Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Millä kardaani irti?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Millä kardaani irti?

    Vähän tuntuu tyhmältä kysymykseltä, mutta eilisen 6h ja tän päiväisen 3h paukuttamisen jälkeen alkaa hermot olemaan melko kateissa.

    Eli millä helkutilla voisin saada kardaanin irti, on nimittäin todella kovaa perän ja laatikon laipoissa kiinni. Vasaralla ja ruuvimeisselillä olen yrittänyt, ehkä 4h hakata. Olen myös yrittänyt runnoa kardaania alaspäin niin että nivelet tulis ulos...

    Kävin jopa ajolenkillä ilman laippojen pultteja = ei irtoa, ei edes ole luistanut kumpikaan pääty. Muuten kyllä tuntuu autot jättävän tielle, mutta silloin kun haluis jäädä tien varteen niin ei saakeli millään.

    Onko kenelläkään ehdotuksia? Ei tässä muuten kiire ole, mutta autotalli lähtee alta huomenna ja kardaani täristää niin pahasti että ei uskalla ajaa metriäkään ylimääräistä.

    #2
    Tukilaakeri irti ja nykäset kovasti keskeltä alas päin, niin varmasti irotaa jommasta kummasta päästä. Meisselillä ei onnistu, koska murrokset ovat "huulen" takana.

    Comment


      #3
      Kuullostaa erittäin mielenkiintoiselta jos kerran ilman pulttejakin voima vielä välittyy, laipoissa ei kuitenkaan ole kuin muutaman millin olake jolla nivel keskittyy laippaan.
      Ei kai joku edellinen omistaja oo käyny näyttämässä laipan ja nivelen saumaan sähköliimauskonetta?

      Comment


      • #4
        Tosiaan outoa jos kaikki pultit on irti ja kestää vielä vääntöä ajaessa? Tulee pahaa jälkeä jos kardaani irtoaa ajaessa, kilpurissakin pitää olla oikein sääntöjen perusteella kardaanilenkki ettei tule lattiasta läpi. Tuon painoiset kappaleet ovat myös vaarallisia muille tiellä liikkujille.

        Ei se varmaan tulekaan hakkaamalla kun nivel on laipan reunojen takana, eli kuten mainittiin pitää saada keskeltä ensin alas. Toivottavasti ei ole paikat kärsineet vasaroinnista.

        Comment


        • #5
          Itse epäilen noita "tarvikeniveliä", olivat melko vaikeat saada edes paikalleen. Eli ovat varmasti aika tiukka sovitus.

          Täytyy varmaan pistää taas putki paikalleen ja käydä jossain syrjässä vetämässä kunnon kiihdytys. Toi pieni lenkki minkä heitin oli vain varovaista ajoa, juuri sen takia kun pelkäsin että kardaani tulee pohjasta läpi. Lenkki oli myös pieni kun ei jaksais hirveän kauaksi hajota. Tein myös muutaman 2000rpm ja kytkin ylös nytkäytyksen pihassa, mutta ei.

          Comment


          • #6
            Taka- ja etupyörien välille ei normaaliajossa tule paljon nopeuseroa/vääntöä, pitäisi saada etupyörät liukkaalle alustalle ja sutaisemaan niin kyllä irtoaa. Vahinkoa kyllä tulee jos kardaanin pää pääse ruoskimaan ympärilleen.

            Comment


              #7
              Joskus muistaakseni joutui laipasta lämmittämään kaasulla kuumaksi, sitten irtosi. Oli laipan tasopinta liimaa täynnä. Taisi olla tuossa 20V lötkössä, ellen väärin muista.

              Comment


              • #8
                No johan myrkyn lykkäs. Kiskasin noin 10 kertaa "täysiä" ristinivelen kohdalta alaspäin. Perän päästä kardanin nivelen sokka meni kahteen osaan, kiskasin vähän lisää niin hajos laatikon pään sokkain. Nyt on siis kardaani lattialla mutta nivelet on kiinni ja kovaa!
                Tosta kardanin reiästähän pääsen irroittamaan laatikon tai perän laipan. Saakohan autoa kallistamalla öljyt pysymään sisällä? Kun ei tallissa oli laatikko tai perä öljyä... Prässissä varmaan sais nivelen irti kunhan ottais laipat irti.

                Voiko noi laipat irroittaa niin että ei jotain irtoa tms.? Vetareiden laippojahan voi irrotella miten lystää, kunhan stefa ei hajoa.

                Comment


                • #9
                  mitä jos ajaisit pienet halkaisulovet sinne rälläkällä / vingulla / puukkosahalla että saa sen pitokitkapinnan vapautettua ?

                  Comment


                  • #10
                    Hinattiin kärry kaverille, nosturilla ylös ja lekalla paukuttamaan. Ei hirveän montaa kertaa tarvinut lyödä kun olan takaa sai purkaa rakkautta autoa kohtaan...

                    Mistä tuohon sais nyt varmasti hyvät nivelet? AD:n ukon kanssa pitkään selailttiin kuvastoja, mutta hänkään ei varmaksi osannut sanoa keneltä tukkurilta tulee mitäkin. Lemföderit(miten kirjoitettiinkaan) löytyi yhdeltä, 98e/kpl muistaakseni. Ongelmana vaan se, että tukkurilla 1kpl ja tehdastilaus 3 viikkoa...
                    Samalla selvis, että ilmeisesti Alfa 155:n on myöskin saman kokoista niveltä kuin Ford Scorpiossa. Eli lisä vaihtoehtoja löytyi.

                    Comment


                      #11
                      Löbron(OEM) nivelen numero: 302238

                      Comment

                      Working...
                      X