Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vettä öljyssä ja sylinterissä, miten toimia? BMW 850CiA (M70)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vettä öljyssä ja sylinterissä, miten toimia? BMW 850CiA (M70)

    Kyselenpä tätä nyt täältäkin, vaikka kyseessä ei Audi olekaan. Kaverini bemaria siis kohtasi otsikossa mainittu tragedia:
    • Ensin vettä alkoi kulumaan
    • Vettä lisättiin, koska auto jätti sitä (myös) alleen
    • Viimein katsottiin öljyt. Tikku ja korkki aivan "toffeessa"
    • Viimeisimmat käynnistyskerrat vaivalloisia, putkesta usvaa


    Kannentiiviste siis todennäköisesti mennyt (tai kansi halki). Kannet on siis avattava, suoristettava ja tiivisteet ainakin uusittava, mutta miten siitä eteenpäin? Myös lohko on alumiinia, vaikuttaako mitenkään mihinkään?

    Riittääkö pari öljynvaihtoa nopealla syklillä, vai pitääkö konetta alkaa puhdistamaan jotenkin, diesel/öljy-koktaililla tms? Itselle sattunut vastaavaa joskus ekkerissä, jolloin selvisin kannen suoristuksella, öljyjen vaihdolla ja parin huohotinputken puhdistuksella, mutta se ei oikein ole tähän verrattavissa...

    Kaikki vinkit on tervetulleita, ja kaverini on avusta varmasti kiitollinen!

    #2
    Yksi kysymys on se, että kauanko toffeella on ajeltu?
    Vesi ei tee hyvää laakereille.

    Kansien koeponnistus myös.
    Ko konetta yhtään tuntematta kansien suoristaminen voi olla kuitenkin rajallista.

    Ja kuulostaa muuten tosi halvalta korjauskohteelta ;)

    Comment


    • #3
      painetestillä voi eliminoida oikean sylinteriryhmän pois pelistä (paineilmaa pyttyihin kun nestepinnat ok)

      m20-peruisesta moottorista voi mennä kansikin halki, ei olisi ihme.

      m70-kattiloita saa romuttamoilta alkaen 900-1000e, eli ihan älyttömästi en panostaisi remontoimiseen.

      Comment


        #4
        Yksi kysymys on se, että kauanko toffeella on ajeltu?
        Vesi ei tee hyvää laakereille.
        Tähän ei siis päde vanha viisaus "Vesi vanhin voitehista"...
        Ongelmat alkoivat lämpöjen kohoiluna ekan kerran torstaina, vesimäärän hälytys tuli perjantaina ja samassa yhteydessä lämmöt pääsi tappiinsa ja käynnistysongelmat ilmaantuivat. Perjantaina tuolla ajettiin se 16 km, eikä edellispäivänäkään montaa kilometria mittariin tullut. Perjantaista auto on siis seissyt täällä firman pihassa.

        Aiemmin auto teki kuumetessaan lätäkön alleen, perjantaina vedet alkoivat hävitä näkymättömiin. Eli kovin kauaa vesiöljyllä tuskin on ajettu.

        m70-kattiloita saa romuttamoilta alkaen 900-1000e, eli ihan älyttömästi en panostaisi remontoimiseen.
        Tähän on olemassa varamylly, kone vaihdettiin viime vuonna alkuperäisen kuluneiden nokkien takia. Uudet kepit oli sen verran hintavat, että tuli edullisemmaksi ostaa ja asennuttaa uusi mylly... Melkoista kohtalon ivaa, jos nyt pääsee tuon vanhan vaihtamaan takaisin. Nokat saisi tuosta uudemmasta.

        Edit: Niin siis lähtökohtaisesti konetta ei lähdetä vaihtamaan, sen verran iso savotta se tuohon koriin on...

        Comment


          #5
          No ei se kansien irroittelu paikallaan varmaan kauhean kivaa ole sekään.
          Nokat varakoneeseen ja koneen vaihto ja kovaa ajoa. Kustannuksetkin ovat minimaaliset.

          Comment


            #6
            Eipä tullut tosiaan ajateltua, saako kansia edes irti kone paikallaan. Porkkiksen ehdotus on tässä tapauksessa varmaan fiksuin.

            Tuli vaan mieleen, miksi koneeseen ei alunperin vaihdettu pelkkiä nokkia...

            Comment


              #7
              On sitten muuten ahdasta siellä konehuoneessa. Myös minun silmään e31:sen koneen purku vaikuttaa hommalta, joka vie kyllä iän ja terveyden.

              OT: Hyvä tilaisuus vaihtaa se M siitä 70:n edestä kirjaimeksi S ;)

              Comment


                #8
                Paja joka tuohon teki koneenvaihdon ei vastaavaa hommaa ollut ennen tehnyt ja tunteja siinä meni kyllä tuhoton määrä. Ahdasta on, hyvä että tulpat saa vaihdettua konetta irrottamatta...

                OT: jasso, siitä S-kirjaimesta haaveiltiin kovasti jo viime vaihdon yhteydessä. Kyseessähän siis tuo mm. McLaren F1:ssä käytetty voimanlähde :P

                Comment


                  #9
                  S70 ei suoraan ole se F1:sen pata, vaan tuo on CSIn pata. Siitä kehitettiin M8:siin 48venanen, joka sitten hyllytettiin lopulta tiukentuneiden päästörajojen takia. Se on sitten käsittääkseni myyty Mclarenille, joka on kutitellut siitä sitten vielä enempi irti ja enemmänkin olisivat puheiden mukaan saaneet. Vai olisikohan S70-1 ja S70-2 eli periaatteessa myös S70

                  Tai näin minä olen sen käsittänyt. Kaveria olin tukemassa ja avittamassa alkukesästä juuri S70:llä varustetun hankinnassa, joten siksi on tullut näitäkin tutkittua lähiaikoina :) Hieno peli kyllä ilman sitä S:ääkin ja vaikkei kääntyisikään kuin etupyörät...

                  Toivottavasti tuo ei ole mikään ominaisuus, tuo koneen pajahtaminen.

                  Comment


                    #10
                    No niinpä olikin, kuvittelin että myös CSi olis ollu moniventtiilinen. Iskutilavuushan tuossa F1:ssä taitaa olla vähän suurempi myös. Täytyy sanoa että on tuo karvalakkimallikin ihan "kohtalainen" ajaa ;) Siis jos ohjaamoon 193 cm pitkä kuljettaja mahtuisi muuten kuin otsa katossa ja polvet kojelaudassa... kokoisekseen pienet sisätilat.

                    Jottei menisi täysin OT:ksi, mainittakoon että autoa lähdetään viemään pajalle tässä joku päivä ja vanhasta myllystä rakennetaan toimiva. Toivottavasti tulee kuntoon ilman suurempia ongelmia. Vanhasta koneesta oli muuten suunniteltu alustavasti veneen moottoria ;)

                    Comment

                    Working...
                    X