Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

s2 peräongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    s2 peräongelma

    Koitin tossa katella eri keskusteluja s2 perään liittyen, mutta ei pistänyt silmään mitään samantapaista ongelmaa.

    Eli s2 2.2t ABY joka hakee ajaessa ihan miten sattuu. Auto hakee ihan kumpaan suuntaan tahansa, ihan millä ajopinnalla tahansa ja ihan missä vauhdissa tahansa, sekä jyrkästi rauhallisesti käännyttäessä nykii lähes kuin perä olisi lukossa. Joten oma ja erään mekaanikon mielipide on, että perän lukko kytkeytyy osaksi päälle ja aiheuttaa hakemisen ja auton nykymisen. Välillä ohjaus on normaali ja välillä taas hakee erittäin pahasti, eli lukko ei ole kokoajan kytkettynä. Kyseinen mekaanikko ei kuitenkaan osannut sanoa, että mistä kyseinen ongelma voisi johtua, joten päätin kääntyä viisaampien puoleen.

    Olisiko kenelläkään minkäänlaista käsitystä mikä voisi aiheuttaa perän lukon osaksi päälle kytkeytymisen kesken ajon?

    Tarkennuksena vielä että perän lukko toimii muuten moitteettomasti (kytkeytyy ja avautuu nappia painamalla ihan normaalisti)

    #2
    Luulisin notta lukko ei voi kytkeytyä osaksi päälle. Itse samantapaiseen ripustukseen ja puslaviidakkoon tutustuneena olisin niiden väljyyksien kannalla. Toki jonkinlainen laakerivika eli osien hetkellinen hitsautuminen yhteen saattaa aiheuttaa mainitsemiasi oireita. Ehkä joku tietää paremmin.

    Comment


      #3
      Riippuu lukosta, ellen väärin muista niin joissain lukko toimi niin että jousi pitää lukkoa auki ja se ikäänkuin vedetään kiinni. Ja jos se jousi on poikki/karannut/etc. niin mutkissa saattaa olla kivaa :P

      Comment


      • #4
        Perän lukko ei voi kytkeytä osittain päälle, se joko on päällä tai ei ole. Epäilisin kyllä alustan puslia, jotkut ovat loppu. Itsellä etuapurungon toiset puslat olivat loppu ja pitkään etsittiin ongelman aiheuttajaa, koska pari ehjää puslaa piti apurungon vielä tarkistuksissa hyvin paikoillaan, mutta ei todellisissa ajotilanteissa.

        Comment


          #5
          Kannattaa tarkistaa nivelet ja puslat.Mulla oma ässä on par aikaa etuapurungon puslarempassa.Oli menny oikeanpuolen takapusla horoksi ja aiheutti juurikin tuollaista outoa vetelyä suuntaan jos toiseen.Löysin vian vasta kun kunnon raudalla vääntelin korin ja apurungon välistä.

          Comment


            #6
            Selvä homma. Oli kyllä arvokasta tietoa, mutta miten puslat tai jokin välys voisi aiheuttaa auton nykimisen kun lähtee liikkelle ratti käännettynä täysin jompaankumpaan suuntaan? Mekaanikko tossa meinas, että jos ei puslista mitään vikaa löydy niin täytyy perä avata. Toivottavasti ei tule turhaa hommaa jos vika onkin yksinkertaisempi ja löytyy perän ulkopuolelta.

            Comment


              #7
              Perässäsi on alipainetoiminen lukko, joka tuskin aiheuttaa tuollaista. Alipaineella toimiva toimilaite siirtää kuparisen renkaan rattaiden väliin, jolloin on junttilukko käytössä. Ota vaikka siitä letku irti ja lukitse linkku toiseen laitaan, niin ei varmasti mene päälle.

              Liikkeelle lähdettäessä todennäköisesti keulassa oleva väljyys muuttaa pyöränkulmia, jolloin auto ohjautuu minne sattuu. En usko, että perä ohjaisi niin paljoa. Voithan kokeilla minkälaista on lähteä liikkeelle lukko päällä ja arvella siitä.

              Comment


              • #8
                Mulla ollu perän lukon kanssa ongelmaa. Kytkeyty päälle välillä maantielläkin, vaikka ei pitäisi... Otin takapenkin alta sen letkut irti, millä se menee päälle ja thäts it :)
                Lukko jos menee päälle, niin sen pitäisi sytyttää se valo siitä keskikonsolin namiskasta, vaikkei sitä olisi siis painettukkaan. Näin siis ainakin omassani.
                Mitään ihme vetelyjä eikä muita omassa ollut, kauhea jurina vaan.
                Eli melkein varmaksi voisin sanoo, ettei se siitä perästä johdu ainakaan.

                Nii ja tuosta ratti linkussa lähtöön, en tiedä tarkalleen minkälaista nykimistä sulla esiintyy, mut itellä ainakin semmosta jurinaa/tykytystä pitää..
                Mistä se sitten loppujen lopuks johtuu, en tiedä mutta alustassa kaikki ok, melkein kaikki puslat uusia ja sitä se tekee vieläkin, niin kun on tehnyt aina ennenkin.
                Viimeksi muokannut Pexter; 8.9.2009, 21:49. Perustelu: lisäystä

                Comment


                  #9
                  Sellainen jurina ja nytkähtely kännyttäessä hilaisella nopeudella johtuu renkaista. Tarkemmmin oikeastaan niiden pyörimiserosta. Itse samaa joskus hämmästelin ja ongelma hävisi renkaan vaihdossa.

                  Comment


                    #10
                    Jees kiitosta paljo kaikille neuvoista! Eiköhän kaiken ton perusteella ainakin puslat nyt ihan ensimmäisenä lähde vaihtoon. Katotaan sitte häviikö ongelma sillä vai ei.

                    Comment


                      #11
                      Kait siellä joku paikka aina vähän potkii vastaan kun on renkaat linkussa (vaikka kaikki olisi ok).

                      Alustaan jaksan suositella Powerflexiä kun ei ollu pahan hintanenkaan (~350e) koko sarja. Alkoi melkeen hampaita naurattamaan kun lähdin ekan kerran puslajumpan jälkeen ajamaan. Tuo homma kannattaa tehdä vaikkei olisi tarvettakaan.

                      Comment


                        #12
                        Ihme vaan että ongelma alkoi ihan yhtäkkiä. Saattoi kyllä vaikuttaa se, kun auto roikkui nosturilla vähän pidemmän aikaa? Kokoajan on ollut tarkotus tehdä puslaremontti heti kun armeija antaa vähän vapaa-aikaa.. Nyt sitten löytyi kuitenkin hyvä syy hommata aikaa.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla murtui perän "lukon ratas" ja se teki sitä että lukko meni mutkissa välillä päälle. Kun lukko meni päälle niin koko auto "hyppäs", eli jos lukossa on vikaa niin varmasti huomaat. Talviliukkailla oli melko mielenkiintoinen ajaa kun jossain mutkissa perä karkas alta...

                          Ja tosiaan noiden lukossa ei ole "on melkein lukossa" ominaisuutta. Vain joko kokonaan pois tai 100% lukko, milloin auto ei meinaa kääntyä.

                          Comment


                          • #14
                            Kukaan ei ole maininnut mitään (jakolaatikosta) mitä jos siellä joku mättää.
                            Eli on täysin lukossa.

                            Comment


                            • #15
                              Vappuna kävin audilla ajelee ja oli sit kiitoksena lorotellu peräöljyä tallin lattialle. Oikeen puolen ja kardaanin tumpista näytti tihkuvan.. Vetarin puolen stefan jo vaihdoin ja huomenna vaihdan kardaanin tiivisteen.

                              Kysymyksenä on, että osaako joku sanoa momenttia/kiristysohjetta kardaanin laipalle? 36mm avainvälillä oleva mutteri kyseessä. Saa myös suositella jotain hyvää öljyä perään ja paljonko tarvii varata?

                              Comment

                              Working...
                              X