Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Laakeriääniä konehuoneesta (AEB)

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Pitää alkaa tuota kohta laittamaan niin tarviko tuohon hihnaan kajota millään lailla?

- Moniurahihna pitää löysätä ja nostaa paikaltaan pois ja edestä ettei jää koko ajan pyörimään eteen. Jakopäähän ei tarvitse koskea, eikä mihinkään muuhunkaan.

Onko siis niin että lukitsee tuon siiven ensin ja avaa takapuolelta kuusiokoloavaimella vai pitikö
    tuota ilmeisesti ruosteista mutteria availla?Siinä on vissiin vasuri kierre?

- Kyllä, on pakko avata. Eikä taida olla ruosteessa, helppo saada irti. Kierre on tavallinen M10 (muistaakseni). Tuo on niitä korjauksen helpoimpia etappeja. Selkeyden vuoksi siis otat ensin irti tuon flektin (kiinni kolmella M6:sella hihnapyörässä), ja sitten lukitset nimenomaan hihnapyörän! Tämän teet siis esim näin: Kun otat tuon flektin pois niin alta paljastuu ehkä pari pientä (2-3mm) reikää, laitat pienen ruuvimeisselin yhteen niistä ja sitten se lukittuu paikalleen kun se ottaa kiinni moottoriin.

Mulla on laakeri tuohon, sellainen pitkulainen malli joka on ilmeisesti puhaltimen sisällä ja kuusiokolopultin ympärillä kiinni ja se pitää siitä prässätä irti?

- Aivan. Tuo on ehkä kaikista vaikein osa, että sen saa prässättyä irti. Itse siis käytin neljää mutteria, ~30cm pitkää M10 kierretankoa ja 40mm hylsyä. Tosin tuo olisi ollut helpompaa kun olisin mennyt ostamaan laakerinulosvetäjän, mutta itsepäisyydellä tuo onnistui noillakin kotoa löydetyillä työkaluilla. Niin ja ei olisi onnistunut ainakaan minulla jos en olisi kiristänyt täysillä ja sitten lämmittänyt kuumailmapuhaltimella laakeripesää.

Ei tuossa sitten sen kummempia, varaa aikaa 4-5 tuntia enimmillään kun et ole tuota ennen tehnyt.

Comment

Tuollanen laakeri löytyy hyllystä Laakerikulma liikkeestä joka sijaitsee Tuusulan tien varressa Vantaalla, miltei vastapäätä VW/Audi liikettä. Jos joku sattuu tarviimaan.

Comment

Kiitos ohjeista!
        Tuolla se varmaan alkaakin jo selvitä.Tuolla moniurahihnallahan ei ole MITÄÄN tekoa jakohihnan kanssa nyt kun AJATTELEN asiaa joten ei hirvitä niin kauheesti:)

Comment

Onkos kukaan tehnyt vastaavaa V6:een? Itselläni 2.4 litrainen ja tuuletin rallattelee aika inhottavasti...

Comment

Noniin!
            Nyt tuo homma on tehty ja täytyy tässä sanoa että kyllä oli ns. "homo" duuni tuo!
            Oikeastaan muuta vaikeeta ei ollut kuin tuon laakerin prässääminen ulos tuolta pesästä kun ei ollut aluksi toimivaa ulosvetäjää.Suurin osa ajasta meni tuon kanssa leikkimiseen ja aikaakin kului nelisen tuntia ja puskuri oli jo valmiiksi irti.
            No jos jotain positiivista pitää keksiä niin tuokin homma tehtiin turhaan!:)
            Ääni kuuluukin moniurahihnan kiristimestä tosin sen laakeria vähän voideltiin niin se hiljeni sentään ja
            otin laakerin ja koko paketin numerot/mallit talteen.Pitää joskus vähän hintaa selvitellä ja tuohon varmaan sais pelkän laakerin jostain hommattua jonka malli on 6203LHA merkkiä NTN.
            Tuo on jo helppo vaihtaa ja olihan tuo kuitenkin opettavainen homma tehdä ihan jo tuon keulan purkamisen osalta.Oikeasti.Nyt kun tulee esim jakohihnan vaihdon aikan joskus niin itse sen teen.
            Hohhoijaa otamme seuraavan oluen......

Comment

Mikko, olen tohon 2.4 vasta vaihtanut, siis en laakeria vaan koko viskon.

Comment

Niin tuon hihnankiristimen laakerin pystyy sitten vaihtamaan eikä maksa kun jotain 5e.
                Ihan peruslaakeri muuten mutta tiivisteet kumia.Luulen sellaisen löytyvän ihan mistä vaan laakeriliikkeestä.

Comment

Mikko, olen tohon 2.4 vasta vaihtanut, siis en laakeria vaan koko viskon.
                  Thanks Marko!
                  Hyvät ja selkeät ohjeet olit laittanut. Pitää myös itse tehdä sama rumba, kunhan kelit vähän lämpenee. Jouduitko kuinka paljon purkamaan ympäriltä vai saitko irti suoraan yläkautta?

Comment

Mun pitäis kans saada "Lock carrier" huoltoasentoon. Tietääkö joku minkä kokoisia (mm) mahtaa olla niiden kannatustappien koot? Ajattelin kierretangosta (tai jostain) tehdä viritykset... Auto on A4 vm 2000 1.8T.

Comment

Muistaakseni M6. Ne voi ottaa puskurin kiinnityspulteista, ne käy sinne hyvin ja on riittävän pitkät.

Comment

Nostetaan ylös!
                        Joo pari postausta ylempänä kerroin että rallatus kuuluisi tuosta hihnakiristimestä.
                        No ei kuulunut, käytin auton laiskuuttani huollossa ja siellä oli sen verran utelias kaveri hommissa että päätti tutkia rallatusta huollon päälle.
                        Onneksi!
                        Sanoi kun hain auton että vesipumppu on aivan lopussa,ei vuoda mutta "lotaa" jo reilusti eli lähiaikoina se olisi lauennut.
                        Nyt kilsoja tuolle pumpulle tuli 112 tkm ja on alkuperäinen.Vaihdatin jakohihnan 38 tkm kohdalla 4 vuotta sitten, eivätkä ne silloin vaihtaneet pumppua koska oli sen verran uuden veroinen.
                        No tuon välin ajoin sitten sillä uudella hihnalla ja pumppu saikin kestää suomen oloissa normaalia pitemmän välin.
                        Nyt teetin koko homman ja kone kehrää kuin kissa.:)
                        Nyt tosin tuli heti seuraavana päivänä käynnistysongelmia josta tuolla toisessa topikissa aloin höpistä.
                        En usko että em. remppa olis jotenkin syyllinen EPC -valon syttymättömyyteen,ehkä.

Mutta tarinan opetus on että katsokaa ne vesipumppunne jos on vanhoja.
                        Tänä vuonna olisin homman teettänyt muutenkin, mutta se nyt tuli vähän aikaisemmin.

Comment

Nostellaanpas ylöspäin tätä threadia, kun minulla on nyt kyseinen ongelma.
                          Ensin luulin, että vesipumppu veteli viimeisiään, kun nestettäkin sai lisäillä vähintään kerran viikossa.

No ostin sitten uuden pumpun ja sitä vaihtaessa kävin muutkin hihnapyörät läpi, kun kerta keula oli pois edestä. Tuo flektin laakeri se sitten pitikin pientä rahinaa, josta tuo epämiellyttävä ääni tuli.

Nyt olen sitten kysellyt tuota laakeria ( FAG 800244B ) laakerikulmasta, mutta sieltä sitten tuli vastaus, että ko. laakerin valmistus on lopetettu Schaeffler:n organisaatiossa, eikä siellä tiedetty kuka niitä valmistaa nykyään.

Eli tietäisikö täällä kukaan mistä niitä nykyään saa?

Rupeaa pikkuhiljaa ärsyttämään entistä enemmän tuo meteli...

Comment

Halvimmalla saat jos liityt kerhoon ja ostat Tepolta. Maksaa näköjään noin puolet mitä varaosatiskiltä.

Comment

marmoritiskillä pikkusen alle 50€

Comment

Jahas, mikähän laakeri mulla ääntää.. Auto on 330tkm ajettu -97 A4. Tyhjäkäynnillä konehuoneen etuosasta, ehkä enemmän kuskinpuolelta tai keskeltä kuuluu jonkunlainen rallatus.. Vinkkejä mikä voisi olla? Kierroksia kun nostaa niin ääni peittyy koneen meteliin :)

Comment

Itselläni juuri AEB koneella A4, ja olen ajossa ihmetellyt että mistä mahtaa kuulua laakerinääntä no edestähän se tulee, mutta tuleeko se pyöränlaakerista vai jostain muusta?!

Pyöränlaakerit tarkistutin ja niissä ei pitäis olla mitään vikaa, mutta onhan tuota ennenkin niin käyny että ne on tarkisettu eikä oo todettu vikaa ja on vaihdettu jotain muuta tilalle ja ongelma jatkuu ja vasta lopuksi on vaihdettu pyöränlaakeri :D

Mutta siis voisko ääni olla peräisin tosta Tuulettimen laakerista, ääni alkaa noin 20km/h ja jatkuu sinne 80km/h asti kunnes vähän häviäää..

Vai voisko siellä olla jotain muuta mistä ääni tulee?

Auton edestä se ääni on ainakin peräisin..

Eikä varmaan haittaa mitään niin pitkään ennenkuin ei jaksa enää kuunnella sitä?

Comment

No ensinnäkin, muuttuuko/häviääkö ääni kun ajossa kääntelee?

Comment

Ei oo kovin jyrkkiä kääntelyjä päässy nyt tekemään :D Mut sen verta mitä oon käännelly niin ei miun mielestä kovene eikä heikkene, eli viittais siihen ettei vika ole pyöränlaakerissa..

Comment

Niin oliskohan kyse tuulettimen laakerista vai jostain muusta, joka ääntää?

Comment

Pahahan se on kyllä täältä käsin sanoa mutta pääepäiltyinä ovat varmaan lisälaitteet tai sitten se pyöränlaakeri. :)

Comment

Semmosta itekkin veikkailen! No samalla ku tekee jakopäärempan niin vaihtaa sit sen tuulettimen laakerin..

Käy vaan pikkuhiljaa vituttamaan se ääni :D vaikkei kovin kova olekkaan..

Mut jos se tuulettimen laakeri on paskana niin ääntääkö se auton ollessa käynnissä mutta paikoillaan..

Ääni on kuulunut vain auton ollessa liikkeessä..

Comment

Working...
                                            X