Ongelma/ilmiö liittyy käsitykseni mukaan Torsenin toimintaan ja ilmiö on seuraava.
Lähdettäessä liikkeelle ja käännettäessä rattia yli puolenvälin alkaa kuulua autosta pieni jurina. Ääni on voimakkain jos ratti on ääriasennossa aivan sama kummalle puolelle. Ääni alkaa n. puolessa välissä kääntösädettä vrt. suoraan-ääriasennossa ja voimistuu voimakkaimmilleen ratin ollessa ääri asennossa. Ääni kuuluu vain pitävällä pinnalla (asfaltti), hiekalla ja liukkaalla sitä ei kuulu.
Suuremmissa nopeuksissa ohjauspyörä ei tietenkään ole missään vaiheessa niin käännetty, että ilmiö tulisi esiin. Parhaiten äänen saa kuuluviin asfaltti pihalla paikoiltaan rattia sivulle ja sitten liikkeelle ja ajetaan 1. vaihteella ympyrää. Vedätettäessä/kevyesti kaasua painettaessa voimakkain ja rullatessa kuuluu vain jonkin verran. Peruutettaessa sama homma. Aivan kuin autossa olisi jonkunlainen keskilukko päällä mutta sitähän ei ole. Saman tyyppinen ilmiö saadaan tulemaan ajettaessa esim. maasturilla maastovaihde 50/50 keskilukko päällä, viimeksi kokeilin uudehkoa erästä Japsi kulkinetta. Jotenkin tämä nyt pyörien nopeuseroon liittyy, koska vain edellä mainituissa tilanteissa (pitävä pinta) ääni tulee. Mites muilla q-miehillä, tuleeko vastaavaa jurinaa?
Sanotaan vielä että ääni/ilmiö on ollut autossa niin kauan kuin se on ollut minulla ollut ja se ei ole siitä muuttunut vuodessa miksikään. Kilometrejä autossa on 113 tkm ja vaihteisto on Tiptronic.
Pitäisikö tässä olla huolestunut?
Lähdettäessä liikkeelle ja käännettäessä rattia yli puolenvälin alkaa kuulua autosta pieni jurina. Ääni on voimakkain jos ratti on ääriasennossa aivan sama kummalle puolelle. Ääni alkaa n. puolessa välissä kääntösädettä vrt. suoraan-ääriasennossa ja voimistuu voimakkaimmilleen ratin ollessa ääri asennossa. Ääni kuuluu vain pitävällä pinnalla (asfaltti), hiekalla ja liukkaalla sitä ei kuulu.
Suuremmissa nopeuksissa ohjauspyörä ei tietenkään ole missään vaiheessa niin käännetty, että ilmiö tulisi esiin. Parhaiten äänen saa kuuluviin asfaltti pihalla paikoiltaan rattia sivulle ja sitten liikkeelle ja ajetaan 1. vaihteella ympyrää. Vedätettäessä/kevyesti kaasua painettaessa voimakkain ja rullatessa kuuluu vain jonkin verran. Peruutettaessa sama homma. Aivan kuin autossa olisi jonkunlainen keskilukko päällä mutta sitähän ei ole. Saman tyyppinen ilmiö saadaan tulemaan ajettaessa esim. maasturilla maastovaihde 50/50 keskilukko päällä, viimeksi kokeilin uudehkoa erästä Japsi kulkinetta. Jotenkin tämä nyt pyörien nopeuseroon liittyy, koska vain edellä mainituissa tilanteissa (pitävä pinta) ääni tulee. Mites muilla q-miehillä, tuleeko vastaavaa jurinaa?
Sanotaan vielä että ääni/ilmiö on ollut autossa niin kauan kuin se on ollut minulla ollut ja se ei ole siitä muuttunut vuodessa miksikään. Kilometrejä autossa on 113 tkm ja vaihteisto on Tiptronic.
Pitäisikö tässä olla huolestunut?
Comment