Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V8 savutus startilla/moottorijarrulla - vaikka kaikki "ok"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • V8 savutus startilla/moottorijarrulla - vaikka kaikki "ok"

    moottoritekniikkaa oikeasti tietävät, nyt ois raadille melko tiukka kyssäri :

    ei oikein kukaan oo korjaamohenkilökuntaa myöten osannu neuvoa, eli :

    -lohko alusil, pinnoitteet ok
    -autossa uudet venavarren kumit
    -ohivuodot ok
    -puristuspaineet ok (zyl 8 suuriruttuisin)
    -karstottaa joskus tuon zyl 8 tulpan
    -startatessa joskus yskäisee pilven ilmoille
    -moottorijarrulla kanssa, siis semmoisella räyhä-moottorijarrun jälkeen, normin ei
    -tyhjäkäynnillä ei haise öljy pakokaasuissa eikä paikallaan polkiessa

    hauskinta kaikessa, täsmälleen samat oireet on toisessa samanlaisessa moottorissa itäsuomessa, ja vieläpä täsmälleen samassa sylinterissä
    ja siihen oli tehty ihan oikea kansiremppa, eikä vaihdettu vaan venavarren kumeja. kyseisessä koneessa oli kannentiiviste kaiketi ihan ok sekä olivat nostaneet männän ylös - renkaat ok eikä jumissa.

    netistä on voinut lukea aikaisemminkin ihmisten tämmöisiin ongelmiin törmänneen samassa sylinterissä tämmöisen ABH-konstruktion kanssa, mutta esim AEC:sta ei taas moisesta ole päässyt lukemaan ?

    itseni on vaikea uskoa että öljyrenkaissa, ohjureiden kulumisessa tms olisi niin hyvä osumatarkkuus että osuu täsmälleen samaan mukiin monessa eri autossa.

    jaa joo, huohottimet (lohkon ja kansien) otin irti ja tulppasin vastaavat pätkät imusarjasta -> koneesta tulevista letkuista ei tuu mitään pihalle erilliseen huohottimeen minkä pykäsin.
    http://www.vagcat.com/p/B090/004500.png
    kuvan osat 1 & 2 on nyt siis imusarjan päästä jumissa ja lähtö on huitastu purkkiin - minne ei tule mitään höyryä,savukaasua tms.
    Viimeksi muokannut repsa; 5.9.2009, 11:39. Perustelu: lisätty kuva (foto ois aina kiva)

    #2
    Mystiseltä tuntuu, mutta jos venavarren kumit on uudet ja huohotus on vedetty muualle kuin imusarjaan, niin eipä se öljy oikein muualta sinne pyttyyn pääse kuin kampikammiosta. Vieläpä kun puristuspaineet on ok eli kansipahvi(e)n ei pitäis falskata.

    Comment


      #3
      Mitä tuossa pikaista "osavertailua" tein niin ABH ja AEC käyttää eri osanumeron männänrengassettejä, mitat kyllä ETKAn mukaan samat...

      V8:n ABH:sta en päässyt tarkistamaan renkaita, kun etka ei anna numeroita männille/renkaille sen alta.

      Comment


      • #4
        jep. en sitten tiedä renkaitten vaikutuksesta, kts. kohta missä mainitsin että tästä yhdestä moottorista oli katsottu männän/renkaiden kondis ja kaikki oli ok. Ja mitenkä SAMAAN, siis SAMAAN sylinteriin olisi muutamassa tapauksessa osunut huonot renkaat, ei mun mielestä kyl mene normi hajonnan piiriin.

        Toim. huom. painottaen sylinteri nro 8 kaikissa tapauksissa tuntuu eniten kiukkuilevan.


        sinällään kyllä herättää kysymyksen että miksi eri nrolla, mutta kyseessähän voi olla ihan aikoinaan tapahtunut toimittajan vaihdoskin - halvempaa kamaa samoilla spekseillä ?

        öljynä olen käyttänyt castrol tws, motul race 10w60 ja 20w50, mobil 10w40

        eroa noiden käyttäytymisessä en oikeastaan ole huomannut, mobili sotkee konehuonetta vaan ulkoisesti enemmän.

        otetaan edelleen lisää sivistyneitä arvauksia vastaan, jos itselläsi on omakohtaista kokemusta asiasta niin avaudu ja jaa tietoasi.

        ps. huohotinputkista ei siis oikeasti kyllä tule edes poron henkäisyä. ei ole mun mielestä normaalia, autolla kuitenkin ajettu ainakin 270tkm.

        Comment


          #5
          Öljyllä lienee 3 reittiä palotilaan. Imukanavasta, kannen ja lohkon välistä taikka sitten kampikammiosta. Imukanavasta se ei tässä tapauksessa oikein kai voi tulla, niin jää nuo 2 muuta jäljelle. Tuskin sinne kasipyttyyn huonoja renkaita järestään osuu, mutta jos siinä on joku mystinen ominaisuus että kansi kieroilee tai lohkon poraus vetää soikeaksi tms? Puristuspaine & ohivuotomittaukset ei oikein tue tuota, mutta eipä kai se öljy oikein koneen ulkopuoleltakaan voi tulla...

          Comment


          • #6
            Omassa kulkineessa oli puristusspaineet hyvät joka sylinterissä. Silti 4 sylinterin tulppa oli tosi karstainen ja moottorijarrutuksen jälkeen pölläytteli. Kaikki muut tulpat näytti hyvälle.

            Hetken ajeltuani savutus lisääntyi rajusti ja kaikki tuplat näytti hyvälle paitsi tietysti 4 sylinterin. Paineet vieläkin ok sylintereissä. Päätin nostaa kannen pois.

            Tulos: kannessa ei vikaa, mutta joka sylinterissä kyllä. "Sopivasti" väljää ja JOKA männän öljyrengas poikki ja osasta myös muita renkaita. Kuitenkin vain 4 sylinterin tulpassa öljyä ja karstaa? Tässä vaiheessa kone savutti lämpöisenä todella paljon! Joten en usko että ihan vastaavaa ongelmaa löytyy sinun koneesta.

            Comment


            • #7
              jep. en tiedä kyllä, siis kun, normivedätyksessä ei ilmene tässä minun kikottimessa kyllä savun savua.
              ymmärtäisin kyllä jos sitä savua tulisi kokoajan normiajossa ja täyskaasulla että männänrenkaita / sylinterit olisi kaput, muttakun ei vain tule. eikä noissa omissa aikaisemmissa väljissä / rengasvikaisissa vessoissa ole kyllä starttihetkellä tuommoista ussakkaa välillä kuin tuosta, ei ole kyllä sillain ilmenny viat. Liekö sitten premiun kun saa öljynkin haisemaan :)

              itseäni on kyllä jäänyt ihmetyttämään tuo totaalinen huohottamattomuus, kun huohotusputkissa ei ilma liiku sisään eikä ulos kun kaveri pitää 1000-3000rpm mittarissa paikoillaan ja itse kokeilee paperia letkun ulkopintaan. ei ole mielestäni normaalia edes uudelle autolle, puhumattakaan 8zyl ruoskalle missä on kuitenkin vähän jo ohivuotoa.

              pitää varmaankin nostella imusarja irti että pääsee allaolevan linkin osaan 26 käsiksi, eli yhteinen huohotusjärjestelmä / joku kokoojasäiliö.
              http://www.vagcat.com/p/B090/002500.png

              kuitenkin - edelleen - vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan. tähänastiset on olleet ihan hyviä ohjeistuksia kyllä.

              Comment


                #8
                Olisko se huohotin tukossa, ja kerää painetta venakoppaan?

                Comment


                  #9
                  Se on täällä hoidossa se toinen tapaus. Polttaa öljyä melkolailla helvetisti. Lämpimänä tyhjäkäynnillä ei, kylmänä kyllä. Vedossa reippaasti ja vedon jälkeen moottorijarrulla enemmän kuin äkkiseltään osaa kukaan edes kuvitella.
                  32 venaohjuria vaihdettu ja venttiilityöt tehty ja siis luonnollisesti uudet venavarsien kumit on kiinni. Koneistamon mukaan kyllä olivat melkolailla loppu ihan kaikki, joten ei turha homma ollut sinällään. Olisi vaan saanut heretä savuttamasta.
                  Kasipytyn mäntä nostettiin ylös ja tsekattiin ettei ole renkaita poikki. Ei ollut. Välyksiä ei kylläkään alettu mittaamaan. Männät ja palotilat melkolailla saman näköiset keskenään, kasi ei hypännyt erilaisena silmään. Muita pyttyjä ei käsitelty samoin, koska uusittavat veivinpultit maksaa 30e/pari... Pinnoitteet sylintereissä vaikuttaisi olevan ok. Muutama hassu naarmu parissa pytyssä, mutta ei mitään sellaista, joka selittäisi öljynpolttoa.
                  Tosiaan ennen remonttia kasipytyn tulppaa nokesi tukkoon ja alkoi käymään seitsemällä. Nyt remontin jälkeen ei ole ajettu niin paljon, että ainakaan vielä olisi tehnyt samaa. Aika näyttää.
                  Laaksosta ei tullut avattua tuota huohotinkoppaa, pitänee se vielä tehdä ja kokeilla tässäkin noiden huohotinletkujen vetoa johonkin purkkiin. Tulppasitko repsa venakopan takaa ja vedit lohkosta takaakin pönttöön vai veditkö venakopasta pönttöön? Takaletkuhan kulkee venakopasta laaksoon eikä imusarjaan.
                  Kuulin myös kolmannesta v8:sta, jossa juurikin 8. pytty on ongelma.

                  Autossa oli aiemmin katalysaattorit tukossa. Tiedä sitten onko sillä asiaan yhteyttä.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut porkkis; 21.8.2009, 09:38.

                  Comment


                  • #10
                    tulppasin sen laaksoon menevän letkun - sieltä kun kerran ei oikeasti tullut mitään, ja otin venakopan päästä huohotuksen sille erilliselle säiliölle. (tyhjä vihreän kullan paketti)

                    omaankin autoon oli katalysaattorit vaihdettu, ja olivat nämä uudetkin menettäneet jo puhdistustehonsa, mutta tietopohjainen epäily on että se öljy kaikessa määrässään on kyllä hajoittanut katit eikä toisinpäin.

                    Comment


                      #11
                      Eikös tuo mäntä näytä "peseytyneen" reunoilta ? Olisko semmosta kuvaa missä on ylhäällä.

                      E:Jaa niin eikös se kasi muki ole toisella puolella?
                      Viimeksi muokannut Sleepy2; 21.8.2009, 11:31.

                      Comment


                        #12
                        Ekat 2 kuvaa on 1-4 ja tokat 2 kuvaa on 5-8. Lohkokuvassa kasi oikealla ja kansikuvassa vasemmalla.

                        Comment


                        • #13
                          ja kaipa ne paikat peseytyy kun ei tapahdu nokeavaa palotapahtumaa, vaan palotilaa huuhdellaan ilma & bensaseoksella.

                          Comment


                            #14
                            Joopa pitäs ottaa silmä käteen. Kyl nuo männän päät minun silmään näyttää siltä, että öljy on tullut alakerrasta.

                            Comment


                              #15
                              Multa löytyy samoilla oireilla abh urssi. savut joskus startatessa sekä pitkässä moottorijarrutuksessa. öljyä myöskin kuluu. tulppia en oo tarkistellu mut katonpa ens viikolla oisko 8 mukissa poikeava.

                              Comment


                              • #16
                                taustatietoa lisää - vaikkakin se lisää vain tuskaa ja vitutusta...

                                purin imusarjan pois, kun ei tuo vetarin suojakumin vaihtokaan näemmä onnistunut kuin elokuvissa - prkl vääränlainen suojakumi...

                                imusarjan alta löytyi laakso : paineilmaa puhaltaessa öljyn mittatikkuun tuli ilma ihan ok läpi avoimeen tilaan : http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi%20i...1082009436.jpg

                                otin huohotuspaketin seuraavaksi syyniin, kaikki näytti olevan ok siellä (ei tukoksia yms.)
                                http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi+imu...1082009438.jpg
                                imusarjaan kaasuläppäakselin toisella puolella lähtevä 6mm sisähalk letkun nippa näkyy tässä : http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi+imu...1082009439.jpg

                                tähän asti kaikki siis OK ja paskat melkein housussa, olisiko vika siis oikeasti peruskoneessa (mitäköhän kuusankoski moisesta maksaa?)

                                sitten siirryin tutkimaan imusarjaa paremmin, laitoin sen ns. lihoiksi. Alaosasta paljastui jännä juttunen : http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi+imu...1082009440.jpg se äsken kuvassa ollut pieni huohotusputken pätkä on siis kokoajan lähellä öljytilaa sekä jatkuvassa alipaineessa (välillä kaasuläppä & venttiili).. hauskinta kaikissa, niin osuupi melkolailla hiton liki zyl 8 kohtaa.

                                imusarjan alaosassa oli melko reilusti öljyä kiinteytyneenä, kuvasta ei oikein erota, mutta oli melko freesin näköistä, ei siis semmoista kälystä mustaa pasaa mitä löytyy esim akan ooppelin imusarjasta. http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi+imu...1082009441.jpg


                                täytyy huomenna käydä hakemassa uusi vetarin suojakumi (toivotavasti osuu nyt oikea) sekä uudet imusarjan tiivisteet, lyödä roska kasaan iltasella kaverin kämppärempan jälkeen kännissä, ja sunnuntaina kokeilla sitten tuuriaan. toki olen kyllä tätä ennen tuon 6mm letkun huitassut kanssa jonnekin muualle ja tyhjentänyt imusarjat tuosta öljymössöstä.
                                jos edelleen elkeet ovat samat että savuttaa, täytyy uskoa että kyseessä on perustavaa laatua oleva vika renkaissa/lohkossa - etsitään siis uudempaa kattilaa tilalle, tai myydään hyvä urssi uuteen kotiin vaiks 4ke hintaan tuoreella leimalla.

                                ps. kuinka pidetään hullua jännityksessä ?


                                pps. kerron vasta sunnuntaina.

                                Comment


                                  #17
                                  Aika Sherlock :) Tuo vois vaikuttaa ihan täysin loogiselta, imppasarjan alipaine kuitenkin isosti on tuohon vaikuttanut.

                                  Comment


                                  • #18
                                    mikä jälki tossa 8.männässä on ja sitten 7-8 pytyssä on selvät urat eli hoonausta urat pois ja uudet renkaat alhaalta ne öljyt on tonne tulleet.

                                    Comment


                                      #19
                                      Maake81, nuo kuvat eivät ole tämän topikin ongelmakoneesta, vaan toisesta yksilöstä. Repsan koneen kannet eivät ole vielä käyneet auki.

                                      Toisekseen, alumiinikasi on nikasil-pinnoitetuilla sylintereillä ilman sylinteriputkia. Sitä ei siis hoonailla. Jos sylinteri vahingoittuu kunnolla, lohko on tattis.

                                      Comment


                                        #20
                                        Onkos tuossa koneessa samanlainen villasukkamallinen huohotinsuodatin kuin 2.5TDIV6:ssa ??
                                        Siinä se ainakin osaa mennä tukkoon.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Wisa Näytä viesti
                                          Maake81, nuo kuvat eivät ole tämän topikin ongelmakoneesta, vaan toisesta yksilöstä. Repsan koneen kannet eivät ole vielä käyneet auki.

                                          Toisekseen, alumiinikasi on nikasil-pinnoitetuilla sylintereillä ilman sylinteriputkia. Sitä ei siis hoonailla. Jos sylinteri vahingoittuu kunnolla, lohko on tattis.
                                          kyllä sen vahingoittuneen sylinterin saa pinnoitettua...

                                          Comment


                                          • #22
                                            tuolta löytyy http://www.928motorsports.com/services/uschrome.html
                                            halvempaa kuin uusi lohko.

                                            Comment


                                            • #23
                                              löin ruoskan kasaan, putsasin toki paikat öljystä ennen starttia jne.
                                              tulppasin sen pienen huohotusputken ja avot, huohotusta löytyypi.

                                              Startatessa ensimmäistä ja toista kertaa tuli savupilvi, kolmannella ei. olosuhteet melkolailla kaikissa identtiset. Paikallaan ei tule edelleenkään kylmänä / kuumana möyhyä vaikka vähän kierrättäisi.

                                              moottorijarrulla ei enää ole näkynyt, pitää pyytää joku ajamaan perässä ja varmentaa tunne.. En tiedä mitenkä paljon tuo on nyt on sitten oikesti vähentynyt, pitää ajaa enemmän että saisi selkoa.

                                              Käy kyllä huomattavasti tasaisemmin, kaiketi suurin syy on tuo huohotuksen poistuminen yhdelle sylinterille.

                                              Eli vaatinee varmaankin viikon käyttötunnit että ennenkuin voi kertoa varmaksi jotain.

                                              ajatusleikkinä voisi tuumata tuohon lohkon pinnoitukseen/renkaiden vaihtoon semmoisen taustatiedon että uudemmat v8-koneet eivät ole noin kalliita kuin tuo pinnoitus. Kumpikohan sit kannattaapi..

                                              Comment


                                                #24
                                                Pitääpä testata tuota pikkuletkun tulppausta myös. Aika jännä ettei oikeastaan ole tullut mieleenkään koko letku. Miksiköhän se on edes olemassa?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  sen tarkoitus on pitää hyvin pienellä osakuormalla ja tyhjäkäynnillä huohotusjärjestelmä tyhjänä kaasuista, normiajossahan suurin huohotus tulee sitten sieltä tps luota olevasta isosta tuubasta.

                                                  En tiedä sitten mikä tuon oikeasti aiheuttaapi, suurentunut huohotus voisi olla avainsana, eiväthän nämä enää mitään uusia moottoreita nimittäin ole.

                                                  Tänäaamuna lisäsin öljyä ja pistin vaimon lähtemään töihin audilla, ei savutusta startissa eikä ajossa kun seurailin. Hyvä hyvä, mutta en uskalla vielään allekirjoittaa että tämä oli tässä, vaatii edelleen sen viikon kestotunnit, antaapi akan vaiks kuurailla ja ilmoittaa mitenkä kävi.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tuosta pinnoitteesta niin uudemmat taitaa olla alusil pinnoitteella.
                                                    Näin muistelen lukeneeni kun noita kaseja on pihassa pari ollu.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tässä pari videota demoamaan minkäasteisesta ongelmasta on kyse tässä toisessa autossa.

                                                      http://www.youtube.com/watch?v=SRTU_roXl4g
                                                      http://www.youtube.com/watch?v=KRiVNppqSgE

                                                      Huohotin on myös viety pulloon ja siitä ulos, ei tule kuin vesihöyryä. Pikkuletku on tulpattuna. Niin ja kannet siis juuri remontoitu ja ilmiössä ei muutosta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Onko tuosta ohivuotoja mitattu?

                                                        Vanha Volkkarini sauhutteli kansiremontin jälkeen lähes vastaavasti kuin tuo, kun puhalteli ohivuotoja 65-70% alakertaan.
                                                        Yläkerta oli rempattuna tiivis.
                                                        Puristuspaineet olivat suht ok, niin mekaanisesti kuin sähköisestikin mitattuna. Ohivuodot aiheutuivat paljon ajetun koneen normaalista kulumisesta. -Mitään yksittäistä selkeää vikaa siinä ei ollut.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Luulisi ohivuotojen aiheuttavan huohotusta, jota tuossa ei siis juuri ole.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Melkein voisi kuvitella, että ne männät olisi nostettava pois koneesta. Alakerrasta sen öljyn melkein on tultava, muu lienee eliminoitu melko tarkkaan...

                                                            Voihan siellä olla öljyrenkaita poikki tai loppu, ne ei näy ohivuodoissa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X