Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kuinka erilainen on RS4 moottori (B5)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kuinka erilainen on RS4 moottori (B5)

    Mietin tuossa että kuinka paljon tuo b5 rs4 moottori poikkeaa s4 moottorista?
    Eroavaisuuksia on, mutta kuinka paljon poikkeaa toisistaan vai onko muuta yhteneväisyyttä kun iskutilatuus..?

    #2
    Eipä siinä paljoa muuta yhteistä taida olla. Joskus luin jonkun audin koulutuslehdykän ko. moottorista ja kaikkia isompia osia oli jollain lailla hiplattu niin etteivät olleet samat kun S4 koneessa. Kansissa oli eroa, männäntappi isompi, alasilmän pultit järeämmät yms. tällaista.

    Comment


      #3
      Niissä on enemmän erilaisia osia kuin yhteneväisiä. Samoja on ainakin pakonokat, venttiilit, vesipumppu ja jakohihnan osat. Männäntapit on samanpaksuisia, vaikka RS4 SSP:ssä muuta väitetäänkin.

      Edes öljypohja ei ole samanlainen. Monet osat käy silti ristiin.

      Comment


      • #4
        rs4

        eikö toi rs4 ole kossun tekemä? näin olen lukennut lehdistä

        Comment


          #5
          Kannet on ainakin, mutta ei se koko kone taida olla. Yhteistä suunnittelua niillä on varmasti ollut Audin kanssa.

          Comment


            #6
            Ehkä vähän aihetta lainaten - mistä parasta hommata RS4 B5 moottorin osia jos ei marmori kiinnosta.
            Näitä vähemmän tuolla projekti/remonttiosastoilla, joten kyselen. Olisi yksi siisti konevikainen kiikarissa...

            Comment


              #7
              Mitä osia tarkoitat?

              Comment


              • #8
                Voi sitä moottoria oikeaan hintaan tarjota yv:llä tännekin :)

                Comment


                  #9
                  Mä jotenki arvasin, että joku heti ehdottaa, että "mä voin ostaa sen". Vaan enpä myy ??
                  Kyllä mäki jonkun pannun tarvin...

                  Asiaan - sieltä onpi mennyt vähän kantta, mäntää, mahdollisesti veiviä, venttiiliä - kolisi melko lailla ja vähän on purettu. Tarkoitus olis rengastaa koko kampe, tehdä siis kunnollinen moottoriremppa jos sellaisen hommaa.
                  Jotenki vaan on sellainen olo, että paikalliselta Fixukselta ei välttämättä kannata mennä mäntää ja muuta tilaamaan. Siis tämä ei perustu muuhun ku fiilikseen ja ehkä siihen, että sitä ei panna kasaan peruspalikoilla, ku kuitenkaan ei malta pitää näppejä irti tehopuolesta...

                  Comment


                    #10
                    Mäntiä ja veivejä saa käytettynä, uusia ei välttämättä kannata ostaa. Ja monta muutakin osaa. Alkaa menemään pahasti ohi aiheen, joten jatka vaikka siihen "nyt kaikki S4..." ketjuun.

                    Comment


                    • #11
                      Tässä listaa AZR ja ASJ moottorien eroavaisuuksista normaalin Ässän moottoriin:
                      - kampura
                      - kiertokanget
                      - lohko (paksumpi valu lähellä runkolaakeripukkeja)
                      - pakoventtiilit ja niiden jouset
                      - imusarja
                      - imuläppä
                      - kiertokangen laakerit
                      - sylinterikannet
                      - injektorit
                      - polttoainepumppu (ei liity moottoriin mutta asiaan kyllä)
                      - polttoainetukki imusarjan päällä
                      - turbot
                      - turbon imuputkisto
                      - y-imuputki koneen päällä
                      - downpipet ja katit
                      - maf-putki
                      - airbox
                      - männät
                      - öljypumppu
                      Varmaaan unohdin vielä jotain. Lista on pitkä kuin nälkävuosi. Cosworth silloin suunnitteli muutokset (VAG:n käskystä. Tuolloin VAG omisti Cosworthin). Cosworth valoi kannet ja kasasi koneet. Cosworthin kehuma kansien "ihmevalu" ei ollut kovin onnistunut. Järestään kaikki RS4 kannet alkavat halkeilemaan pakoventtiilien välistä siinä 150 tuhannen kohdalla. Mulla 2,8 vaparin uusiotuotanto varaosakannet (valettu Unkarissa Györin VAG valimolla) ovat kestäneet raipan hyvin.

                      Comment


                        #12
                        Mulla ollut kahdet risan kannet eikä kummassakaan halkeamia. Kai se lämpökuormastakin riippuu niiden halkeilu.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla oli yhdet mitkä oli muutamasta kohdasta halki...
                          Eiköhän ne helposti halkea kun antaa soppaa kylmälle koneelle...

                          Comment


                            #14
                            Pakoventtiilit ja jouset on kyllä samat kuin ässässä. Ventiilinnostimet on käsin valittu tarkempien välyksien saavuttamiseksi.

                            Minullakin on yhdet kannet missä ei ole yhtään halkeamia. Eli onneksi ihan kaikki ei halkea :)

                            Comment


                            • #15
                              Mulla kone tehtiin uudelleen 150 tuhannen kohdalla. Kummassakin kannessa oli halkeamia. Auto oli silloin vakio (max ahto 1,1-1,2 baaria). Ostin 2,8 vaparin kannet koska niissä on isommat pakokanavat ja hinta yli kaksi kertaa halvempi kuin RS4 kansissa. Kaksi vuotta sitten Saksassa Audi diilerillä uusi tyhjä kansi (seetien kanssa) oli 1000 euroa kappale. Sitten siihen Supertechin venttiilit.

                              Comment


                                #16
                                Eli käytännössä S:n ka RS:n koneissa ei oo muuta samaa kun pakoventtiilit, tuplaturboisuus ja iskutilavuus ;)

                                Comment


                                  #17
                                  Ja pakonokat ;)

                                  Öljypohjatkin on erilaiset.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X