Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kytkin pohjaan --> Auto sammuu. typ89 coupe

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kytkin pohjaan --> Auto sammuu. typ89 coupe

    Terve
    Itselläni esiintyi seuraavanlainen ongelma että, kun ajelee kaupungissa ja tulee vaikka liikenne valoihin mihin tarvitsee pysähtyä, niin kytkimen polkasun jälkee auto sammuu. Tarkemmin selitettynä: Jarruttaa moottorijarrulla jonka jälkee polkasee kytkimen pohjaan, niin kierrokset tipahtavat liian alas ja auto sammuu. Aina kierrokset eivät pääse liian alas, vaan auto herää henkiin pienen yskinnän jälkeen. Vika ilmenee useimmin kun moottori on lämmin. Osaisiko kukaan autaa? Olen kuullut joskus imuvuodon aiheuttavan samanlaisia ongelmia?
    2.3l NG moottori.

  • #2
    Samaa ongelmaa omassa 80 2.0 3A koneessa. Tosin ei sammahtele, mutta kierrokset tippuu ja sitten ne taas nousee. Samalla tavalla juuri kun ajelee ja sitten jarrutelee ja iskee kytkimen pohjaan. ISV puhdistettu, vaikuttaakos tämä wc pöntön kansi (mikälie määräjakaja tjsp)(kenties se potikka joka on rintapellissä johon menee yks iso letku/johto yläpäähän ja vieressä on potikka johon menee pistoke ja kolme johtoo?). Vai pitääkö ruveta vuotoja ettimään? Kierroksia ottaa hyvin eikä nyi tms.

    Sori kenties huonoselitys/kieliasu.

    Comment


    • #3
      imuvuoto, esim. reikä "vessanpöntön" putkessa sammuttaa varmasti ja tyhjäkäyntikytkin on yksi vaihtoehto. Asiaa on käsitelty esim. täällä: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=70640
      Viimeksi muokannut Ritke; 31.8.2009, 15:57. Perustelu: Kirjoitus virheet

      Comment


      • #4
        Moottorijarrutushan hoidetaan vessanpytyn kyljessä olevalla venttiilillä, joka avaa ohiputken pytyn alapuolelta yläpuolle. Läppä laskeutuu ja menoveden syöttö katkeaa. Jos tuo venttiili jumittaa, luonnollisesti sammuu.

        Lähtee irti ihan vetämällä. Sisälokarin kautta pitää edetä varmasti myös Coupessa, että siihen pääsee käsiksi.

        Comment


        • #5
          Tarkoitetaanko vessanpytyllä sitä mustaa imutorvee?
          Periaatteessahan se voisi olla myös moottorijarruventtiilistä kiinni, mutta kun heti kytkimen polkasun jälkeen hierrokset heiilahtavat pohjalla, joskus sammuu ja joskus saa kerättyä kierroksia itse. Eli silloinhan ei ole enään kyse moottorijarrusta.

          Comment


          • #6
            Samalla kysyisin että teitääkö kukaan mikä putki kyseseessä? Joku huohotusputki todennäkösesti. Itselläni imeytyy ihan kasaan kun pistää auton käyntiin. Sen verran haurastunut on.
            Mistä löytyäisi tilalle vastaavan?
            Kuva tulossa:::
            Viimeksi muokannut Limetic; 1.9.2009, 13:16.

            Comment


            • #7
              Jatkossa varmaan joku muu kuvapalvelu olisi kiva. Tuolta rupee tulemaan pornopopuppia.

              Huohotinletku on.

              Comment


              • #8
                Jatkossa varmaan joku muu kuvapalvelu olisi kiva. Tuolta rupee tulemaan pornopopuppia.
                Sori, tuollaista en olekkaan itse huomannut. Pistin vaan googleen hakuun jonkun kuvapalvelun. Vaihdan kuvan toiseen paikkaan.

                Comment


                • #9
                  Periaatteessahan se voisi olla myös moottorijarruventtiilistä kiinni, mutta kun heti kytkimen polkasun jälkeen hierrokset heiilahtavat pohjalla, joskus sammuu ja joskus saa kerättyä kierroksia itse. Eli silloinhan ei ole enään kyse moottorijarrusta.
                  Jos se venttiili jumittaa eli ei sulkeudukaan ihan silloin kuin pitäisi eli ehtii sammua kun tullaus moottoriin asti lakkaakin. Tekeekö siis ihan vapaalla tyhjäkäynniltä kytkin pohjaan painettaessa tuota vai vain moottorijarrutukselta kytkintä painettaessa?

                  Comment


                  • #10
                    Ei tee tyhjäkäynnillä, mutta jos paikaltaan nostat kierroksia vaikka 2000rpm ja päästät kaasun pois niin sammuu/kierrokset tipahtavat ihan pohjalle ja meinaa sammua.

                    Comment


                    • #11
                      Eli tarkastaisin sen venttiilin. Käytössä myös tuolloin.

                      Tai sitten otat sen piuhan vain irti ja katso muuttuuko. Muistaakseni tulee kaasuläppä kotelon kylkeen, ruskea liitin ja jatkaa siitä matkaansa määräjakajan eli vessanpytyn taakse lokarin väliin.

                      Comment


                      • #12
                        Nyt en päässyt ihan varmuuten tuon ventiilin sijainnista. Onko sille mitään huolto ohjetta että mitä kannattaisi tehdä?

                        Comment


                        • #13
                          Määräjakaja on siis se mötikkä joka jakaa bensan suuttimille, jossa ilmanputsarikin on kiinni. Se mistä lähtee se iso musta kuminen imutorvi.

                          Katso sitä kumista imutorvea. Siitä pitäisi lähteä noin keskikohdilta kyljestä kuminen putki, joka menee määräjakajan kylkeen alas lokasuojan puolelle. Sisälokasuojan irrottamalla pääset käsiksi siihen helpoiten. Se putki on kiinni harmaassa isohkossa venttilissä, joka puolestaan on kiinni ilmanputsarin kotelossa. Venttiiliin menee lisäksi sähköjohto ja alipaineletku.

                          Englanniksi "deceleration cut-off valve". Rakenteeltaan ei ole mitään muuta kuin jousi ja mäntä, joka on auki tai kiinni. Avataan alipaineella imemällä ja imu suljetaan/avataan sähköisesti.
                          Viimeksi muokannut jasso; 1.9.2009, 17:45. Perustelu: korjattu fuel

                          Comment


                          • #14
                            fuel cut-off valve
                            Tarkoitatko "deceleration cut-off valve"? Sitä ei ole NG:ssä, ainoastaan KV:ssa.

                            Comment


                            • #15
                              Hyvä korjaus. Sitä juuri. Eikö se ole kaikissa Jetroniceissa?

                              Comment


                              • #16
                                Ei ole KEIII-jetronikissa, itsekkin joskus tuota etsin NG:stä tuloksetta, ja etkasta sitten hokasin että löytyy vaan KV:sta, eli tavat KE-jetistä.

                                Comment


                                • #17
                                  Tänään yritin etsiskellä juu tuota venttiiliä ja nyt on syy miksi en löytänyt :D Mikäs ?ruiskun? malli mulla on kysessää jos ei ole kerran KE-jet? NG moottori.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuossa olisi noiden vanhojen Audien ruiskutyyppejä/ jotain versioita.
                                    http://www.eichstaedt-elektronik.de/...atachecker.pdf

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mikäs ?ruiskun? malli mulla on kysessää jos ei ole kerran KE-jet? NG moottori.
                                      Eli sinulla on KE3-Jetronic(tai KEIII-Jetronic, miten se missäkin kirjoitetaan). Erona Tavalliseen KE-Jetronickiin elektroninen sytytyksen säätö naku-antureiden kera, muistaakseni. Eli siinä on sytkälle "aivot".

                                      Comment


                                      • #20
                                        Miten KEIII:ssa mahtaa sitten olla syötön katkaisu toteutettu?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mun mielestä pytyn kansi ei KEIII:ssa mene täysin kiinni, joten sitä ei tarvitse ohittaa venttiilillä. Tekeekö se KE:ssa sen?

                                          Comment


                                          • #22
                                            KE on pelkän K:n lisäksi ECUn ohjaamalla sytytyksellä ja mahdollisesti myös ECU pystyy säätämään ohjauspainetta jonkin verran. KEIII:ssa onkin sitten yritetty käyttää vielä kaikki varaston vessanpytyt yrittäen kuitenkin pysyä Motronicien mukana :) Eli KEIII:ssa on sähköä ympätty vessanpytynkin kylkeen enemmän kuin olisi järkevää.

                                            Muissa Jeteissä kuin ilmeisesti KEIII:ssa läppä pääsee kyllä täysin kiinni.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mutua mutta luin aikaa sitten jonkun tohtorin/vastaavan pokkaria, jossa kirjoitti Jetronic-järjestelmistä ja sen osien toimintaperiaatteista.

                                              Tarkasti ei mieleen jäänyt mutta olisikohan KE3:ssa moottorijarrutustilanteessa tyhjäkäyntikytkin kertonut ECU:lle kääntää määräjakajan kyljessä olevan kaksinapaisen ohjauspaineensäätimen "virran suunta päinvastoin", jolloin kyseinen mokkula estää bensan pääsyn suutinputkiin. Tämä vain silloin, kun ainakin moottorin pyörintänopeus on 1200 rpm seudulla lämpimällä koneella tms.

                                              Tuo ohjauspaineensäädin on tarkoitettu myös ilmeisesti bensansyötön hienosäätöön ja pelittää yhdessä lambdan kanssa.

                                              Ilmanputsarikotelon päällä oleva bensapaineensäädin hoitaa sitten ilmeisesti ronskimmat muutokset paineensäädössä ja haistaa pelkästään imusarjan alipainetta.
                                              Toisaalta sen sisällä oleva jousi saattaisi estää bensan pääsyn määräjakajalle, kun kaasuläppä suljetaan ja ISV:n luistin käsketään mennä kiinni?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla ois SSP-pdf tosta KEIII-jetistä, mut se on saksankielinen, joten en siitä mitään ymmärrä:)

                                                Itsekkin joskus tappelin NG:n moottorijarrun kanssa, mutta ei selvinnyt ongelma. Katkaisi syötön liian räväkästi, oli ikävä ajella ku nykäs aina kun kaasun nosti.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eikös se bensapaineen säädin ole paluupuolella, siis kuristaessaan nostaa suuttimille menevän bensan painetta ja avautuessaan palautuu paine "normaaliksi". Alipaineen katoaminen(kaasuläpän aukeaminen) aiheuttaa kuristuksen ja kiihdytysrikastuksen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eihän NG:ssä muuten satu olemaan kytkinpolkimessa sähkökytkintä? Jos on, niin se voisi olla aika looginen vikapaikka.

                                                    Ohjauspaineensäädin ja bensapaineensäädin ovat kaksi eri asiaa.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X