Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 Quattron ravistus kiihdytyksessä...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 Quattron ravistus kiihdytyksessä...

    Tervehdys!

    Mikä voi olla vikana? Audi A6 avant Quattro 2.5 Tdi vm. 2000 tiptronic

    Auto ravistaa rajussa kiihdytyksessä. Ravistus on samantyylinen kun
    vanteet olisivat epätasapainossa - mutta ravistus tulee voimansiirron puolelta (?).
    Ravistus pahenee - jos sen alkaessa vaihdan tiptronic. puolellella suuremmalle - ravistus loppuu
    kun lasken kierrokset ja aloitan normaalin kiihdytyksen (en paina kaasua pohjaan). Normaaliajossa/hitaammassa kiihdytyksessä auto ei ravista.

    Vika esiintyy ainoastaan veto/vaihteet päällä, eli ei vapaalla - eli moottorista ravistus ei tule.

    Käytin paikallisessa merkkihuollossa autoa (HML Audi) jossa lisättiin dieselin sekaa ainetta - jonka tarkoituksena puhd. suuttimet (?) - löytyi kuulemma holtotiedoite jossa näin käskettiin tekemään, moottori voi kuulemma ravistaa. samalla tarkastettiin kard. jne. ettei ravista sieltä. Vikaa ei löytynyt. 158e maksoi tämä tarkistus.

    Eli kommentteja ja mihin kannattaa viedä huoltoon täällä HML lähistöllä?

  • #2
    Jos ei ollu kardaanin tukilaakeri, niin ovatko moottorin tukikumit päästäneet nesteet pihalle?

    Comment


      #3
      Kardaanin tukilaakeri tutkittiin audilla (kunnossa). Ainakaan vikaa ei löytynyt.
      Mites tuo moottorin tuenta - jos vika olisi siellä - eikös ravistaminen pitäisi ilmetä myös kun auto on vapaalla? Meinaan vapaalla sitä ei saa ihan helposti ravistamaan...aina pitää olla veto päällä.

      Comment


        #4
        Siis iso vaihde päällä isolla kaasulla ravistaa, eli siis isolla väännöllä ravistaa?

        En noista uudemmista diiseleistä niin tiedä, mutta vanhemmat vitoset alkavat ravistaa kuvaamallasi tavalla, kun vauhtipyörä lähestyy loppuaan. Siellä on sellanen kaksmassahässäkkä, joka väsyy. Tuota esiintyy etenkin lastutetuissa, onko omasi?

        Comment


          #5
          Aivan oiken massalla ravistaa/pahenee kun vaihdetta suurentaa. Autoani ei ole lastutettu (150hv versio).

          Comment


            #6
            Niin toimenpide-ehdoituksia? Ja tietääkö kukaan hyvää huoltopaikkaa E-S alueelta?

            Comment


              #7
              Vaihtaa tuo vautipyörä kai täytyy, en tiedä. LMS auttaa: http://www.lmsracing.fi/

              Comment


                #8
                Jos se on niin häiritsevä että pakko tehdä jotain niin sitten talliin ja moottori irti... Ja nyt kun joku tiptronikkeja rassannut kertoisi millainen se vauhtipyörä on tuon laatikon kanssa? Kuten bensavehkeissä vai onko jotenkin integroitu? Kun en alpumin selauksella äkkisiltään löytänyt tipille vauhtipyörää vaikka se siellä jossain on...

                Yhteenveto, IMO:
                - Ei ravista normaaliajossa millään nopeudella -> ei ole voimansiirtoakseleissa tai renkaissa
                - Ravistaa kun otetaan vääntöä, loppuu heti kun vedon löysää -> vauhtipyörä
                - Pahenee isommalla vaihteella -> Vauhtipyörällä vähemmän kierroksia -> pahentaa vpyörän pohjaamista
                - Teoriassa melkein tappiin asti kierrätettäessä tärinän pitäsi alkaa hiipumaan kun vääntö koneesta vähenee. Pahin tilanne olisi melkeimpä kun survaisee kaasun pohjaan jossain 1700-2200 rpm:n kohdalla vaihteena ollessa 3-4

                Jos tollainen minulla olisi ajasin talliin ja repisin moottorin pois, mutta jos tuo jossain pitää teettää niin hintaa / paikkaa ei ainakaan mulla ole tiedossa.

                Comment


                  #9
                  Onko tuo lmsracing semmonen firma että tapahtuu? Kysesin vapaata huoltoaikaa sieltä.

                  Osaattko heittää hinta-arviota tuohon korjaamiseen, jos vauhtipyöräongelma kyseessä?

                  Että osaa hieman varautua : ) pahimpaan...

                  Tärinä loppuu (romppanen) tosiaan kun kierrokset saa hinattua ylös asti...eli vaihtaa pienemmälle...ja pitää kaasun pohjassa.

                  Comment


                    #10
                    Minä en muuten huomannut tuota tiptronic juttua ollenkaan. Siellä on kaiketi erilainen vauhtipyörä. Noh, lms löytänee vian kuitennin. Hinnoista en osaa sanoa tuon taivaallista. Paitsi, että elämä on =)

                    Comment


                      #11
                      v.... vauhtipyörä - ei sitä ole automaatissa. Täytyy viedä tuomme lmsracingiin.

                      Comment


                        #12
                        Käsittääkseni se kaksoismassapyörä on siellä, mutta perinteistä kytkintä siinä ei ole. Ja jossain se vauhtipyörä on oltava kun ei tuollainen moottori oikein ilmankaan kunnolla pyöri. Kuvissa on ainakin iso möntti siellä missä se perinteinen vauhtipyörä on.
                        Ja kaksoismassanen sen takia että saadaan värähtelyistä johtuva lisäkuormitus pois vaihdelaatikon hampailta. Ihan kun perusväännöilläkään ei olisi laatikolla kestämistä pienillä kierroksilla...Ja diisseleissähän ei sitä vääntöä ole matalilla kierroksilla...;)

                        Eli jäämme odotamaan lms:n tuomiota. Ne kun noita ovat ihan aikuisten oikeasti rassanneet :)

                        Comment


                          #13
                          Automaattivaihteisessa EI OLE kaksoismassavauhtipyörää vaan vetolevy ja momentinmuunnin.

                          Comment


                            #14
                            Voipi olla arvaus metsästä, mutta kun omastani ruiskuputki alkoi vuotaa (putken kiristysmutteri oli halki), niin ensimmäinen oire oli vahva ravistus vedätettäessä, auto alkoi täristä kuin horkassa.

                            Tosin ainakin tämä yksilö oli pysäytettävä seuraavalle huoltoasemalle, että takaatulevat olisivat nähneet tien valkoiselta savulta.....

                            Comment


                            • #15
                              Ex-Audini (200T -88) ravistuksen syyksi paljastui sisemmät vetonivelet.

                              Comment

                              Working...
                              X