Siis kauhea humina/surina kuuluu, on kuulunut jo jonkin aikaa,mutta nyt on voimistunut.. Ei kuulu ihan hiljaisessa vauhdissa, mutta kovemmassa vaudissa 50km/h--> ja ääni voimistuu kun kääntää vasemmalle... Missä vika? voiko ääni kuulua etuperästä? auto on a4 1.8t quattro ajettu 122000tkm.. ollut juuri 120tkm huollossa, sanoin tästä ja väittivät että ei mitään vikaa..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
kauhea humina
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
ok.. voiko olla joku muu kun vasemalle kääntäessä ääni kovenee, ja oikealle kääntäessä ei kuulu mitään...? Minkähän hintaisia nuo laakerit on vaihtaa?
Comment
-
laakerit maksavat siinä 30 - 70EUR / pyörä ja vaihtotyöhön menee osaavalta kaverilta oikeilla vehkeillä muutama tunti. Ohjeaika näyttää olevan 1,6h mutta käytännössä aina noihin saa varata muutaman tunnin enemmän jos vaikkapa ylätukivarsien yhdyspultti on jumissa ja napaa ei saa kätevästi irti ja prässiin. Laakerin vaihto onnistuu tosin myös ulosvetäjällä.
Comment
-
laakerit maksavat siinä 30 - 70EUR / pyörä
Laakkosen vaihdossa ja varaosissa kyllä oli aivan eri hintaluokkaa, 125 euroa kappale etupyörän laakeri, tosin siinä taitaa mukana tulla myös 2 vuotta takuuta kaupantekijäisinä, eikä ainakaan puhuneet kilometrirajoituksesta mitään...
Comment
-
Laakkosella on Laakkosen hinnat :) Varaosaputkasta SKF:n tai FAG:n laakerit ovat käytännössä aina alle 100EUR / kpl.
Comment
-
Ei kai siitä ole kysymys, vaan kyse on alkuperäisosasta, tokihan noita SKF-FAG ym. laakereita saa muutamasta kympistä alkaen.
8E0498625B originaali laakeri näkyi olevan listahintaa 180 dollaria ja verkkokaupassa myytiin 155 taalalla.
Niitä yhteensopivia sitten on satasen kieppeille asti...
Mutta käytännössä jokainen laittaa mitä sitten laittaakin ja itkee...
Comment
-
Ja käytännössä nuo "OEM" laakerit ovat nekin SKF:n tai FAG:n tekeleitä, joten itse en ainakaan halua Audin pakkauksesta maksaa montaa kymppiä ja saada samaa tavaraa. Eri asia ovat sitten King, yms. halpislaakerit.
Comment
-
Tuon laakerivian voi paikallistaa nostamalla auton kulman ilmaan ja pyörittämällä rengasta, jolloin voi ottaa kädellä kiinni esim. jousesta ja tuntea pienen resonoinnin. Tänään tuli omasta kulkineesta todettua kyseinen vika oikeanpuoleisesta etupyörästä. Tosin kuuli jo pelkällä pyörittämisellä, että hieman on pinnat ottanut itteensä. Marmorilla antoivat laakerille hinnaksi 142? ja tarvikeputkassa 121?.
Kiristysmomentti kalottiruuveille (4kpl) on 80Nm+90 astetta ja nivelakselin pultille: M14 pultti -> 115Nm+180 astetta tai M16 pultti->200Nm+180 astetta
Comment
-
Vaihdosta laskuttaavat korjaamossa noin 2 tunnin työn. Ulosvetäjän kanssa siinä saa kulumaan vähemmänkin aikaa, mutta ainakaan paljon enemmästä ei kannata maksaa. Laakerin lisäksi tarvitsee lukkorenkaan ja pultin uuden, mutta ainakin esim SKF paketissa ne tulevat mukana (n. 60 euroa).
Comment
-
SKF:n laakerit oli 80€/kpl, mutta tinkimisen jälkeen 65€. Puslia kannattaa vaihtaa samalla, kun vaihtaa laakerit. Laakerit on muuten tiukassa varsinkin kotikonstein. Itse vaihdoin rengaan puoleiset alapuslat, jossa on kaksi pusla yhdessä reijässä. Puslien hinta oli 12€/kpl, niitä tarvitsi 4kpl.
Oikealla puolella oli laakeri rikki/*askana(rengas heilu auton ylös nostaessa) ja vasemmalla puolella piti kovaa ääntä.
Comment
Comment