Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljyjen lämpö AEB koneessa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Öljyjen lämpö AEB koneessa?

    Terve,

    autossa on öljyn lämmönmittari. Kyseinen mittari tuskin koskaan nouse 70°C päälle. Hyvin nopeasti se
    kyllä tuohon nousee.

    Ymmärtääkseni lämmöt saisi olla siinä vähintään 100°C jotta kosteus haihtuisi.

    Kattelin etkasta mutta siinä ei ö-jäähdyttimen kohdalla puhuta mitään termostaatista. Onko nyt vain että
    tuo ö-lämmön anturi on väärässä paikassa eikä siitä näe öljyjen oikeaa lämpötilaa.

    Paljonko arvon raadilla on asteita em mittarissa tavallisesti?

    #2
    Onko kenelläkään kuvaa miten päin ö-jäähdyttimen letkujen pitäisi olla? 1.8t.orgissa ei näyttänyt
    löytyvän tuota 19-2 kuvaa (coolant hose diagram).

    Comment


      #3
      Kyllä sitä kosteutta haihtuu alle 100C öljynlämmöissä. Itseasiassa tuo 70C lämpö on öljynlämpö anturan kohdalla, joka lienee öljyjäähdyttimen jälkeen, ei välttämättä sama, mikä öljyn lämpötila on sen kiertäessä muualla koneessa. Öljyä kun ruiskitaan kuumille kone-elimille (esim. männät, turbon laakerit yms.), niin paikallisesti öljyn lämpö nousee melko varmasti korkeammaksi.

      Sitä en tiedä, onko tuo 70C normaali lämpö öljylle tuossa koneessa.

      Comment


        #4
        Onko tuo ö-lämpömittari jotenkin epätavallinen varuste B5 A4:sissa?

        Comment


          #5
          Se on tullut ajotietokoneen kylkiäisenä, ainakaan en ole nähnyt yhtään ajotietokoneellista ilman öljynlämpö- ja volttimittareita mittariston laidoilla.

          Mulla öljynlämpö nousi sieltä reilun 70 asteen tietämistä 90 - 100 kieppeille kun vaihdatin termostaatin. Samalla toki nousi myös veden lämmöt samalla tavalla. Tsekkaan tarkemmat lämmöt vielä tänään kotimatkalla.

          Edit: Tsekkauksen jälkeen muistikuva piti paikkaansa, siellä 90 asteen kieppeillä näytti olevan öljynlämmöt, ajomatka oli 22km reittiä Länsiväylä-Hangontie.

          Comment


          • #6
            Täällä löytyy lisämittarit (lataus- ja öljynlämpömittari) vaikka ajotietokonetta ei olekkaan. Mulla nousee n.70-80 asteen tietämille ja pysyy siinä. Talvella lämpeäminen tapahtuu hitaammin mutta tälläsellä kevät kelillä 3-5km jälkeen ollaan noissa lukemissa. Uskosin että helteellä moottoria enemmän rasittamalla nousee tuosta vielä hieman. Moottorin lämpö pysyy tasaisesti 90 asteen paikkeilla kelistä riippumatta.

            Comment


              #7
              ADR kone, turboton, on minulla mutta samaa vuotta ja tuo öljyn lämpötilamittari on itsellänikin (ajotietokone löytyy).
              Nousee nyt näillä keleillä sinne sadan asteen tienoolle, mutta talven pakkasilla motarilla pysyi 75-80 kieppeillä koko matkan lahdesta helsinkiin.
              Ei ollut mitään räppänää syylarin edessä, ensi talveksi pitänee laittaa.

              Aamuisin 0-5C mitä on nyt ollut ei nouse 5-6km työmatkan aikana (50-70km/h) juuri mihinkään sieltä 60 asteen tienoolta. Nyt päivällä kun oli auton mukaan 13C plussaa nousi parin kilometrin matkalla kaupungin keskustassa jo 80~ asteen tienoille. Termari on vaihdettu viime keväänä.

              Itseäni on mietityttänyt tuo mielestäni hidas lämpeäminen - tosin totuin aiemmin 1.6 litraisen lämmön nousuihin jotka olivat paukkupakkasillakin tapissa parin kilsan jälkeen Seatilla :)

              Comment


                #8
                Mielestäni koneen (veden) lämmöt nousevat 0°C ulkolämpötilassa aika nopeasti tuonne 90°C
                lukemiin. Tämä ehkä kolmen kilsan jälkeen.

                Mutta öljylämpö ei pidemmän kaupunki- eikä maantieajon jälkeen nouse kuin vähän päälle 70°C.

                Tietääkseni koneessa on vain yksi termostaatti, ja se on nimenomaan veden termostaatti.

                No, odotellaan lämpimäpiä kelejä ja katsotaan mihin se lämpö nousee.

                Comment


                • #9
                  Audi A4 avant 1.8t -99 öljynlämpömittari

                  Olis ongelmaa öljyn lämpötilamittarin kanssa. Mittari ei mene nollaan vaikka sammuttaa auton vaan viisari jää ikäänkuin puoleen väliin mittaria. Viisari lähtee kyllä hieman nousemaan kun ajelee. Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa ja löytyykö neuvoja?

                  Tuntuis siis siltä, että anturi toimii, mutta mittari ei osaa/pääse tipahtamaan nollaan vaikka autolla ei ajaisi viikkoon.

                  Comment

                  Working...
                  X