Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

quattro jurisee A6 3.0 TDI C6 vm. 2006

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • quattro jurisee A6 3.0 TDI C6 vm. 2006

    Ongelma/ilmiö liittyy käsitykseni mukaan Torsenin toimintaan ja ilmiö on seuraava.

    Lähdettäessä liikkeelle ja käännettäessä rattia yli puolenvälin alkaa kuulua autosta pieni jurina. Ääni on voimakkain jos ratti on ääriasennossa aivan sama kummalle puolelle. Ääni alkaa n. puolessa välissä kääntösädettä vrt. suoraan-ääriasennossa ja voimistuu voimakkaimmilleen ratin ollessa ääri asennossa. Ääni kuuluu vain pitävällä pinnalla (asfaltti), hiekalla ja liukkaalla sitä ei kuulu.

    Suuremmissa nopeuksissa ohjauspyörä ei tietenkään ole missään vaiheessa niin käännetty, että ilmiö tulisi esiin. Parhaiten äänen saa kuuluviin asfaltti pihalla paikoiltaan rattia sivulle ja sitten liikkeelle ja ajetaan 1. vaihteella ympyrää. Vedätettäessä/kevyesti kaasua painettaessa voimakkain ja rullatessa kuuluu vain jonkin verran. Peruutettaessa sama homma. Aivan kuin autossa olisi jonkunlainen keskilukko päällä mutta sitähän ei ole. Saman tyyppinen ilmiö saadaan tulemaan ajettaessa esim. maasturilla maastovaihde 50/50 keskilukko päällä, viimeksi kokeilin uudehkoa erästä Japsi kulkinetta. Jotenkin tämä nyt pyörien nopeuseroon liittyy, koska vain edellä mainituissa tilanteissa (pitävä pinta) ääni tulee. Mites muilla q-miehillä, tuleeko vastaavaa jurinaa?

    Sanotaan vielä että ääni/ilmiö on ollut autossa niin kauan kuin se on ollut minulla ollut ja se ei ole siitä muuttunut vuodessa miksikään. Kilometrejä autossa on 113 tkm ja vaihteisto on Tiptronic.

    Pitäisikö tässä olla huolestunut?

    #2
    Eikös tämä oo aiva normaalia. Torsen panoo vähä hanttiin tuos vaihees. Ei tarvi olla huolestunu.

    Comment


      #3
      Manuaali ja tomaatti q-ta ajelleena, sanoisin, että automaatti jurisee selkeämmin ku manuaali. Ihan normi torsenin toimintaa kuitenkin. Riittävän voimakkaassa käännöksessä kun torsen oikeasti rupeaa siirtämään voimaa eri suuntiin (samalla tietysti jäykistyen).

      Comment


        #4
        Kokeilin juuri äsken tomaattitorsenia, ja se jurisi mielestäni kyllä vähemmän. Tosin siinä ei ole polyuretaanipuslia eikä jäykkää alustaa.

        Mutta ihan normaalia tuo on. Takarenkaat kun tulevat perässä pienemmällä kääntöympyrällä kun edessä, niin akselien väliin tulee nopeuseroa ja torsen pistää sitten hanttiin.

        Comment


        • #5
          Mulla on ollu 2kpl b6 a4:sia peräkkäin ja aivan samanlaista jurinaa ne on kummatkin pitäny.

          Comment


          • #6
            Kiitokset tässä vaiheessa asiantuntevista kommenteista!

            Comment

            Working...
            X