Ostin uudemman ABK-moottorisen Audin talouteemme. Vanha on 1992 Audi 80 ja nykyinen "uusi" siis 1994 mallinen. sama kori ja auto ylipäätään..
Moottoreiden vedossa on eroa.
Uudempi, 270000 ajettu repii ja varsinkin vääntää pajon reippaammin kuin hiukan enemmän ajettu "vanhus".
Uudempaan on happianturi(lambda) vaihdettu vuosi sitten, mutta vanhemmassa epäilen vahvasti, että se on alkuperäinen. Bensakin sille moottorille maistuu...
Päästömittauksissa on kuitenkin pärjätty jopa kohtuullisesti.
Puristuksia on mitattu ja muutenkin tullut nuohottua vanhuksen konehuonetta.
Kaikkea uusiksi.
Mittaukset ok ja rutistusta riittää tasaisesti.
Mitään selvää syytä tehoeroon ei löydy.
Uudempi vain kiskoo reippaammin.
Mitäs meinaatte ?
Itse en keksinyt syyksi muuta kuin happianturin vanhuuden tai moottorin yleisen väljyyden... mikä tosin ei ilmene välttämättä puristusmittauksessa.
.................................................. ............
Vaihto tehty:
Vaihdoin alkuperäisen 17 vuotta vanhan lambda-anturiin uuteen BOSCH-anturiin ja vaikutus oli selvä:
enää auto ei pohdiskele ja mieti kaasua lisättäessä. Koko moottorin luonne on muuttunut terhakampaan suuntaan.(jos nyt ABK:n kohdalla tätä adjektiivia voidaan käyttää)
Todennäköisesti kulutuskin laskee.
Erittäin kannattava operaatio.
Ei uskoisi, että koneella on ajettu 312000 km avaamatta.
Moottoreiden vedossa on eroa.
Uudempi, 270000 ajettu repii ja varsinkin vääntää pajon reippaammin kuin hiukan enemmän ajettu "vanhus".
Uudempaan on happianturi(lambda) vaihdettu vuosi sitten, mutta vanhemmassa epäilen vahvasti, että se on alkuperäinen. Bensakin sille moottorille maistuu...
Päästömittauksissa on kuitenkin pärjätty jopa kohtuullisesti.
Puristuksia on mitattu ja muutenkin tullut nuohottua vanhuksen konehuonetta.
Kaikkea uusiksi.
Mittaukset ok ja rutistusta riittää tasaisesti.
Mitään selvää syytä tehoeroon ei löydy.
Uudempi vain kiskoo reippaammin.
Mitäs meinaatte ?
Itse en keksinyt syyksi muuta kuin happianturin vanhuuden tai moottorin yleisen väljyyden... mikä tosin ei ilmene välttämättä puristusmittauksessa.
.................................................. ............
Vaihto tehty:
Vaihdoin alkuperäisen 17 vuotta vanhan lambda-anturiin uuteen BOSCH-anturiin ja vaikutus oli selvä:
enää auto ei pohdiskele ja mieti kaasua lisättäessä. Koko moottorin luonne on muuttunut terhakampaan suuntaan.(jos nyt ABK:n kohdalla tätä adjektiivia voidaan käyttää)
Todennäköisesti kulutuskin laskee.
Erittäin kannattava operaatio.
Ei uskoisi, että koneella on ajettu 312000 km avaamatta.
Comment