auto on -88 audi ja 90malli.. vikaa rupes ilmenemää sillee että kierrokset ei kelvannu aina ja nyt saa hangata käyntiin ihan kunnolla ja ei kelpaa kierrokset ,tyhjäkäyntii käy ehkä n.10sek. ja sammuu. missä vois olla vika? kone on 2.0 vitonen mekaanisella ruiskulla
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
audi 90 käyntivika
Collapse
X
-
"kierrokset ei kelvannu" -puhutko tyhjäkäynnistä vai siitä kun polkaisee oikean jalan lattiaan ja pitäis mennä?
Omassa ysikympissä(2.2 mek.ruisku) on ollut vähän vastaavanlaisia tyhjäkäyntiongelmia(tyhjäkäynti notkahtaa), putsailin tässä taannoin ISV:n -> ei vaikutusta. No, Haynes käteen ja mittailemaan kaikenmaailman antureita -> vaikuttivat olevan kunnossa. Hetken päänraapimisen jälkeen hokasin että paisarista oli neste vähentynyt jonkin verran -> lisää nestettä, nokka ylämäkeen ja järjestelmän ilmausta muutamaan otteeseen.
Sen jälkeen ei ole tyhjäkäynti notkahdellut. Veikkailisin että lämpöanturi on omassa melko kranttu nestemäärän suhteen ja rupee sekoilemaan jos nesteen pinta on turhan alhaalla?
Imuvuodot voi myös aiheuttaa (tyhjä)käynnin sekoilemista.
Comment
-
Eihän mekaaninen ruisku piittaa tuon taivaallista nestemäärästä. Muutama hassu anturi on moottorin toimintaa kyyläämäs ja neki lähinnä kylmästarttia varten (vaparis siis). Ohjauspainesäädin on varmaan se mikä eniten moottorin toimintaan vaikuttaa. Itte ainakin pidän k-jettiä hyvinki luotettavana vehkeenä kunhan pitää just nuo alipaineletkut kunnos.
Comment
-
nesteet on ok, eli vaikka vapaalla oli ja polki kaasuu ni booas vaan, ja oireet alko pikkuhiljaan eli vika korjautu välillä ja nyt ei toimi yhtään, pitää tarkistella viikonloppuna kaikki anturit ja letkut ettei oo vuotoja missään. yks töpseli löyty määräjakajan alta mut ei oo hajuukaan mihin se tulee, kaikissa antureissa on johdot kiinni eli tuo on niinku ylimääräsen näköne, en sit tiä
Comment
-
Se on ylimääränen johto. Mulla oli ysikympis aikoinaan juurikin samas kohtaa liitin joka ei siis kuulunu mihinkää. Bensan saantiin tuo viittaa. Bensanpaineet ja ohjauspaine ois varmaan hyvä mitata. Toki jos sielä on reilu ilmavuoto ni tekee just saman. Tarkista huohottimen kunto. Eli se paksu, oheneva letku joka lähtee lohkon kyljestä. Ei saa olla lytys, eikä tietysti vuotaa ilmaa koska se vaikuttaa imettävän ilman määrään.
Comment
-
joo pitää tarkistaa se, voi olla että se on pykiny jostai kohti ja imee sieltä ilmaa.pensapumpun tilasin jo siihen varmuuden vuoks. siitä meni joskus pumpun rele ni piti ehtii vastaava siihen, toimi kyllä silläki mut jos jollain on jääny ylimääräseks semmone audin oma pumpun rele ni voisin ostaa senki siihen
Comment
-
Taitaa olla ihan normaalia...
Tohon omaan ongelmaani liittyen: Huohotinputki oli poikki ja se tuli korjattua ennen tuota nesteiden lisäilyä. Putken korjauksen jälkeen teki sellasta että jos kiihdytti täysillä pari vaihdetta läpi, sit kytkin pohjaan ja kaasu pois, ni tyhjäkäynti oli 1700! Sen jälkeen kun ajeli rauhallisesti ni tyhjäkäynti pysyi aina siinä 1700:ssa. Seuraavan täyskaasukiihdytyksen jälkeen kiekat laski taas normaaliin 1000, ja tyhjäkäynti pysyi siinä niin kauan kun ajoi normiajoa. Sit kun taas kiihdytti lappu lattiassa ni tyhjäkäynti oli taas 1700:ssa jne... Jäähdytysnesteen lisäilyn jälkeen loppui niin tämä kuin tyhjäkäynnin notkuminenkin, pakko kai niillä on joku yhteys olla?
Tai sit oon taas ihan hakoteilla, kettu ku noista ruiskuista ei ymmärrä mtn. Ei kellään olis myytävänä viittä moottoripyörän kaasaria + synkrovivustoa:D
Alkuperäiseen kysymykseen: bensapumpulta/suodattimelta/releeltä tuo hiukan haiskahtaa, ei saa soppaa...
Comment
-
tänään kpkeilin taas käyntii ja saihan sen aina hörähtämään.. nypin töpseleitä pois ja tukin jonkun letkun mikä menee koneen viereen, siihen meni 2 pensaputkee ja yks töpseli samaan.. sain toimimaa jollain tavalla sen ja löin töpselit sun muut kiinni ni toimi normaalista taas vähä aikaa. siitä määräjakajalta menevä imuoutki imusarjaan oli pykiny ni otettii se pois ja laitettii liimat siihen,pitää huomenna kokeilla ku liimat on kuivunu että oliko siinä se vika jos imi sieltä liikaa ilmaa
Comment
-
Vissiin tarkoitat kuljettajan puollelle konetta, lohkon kylkeen. Se on ohjauspaineensäädin ja elintärkeä K-jetin toiminnalle. Säätää seoksen kohdalleen. Siihen menevä alipaineletku ei ole niin tärkeä. Se vain hienosäätää seoksia siten, että nopeasti kaasu avattaessa antaa vähän enemmän bensaa ja kaasu nostettaessa puolestaan vetää vähän laihemmalle.
Jos määräjakajan jälkeen on imuvuotoja, niin silloin ottaa ilmaa vessanpytyn ohitse -> läppä laskee -> liian laiha seos -> ei käy ja varsinkin käynnistyy huonosti.
Comment
-
laitoin sen liimatun imuputken kiinni ja ei korjautunu, vähä aikaa toimii norm. ja sit alkaa röpeltää yli puolen kaasun,ja loppujen lopuks ei taas toimi yhtään. voisko olla että työntää liikaa bensaa jostain syystä, vähä aikaa ku auto seisoo ni lähtee taas norm käyntii ja toimii vähä aikaa. uskaltaakoha sitä määräjakajaa mennä aukomaa ja putsaamaa?? ei paljoo tietoo noista mekaanisista ruiskuista
Comment
-
Lisäys: Määräjakajaa ei kannata purkaa.
Ohjauspaineensäädin taas on purettavissa, mutta siellä on varsin ohut metallikalvo, jonka saa hyvin helposti rikki. Ja säädöt taitaa kärsiä avaamisesta eli pitäisi säätää sitten taas kohdilleen.
Tuota ohjauspaineensäädintä nimittäin voi myös säätää, mutta vaatii luonnollisesti painemittarin väliin ja oikeat arvot kirjallisuudesta. Itseasiassa sain tietää vasta vähän aikaa sitten. Tähän asti olen luullut sen olevan vain möykky, jonka säädöt on mitä on.
Jetronicista ihan hyvää tietoa:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3261748
http://www.geocities.com/jonnyguru/vw/
edit: Lukihäiriö. En aluksi tajunnut puhuttavan määräjakajasta vaan ohjauspaineensäätimen purkamisesta. Korjasin lausuntoa audiqin mukaiseksi.Viimeksi muokannut jasso; 21.9.2009, 01:02.
Comment
-
Määränjakajaa ei saisi mennä purkamaan. Se yleensä toimii siihen asti, ennen kuin sen joku purkaa.
K-Jetille on kyllä suht perusteellisia testejä olemassa. Kannattaa sellaisen mukaan lähteä etenemään. Lautasen perussäätö, paineet, jne. Ja yleensäkin moottorin perussäätöjen tarkistus on hyvä tehdä ensimmäisenä.
Comment
Comment