Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V8 savutus startilla/moottorijarrulla - vaikka kaikki "ok"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    tänään keskustelin muijan kanssa aiheesta : ei tule sinistä kummitusta startissa, eikä ole öljy huvennut mittatikussa (vaikka ohjeena oli että anna rampaa vain, ei se muuten erotu).

    kuuleman mukaan haiskahtaa tyhjäkäynnillä joskus, mutta mene ja tiedä, pitää itse haistella kun pääsen taas auton luokse. merkit siis kuiteknin ois jees.

    offtopik :
    omasta lossista en ole kyllä mäntiä nostamassa irti mikäli vika ei nyt hävinnyt, myyn joko tuollaisenaan halvalla koko kikottimen sellaiselle kenellä on mielenkiintoa ropata tai ajan rauhassa ja en välitä koko jutusta tai sitten odottelen että saa ostettua 40valve-tekniikkaa pellin alle ja siirrän tuon kattilan johonkin näppärään kevyempään koriin.

    Comment


      #32
      Niin joo. Käytiin ajamassa tosiaan nuo videot huohotin pullossa ja juuri ennen pihaan tuloa kakkosella tappiin ja moottorijarrulla nollaan ja sitten pihaan ja tulpat auki. Kasipytyn tulppa oli tummempi kuin muut, loput olivat samanlaisia. Kasikaan ei ollut aivan toivoton. Kuitenkin lampulla katsottuna _jokainen_ mäntä oli kiiltävän öljyn peitossa. Kaikki aivan samanlaisia. Kiilto ei siinä mihinkään hävinnyt, että eiköhän se öljyä ollut, eikä bensaa. Joten tuon perusteella voisi taas epäillä, että sitä öljyä menee joka pyttyyn.

      Comment


      • #33
        Mikä on arvioitu öljynkulutus? (L/100km)
        Yhä 8. nokisempi, johtuuko siitä pikkuletkusta?

        Onko enään mitään tehtävissä?

        Comment


          #34
          Huohotinletkuilla ei ole vaikutusta. Öljynkulutusta on vaikeaa arvioida, kun se näyttää riippuvan ajotyylistä ja kaasun asennosta. Kasin tulppa oli aavistuksen tummempi, mutta ei paha. Kahdeksalla se kuitenkin on koko ajan käynyt.

          Kannet tehnyt koneistamo ei eilen osannut muuta sanoa kuin että öljyrenkaat olisivat kuluneet, mutta puristusrenkaissa on vielä voimaa niin, että puristuspaineet ovat OK ja ohivuotojakaan ei sitä kautta olisi. Ohivuotojahan ei ole mitattu.

          Comment


          • #35
            tässä nyt on menossa tampereen suunnilla kestotesti / liuotus-proseduuri.
            2l teollisuusbensaa, 1prk koneenpesuainetta (öljynsekaan laitettava), 1prk suuttimenpesuainetta ja 50cc lääkeruiskulla koneeseen sekoitus.

            abt 1,5-2pv meni että sai koko mällin huideltua yläkautta (vain tulpat irti) läpi (öljypohja auki ja alla astia). Nyt vuorossa dieselillä huuhtelu, meinasin 4l holvata sylintereiden läpi.

            Idea lähti jumiutuneiden öljyrenkaiden ajatuksesta,liuotushoidolla auki ja sitten kun kasaan taas niin laitan uusilla erilaisilla öljyillä kasaan (joskohan tuo race-öljy ei ole parasta tuommoisessa?)

            ilmoittelen ke/to/pe kantturoissa kuinka kävi.

            Comment


            • #36
              Minulla oli ja löpöt pytyissä joskus keväällä. Taisi ottaa useamman päivän, että valuivat läpi. Tuli myös käytettyä paikoillaan lievästi löpöllä lantartuilla öljyillä. Silloin ennen kansiremppaa meni kansista öljyä pyttyihin oikein kunnolla, niin savu oli sakeaa. Nyt voisi olla ehkä eri tilanne.

              Comment


              • #37
                olen nyt ensimmäisen huuhtelunjälkeisen päivän jälkeen erittäin positiivisella asenteella liikenteessä. ei näy enää käsmyä aikaisemmissa tilanteissa. toki voi olla turhan aikaista lyödä lukkoon että tämä oli tässä, mutta on jo positiivisemmalla puolella ehkä tämäkin farssi.

                8-tulpan nokeamista ei enää ole ollut, siihen vaikutti aivan varmasti se pieni huohotusletku ja epätasainen huohotuskaasun jakaantuminen sylintereiden kesken.

                savua ei näy startilla eikä ajossa (tai ainakaan näkynyt nytten), lääkkeinä oli se venavarren kumien vaihto, männänrenkaiden liuotus ja öljyjen vaihto.

                liuotukseen kannattaa varata 5pv, ja seuraavat jutut :
                -50cc lääkeruisku missä ~30cm putkenpätkä jatkona (helpottaa sylinteriin liuoksen annostelua)
                -2l moottorinpesuainetta (teollisuusbensiini) mihinkä sekoittaa 1prk suuttimenpesuainetta ja 1prk moottorin öljynsekaan sekoittettavaa pesuainetta
                -4l diesel/polttoöljy
                -katalysaattorit irti ensistartin ajaksi kun on saanut homman valmiiksi
                -tarpeeksi matkaa naapureihin ylläolevaan hetkeen

                vanhat öljyt pois koneesta ja öljyruuvi jemmaan, öljypohjan alle astia mihinkä pesuaineet valuu (sekä äsken irroitettujen kattien liitoskohtaan)

                50cc kerrallaan pesuainetta mäntien päälle, itselle riitti tuon 2l läpihuuhtomiseen ~1,5pv, on aika notkeaa kamaa tulemaan läpi.

                pesuaineen jälkeen dieselillä sama, siihen menikin jo ~3pv.

                odottaa että palotilat on puhtaana/kuivana löpöstä, roppu kiinni ja valvolinen max life öljyt sisään ja startaten. sitten sitä löpö/diesel-ussakkaa tulee muuten hetki tai toinenkin, ei kannata säikähtää.. ja tällöin on erittäin hyvä jos tätä ei harrasta missään kasvukaupungin keskustassa :D

                Comment


                • #38
                  Noniin, nyt takana muutama sata km testiajoa.

                  Ei savun savua startissa, moottorijarrulla tai kiihdytyksessä, eikä myöskään öljyn pinta ole vajonnut samaan tahtiin kuin ennen huuhtelua / kumien vaihtoa.. Rupean olemaan vakuuttunut että ongelma on hävinnyt.

                  Eli jos jollain muullakin nyt tuo ABH/AEC tms sattuu ussuttamana niin älä heitä sitä heti roviolle, myy vaiks miulle halvalla niin voin fiksata siitä ajopelin helpolla ;)

                  edit : lisätääs dataa.

                  tähän asti kaikki ok, ei mitään pölläytyksiä tms. tänäaamuna ajoin kylmällä moottorilla kaupunkiin kohtuu rivakasti ja olen ihmetellyt tuota että kun kylmänä kaasuttaessa paikoillaan auto tuntuisi saavan ihan järkkynä bensaa (mustaa ja palamattoman bensan haju).

                  rupesi moottorijarrulla savuttamaan 2000rpm ja alle, haiku on niin kauan takaluukussa kuin jaksaa / on mahdollisuus pitää moottorijarrulla. Haistoin huohotuspurkin sisältöä - melkolailla freesi bensa haisi, ja öljytikun öljy kanssa.

                  Epäilisin että tuo kylmänä rikkaana käyminen saa aikaan öljyn ohenemisen ja se holahtaa helpolla öljyrenkaiden ohi yläkertaan poltettavaksi tuossa moottorijarrutilanteessa.
                  Pitää käydä ostamassa uudet öljyt, moottorinpesuaine ja kokeilla uusiksi.
                  Viimeksi muokannut repsa; 5.9.2009, 11:43. Perustelu: lisäystä

                  Comment


                  • #39
                    en tiedä mahtaakohan tämä juttu enää kiinnostaa ketään kun tuntuu olevan melkoista soutamista ja huopaamista..

                    tuossa kävin ostamassa uuden lambdan, pesuaineet, suodattimen ja öljyt.
                    Käytin ohjeen mukaisesti auton kuumaksi ennenkuin lisäsin litkut kattilaan, samalla haistellen pakokaasuja ja huohotusmöyhyjä. Oli molemmat melko kirpeän oloisia eli aikailailla perkuleen rikkaalla.

                    pesun jälkeen öljyt pois, suodin haneen ja lambdan vaihtoon : yllätys olikin melkoinen ;
                    http://repsa.kuvat.fi/kuvat/lambda.jpg lambda oli mennyt ihan pikimustaksi, pinnan peitti paksu nokikerros, vaikka tietääkseni tyjäkäynnillä käydessä tuollaisen lämmitetyn lambdan pitäisi olla lähempänä valkoista sävyltään.

                    uusilla osilla auto taas kasaan ja kaikki ongelmat loistavat poissaolollaan, ainakaan nyt ei tullut huohotuskaasujen mukana raa'an bensiinin tuoksua, ja pakokaasutkin olivat kukkasia vain. Ja ei myöskään savuttanut moottorijarrulla.

                    Eli korjaus onnistui, mutta lambdan tukkeutuminen aiheutti koneen liian rikkaalla käymisen ja se taas ohenti tarpeeksi öljyjä. Hienoja keksintöjä nää, sano. Tukkeentuminen on voinut tulla ~15-20l öljymäärästä mitä on koneen läpi huuhdeltu & viimeinen niittihän saattoi olla se löpöllä huuhtelu ja melko tukeva savupilvi.

                    eli jos huuhtelette omia autojanne ylläkuvatulla tavalla niin ottakaa katin lisäksi myös lambda irti. Vikakoodien nollaus on helpompaa & halvempaa kuin katin/kattien ja lambdan uusiminen.

                    Comment


                    • #40
                      Minulla on par'aikaa sekä ABH että AEC -koneet auki, osittain samasta syystä kuin ketjussa on sivuttu - öljynkulutus siis.

                      Käsittääkseni molemmat lohkot, myös S6:n AEC, ovat AluSil -lohkoja. AEC:ssä on erilaiset männät kuin ABH:ssa, tämä osittain puristussuhteen muutoksesta, mutta myös kannet/kansien palotilat ovat erilaiset.

                      Mäntien helmat sitävastoin näyttävät silmämääräisesti samoilta rengasuria myöten. Puristusrenkaat ovat yhtenevät, mutta öljyrenkaat ovat erilaiset - ABH-koneen öljyrengas päästää enemmän öljyä läpi raapiessaan sitä sylinterin seinämältä kuin AEC:n vastaava, jossa rakennetta on muutettu. Perimätiedon mukaan AEC ei kuluta öljyä samalla tavalla kuin ABH.

                      Talvivankkurini ABH-koneeseen olen jo muutama vuosi sitten tehnyt täyden kansiremontin. Kone käy ja vetää hyvin, mutta öljynkulutus on melkoinen, n. 1 litra/1000 km. Samoin moottori pölläyttää usein käynnistyksessä, mutta vain silloin, jos sen on edellisellä kerralla sammuttanut kylmänä tai välilämpimänä. Kuumana sammutettuna se ei koskaan savuta seuraavassa käynnistyksessä, oli kone kylmä tai kuuma. Vedätyssavuja en ole seurannut, mutta normaalissa ajossa se ei käryä.

                      Lisäksi kone vuotaa mystisesti hiukan öljyä jostakin ja sen vuoksi tarkoitus on tehdä AEC-lohkon perustalle "uusi" kone, tod.näk. käyttäen AEC:n männänrenkaita tai yleisiltä markkinoilta saatavia pehmeitä rengassettejä(esim. DEVES) ABH:n männissä. Männänrenkaiden vaihdolla on öljyvahingoista useimmiten kuulemma päästy eroon. Ja tiivisteiden vaihdolla muista vuodoista...
                      Viimeksi muokannut PalAri; 8.9.2009, 15:47.

                      Comment


                      • #41
                        noniin, nyt on kokeiltu kevätjuhlaliikkeistä melkein kaikki mitä voi tehdä ilman että purkaa mäntiä pöydälle - kokeilin viimeisenä oljenkortena forten konehuuhtelun.

                        Toimi sinällään ihan OK, tyhjäkäynnillä kuumalla moottorilla nousi öljynpaine ~1bar verrattuna viikko sitten tehtyyn öljynvaihtoon uusilla samanlaisillä öljyillä ja suotimella. Sekä myös tyhjäkäynti tasaantui ihan huomattavasti, käy yhtä hyvin idleä kuin bmw:n mainio V8. Eli ei ihan huuhaata.

                        vieläkin, kylläkin, tulee tuprausta pakoputken päästä (enää onneksi vain tällöin) kun ottaa piiiiitkän moottorijarrun ja kierrokset laskee alle ~2500 rpm. lyhyissä moottorijarruissa samalla kierrosluvulla ei ilmene mitään. pitääpä seurata tilannetta talveen asti, hankkia abz tai luovuttaa ja myydä koko roska eniten tarjoavalle.

                        ps. hai siee, osta hyvä juuri katastettu auudiii. halvalla.

                        Comment


                          #42
                          Nyt tuli otettua sitten tämän ketjun kauhukuvien pohjalta nuo omat männät pöydälle tuosta projektista (alakerta oli jo valmiiksi muutenkin pukissa). Siinä oli ennen projektin varsinaista aloittamista reilua savutusta kaasutellessa (itse en ole vielä koko autolla ajanut kuin tallista ulos ja takaisin). Kannet lähetin aikoinaan kairattaviksi ja samalla laitettiin uudet ohjurit kun vanhat olivat "todellakin huomattavan kuluneet". Toivoinkin salaa, että tämä oli syy savutukseen, kun esim. pakokanavissa ohjurit ja niiden ympäristö olivat öljystä silminnähden kosteat käytön jälkeen.

                          Nyt, kun tarkastelin mäntiä niin enpä kyllä voi sanoa niissä mitään järkyttävää karstaisuutta olevan. Kasin ylin rengas on muita selkeästi karstaisempi, mutta öljyrengas ja sen ura ihan siedettävässä kunnossa. Kaikkien muidenkin mäntien ylimmän ja keskimmäisen renkaan urat ovat selkeästi karstaiset, mutta itse öljyrenkaissa ja niiden urissa ei mitään ihmeellistä karstoittumista ole havaittavissa (sen verran mitä nyt vähän reilu 200tkm ajettussa voisi kuvitellakin olevan).
                          Laitan männät tänään likoamaan naftaan ja huomenaamulla urien pesu ja konetta takaisin kasaan. Veivien laakereissa ei myöskään mainittavaa kulumista havaittavissa näillä kilometreillä.

                          Ideoita ja ajatuksia otetaan vielä ilolla vastaan ennen koneen kasaamista =).

                          Comment


                          • #43
                            hienoa että tästäkin triidistä on ollut jollekin hyötyä, jos ei muuta niin saa kostean ringin persuuksiin... ;)

                            tuossa vaihdoin öljyt premiumiin, eli ei enää valvolinen max-lifee tai vrx vai mikä olikaan, laitoin shell helix 5w-40 (siis hei, oikeesti, formula-öljyy :) ).

                            ei enää näy startilla mitään perässä ja muutenkin auton ympärillä aikaisemmin leijunut sininen kummitus on hävinnyt.

                            ilmoittelen tuossa ~1000km ajon jälkeen että onko tilanne parantunut vai mitä on tapahtunut, välillä meinasin jo vajota epätoivoon ja masennukseen, mutta taas on tuolla saudi-arabiassa sakki kusessa kun ei menekään öljyä 1l / 200km.

                            Comment


                              #44
                              Liian hieno öljy saattaapi kusta ulos vanhasta ja väljästä moottorista.

                              Comment


                              • #45
                                Liian hieno öljy saattaapi kusta ulos vanhasta ja väljästä moottorista.
                                älä ny helvetissä, oikeesti ?

                                kumma juttu, tws-sukuinen kilpaöljy tulee kokoajan läpi savun kanssa kun tuo norkeampi helix ei.

                                jaakkola ; suosittelisin kasaamaan noilla AEC-renkailla, Palarin neuvo/huomiot on senverta asialliset.

                                Comment


                                  #46
                                  no, muotoillaan sitten toisin:

                                  taas todistettiin että "liian hyvä" öljy on huono vaihtoehto vanhalle moottorille..

                                  Kelpaako nyt marko? Vai vieläkö tulee sarkastisia kommentteja?

                                  Comment


                                    #47
                                    Max-life on se ainut mikä tuossa omassa perhelossissa tuntuu koneessa edes sisällä pysyvän. Toki, voihan sen lisäaineistus/viskositeetti aiheuttaa harmaita hiuksia v8:n öljyrenkaille, eikä tahdo saada putsattua sitä riittävästi pytyn seinistä. Sama viskositeetti ongelma saattaa olla myös TWS:n kanssa.

                                    Comment


                                      #48
                                      Voisin tähän sanoa että tuo helixi ei ole ehkä sitä parasta mitä rahalla saa.
                                      Duunissa sitä tulee hanasta, mutta jostain syystä oon käyny varaosaputkasta hakemassa castrolia vaikka siitä jopa joutuu maksamaan.
                                      Helixi kerää vettä itseensä todella paljon, eikä muutkaan ominaisuudet juuri vakuuta.
                                      Tiedä sitten mikä sen tekee, mutta jos esimerkiksi otetaan 1.4 koneinen volkkari jonka männänhelmat kolkottelee ihan ominaisuutena, helixillä ääni pahenee, mutta saman viskositeetin omaavalla castrolilla ääni häipyy.

                                      Comment


                                        #49
                                        Shell Helix Plus on ainoa öljy omassa käytössä, jolla 20vt:n venttiilinnostajat ovat naputtaneet rata-ajossa.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
                                          taas todistettiin että "liian hyvä" öljy on huono vaihtoehto vanhalle moottorille..
                                          Laadukasta voitelua se vanhakin moottori kaipaa. Ihmeen yleinen vääristynyt käsitys, että "vanhassa" moottorissa olisi parempi käyttää huonompaa öljyä.
                                          Ja mistähän tuo määritelmä "vanha moottori" edes tulee. Onko se sitten vanha, kun on ensin pilattu se huonoilla öljyillä.

                                          Comment


                                            #51
                                            AEC:n ja ABH:n rengassatsi karvan alle 600e. Voisi sijoittaa nuokin rahat kokonaisen AEC-moottorin hankintaan, mikäli tämä nykyinen ei jostain syystä nyt ota toimiakseen toivotulla tavalla.

                                            Comment


                                              #52
                                              Tuo kasi muutenkin on kranttu öljystä. Itse huomasin, että öljyillä oli kyllä eroa kulutuksen suhteen. Merkkejä en muista, mutta Valvoline max-life tms pysyi parhaiten sisällä. Ei savutellut vielä mun aika ko laite.

                                              Nyt on "laatuöljyt" tuossa Golffissa sisällä, ja mun mielestä se käy krouvimmin tyhjäkäyntiä kuin edellisillä Kingmax tms halpaöljyillä. Sama viskositeetti.

                                              Comment


                                                #53
                                                Ja mistähän tuo määritelmä "vanha moottori" edes tulee
                                                Itse ainakin määrittelen vanhan moottorin kilsojen mukaan.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  olen huomannut saman kuin PalAri, eli semikuumana sammuttaessa ja tämän jälkeisessä startissa saa aikaan ussakan, kuumana ei.

                                                  piiiitkä moottorijarru aiheuttaa edelleen kanssa pientä käsmytystä.

                                                  epäilisin että männänrenkaat ovat nyt "auki" koska se sininen kummitus ei laahaa enää kokoaikaa perässä, hyvä niin.

                                                  öljynkulutus on tippunut melkein jopa järkevälle tasolle, kylmänä kun motarille liittyy raivolla tuntuu sitä siltikin kuluvan, sekä mokoma merkkaa ympäristöään aika reilusti.

                                                  olen ollut sitä mieltä tässä jo hetken että asialle pitää tehdä jotain, niin otin ja tilasin ruotsista suorasytytys 98´130tkm ajetun ABZ-moottorin (300hp/400nm), rahteineen nykyvaluutalla 631e pihaan tiputettuna ruiskuineen (ei apulaitteita).

                                                  hintahan on nimittäin sanalla sanoen helvetin halpa, kun vertaa esim paria hintaa.. nimittäin eihän tuota venaohjuriremppaa kannata tehdä tuollaiseen kun tietää että konekin pitäisi rengastaa (alakerta siis kanssa auki)

                                                  kannentiivisteet 86e kpl -> 152e
                                                  kk-pultit 60e kpl -> 480e
                                                  imusarjan tiiviste 43e kpl -> 86e
                                                  puhumattakaan sitten männänrenkaista. (niille en löytänyt hintaa, mutta 4zyl koneen on 76e ja 5zyl koneen 100e, eli eiköhä se ois sitten kasiin abt 150-160e)

                                                  nämä ylläolevat jo on yhteensä luokkaa 870e

                                                  jne pikkuosaa, kk-lakrut mahdollisesti jne jne.

                                                  taidan laittaa erillisen projekti-topikin tästä swapista ja siihen liittyvistä havainnoista (mitä tarvitsee hankkia, huomioida, tehdä, muuttaa jne) kun tuo kattila laskeutuupi kruununkivien maasta, josko se jotain sattuupi kiinnostamaan.

                                                  ps. suomalaisten romuttamoiden hp:t noista abz-moottoreista ovat jotenkin pyöristyttäviä, 2000e on keskimääräinen hinta ilman ekua jne, itse noudettuna. Terve.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Kasiin männänrenkaat about 60e per reikä ebaysta tai ameriikoista.
                                                    Vitoskoneeseen tarvikkeena satasen kantturoissa 5 reikään yhteensä.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      miten paljon ajettuna öljynkulutus rupee vaivaamaan. onko eroa "suomi auton" ja tuonti auton välillä. itellä 200tkm ajettu kone nurkassa.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Mulla vei jo 200tkm ajettuna reilusti öljyä. Tuonti auto ja kilsoista ei varmaa tietoa...

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X