Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 Quattro vaihteisto/peräöljyistä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 Quattro vaihteisto/peräöljyistä

    Noniin tuli nytten öljyjen vaihto eteen kerta kardaanin kummatkin stefat pitää vaihtaa. Auto on A4 B6 1.8T quattro -01 manuaaliaskilla. Kone on AVJ.

    Öljy merkeissä ei varmaan ole mitään epäselvää eli vaihteistoon varmaan Castrol TAF-X ja perään Castrol SAF-XO. Näin olen ainakin ymmärtänyt.

    Mutta sitten varsinaiseen ongelmaan.

    1. Montako litraa perä ja laatikko noita aineita yleensäkkin vetää? Riittääkö litran purnukka vai joutuuko hommaamaan useamman?

    2. Miten ihmeessä tuo peräöljy laitetaan tuonne. Löysin puusilmälläni vain poistopropun, mutta en mistään syöttöaukkoa?

    #2
    Haulla kyllä löytyis..

    1. Vaihdelaatikkoon menee hieman vajaa 3l ja perään vajaa 2l.

    2. Itse laitoin öljyt, niin perään kuin laatikkoonkin puutarhaletkulla. Letku vain lemmarilla kiinni öljypurkin kaatonokkaan ja letkun toinen pää täyttöaukosta sisään. Tämän jälkeen vaan purkki väärinpäin ja pumpataan purkkia puristelemalla öljyt perään.

    Täyttöaukko löytyy perän kyljestä oikean puolen vetarin vierestä.

    Ja niin perä kuin laatikkokin täytetään täyttöaukon alarajaan asti auton ollessa suorassa.

    Comment


    • #3
      Jos 6-vaihteinen laatikko, niin se imee yli 3L öljyä.

      Comment


        #4
        5-lovinen boksi on -01 B6sissa. Pitänee nostaa auto ylös ja tutkia vielä tarkemmin tuota peräreikää, että mistähän mahtaneen löytyä :D

        Kiva juttu. 5 purkkia sitten pitää litkuja ostaa.

        Comment


          #5
          sv: sait vissiin tarvitsemasi tiedot ?

          Comment


            #6
            Eiköhän näillä eteenpäin pääse. Jos jollakin on jotain tarkentavaa informaatiota tai on asioista erimieltä niin saa tietenkin kertoa :D

            Comment


            • #7
              Oliko -01 vuosimallisissa se laatikon proppu vähän erikoisemmalla kannalla? Ilmeisesti kuvan kaltainen, tai sitten tavallinen kuusiokolo:

              Comment


                #8
                Taitaapi olla itseasiassa tuollainen mikä vasemmalla on. Ompas härö vimpain. Voiskait tuon itekkin rakentaa poraamalla, mutta mistä tollasia saa oikein ostetua?

                Comment


                  #9
                  Motonet, AD, jne.. ainakin myy tamperproof xzn hylsyä.

                  Comment


                    #10
                    Mulla oli ainaki laatikos tyhjennysroppuna tuo XZN, täyttöroppuna taas normi 10mm kuusiokolo. Takaperäs molemmat roput oli 10mm kuusiokololla.

                    Comment


                      #11
                      Noniin.

                      Nyt on öljyt ostettu. Persiiseen 2 litraa SAF-XO:ta ja askiin 3 litraa TAF-X. Yhteensä 107e.

                      Hirvitti laakkosen hinnat niin paljon (33e / litra kumpikin), että en ihan periatteesta osta niiden litkuja.

                      Nyt auto meneekin kardaanin stefojen vaihtoon niin pääsee testaamaan onko noista litkuista mihinkään :)

                      Comment


                      • #12
                        Onko perässä mitään tarkistus proppua että näkis onko tarpeeksi öljyä, vai täytyykö vaan täyttää niin kauan että ylimääräset tulee täyttö aukosta pihalle..?

                        On noi takavetarit vähän mustana perän päästä, ei mitenkään pahasti mutta jotain vuotoa saattaa olla. perän öljyt on vaihdettu noin vuosi sitten.

                        Stefako siellä vuotaa?

                        Auto b5 Q -96.

                        Comment


                          #13
                          Ei ole tarkistusproppua.

                          Comment


                            #14
                            Sillon on tarpeeks öljyä ku se on juuri täyttöreiän alareunan kohdalla. Eli toisin sanoen, sitte ku täyttöreiästä ei valu enää ni on oikee määrä.

                            Stefa todennäkösesti. Itellä on molemmat hyllys odottaas vaihtoa mut eipä enää öljynvaihdon jälkeen oo tihkunu niin on jääny sitte vaihtamatta.

                            Comment


                            • #15
                              Ok, täytyy tarkastella paremmin kun pääsee kunnolla auton alle.

                              Olikos tuossa manuaali laatikossa täyttö samanlailla vai kuinka tarkistaa oikea määrä?

                              Ei voi muistaa enään vuoden takaisia :D

                              Comment


                                #16
                                Juuri sama systeemi.

                                Comment


                                  #17
                                  Nostellaas vanhaa aihetta. Vaihtelin tänään kaverin avustuksella perään stefan. Öljytkin olisin vaihtanu, mutta täyttöproppua ei saatu millään auki. Sen verran järkeviä oltiin että ei tyhjennetty perää, eli vanhat öljyt jäi vielä sisään. Millä konstilla täyttöpropun saa auki, kun kaikki konstit jo käytettiin mitä pihassa pystyttiin??

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itse lähden kokeilemaan hitsaamalla lyhyen pultin siihen proppuun kiinni.
                                    Saa nähdä mitä syttyy tarkkana saa olla.

                                    Comment


                                      #19
                                      Oli tosiaan tiukassa proppu tiukassa Niklaksen tapauksessa.

                                      Millähän perkeleen momentilla ne kiinni laittavat tarkastuksen jälkeen. Tuokin pitäs tehdä itse aina.
                                      Kartioproppu kait tuossakin, niin eihän sitä koskaan tarvitse apinanraivolla kiinni laittaa.

                                      Laitas E.G.E kuvaa, jos saat pultin hitsattua kiinni.
                                      Varmaan kannattaa paukuttaa m10-kierteinen pultti sinne ja hepata, niin saapi valmiiksi hyvän kokoisen pultin kannan, josta vääntää auki?

                                      Comment


                                        #20
                                        Mun audin perän täyttöpropun kanta on tällä hetkellä sellainen 32mm mutteri... Oli joku edellisistä omistajista ryssinyt hieman propua.

                                        [e] Ei kun sori, taitaakin olla joku +20mm, en muista tarkalleen kokoa, ainoastaan sen että on sellainen sopiva :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei sitä tarvi edes lujaan vetää ku jää juntturaan. Kokemusta on. Sama moottorin öljypropun kans. Joka kerta saa peljätä et öljypohja halkee ku pitää jatkon kans vääntää auki. Eikä kuulemma olis eka a4 jossa niin käy.

                                          Comment


                                            #22
                                            Eli siis ongelma johtuu siitä että perän/laatikon kuoret ja öljypohja on jotain alumiini seosta ja proput sitten normaalia mustaa? Senhän tietää että hapettuvat kiinni toisiinsa ajan kanssa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Proput on myös kartioita vaihteistoissa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Omassa vaihteiston tyhjennysproppuun piti hitsata pultti kiinni ja proppu korvattiin uudella (vanhalla varaosa vaihteistosta). Muutenkin piti vääntää ja paineilmapiikkauksella antaa vähän iskua.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  A4 B5 q Avantin perästä alkoi viikko sitten kuulua tasaista "vonkumista" ajaessa. Just nyt ei ole mahdollisuutta tsekata perän öljymäärää. Sen verran kurkkasin auton alle, että ainakaan proppujen luona ei näkynyt vuotoa. Uskaltaako tolla ajaa? Pari sataa kilsaa oon ajellu ton äänen kanssa, eikä se ole muuttunut.
                                                  Niin että voiko ne peräöljyt kadota ilman näkyvää vuotoa, vai onko todennäköisempi äänen aiheuttaja rikkoontunut perämurikka?
                                                  Viimeksi muokannut KapteeniValpas; 13.4.2017, 09:34.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mulla ilmeni kanssa tuollaista jurinaa tasaisessa ajossa, mutta tuntuu kuuluvan vaihdelaatikosta tuo ääni. Ollaan juuri Eestissä ja auto menossa lähipäivinä laatikon ja perän öljyjen vaihtoon, toivottavasti auttaa ääneen. Pyöränlaakerit ja murrokset on uusittu muutama vuosi sitten, joten ne eivät ole ainakaan ykkösepäiltyjä. Voisiko kyseessä olla kardaanin tukilaakeri, tms? Autolla ajettu 225tkm (A4 B6 1.8Tq).

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jatkan tähän. Käytin auton öljynvaihdossa ja sanoivat, että perä oli ok, mutta laatikosta tuli vähän normaalia isompaa metallihippua öljyn mukana. Oireena se, että ujeltaa, kun vauhtia yli 70km/h. Vaihteet menevät kyllä rutisematta silmään molempiin suuntiin vaihtaessa. Mikä on muuten tehtaan öljynvaihtoväli laatikolle ja perälle? Mitä tuolle olisi tehtävissä? Joutuuko ottamaan laatikon alas ja avaamaan?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Öljynvaihtoväliä ei taida olla, ikiöljyt kyseessä. Jos öljyn seassa metallihilettä niin paskanahan siellä jotain on, ei siinä poppakonstit auta vaan paska pöydälle ja ketarat auki.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Profiilin a4 b6 1.8tq bex kävi vaihteistoöljyn vaihdossa. Keskustelujen ja öljyn myyjän mukaan menisi 6-vaihteeseen yli kolme litraa öljyä, mutta asentaja oli saanut sinne vajaa kaksi ja puoli litraa menemään. Oli valutellut pitkään vanhoja pois ja täyttänyt täyttöpropun reunaan. Silti mietityttää tuo vähäinen öljyn määrä mitä sinne on mennyt.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Elsa taitaa sanoa täyttömääräksi 2.75 litraa. Jostain syystä monen öljyvalmistajan sivuilla sanotaan tuo reilu kolme litraa. Itse en saanut menemään kuin tuon vajaat kolme litraa kun vaihdoin pari vuotta sitten.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X