Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tielle jäätiin...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tielle jäätiin...

    Eli jouduttiin keskiviikkona turvautumaan hinaukseen, kun autoni päätti levitä VT 14 risteykseen Punkaharjulla.

    Lähdin venetraileri perässä liikkeelle ja metrin verran kun liikuin kuului vain lojaus ja matka loppu siihen. Eiku soittamaan isälle, että tulisi hinaamaan pois.

    Tänään sitten aukaistiin ja kuskin puolen vetoakseli oli pasahtanu poikki. Mittarissa "vasta" 215 tkm, eli olisi luullut kestävän vähän pidempään.

    No, pitää alkaa haeskelee uutta/käytettyä tilalle.

  • #2
    Valmistusvika.

    Comment


    • #3
      Mistä kohtaa meni poikki? Varaosahaku on kova sana. Kyselin uutta ni hintaa jotain yli 700? jos ei vaihto osaa....

      Comment


      • #4
        Vetoakselin ulommasta päästä lukkorikan kohdalta napsahti poikki.

        Aika suolanen on uuden hinta, jos pitää paikkaansa. Täytyy varmaan etsiä käytettyä ja toivoa, että ei laukee heti uudestaan.

        Comment


        • #5
          Jos siitä uran pohjalta on kerran mennyt, niin ei ole ollut silloin nivel paikoillaan.
          Jos suojakumia tai vetoniveltä on vaihdeltu lähiaikoina, niin siinä on moka syntynyt.

          Comment


          • #6
            Joskus alkukeväästä kyllä vaihdettiin vetarin suojakumi ja akselin pää oli irti. Ekaks ei meinattu saada sitä paikalle, mutta lopulta se meistä meni paikalleen.

            Osko se kuitenkin jäänyt huonosti ja täten hajonnut? Voiko se kesän ajoilla jo hajota?

            Comment


            • #7
              Helpommin se hajoaa talven ajoilla, kun metalli on heikompaa, mutta eipä tuo varsinaisesti aikaa katsele. Jos se ei ole paikoillaan, niin se hajoaa siinä kohtaa, missä momentti on kova ja vetoakseli on sopivasti ulkona nivelestä.

              Comment


              • #8
                Valmistusvika.
                Asennusvika.

                Comment


                • #9
                  tehdas korjattu makso 320e parikuukautta sit, luonnollisesti vanha piti viedä vaihossa

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä jos osa kestää yli 200 tkm, niin tuskinpa se on valmistusvika.

                    Comment


                    • #11
                      Olen korjannut pari tuollain rikottua akselia, simppeli homma. Tuohon pieneen tumppiinhan ei tule käytännössä mitään muuta rasitusta kuin lukkorenkaan voima ettei se tule nivelestä ulos.

                      Puretaan nivel niin että sisimmäinen rihlaosa on irti, ja suojataan se hyvin.
                      Porataan irtonaiseen päätypalaan esim 8mm reikä.
                      Asennetaan vetoakseli ja irtopala nivelen rihlaosaan, ja hitsataan reijästä päätyosa kiinni.

                      Comment


                      • #12
                        miten tuossa nivelen vaihdossa sitten varmistettaan että on kunnolla paikoillaan?

                        Comment


                        • #13
                          Itsekin olisin kiinnostunut, että miten voidaan olla täysin varma että nivel on kunnolla paikallaan. Piti se silloinkin olla mielestämme kunnolla, mutta ei kait ollutkaan...

                          Comment


                          • #14
                            Tama on nyt semmoinen asia, etta sen kylla nakee onko se oikein jos on ammattitaitoa vaihtaa se nivel. Sen verran yksinkertainen asia on todeta, jos se akselin spoori on pohjassa asti ja lukitautunut, niin on kunnolla.

                            Ei sita kaikkea tarvitse itse osata tehda, sita varten on ammattilaiset olemassa ketka on koulutettu.

                            Comment


                            • #15
                              ei kait sitä muuten voi tarkistaa ku pultin reijästä sokkaa lampulla kattelemalla, ja sisemmästä päästä että on pohjassa

                              Comment


                              • #16
                                Uuden nivelen kanssa tulee uusi lukkorengas ja vanhaa käytettäessä on sen kunto syytä tarkistaa. Kyllä sen lukkorenkaan uraan asettumisen pystyy yleensä toteamaan jostain raosta.

                                Käytännössä vetoakseli pystyy varmaankin irtoamaan vain siinä tapauksessa, ettei se alun perinkään ole ollut pohjassa tai lukkorengas on täysin väsähtänyt.

                                Comment


                                • #17
                                  Vaihtajalla on kokemusta autojen laitosta yli 30 vuotta ja on toiminut trukkiasentajanakin toista kymmentä vuotta.

                                  Oliko se sitten pohjassa vai ei jääköön mysteeriksi, akseli on kuitenkin nyt poikki ja se siitä ;)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei sillä, toinen minunkin korjaamista akseleista oli ihan omaa syytä :) Kiireessä ei tule kuin kuspäisiä lapsia ja katkenneita vetareita...

                                    Comment

                                    Working...
                                    X