Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 laatikkoremontti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S4 B5 laatikkoremontti

    Eli meni sitten säätöajossa itsellä 1-2 vaihteet pimeäksi, varmaan se kuuluisa siirtäjä. Keppi tökkii vielä vapaassa osuudessa mutta muut vaihteet menevät päälle. 1 tai 2 kun yrittää, niin on kuin seinä vastassa.

    Nyt vaan vinkkejä, miten laatikon saa irti helpoiten koneen jäädessä paikoilleen (kyllä juuri näin) ?

    Mitä erikoistyökaluja tarvitaan ?
    Mitä kannattaa ohessa muutenkin tehdä ?
    Yms ?

    Edit:
    Lisätään vähän infoa eli osat maksaa vajaa 800 e Tepolla
    Synkro-hubi
    1st and 2nd synchros (2)
    1st and 2nd synchro springs (2)
    Synkka (4)
    Jousi (4)
    Case gasket
    Input shaft seal
    Selector shaft seal
    Viimeksi muokannut vayne; 14.9.2009, 15:19.

    #2
    Mulla olis Audi liikkeen lista osista mitä omaan kärryyn on aikanaan vaihdettu, nähtävästi samantyyppinen ongelma ollut. Saan kylläkin skannattua vasta ensiviikolla.

    Comment


      #3
      Joo laita vaan, laakereista jos olisi vielä tietoa eli määrät/koodit, löytyykö ihan laakeripuljuista jne. Kannattaahan ne vaihtaa samalla myös. Muuten ei siellä laatikossa paljon muuta vaihdettavaa tavaraa ole, jos rattaat on ehjät.

      Comment


      • #4
        Nyt vaan vinkkejä, miten laatikon saa irti helpoiten koneen jäädessä paikoilleen (kyllä juuri näin) ?
        Alakautta :)

        Db.eet pois, vetareiden suojat, kytkinsylinterin letku, laatikon jäähdytin letkut, kardaani, vetarit, vaihteen siirto mekanismi hytin puolelta irti ja nopeus anturit. Sitten laskea mahdollisimman paljon lavettia alaspäin, että mahtuu kuusiokolo avaimella räpistelemään alapultit pois tässä hyvänä apuna hyvät lukkopihdit.
        Viimeksi muokannut Artsi; 15.9.2009, 14:55.

        Comment


          #5
          Koodi:
          Nyt vaan vinkkejä, miten laatikon saa irti helpoiten koneen jäädessä paikoilleen (kyllä juuri näin) ?Alakautta :)

          Db.eet pois, vetareiden suojat, kytkinsylinterin letku, laatikon jäähdytin letkut, kardaani, vetarit, vaihteen siirto mekanismi hytin puolelta irti ja nopeus anturit. Sitten laskean mahdollisimman paljon lavettia alaspäin että mahtuu kuusiokolo avaimella räpistelemään alapultit pois tässä hyvänä apuna hyvät lukkopihdit.
          No niin, alakautta :)

          Nuo laatikon pulttien avaus/kiinnitys tässä on tosiaan mietinnässä ollut, että miten mahtuu jne. Laatikko varmaan mahtuu tippumaan ihan ok ?

          Comment


            #6
            Kannattaa pitää jakkarasta tukeva ote laakerien hintojen selvitessä :)
            Miksipä niitä vaihtamaan, jos ei niissä vikaakaan ole.

            Comment


            • #7
              Tosiaan, samoja laakereita siellä varmaan on kuin tuon mun vanhemmankin ässän laatikon sisällä. Muistelisin että siinä vaiheessa viimeistään lopetin vaihteistoremontin suunnittelua kun taisi yksikin laakeri maksoi nelosella alkavan summan, ja luku oli kolminumeroinen.

              Comment


                #8
                Itse en osaa kovin hyvin neuvoa muuta kuin että se on minun mielestä niin hankala, että nopeammin otan sen pois koneen kanssa :)

                Joskus tosin voisi kokeilla ottaa pelkän laatikon irti, mutta kun aina tahtoo olla muutakuin hommaa kuin pelkkä laatikko. Nyt siellä olisi rohiseva painelaakeri, pitäiskö kokeilla ihan näytiksi? ;)

                Nuo laakerit tosiaan voi olla kalliita jos niitä ei saa muualta kuin Audilta.

                Comment


                  #9
                  Joo laakerit joko maksaa tai ei, se on tiedossa kyllä, kun laatikoita olen rempauttanut jokusen. Tarkoitus on lähinnä uusia perus kuulalakerit, joita voisi saada muualta kuin audilta ja jättää erikoisemmat neulansilmät yms. uusimatta. Yleensä noiden uusiminen ei ole maksanut maltaita ja samalla vaivalla ne uusii, kerran paketti on auki ja lähes 250 tkm takana.

                  Comment


                    #10
                    Laita tänne infoa jos ja kun löydät edullisia laakerieita. Itse odottelen myös innolla yhtä laatikkoa.

                    Comment


                      #11
                      Hinnat ja laakereiden koot kiinnostaa minuakin.

                      Comment


                        #12
                        Muutama mitä löytyi (jos osasin katsoa oikein...):

                        01E311220A Laakeri isompi 185 e
                        01A311220 Laakeri isompi 110 e
                        016311375Q Laakeri isompi 167 e
                        01E311445 Laakeri isompi 110 e
                        01A311375 Laakeri isompi 69 e
                        (hinnat mallia Teppo)

                        Noita neula ja häkkilaakereita löytyy enemmänkin mutta niihin en ajattele koskea. Katsotaan miltä näyttää saatavuus muualta, kun laakerit on irti.
                        Viimeksi muokannut vayne; 17.9.2009, 19:11. Perustelu: hinnat

                        Comment


                          #13
                          Laatikko olisi nyt irti, aikaa paloi eniten muutamaan järkyttävän tiukkaan laatikon yläpulttiin melko ikävässä paikassa. Muuten laatikko mahtui irti melko hyvin.

                          -downpipet jätettiin kiinni paikoilleen, irti auton keskeltä, niin sai käännettyä sivuun
                          -kardaani laatikon päästä vain irti
                          -vain sisemmät vetonivelet irti laatikosta
                          -vaihdekepin vivut irti kabiibin puolelta, keppi jätettiin paikoilleen
                          -öljyjen jäähdytysputket irti
                          -maf ja koneen päällinen iso Y-ahtoputki irti, toiselta puolelta paissari vähän syrjään

                          Yläpultit sai ylhäältä ja alemmat alhaalta, vähän runkoa säätäen. Sitten vain laatikko vaihdenosturilla alas ja unohdettiin YKK-anturi (vai mikä sitä vauhtipyörää lukee) kiinni naps :)
                          Viimeksi muokannut vayne; 24.9.2009, 20:31.

                          Comment


                            #14
                            Menikö piuha poikki vai hajosiko anturi? Se voi olla kallis naps jos uuden joudut hakemaan.

                            Comment


                              #15
                              Piuha poikki ihan juuresta, ei ole kallis. Tarvikkeena ovh luokkaa 50 e.

                              Comment


                                #16
                                Montako tuntia irroituksessa meni aikaa?

                                Comment


                                  #17
                                  Jani aloitteli joskus iltapäivällä ja itse kun tulin avuksi 16 aikaan niin silloin oli vain yläpultit kiinni. Siinä meni sitten melkeinpä 2-3 tuntia pulttien kanssa kunnes oli laatikko lattialla. Tuosta ajasta suurin osa meni siis tappeluksi kahden tappolujasti olevan pultin kanssa.

                                  Kyllä tuon illassa tiputtaa, jos pultit on normaalisti kiinni ja nyt osaa varautua sopivalla hylsysetillä, kun niitä sopivia jatkoja puuttui juuri sopivasti.

                                  Ilman vaihteistonostinta en lähtisi tekemään eli auto pitää saada tarpeeksi ylös, jotta nostin mahtuu alle.

                                  Tuo irrotus on tehty kaiketi aivan ETKA:n ohjeiden mukaan eli paljon se antaa työaikaa ?
                                  Viimeksi muokannut vayne; 26.9.2009, 19:39.

                                  Comment


                                    #18
                                    Useamman kerran kun tekee ja pultit aukeaa yhteistyössä, niin rikkoo ennätyksiä. Mutta mieluummin huolella.

                                    Comment


                                      #19
                                      Toki huolella tehdään, eikä ole tarvetta hosua. Syö vaan aikaa ja miestä, kun joku selkeä kohta jumittaa. Kuitenkin homma meni sen verran kohtuullisesti ensimmäisellä kertaa, että jatkossa on helppoa.

                                      Toki aina joku jumittaa, toiseen kulkineeseen olen jumpannut laatikkoa yli 10 kertaa ja joka kerta jossain tökkii aina.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kattelitko yhtään paljon käytetyt laatikot kustantaa ?

                                        Comment


                                          #21
                                          Siis elsan ohjeiden mukaan tehtiin lukuunottamatta ykk-anturin piuhan katkaisua, olisiko aikaa kulunut 6h irroitukseen.

                                          Alimmaiset kuusiokolot olivat myös pirullisia kun ei mikään avain oikein sovi öljypohjan ja apurungon väliin, taitavat korvautua normaaleilla kuusiokantapulteilla.

                                          Comment


                                            #22
                                            Kattelitko yhtään paljon käytetyt laatikot kustantaa ?
                                            En ole katellut. Noissa on se paha vika, että tuo siirtäjä asia VOI olla tekemättä eli laatikko sisältää vanhanmallisen siirtäjän ja se tarkoittaa, että pitää tuo osapaketti (minimissään noin 500 e) niihin laittaa kanssa. Sen verran työtä kuitenkin on, ettei viitsi laatikoita kokeilla vaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ite en oo kyseistä asiaa kauheesti seurannu. Niin onko näissäkin siirtäjä taas tapuksessa Facelift ja pre-facelift ero vai se on sit joku tyyppivika vuoteen X asti ?

                                              Comment


                                                #24
                                                Tulikohan se uusi siirtäjä vuonna 2000 ? eli ei perus facelift homma.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Muistaakseni se tuli 2001, koska RS4:ssä on kahta eri laatikkoa ja se parannus on vasta siinä myöhemmässä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    OT Onkos tää nyt sit joka Bertta5 ongelma vai sit näissä tehokkaammissa malleissa ?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Muistaakseni se tuli 2001, koska RS4:ssä on kahta eri laatikkoa ja se parannus on vasta siinä myöhemmässä.
                                                      Onko tietoa mistä runkonumerosta lähtien tuo parannus on tehty?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Homma etenee ja näyttää siltä, ettei laakereita kannata alkaa vaivaamaan vaihdolla. Ohessa kuvia matkan varrelta ja homma jatkuu...
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Käykö tämä parannettu siirtäjäpaketti suoraan vanhempiin (esim s4/s2 o1e) askeihin?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Laatikko on nyt valmis ja vaihteensiirtäjä oli ihan jumissa. Sai hakata että alkoi liikkumaan todella tahmeasti.

                                                            Laatikon korjaustyö korjaamolla teetettynä maksoi 290 e, jos joku miettii vastaavaa. Privalla voin antaa tiedot tekijästä tarvittaessa. Vaihdettiin siis kaikki synkat ja se siirtäjä eli laatikko purettu ihan osiin.
                                                            Attached Files
                                                            Viimeksi muokannut vayne; 30.9.2009, 13:29.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X