Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Laakeriääniä konehuoneesta (AEB)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Laakeriääniä konehuoneesta (AEB)

    Konehuoneessa joku laakeri ääntää. Moniurahihnan kiristin lienee ehjä, koska moottorin ollessa käynnissä laakeriääni ei muutu, kun jakoavaimella lisää tai vähentää kiristimen painetta hihnaa vasten.

    Vika lienee siis joko laturissa tai tuulettimen laakerissa. Joskus olen jossain kuullut juuri näiden tuulettimen laakereiden olevan aika paskoja AEB moottoriessa, pitääkö paikkansa? Onko kukaan vielä joutunut vaihtohommiin?

  • #2
    Mulla kuluu kanssa pientä ruksutusta koneen etupuolelta.Ei mun mielestä jakopäästä tule vaan juuri tuosta tuulettimen laakerista.Pitää seurailla.Kone on `00 APU.

    Comment


      #3
      AKTE:n mukaan sinulla on se sama laakeri: 058 115 136 A. Hinta: 64.40?

      Mikä on hinta varaosakanavan kautta?

      Comment


      • #4
        Sama homma työn alla. Laakerin tyyppi FAG 800244B VSR GERMANY S. Tilasin laakerikulmasta 35.25?, toimitus kestää sen 1½-2vkoa, mikäli haluaa nopeammin, niin lentorahdista tulee 30? lisähintaa.

        Comment


          #5
          Jaha, että FAG:n tekele...

          Laadihan jonkulainen raportti vaihdosta kun saat sen tehtyä. Sitä vaan aprikoin tarviiko jotain laakerin ulosvetäjiä tms...

          Comment


          • #6
            Laakerin poistamiseen riitti kevyt kuumennus kuumailmapuhaltimella ja naputtelua vasaralla ja sopivalla tuurnalla. Tuossa joutuu niin paljon purkamaan edestä pois, että samalla kannattaa vaihtaa myös vesipumppu ja termari.

            Comment


              #7
              Kahta en vaihda; Vesipumppu ja termari. Ne vaihdettiin jo kuukausi sitten, olisi pitänyt vaihtaa tuo laakeri jo silloin, mutta kun se pumppu meni pas2 niin yllättäen ja auto oli saatava kuntoon niin nopeasti kun mahdollista...

              Mitä jouduit irroittamaan että pääsit käsiksi tuohon laakeriin?

              Comment


              • #8
                -Tyhjensin jäähdytys+valonpesurin nesteet
                -irrotin tarvittavat letkut
                -poistin etupuskurin ja "lock carrierin" valoineen ja jäähdyttimineen.

                Sitten vain tuuletin, ohjaustehostimen pumpun hihnapyörä, hihnat, kiristin, ohjaustehostimen pumppu ja laturi irti. Nyt pääseekin käsiksi tähän "compact bracketiin", pultit auki ja laakeri on työstettävissä esim. prässissä.

                Haynesin korjausoppaasta löytyy hyvät ja paljon tarkemmat ohjeet. Yo. ei voi pitää muuta kuin suuntaa-antavana.

                Comment


                  #9
                  Voisisitko Jan laittaa laakerin kaikki mitat, kun laakerikaupassa ei löytynyt mitään tuolla numerolla vaikka FAG:n laakereita myyvätkin.

                  Comment


                  • #10
                    Melko merkillistä ettei löytynyt, pikainen googletus "800244b" antoi linkin jonnekin kiinasivuille, jossa ainakin ulkoinen vastaavuus:-) on tismalleen sama. http://www.china-bearing.com/eprod6.htm

                    Tokihan mä voin yrittää sitä mitata, mutta näkisin kuitenkin parempana tilata se tyyppinumerolla. Ehkäpä vaihdat firmaa?

                    Comment


                      #11
                      Tuon sivun löysin joo. Täällä kokkolan suunnilla vaan ei ole muita laakerikauppoja, mutta yritetään löytää tuo laakeri ainakin jostain...

                      Comment


                        #12
                        Soitin pariin laakerikauppaan, ja kukaan ei tuntenut tuota laakeria, paitsi laakerikulma espoossa. Siellä sanoivat että ovat juuri tilanneet tuommosen suoraan tehtaalta, eli ottakaa laakerinne tuolta kun ei muualta tahdo löytyä. Niin, ja he kyllä lähettävät tarvittaessa postiennakolla koko Suomeen.

                        Comment


                          #13
                          Ja kerhon kautta tuota laakeria saa hintaan 22?!

                          Comment


                          • #14
                            Aaah, nyt on audin konehuone hiljainen! Ero entiseen on huikea. Tiettävästi Vantaan laakerikulmalla on pari ks. laakeria hyllyssä.

                            Comment


                            • #15
                              Mites oliko tuo siis juuri puhaltimen siiven laakeri?Onko samanlainen mun `00 1.8t APU koneessa?Taitaa olla kun tuolla ylempänä lukikin. Mulla tuo olis vähän kuskin puolella tuo puhallin ja "rallattava" ääni tulee sieltäpäin,mites vaparissa.Kyselin asiasta tuolla uudessa topicissa mutta upataan vähän tätäkin.Onko muut tehneet toimenpidettä?

                              Comment


                                #16
                                Omassakin A6:ssa laakeri huutaa ja taitaa olla juuri tuo tuulettimen laakeri, onkohan se laakri myös APS koneella varustettussa A6:ssa tämä: FAG 800244B VSR GERMANY S.

                                EDIT: Vastaan sitten itselle, eli APS koneeseen meneekin ilmeisesti sitten tämä http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...ayphotohosting

                                Comment


                                • #17
                                  Onko nyt kyse kuvissa näkyvästä tuulettimesta ja missä kohtaa laakeri on siivessä vain koneen puolella?
                                  [img][/img]
                                  [img][/img]

                                  Comment


                                    #18
                                    Tero: Kyllä juurikin tuosta on kyse, ja se laakerihan on prässätty konepuoleen kiinni.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuolla samalla osanumerolla kuin AEB-koneessa löytyy siis APU-malliin tuo laakeri?
                                      Varmistanpahan vielä.
                                      Sitten kauanko tuo ottaa ajallisesti vaihtaa tuo laakeri?
                                      Purkamistahan taitaa olla jonkun verran.Riittää varmaan että keulan pudottaa alemmaksi huoltoasentoon?
                                      Että osaan varautua sitten tuon tekoon.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuuletin ja tuo pyörä lähtevät irti kun pyöräyttää ropellin sopivaan asentoon ja lukitsee tuon pyörän jollain meisselillä tms. kuvassa näkyvien hahlojen välistä ettei pyöri. Tuolta takaa sitten koneen puolelta keskeltä pyörää kuusiokulma-avaimella ruuvaa auki. Se on siellä sen verran syvällä ettei näy, mutta sopivalla avaimella ronkkimalla irtoaa. Sen jälkeen luulisi pääsevän laakeriin käsiksi ettei tarvisi keuloja pudotella? Jos laakeri lähtee ilman väkivaltaa, niin vaihtoon menee ehkä 10min.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Teukka:
                                          lähes samalla vaivalla keulan ottaa kokonaan irti, eipähän ole tiellä. Aikaa kannattaa varata riittävästi varsinkaan jos ei aikaisemmin ole purkanut etupäätä kuten minä en ollut.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Teukka:
                                            lähes samalla vaivalla keulan ottaa kokonaan irti, eipähän ole tiellä. Aikaa kannattaa varata riittävästi varsinkaan jos ei aikaisemmin ole purkanut etupäätä kuten minä en ollut.

                                            Comment


                                            • #23
                                              No toi pyörä on tosiaan yhdellä ruuvilla kiinni jonka saa helposti konepellin altakin irti. Keula ei ainakaan siinä hommassa ole tiellä, joten ei sitä huvikseen kannata irrotella. Sitä en sitten tiedä kuinka se laakeri siellä on.

                                              Comment


                                                #24
                                                Rohkenen sanoa että et millään irroita tuota laakeria ilman että laitat huoltoasentoon, tuo laakeri istui ihan v*tun kovaa kiinni ainakin minulla, ja et pääse prässäilemään sitä irti, etkä tuskin saa tuuletintakaan irti ilman että laitat huoltoasentoon. Oman laakeriprässin tein muuten itse ~38mm hylsystä ja jengatusta tangosta (tajuat kyllä miten, kun vaan pääset niin pikälle että tuuletin on irti). Ei meinannut irrota vaikka kiristin suurinpiirtein niin pajon kun tanko kestää, irtosi vasta kun kiristin niin paljon kun uskalsin ja vielä lämmitin kuumailmapuhaltimella.

                                                Ei loppujenlopuksi ole paha homma, tajuaa kyllä miten kaiken saa irroitettua kunhan vaan etenee askel askelelta. Aikaa meni minulta about 4 tuntia.

                                                Ja laakerin saa varmasti yhä edullisimmin Tepolta (oliko joku 22-32?, en muista tarkalleen).

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Voisko tuo laakeri olla mullakin menossa kun välillä sopivilla kieroksilla joku laakeri huutaa? Vai miten teillä on ilmoittanut itsestään?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Yritä viskipullon jälkeen äännellä "öööööööööööö" niin tiedät. Ja kuuluu kaikilla kirroksilla, voimakkaammin matalemmilla kierroksilla tietty...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tuo laakeri ei ilmeisesti tule siinä visco pakettin mukana joka löytyy aikaisemmin laittamastani ebay linkistä. Vai tuleeko? Eipä ebaystä tätä laakeria löydy: 058115136A

                                                      Tosin taitaa turbo miehet vaan puhallella viskipulloon ;)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Onkohan mulla sama laakeri lopussa sitä on kestänyt jo kolme vuotta. Aluksi se kuulu vain talven kovilla pakkasilla. Tänä kesä sen kuulin ihan sitten lämpimällä kelillä.
                                                        Olen käyttänyt pajalla pari kertaa mutta jostain kumman syystä sitä ei ole saatu selville. Joku epäili, että se voi olla myös laturin laakeri.
                                                        Onko kokemuksia kautta tietoa
                                                        KIITOS!

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tuo sama laakeri löytyy kyllä akten mukaan myös diesseleistä, eli todennäköisesti tuo sama laakeri ääntää...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Otetaas ylös.
                                                            Pitää alkaa tuota kohta laittamaan niin tarviko tuohon hihnaan kajota millään lailla?
                                                            Onko siis niin että lukitsee tuon siiven ensin ja avaa takapuolelta kuusiokoloavaimella vai pitikö
                                                            tuota ilmeisesti ruosteista mutteria availla?Siinä on vissiin vasuri kierre?
                                                            Tuo hihna taitaa olla siis jakohihna joten jättäisin mieluusti koskematta.
                                                            Mulla on laakeri tuohon
                                                            ,sellainen pitkulainen malli joka on ilmeisesti puhaltimen sisällä ja kuusiokolopultin ympärillä kiinni ja se pitää siitä prässätä irti?
                                                            KTS.kuvat kohteesta ylempää.
                                                            kuva laakerista:Tuo oikealla ylhäällä
                                                            http://www.gmbearing.com/eprod6.htm

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X