruvettava varmaankin purkamaan. Tänään taas vaihteeks vaihdeltiin termostaatti hienossa suomen syyssäässä ja eihän se siitä paremmaks tullu, päin vastoin. Painetta se tuntu nytten tekevän lämppärin kennoon, ei paisariin. Ilmailua kun suoritteli niin kaiken hyvän lisäks katkes lämppärin kennolle menevä muovinen(?) putki juuresta, oli vähän haperoks menny ja siihenkin piti tehä järjettömät patentit.

        Comment


        • #5
          Termari estää veden kiertämisen jäähdyttimessä. Ja toinen mikä asiaan vaikuttaa on vesipumppu.
          Jos termari on vaihdettu uudestaan, niin ei kai tuossa jää paljon vaihtoehtoja.

          Sillä oletuksella tosin, että ennen remonttia auto on toiminut ja se on kasattu oikein.

          Itse en ole koskaan joutunut erikseen ilmaamaan yhtään jäähdytinjärjestelmää. Aina on riittänyt, että lämpöhanallisissa autoissa hana on auki, ja muissa vaan puristeltu hieman letkuista ja käytetty lämpöiseksi.

          Comment


            #6
            Kai se sitten pitää vielä kokeilla vanhalla pumpulla, vaikkain siinä laakerit jonkin asteista ääntä pitääkin. Kyllä siinä annen ajossa lämmöt pysy suht kurissa, reilun 90 näytti mittari, paikallaan sitten rupes nousemaan ja flektit otti kyllä sitten lämmöt kiinni.

            Comment


              #7
              Mielenkiintoista. Oma menopelini on tehnyt tätä samaa jo monen monta vuotta vaikkei periaatteessa sama moottorityyppi olekaan, eikä mitään ongelmia ole tästä syntynyt. Ja samaa rataa on jatkunut antureiden- ja syylarinvaihtamisen yms jälkeenkin. Mahtaneeko tämä sittenkin olla vain ominaista kyseiselle automallille/moottorille??
              Viimeksi muokannut welloo; 5.10.2009, 18:40. Perustelu: Typo

              Comment


                #8
                Ei tuo kyllä ihan normaalia ole kun menis mittari vaikka tappiinsa tällä hetkellä jos vaan antais käydä. Flektitkään kun ei sitä lämpöö ota nyt kiinni kun termostaatti ei jostain syystä halua aueta että lämpöö menis syylärille ja anturille. Yli sataseen ei oo kehannu lämpöjä päästää että ei polttais kannentiivistettä jos ei jo oo kärynny. Taijampa huomenissa kuitenkin vielä koittaa vanhalla pumpulla ja ilman termaria tuota ja laittaa puhistus ainetta pyörimään koneeseen. Sen verran on jo tuon kanssa pelattu että alkaa käämit palamaan ja vesipumpun irrotus ja kiinnitys vie kaikkien purkujen ja asennusten kanssa enää vajaan tunnin..

                Comment


                  #9
                  Tuossa nyt sitten vielä saunan lämmetessä käytiin yks 25min tekemässä hommia ja otettiin termostaatti kokonaan pois. Nyt kiertää vesi, mutta jotakin tuolle nyt pitäis tehä että saa termarin kanssa toimimaan.

                  Comment


                    #10
                    Taas kerran ropellettu autoo ja huomattu että puskee vedet hyttiin katkenneen lämppärin kennon putkesta eli uutta lämppärin kennoo hakemaan. Tuntuu olevan aika v mäinen homma vaihta mutta ei voi mitään..

                    Comment


                      #11
                      Jees eli kenno nytten vaihettu. Koko kuumana käyminen johtu tuosta kennosta. Puski painetta jostain välistä ja ei lähteny kiertämään. Nytten lähti muutamalla letkun puristelulla kiertämään ja lämmöt ajossa mittarin mukaan 92-93* mutta minusta tuntuu että mittari näyttää pari astetta liikaa, koska flektit lähtee pyörimään mittarin näyttäessä 98-99* ja niitten pitäs lähtee 97*.

                      Sitten vielä sellanen kysymys että onko kellään ideoita miten sais lähtemään flektin aikasemmin pyörimään? Luetun perusteella noitten pitäs käynnistyä ykkösnopeudella 92* mutta ne tuntus pärähtävän kakkoselle tuolla mittarin 98-99*.

                      Comment

                      Working...
                      X