Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 1.8TQ jakohihnanvaihtoväli?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• A4 B6 1.8TQ jakohihnanvaihtoväli?

Eipä löytynyt haulla mitään... taitaa olla etsijässä vika... joku osaavampi voisi opastaa oikeaan ketjuun jos/kun sellainen kuitenkin todennäköisesti on jo olemassa ;)

Kysäisin tänään Audi Centerissä vieraillessa seuraavasta huollosta. Kyseessä 120tkm+ huolto. Huoltoneuvojan mukaan jakopäänhihnan/-ketjun vaihto on edessä, Suomessa on kuulemma pruukattu vaihtaa 90-120 tkm:ssä. Ruotsalainen huoltokirja kuitenkin kertoo, että vaihto on paikallaan vasta 180tkm:ssä. Mikäs on yleinen mielipide, pitääkö jakopäänremppa tehdä jo 120tkm:ssä? Missä päin olette pääkaupunkiseudulla teettäneet jakopäärempan kustannustehokkaasti? AC:n arvio 650? + normihuolto n.350?, eli yhteensä reilu tonni.

Pohjolan oloissa 90tkm. Tämän mukaan itekkin vaihdellut. Viime syksynä oli jakopäätarjous Vaasassa muistaakseni 350e.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Ilkvapa Näytä viesti
      Eipä löytynyt haulla mitään... taitaa olla etsijässä vika... joku osaavampi voisi opastaa oikeaan ketjuun jos/kun sellainen kuitenkin todennäköisesti on jo olemassa ;)

Kysäisin tänään Audi Centerissä vieraillessa seuraavasta huollosta. Kyseessä 120tkm+ huolto. Huoltoneuvojan mukaan jakopäänhihnan/-ketjun vaihto on edessä, Suomessa on kuulemma pruukattu vaihtaa 90-120 tkm:ssä. Ruotsalainen huoltokirja kuitenkin kertoo, että vaihto on paikallaan vasta 180tkm:ssä. Mikäs on yleinen mielipide, pitääkö jakopäänremppa tehdä jo 120tkm:ssä? Missä päin olette pääkaupunkiseudulla teettäneet jakopäärempan kustannustehokkaasti? AC:n arvio 650? + normihuolto n.350?, eli yhteensä reilu tonni.
      Jakopäässä tosiaan on hihna. Ketjukin moottorista löytyy, mutta sille ei vaihtoväliä ole määritelty. Hajoavat kyllä toisinaan (lähinnä kiristin).

Comment

Muistelen että suomalaisessakin huoltokirjassa mainittaisiin vaihdon kilometrirajana 180tkm, mutta kirjassa tarkennetaan että tietyillä alueilla on lyhyempi vaihtoväli. 90tkm / 5 vuotta taitaa olla Suomen oloissa tosiaan se fiksuin vaihtoväli. Itsellä oli hihna ehtinyt jo vähän löystyä kun vaihdosta oli 75tkm ja pikkuisen alle 5 vuotta.

Comment

Audicentterin vastaus minulle oli 120tkm, eikä puhetta vuosista.
          B5:ssa käytettiin tuota 90tkm/ 5v.
          Miksi kysyä merkkihuollosta vaihtoväliä, jos ei usko mitä ne koneelta katsottuna kertoo?

Comment

saksassa on tuo 180tkm vaihtoväli. suomessa käyttäävät 90-120tkm tai 5v

Comment

Tuli vaihdettua 60tkm kohdalla kun tuo 5 vuotta tuli täyteen. Autolla ei paljon ollut ajettu sen hankittuani, mutta ajattelin että ehkä parempi etukäteen kuin jälkikäteen. ;)

Comment

Järkevä mies!

Comment

Kyllä, monia jakohihnoja tiedän hajonneen iän takia, ei kilometrien. Itsellänikin autoissa tulee niin vähän kilometrejä että ajan mukaan niitä vaihdellaan.

Comment

Itselläkin tulee syksyllä ensin tuo 5v täyteen, niin ei väliä onko vaihtoväli 90tkm 120tkm.

Niin kuin tuossa yllä oli sanottu: "Parempi etukätee, kuin jälkikäteen".

Comment

Mulla sanoo huoltokirja että 180tkm jakohihnan vaihto, tietenkin tätä epäilin ja kävin vielä merkkitiskiltä kysymässä niin sanovat että kyllä -05 bfb on 180tkm. Enkä oo vieläkään ihan satavarma uskaltaako tuonneasti ajaa mutta, kait ne audilla tietää..

Comment

Ostin Saksanmaalta työmatkalta tuliaisiksi -98 mallin A4 1,8TQ:n. Huoltokirja oli 160000 asti koko lailla täydellinen. Matkalla tuli 190000 täyteen ja kotona sitten huoltokirjaa lueskelin tarkemmin, niin taitaapi olla alkuperäinen remmi vieläkin koneessa!!!

Alkaa vissiin olla aika vaihtaa...

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja sakarivo Näytä viesti
                          Mulla sanoo huoltokirja että 180tkm jakohihnan vaihto, tietenkin tätä epäilin ja kävin vielä merkkitiskiltä kysymässä niin sanovat että kyllä -05 bfb on 180tkm. Enkä oo vieläkään ihan satavarma uskaltaako tuonneasti ajaa mutta, kait ne audilla tietää..
                          Niinkuin näissä ketjuissa on tullut ilmi niin suositeltu vaihtoväli merkkikorjaamojen mukaan 120tkm ja 5 vuotta. Saksassa tehtaalta kyllä lupailevat sen 180tkm, mutta esim. sääolosuhteet saksassa kumminkin hieman erilaiset kuin täällä suomessa.

Comment

Onko kuitenkin kaikki 1,8T:t hihnalla vai onko jossain mallissa ketju?

Comment

Kuminen hihna.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja sv Näytä viesti
                                Niinkuin näissä ketjuissa on tullut ilmi niin suositeltu vaihtoväli merkkikorjaamojen mukaan 120tkm ja 5 vuotta. Saksassa tehtaalta kyllä lupailevat sen 180tkm, mutta esim. sääolosuhteet saksassa kumminkin hieman erilaiset kuin täällä suomessa.
                                Minulle kyllä kertoivat ihan suomessa merkkikorjaamolla vaihtoväliksi (BEX) 180tkm.
                                Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:15.

Comment

Minulle myös sanoivat merkkipajalla 180tkm (BEX). Eilen kuitenkin vaihdettiin, kun mittarissa nyt 127tkm. Vesipumppu oli aivan loppu...

Porin automarkussa maksoi 550?

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Maku Näytä viesti
                                    Minulle kyllä kertoivat ihan suomessa merkkikorjaamolla vaihtoväliksi (BEX) 180tkm.
                                    Toki kun kone sen niille sanoo koska tehdas sen ilmoittaa.

3 merkkikorjaamolta olen kysynyt ja jokainen on sanonut suunnilleen näin : "Saksan tehtaan mukaan vaihtoväli on 180tkm tai 5v, mutta meillä on ollut täällä suomessa tapana yleensä vaihtaa 120tkm tai 5v."

Ei tuo hihnan vaihto maksa paljoa mitään ku tuohon vehkeeseen muutenkin huollot melko hinnakkaita. Sama vaihtaa 120tkm niin tuleepahan vesipumput ja muutkin samalla sitten uusittua järkevin väliajoin.

Ja toki jokainen saa vaihtaa millon itse haluaa :D

Comment

Mulla vaihdettiin 140 paikkeilla. Vesipumpussa ei ollu pahemmin siipiä jäljellä...

Comment

Mielummin vaihdattaa sen hihnan 120tkm paikkeilla, te jotka vaihdatte 180tkm välein, laskekaa huviksenne kumpi tulee kalliimmaksi, kaksi hihnan vaihtoa vai täydellinen kansiremontti....
                                        Viimeksi muokannut Metsässä; 16.9.2010, 19:28. Perustelu: hiha ei ole sama kuin hihna..

Comment

Huomatkaa tuo "tai 5v". Makunkin auto on 04, joten aika mennyt umpeen jo viime vuonna.

Comment

Joo kyllä minulle hihna vaihdettiin viime vuonna, kilometrejä oli n. 105t. Mutta tosiaan kun kyselin tuota vaihtoa niin ei puhuttu mitään 120tkm:stä.
                                            Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:15.

Comment

Merkkihuollossa ja parilta pajalta olen tuota vaihtoväliä kyselly ja joka kerta vastaus on ollut 180tkm profiilin mukaiseen audiin. Nyt on 140tkm mittarissa ja kyllä aion ensi keväänä sen vaihtaa, toivottavasti sinne asti kestää. Kertaalleen fordissa hihna paukahti puolivälissä vaihtoväliä ja siitä pienenä muistutuksena en luottaisi hirveästi, että hihna kestää ainakaan noin kauaa Suomen oloissa.

Comment

Ei tulisi mieleenkään pitää yli 120tkm vaihtoväliä, eikä varsinkaan yli 5 vuoden. Teoreettinen joidenkin kymppien säästö hieman harvemmilla vaihtoväleillä voi ottaa päähän kun vesipumppu laukeaa tai hieman enemmän kun venttiilit ovat solmussa...

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Muuanmies Näytä viesti
                                                  Merkkihuollossa ja parilta pajalta olen tuota vaihtoväliä kyselly ja joka kerta vastaus on ollut 180tkm profiilin mukaiseen audiin. Nyt on 140tkm mittarissa ja kyllä aion ensi keväänä sen vaihtaa, toivottavasti sinne asti kestää. Kertaalleen fordissa hihna paukahti puolivälissä vaihtoväliä ja siitä pienenä muistutuksena en luottaisi hirveästi, että hihna kestää ainakaan noin kauaa Suomen oloissa.
                                                  Vaihtovälissä on myös 5v sääntö. Autossasi se on tullut jo täyteen. Eli jos pamahtaa niin turha mennä Audille vinkumaan että sanoitte 180tkm ku se on myös 5 vuotta se väli.

Comment

Vaihtovälissä on myös 5v sääntö. Autossasi se on tullut jo täyteen. Eli jos pamahtaa niin turha mennä Audille vinkumaan että sanoitte 180tkm ku se on myös 5 vuotta se väli.
                                                    Missä tuo 5 vuotta tarkalleenottaen muuten lukee, omassa huoltokirjassa on vain kilometrirajat eikä aikarajoja ollenkaan ?

Tuohon auton viralliseen huoltokirjaan kuitenkin pitää pystyä luottamaan noiden huoltomääritteiden suhteen.

edit. Lisäyksenä vielä että aikamääreet ovat sytytystulppien,sisäilmansuodattimen ja jarrunesteen vaihdon kohdalla kilometrimäärien lisäksi.
                                                    Viimeksi muokannut Blodshed; 16.9.2010, 21:25. Perustelu: Lisäys: aikamääreet

Comment

Omaan B7 BGB:hen muistaakseni ilmoitettiin 180tkm tai 6 vuotta. Ensikesänä ajattelin huollon yhteydessä vaihdattaa.

Comment

Mulla taitaa olla huoltokirjassa ensimmäinen ja ainoa merkintä jakohihnan vaihdosta 172tkm kohdalla jolloin auto oli ehkä noin 6v vanha.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Blodshed Näytä viesti
                                                          Missä tuo 5 vuotta tarkalleenottaen muuten lukee, omassa huoltokirjassa on vain kilometrirajat eikä aikarajoja ollenkaan ?
                                                          Se aikamääre voi olla vaikka muussa kirjasessa? Ohjekirjassa? Jossakin takuuoppassa minkä saat erikseen pyytämällä josta on vinkattu auton ostotilausuudessa kun ensimmäinen omistaja sen uunituoreena hakenut?

En riitä mielenkiinto tonkimaan, mutta kuten tuolla aikaisemmin mainittu niin jokainen Audin huoltoliike jolta hihnanvaihtoa olen kysynyt on maininnut sen 5v aikarajan.

Vaihtakaa vaikka 10v välein. Ei oo minun rahat liossa. :D

Comment

Se aikamääre voi olla vaikka muussa kirjasessa? Ohjekirjassa? Jossakin takuuoppassa minkä saat erikseen pyytämällä josta on vinkattu auton ostotilausuudessa kun ensimmäinen omistaja sen uunituoreena hakenut?

En riitä mielenkiinto tonkimaan, mutta kuten tuolla aikaisemmin mainittu niin jokainen Audin huoltoliike jolta hihnanvaihtoa olen kysynyt on maininnut sen 5v aikarajan.

Vaihtakaa vaikka 10v välein. Ei oo minun rahat liossa. :D
                                                            Ei löydy aikamäärettä mistään mainitsemistasi opuksista.

Olen sitä mieltä että se oikea tieto löytyy marmoritiskin takaa kysyttäessä, joten tuo 90tkm/5 vuotta "sääntö" ei koske kaikkia Audeja nykyisin eikä sen viljely ainoana faktana ole asiallista.

Comment

Working...
                                                            X