Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 3.0 V6 quattro A 2004 "Romurauta toimii taas"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A4 3.0 V6 quattro A 2004 "Romurauta toimii taas"

    Päivää...

    Ensimmäistä viestiä audifoorumille ja jo jännittää menikö oikeaan kategoriaan.

    Olen yrittänyt hakua käyttää mutta en oikein ole löytänyt otsikon mukaisesta autosta paljonkaan juttua...

    Kiinnostaisi tietää näin ensimmäisen audin omistajana moottorista ja tekniikasta, että miten kestää ja toimii? Viekö öljyä? Tyyppivikoja, huolia, murheita? Jotain mihin kannatta kiinnittää huomiota...

    Neljä vuotta volvolla ajelleena täytyy myöntää että audi on ihan eri planeetalta... Toistaseksi on ollut kyllä mukavia metrejä! Mitä nyt heti kaksi päivää auton hommaamisen jälkeen joku peruutti parkkipaikalla takapuskurin rikki!! Toivottavasti sama onni ei jatku koska edellisen volvoni kanssa oli kaikki mahdolliset tyyppiviat...

    Mutta jos jollain Audifinns jäsenellä on samanlainen kulkupeli niin olisi kiva kuulla kokemuksia.
    Viimeksi muokannut Sabotaasi; 17.12.2009, 20:20. Perustelu: Otsikko

    #2
    "Säksätystä"

    Juuri äsken kun tuossa pienen matkan ajoin niin moottorista kuulu "säksättävää" ääntä ja se muuttui kierrosluvun mukaan... Onko se vaan venttiilien ääntä vai jotain muuta? Käsitykseni mukaan siinä on automaattisesti säätyvät venttiilit? Yleensä niistä johtuva ääni lakkaa hyvinkin nopeasti mutta nyt ei...? En kyllä ajanut kun kilometrin verran!

    Tarviiko olla huolissaan? Voisko öljyjen vaihtoa auttaa asiaan...?

    Oon vaan tullu vainoharhaseksi niitten volvojen jälkeen!

    Comment


    • #3
      Hmm. Koko 110tkm aikana muistaakseni moottoriin ei ole vaihdettu jakopään kilkkeiden sekä normihuoltojen lisäksi kuin kaksi puolaa. Ne menivät kummatkin 300km aikana.

      Jos englanti taittuu niin fourtituden foorumilla on oma osio 3.0l V6 -moteille.

      Ja se säksätys ainakin mulla vähentynyt aina uusilla öljyillä.. Tosin se ei nyt muuten kuulukkaan kuin konepelti auki, tai jos nokan edestä kuulostelee ulkoapäin.

      Comment


        #4
        Venttiilinnostimet saattaisi olla syypää säksätykseen, ja siihen paras lääke on vaihtaa öljyt usein (eikä todellakaan minkään longlife-ohjelman mukaan). Kannattaa myös varmistaa ettei öljyt ole alarajalla. Äänen lähde voi kyllä olla melkein mikä tahansa muukin.

        Comment


          #5
          Motulin 10-40 öljyt kävin ostamassa ja uuden suodattimen. Ajattelin kokeilla jotain muuta kun aina Mobilia. Piti nyt vkonloppuna vaihtaa mutta laiskuus iski! Huomenna näkee ja kuulee auttoko öljyjen vaihto...

          Comment


            #6
            No ei ainakaan vielä loppunut nakutus... Täytyy muutama sata kilsaa ajella ja jos ei häviä niin täytyy ihmetellä ja keksiä jotain muuta... Ottaa vähän aivoon kun on niin ärsyttävä ääni!

            Comment


              #7
              Ajattelin nyt päivitellä tilannetta ja nyt on edessä öljytilan fortepesu jonka pitäisi puhdistaa kaikki mönjä ja sakka koneesta. Menee asiantuntijoiden mukaan öljysihtejä tukkoon ja vaikuttavat nostajien toimintaan jos päästää ölynvaihtovälin liian pitkäksi. Jotenkin näin se meni :) Eli kokeilaan josko siitä on apua... Ens keskiviikkona selvinnee!

              Comment


              • #8
                Olen uusi käyttäjä ja toivottavasti menenee oikein tää ketjuun vastaus. Autoinsinööri en ole, joten virheitä voipi olla.


                Eli itselläni vm.2003 3.0 V6 ASN myllyinen A4. Suomi vehje, longlife huollettu 124tkm asti. Sen jälkeen kaksi kertaa ölet vaihdettu ennen ongelmia, jotka alkoivat siinä 152tkm kohdil.

                Ja nämä ongelmat alkoivat kesän alussa. Eli ensin hieman nakutusta ehkäpä enempi kylmänä. Nakutus/tikitys pahentui hieman ja tuli selvästi apparin puolelta venttiilikopan tienoilta.
                Tehtiin forte-pesu. Tämä aiheutti moottoriin käyntihäiriöitä, mutta tikitys ehkä vähän poistui. Sitten ihmeteltiin huonoakäyntiä ja tuskissaan puolakin vaihdettiin kun moottori antoi sytyshäiriösignaalia 2sylinteristä.
                No käyntihäiriöt sitten siinä vaihtelivat vähän päivästä ja tikitys koveni ja hiljeni, mutta oli mukana.
                Paljoa en kesän aikana autolla ajanut, mutta yllättäen tikitys yltyi todella pahaksi ja oli pakko ottaa moottori auki venttiilivian etsinnän merkeissä. Tämä paljasti mukavan yllätyksen, eli kakkos sylinterin pakoventtiilin nostaja oli valmis(paininkuppi oli puhki) ja niin oli nokka-akselikin näin valmis.
                Loppu peleissään moottoriin tuli kaikki uudet venttiilin nostajat (30kpl), kaikki uudet nokat (4kpl), nokka-akseli pukit kävivät lipeäpesussa ja jakopään osat vaihdettiin uusiin.
                Auton sain vasta perjantaina pois korjauksesta, koska tässä meni hieman aikaa uusien osien ja työkalujen metsästyksessä. Joten loppu hintaa voi kysyä sitten myöhemmin..

                Käytin autoni korjauksessa Lahden lähellä orimattilan pennalassa sijaitsevalla J.Hynysen autokorjaamolla. Häneltä löytyvät nyt tästä eteenpäin 3.0 Litraisen jakopään rempassa tarvittavat ajoitustyökalut. 3.0 litrainen tarvitsee omat työkalut, koska nokkia ohjaavia ketjuja ei tässä motissa ole, vaan hihna pyörittää kaikkea. Siksi aikaisempien kuutosten työkalut eivät käy...

                Muutama kuva kiinnostuneille

                http://picasaweb.google.fi/tuomo.mec.../AudiA430V6Asn
                Viimeksi muokannut sirtuomo; 4.11.2009, 08:29.

                Comment


                  #9
                  Oma audini meni tänään korjaamolle koska nakutus ei loppunut fortepesun jälkeen. Kävin äsken kysymässä että mitä oli löytynyt... Ainakin kahdeksan venttiiliä vaihtoon ja yksi nokka apukuskin puolelta eli hyvinkin samanlainen vika ja remontti kuin sirtuomo tuossa aikasemmin omastaan kertoili... Fiilis on tapissaan juuri nyt! Huomenissa selviää kokonaisuudessaan kaikki kun avaavat toisenkin puolen...
                  Sitä hieman ihmettelen kuinka nopeasti nakutus teki tuhoa koska autolla ei ole montaa sataa kilometriä ajettu kun itse ensimmäistä kertaa havaitsin äänen. Tosin ei kai se paljoa tartte!
                  Pakkohan auto on saatava kuntoon... kustannuksista ei osaa vielä sanoa muuta kun että kallista tulee!

                  Comment


                  • #10
                    Outoa kyl tää "laatu" tai sit ei kai ollenkaan... itse oman autoni nakutusta yritin selvittää ja aika vähän porukalla ollu ongelmia tai on ollu mut ei 3 litusis. Tai sit ei kirjotettu...

                    Sabotaasin kanssa hieman keskustelua kävin ja selvisi, että hänenkin autonsa huolto ja kilometri(n.8tkm marginaali) historia olevan aika sama kun omalla autollani.
                    Itselleni tulee mieleen vähän jopa tyyppivika, koska kummallakin selvin vika on ollut apparin puolella. Suurin ongelma on varmaan kuitenkin longlife huoltaminen ja tästä johtuva huono voitelu sinne mihin sitä ölee saattas muutenkin huonosti mennä, tiedä häntä?

                    Comment


                      #11
                      Tänään kävin taas kyselemässä ja katsomassa audinromua ja täysremonttihan sille tulee...
                      Toinen puoli oli ok mutta apparin puolelta kaikki venttiilit ja kummatkin nokat menee uusix.
                      Avaavat kuulemma vielä öljypohjan josko selviäis mikä on vikana.
                      Samalla nyt sitten menee jakohihnakin uusix vaikka se on vaihdettu n20tkm sitten.

                      N.3000km olen kerinnyt itse ajamaan koko autolla... Uskomaton säkä. Kax päivää minulla olleena joku peruutti parkkipaikalla takapuskurin solmuun. Onnex se meni kolaroijan vakuutuksen piikkiin. Ja nyt sitten tämä homma...!

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä se Audi osaa sitten takoa todella kestäviä ja laadukkaita kutoskoneita. Monelta taholta kuullut, että näissä Audin kutosissa "tuppaa" olemaan nokka vikaa :)

                        Comment


                          #13
                          Noh noh, ei kannata "jumalamoottorilla" varustetun auton omistajan paljon myhäillä :). Nimimerkillä moottori + ahdin vaihdettu.

                          Comment


                          • #14
                            Aika vähän on bensa kutosista tai niiden ongelmista kuulunut, eli ei kai laadun puutteesta voida puhua(tai odotellaan ainakin tietoa mahdollisesta aiheuttajasta yllä mainituissa tapauksissa). Tahtoo vaan monesti leimata jonkun tietyn hieman useammin esiintyneen vian takia koko auto merkin/mallin. Aatellaan laajemmasti, neljä automerkkiä käyttää näitä samoja motteja (pl. v6, v8, v10 koneet), niistä aika iso osa on liikenteessä joka päivä ja niillä ajetaan aika monta kilometriä;) Sitten täällä foorumeilla hehkutetaan kun kaikki on niin paskoja ja romuja kun muutama sata käyttäjää on sitä mieltä ja muutamalla kymmenellä on ollut niitä ongelmia. Anteeksi.

                            Comment


                              #15
                              Varmaan se on pitkälti auton omistajan ymmärryksestä ja ehkä kiinnostukseta kiinni kuinka autoaan huoltaa ja pitää... Mistäs sitä tietää onko edellinen omistaja välittänyt saati ymmärtänyt että jossain saattaisi olla vikaa.
                              Siitä olen melko varma että venttiilit ja nokat ei mene 200km aikani siihen kuntoon missä ne oli...
                              Autot hajoo ja niitä korjataan. Ei kai se sen ihmeellisempää ole minkä merkkinen auto on!
                              Ottaa vaan kupoliin kun on itellä aina ihan tajuton munkki niiden kanssa...!
                              Onko se vika sittenkin minussa kun ostan risoja autoja :)

                              Comment


                              • #16
                                Eli itselläni vm.2003 3.0 V6 ASN myllyinen A4. Suomi vehje, longlife huollettu 124tkm asti. Sen jälkeen kaksi kertaa ölet vaihdettu ennen ongelmia, jotka alkoivat siinä 152tkm kohdil.
                                Avainsana tässäkin kohtaa lienee LONGLIFE. Mielestäni on aivan järjetöntä vaihtaa öljyjä pohjolan olosuhteissa 30tkm tai 2v. välein. Täällä lämpötila, ilmankosteus, planeettojen asennot tähtiin nähden ja bensan hinta vaihtelevat niin voimakkaasti, että vaikka autolla ajettaisiin lähes ainoastaan maantieajoa alkaa öljy vuoden ajon jälkeen varmasti olla voiteluominaisuuksiltaan suunnilleen mineraalijäteöljyn veroista. Tämä johtaa sitten mm. 1.8T:n kuuluisiin öljymömmöongelmiin.

                                Mielestäni on pieni sijoitus vaihtaa autoon öljyt 15tkm. välein verrattuna siihen, mitä liian pitkän öljynvaihtovälin aiheuttamien ongelmien korjaus maksaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Olivat korjaamolla avanneet öljypohjan pois. Ihmettelivat omituisia jälkiä niin venttiileissä kun kampiakselissa ja sen laakereissa. Mitään ei ollut rikki tai muuten huonossa kunnossa. Laakerit olivat ihan ok mutta nekin menevät vaihtoon kuitenki.
                                  Eivät osanneet sanoa syytä mikä olisi viat aiheuttanut.
                                  Toivotaan että auto tulee nyt kuntoon. Muuta ei kai voi...

                                  Comment


                                    #18
                                    Eikös Longlifen ideana ole se, että optimitilanteessa maksimi huoltoväli on 30 tkm/2 vuotta. Liekö kukaan tuohon huoltoväliin on edes päässyt? Joku tietävämpi varmaan osaa selvittää millä perusteella huollonilmaisin toimii, mutta mielestäni se mittaa öljyn kuntoa (sähkönjohtavuutta tai vastaavaa), joten periaatteessa huoltoilmoitus tulisi aina öljyn ollessa riittävän huonokuntoista, oli kilometrejä sitten 10 tkm tai 25 tkm. Varmaan siihen vaikuttaa paljon muitakin auton käyttöön liittyviä asioita, kuten käynnistyskerrat, ajomatkat tai lämpötilat ynnä muut.

                                    Olisi tietysti mielenkiintoista tietää onko tässä ollut kyse vaikka valmistusviasta vai jostain auton käyttöön liittyvästä seikasta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Olisi tietysti mielenkiintoista tietää onko tässä ollut kyse vaikka valmistusviasta vai jostain auton käyttöön liittyvästä seikasta
                                      Niin olis!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nuo pitkät öljyn vaihtovälit on vain autonvalmistajien "kikkoja" kun kilpailevat asiakkaista..Markkinat sen verran kovat nykyään että otetaan käyttöön kaikki keinot.Ei valmistajaa kauheasti kiinnosta kun takuu on loppunut mitä autosta hajoaa.Toki tulevat hieman vastaan remonteissa mutta suurin osa menee "goodwill" hommiksi eli asiakas maksaa osan ja korjaamo työnosuuden tai jotain.

                                        nimimerkillä "hommaa joka päivä seuraava".

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja VilleTRE Näytä viesti
                                          Nuo pitkät öljyn vaihtovälit on vain autonvalmistajien "kikkoja" kun kilpailevat asiakkaista..Markkinat sen verran kovat nykyään että otetaan käyttöön kaikki keinot.Ei valmistajaa kauheasti kiinnosta kun takuu on loppunut mitä autosta hajoaa.Toki tulevat hieman vastaan remonteissa mutta suurin osa menee "goodwill" hommiksi eli asiakas maksaa osan ja korjaamo työnosuuden tai jotain.

                                          nimimerkillä "hommaa joka päivä seuraava".
                                          Ja tärkein kuunneltava asiakasryhmä on iso eurooppalainen autoleasing-yhtiö. Ei suinkaan itse omalla (tai velka-) rahalla ostava yksityishenkilö. Auton pitää nykyisin kestää kolme vuotta / xx.000 km mahdollisimman vähillä huolloilla ja korjauskuluilla. Sen jälkeisellä ajalla ei ole niin suurta väliä.

                                          Comment


                                            #22
                                            LongLife toimii seuraavasti:
                                            Anturi öljypohjassa mittaa öljyn lämpötilaa ja sen vaihteluita, ilmeisesti myös jotenkin sähkönjohtavuutta, tähän en sano varmasti mitään.
                                            Toisaalla auto laskee käynnistyksiä, niin kylmän kuin kuumana, mittaa ajosuoritteita, niiden pituuksia ja ajotapaa. Näiden kaikkien arvojen avulla laskee öljynvaihto väliä.

                                            Pitkää matkaa ja rauhallista ajotapaa käyttävä vetää kevyesti tuohon maksimiin.
                                            Keskiverto kaupunkia ja matkaa yhdistävä kuski ajaa siihen 23-26tkm väliin.

                                            Ei tässä(kään) mitään salaliittoa ole.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Auto ei analysoi öljyä mitenkään vaan päättelee ajotavasta, käynnistyskerroista(kuten yllä mainittiin), lämpötiloista ym. laskentakaavan perusteella milloin on sopiva aika vaihtaa öljyt. Tuskin on otettu huomioon suomessa vallitsevia olosuhteita. Oman audin käyttöohjekirjassa on maininta joka kehoittaa huollattamaan auton tiheämmin jos olosuhteet ovat vaativat (kylmä, kuuma, kova kuormitus).

                                              Comment


                                                #24
                                                Onneksi longlife-ohjelmaa ei ole pakko noudattaa. Jos tykkää että auto muistuttelee huolloista, niin voi itse naputella kuinka usein haluaa vaihtaa öljyt. Minulla auto kyselee huollon perään 15tkm välein.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jos Sabotaasi tuon autosi ostit liikkeestä, niin tuo saattaa mennä liikkeen virhevastuun piikkiin. Eli vika mitä ilmeisimmin ollut autossa jo sitä ostettaessa (ellet ole sillä esim. yli 10 000 km ajanut) eikä voi kohtuudella vaatia, että olisit sen huomannut autoa tarkastaessasi. Mutta jos korjaus on teetetty jollain muulla pajalla myyjää kuulematta, niin voi mutkistaa asioita.

                                                  Jos selvyyttä asiaan ei tule, niin kuluttajaneuvonta auttanee:

                                                  http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/

                                                  ja

                                                  http://www.kuluttajavirasto.fi/File/...tokaupassa.pdf
                                                  Viimeksi muokannut Pertti K; 11.11.2009, 21:12. Perustelu: Kirotusvihreitä vähennetty

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    PerttiK, kiitos neuvoista... Homma on kyllä siltä osin jo hoidettu aika hyvin eli ei tule omaan takkiin kovinkaan pahasti...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Foorumia kun lueskelee ja selailee niin tuntuu että nokka ja venttiilivikaa on audissa jos toisessakin!

                                                      Toivon kovasti että oman autoni remontti menee niinkun pitää ja jää viimeiseksi viaksi koneessa!

                                                      Aikansa on ottanut... 2,5 viikkoa on nyt mennyt. Toivo elää että saan sen vkonlopuksi ajoon taas!

                                                      Kerrotaan sitten mitä kaikkea on uusittu kun saan laskun käteen :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nokkaviat kait ovat yleensä olleet siinä 2,5V6 tdi koneessa. Jenkkifoorumeilla kyllä myös bensakoneissa enemmän kuin täällä. Liekkö johtuu siitä öljyn tapaisesta liukuvoiteesta mitä ne sinne moottoreihin työntää.

                                                        Toivotaan että tulee ehyenä takaisin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Pitkää matkaa ja rauhallista ajotapaa käyttävä vetää kevyesti tuohon maksimiin.
                                                          Keskiverto kaupunkia ja matkaa yhdistävä kuski ajaa siihen 23-26tkm väliin.
                                                          Ei pääse noinkaan pitkään. Ostin omani kun sillä oli ajettu 59000 km. Huoltoja siihen oli tehty 27000 km:n ja 51000 km:n kohdalla. Eka oman huoltoni teetätin 69000 km:n kohdalla ja huollon jälkeen huoltonäyttö tarjosi seuraavaa huoltoa 20000 km:n päästä.

                                                          Ajot itselläni 90/10 % maantie/kaupunki.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Joopa joo... jos mä nyt oikein ymmärsin niin eilen piti tulla lahden laakkoselle viimiset puuttuvat tiivisteet mutta ne oli lähetetty tamperelle!
                                                            Eli ne on vasta tänään täälä lahdessa... Eli en saanu tänään autoa!!

                                                            Murphyn laki iskee taas... No sen saa maanantaina sitten. Ehkä! Onnex lähden maanantaina 3-4vkon ulkomaan työkomennukselle :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X