Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uudehko Audi ja merkkihuollosta luopuminen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uudehko Audi ja merkkihuollosta luopuminen?

    Kykenevätkö AD-huoltokorjaamot AutoFitit tms. vastaavat takuukorjaamot huoltamaan profiilin mukaista Audia kunnialla? Itse tietysti sanovat, että kaikki merkit ja mallit käy, mutta miten on mm. vikakoodien luvun laita? Softapäivityksen teko? Huoltonäytön nollaus?

    Tuttu tiesi kertoa, että LongLife -huoltoihin kuuluu moottorin pesu sisältä, pitääkö paikkaansa? Onnistuuko tämä muualla kuin merkkikorjaamolla? Voiko LongLife -huolto-ohjelmasta luopua ja alkaa käyttämään tavallista öljyä; vaatiiko muutos muutosta myös softaan ja johonkin muuhun?

    Perhetutulla on merkkiriippumaton takuuhuoltokorjaamo, jossa olen tähänastiset autot huollattanut, ja halu olisi kova huollattaa jatkossakin, mutta tietysti auton hyvinvointi on tärkeää.

    Neuvoja kaivataan!

  • #2
    Mistä takuukorjauksista nyt on kyse? Eihän tuo niin uusi ollut, että sillä olisi valmistajan takuuta enään.
    LL-öljyistä ei kannata poistua, mutta LL huollon voi muuttaa kiinteäksi.
    Softapäivityksiä ei varmaan saa kuin merkkiliikkeen kautta.

    Sehän muuttui taannoin, että määräaikaishuoltojen teettäminen muualla kuin merkkiliikkeessä ei katkaise takuuta. Mutta ei niitä joka pertin paja saa kuitenkaan suorittaa ilman vaadittavia laitteita ja valtuutuksia.

    Comment


    • #3
      Tuo moottorin pesu sisältä (Forte-huuhtelu?) taitaa olla Laakkosen omaa pakkomyyntiä, yksikään pk-seudun Audicenter ei tuota harrasta tai edes tarjoa.

      Peten kommentti ihan oikea: jos valmistajan huolto-ohjelmaa noudatetaan valmistajan ohjeiden mukaan, saa huoltaa vaikka kyläsepällä.

      Comment


      • #4
        Nyt ei ole mistään takuukorjauksista kyse, ilmaisin asiani epäselvästi, sori. Tarkoitan siis huoltokorjaamoita jotka mainostavat että auton takuu säilyy.

        Autossani ei ole merkkiliikkeen takuuta voimassa. Eikä tosin mitään korjattavaakaan.

        Huoltonäytön nollaus ajotietokoneessa, onnistuukohan? Eikös nämä nykyiset tietokoneet tallenna tietoa huoltovälin tapahtumista ja vioista joita auton omistaja ei ole ehkä edes huomannut? Mahtaako niitä saada ulos muut kuin merkkiliikkeet?

        Mites tuo öljytilan/moottorin sisäpesu, totta vai puppua? Vikakoodit, näkyykö esim. Boschin "kaikkien merkkien huoltotietokoneessa"?

        EDIT: vastaus huuhteluun olikin tullut yo. viestiä kirjoittaessa.

        Comment


        • #5
          Liity Audi Clubin jäseneksi, aika monella jäsenellä on VCDS jolla saa luettua vikakoodeja, nollattua huoltovälinäytön ja muokkailtua auton ominaisuuksia. Jäsenille tarkoitetusta osastosta löytyy viestiketju jossa on yhteystietoja esim. Lappeenrannan suunnan harrastajien suuntaan. Jäsenmaksu + liittymismaksu tulee aika nopeasti kuitattua jäsenavulla (ja tapahtumilla..).

          Comment


            #6
            Ainakin kuopiossa aika monesta nyrkkipajasta löytyy VCDS. Ei tartte olla merkkihuolto.

            Comment


            • #7
              Niinno. Jos Lappeenrannan seudulla asut, niin enpä tiedä kannattaako Berneriä vaihtaa "parempaan". Omat kokemukset on olleet ihan OK. Eipä kaikki muuallakaan onnistu. Mitä uudempi auto, sitä vähemmän muilla korjaamoilla on kokemukseen perustuvaa tietoa ko mallista ja sen vioista.

              Enemmän säästät kun viet omat oikeat öljyt mennessäsi. Bernerin huolto ei ihan järjettömän kallis ole. Audi-huoltoon ja varaosiin kuuluu 2 vuoden takuu osille ja töille, niin ehkä muuallakin, mutta näiden on melkein pakko vastata huutoonsa.

              Emännän 2.0 TDI A4 oli just 30 tkm huollossa, lasku taisi olla noin 250 eur, josta öljyt about 100 eur ja pa-järjestelmän Forte noin 40 eur (en kyllä htään ymmärrä miks ne oli sen uuteen autoon tehneet....).

              Merkkiliikkeen huoltokirjalla on oikeastikin rahallinen arvo autoa seuraavan kerran vaihdettaessa. Ainakaan ostaja ei voi käyttää tinkiperusteena sitä, että ei-ole-merkkihuollossa-huollettu. Veikkaisin että tuolla jo hintaeron saa suurimmaksi osaksi pois. Takuun alaista autoa ei ainakaan kannata muualle viedä, ihan turhaan kaivaa itselleen riskikuoppaa, johon Murphyn lain perusteella putoaa.

              Comment


              • #8
                En itse luopuisi noin uudessa myöskään merkkihuollosta, leimoilla on arvoa mahdollisissa goodwill-takuuasioissa, jälleenmyyntiarvon kautta jne. Toki edelleen kuluvia osia kuten jarrulevyjä ja paloja tms voi vaihtaa itse tai vaihdattaa jossain pienemmässä pajassa, kunhan hommaa orkkisosia ja säilyttää niiden kuitit.

                Vikakoodien lukuhan ei tyypillisesti ole se vaikea homma, sen tekee monikin paikka. Harvempi osaa vaan sitten niitä tulkata, että mikä siellä oikeasti on rikki, kun koodia pukkaa. Toki siinä sitten googlekin auttaa jäljille.

                Longlifessä ei tietääkseni ole mitään vikaa, ja öljytilojen pesut on uudemmissa autoissa turhaa humpuukia, jos minulta kysytään.

                Comment


                • #9
                  Niinpä, jokainenhan saa huoltaa autonsa missä lystää, itselle ei tuo huollon hinta ole autoilun kustannuksissa kynnyskysymys, (ei maksa vaivaa ettiä halvinta...) , eli merkkihuoltoon menee jatkossakin.

                  Comment


                    #10
                    Vahvaa tämä merkkiliike-kannatus näköjään täällä...
                    Itse kuulun myöskin samaan ryhmään. Syynä itsellä että tuo säännöllisen huollattamisen mukanaantuoma "Liikkumisturva" on nykyisessä elämäntilanteessa ja päivittäisessä liikkumistarpeessa tärkeä-välttämätön. Eli itsellä ei ole enää mahdollisuutta eikä aikaa hypätä auton kimppuun heti sen vikaantuessa, plus kaikki muiden esille tuomat syyt.
                    Myöskin olen huomannut että LongLife-auton huollattaminen merkkiliikkeessä ei ole huiman kallista (<>300EUR/v = <1EUR per käyttöpäivä), mutta auton korjaaminen onkin eri asia.

                    Comment


                    • #11
                      Itse kuulun myöskin samaan ryhmään. Syynä itsellä että tuo säännöllisen huollattamisen mukanaantuoma "Liikkumisturva" on nykyisessä elämäntilanteessa ja päivittäisessä liikkumistarpeessa tärkeä-välttämätön.
                      Monilla tuntuu olevan käsitys, että auton määräaikaishuollot jotenkin estäisivät vikoja. Itselläni autojen tielle jättämiset eivät ole koskaan liittyneet normaaliin huolto-ohjelmaan liittyviin kohteisiin. Tietenkin huollossa saatetaan silloin tällöin havaita etukäteen joku asia, joka voi tuottaa hankaluuksia jatkossa, mutta se taas ei liity määräaikaishuoltoihin sinänsä.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Macke Näytä viesti
                        Monilla tuntuu olevan käsitys, että auton määräaikaishuollot jotenkin estäisivät vikoja. Itselläni autojen tielle jättämiset eivät ole koskaan liittyneet normaaliin huolto-ohjelmaan liittyviin kohteisiin. Tietenkin huollossa saatetaan silloin tällöin havaita etukäteen joku asia, joka voi tuottaa hankaluuksia jatkossa, mutta se taas ei liity määräaikaishuoltoihin sinänsä.
                        Jep, merkkihuollossa huoltaminen ei välttämättä estä vikoja mutta merkkihuolletulla autolla on Liikkumisturva jonka avulla matka jatkuu. Tuon Liikkumisturvan edut on muuten selkeästi paremmat mitä kaskovakuutusten autopalveluturvien joten ehdottomasti kannattaa käyttää sitä jos auto täyttää Liikkumisturvan ehdot.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Macke Näytä viesti
                          Monilla tuntuu olevan käsitys, että auton määräaikaishuollot jotenkin estäisivät vikoja. Itselläni autojen tielle jättämiset eivät ole koskaan liittyneet normaaliin huolto-ohjelmaan liittyviin kohteisiin. Tietenkin huollossa saatetaan silloin tällöin havaita etukäteen joku asia, joka voi tuottaa hankaluuksia jatkossa, mutta se taas ei liity määräaikaishuoltoihin sinänsä.
                          Kyllä se vaan valitettavasti niin on, että jos autoa ei huolleta säännöllisesti niin kyllä se hajoaa ennemmin.

                          Mieti tilannetta että siellä on jotain rikki, ja se rikkoo ajan kanssa vielä jotain muuta jne. ketju on valmis.

                          Tottakai määräaikaishuollot estävät vikoja. Oletko ikinä kahtonut edes mitä kaikkee longlifessä tarkastetaan?

                          Tietenkään huoltoja ei ole pakko tehdä merkkiliikkeessä.

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä se vaan valitettavasti niin on, että jos autoa ei huolleta säännöllisesti niin kyllä se hajoaa ennemmin.
                            Ei ollut siis tarkoitus olla huollattamatta autoa, mutta miten öljyjen ja suodattimien vaihdot estävät mm. äkillisiä sytytyspuolavikoja ja vetonivelien hajoamisia?

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Macke Näytä viesti
                              Ei ollut siis tarkoitus olla huollattamatta autoa, mutta miten öljyjen ja suodattimien vaihdot estävät mm. äkillisiä sytytyspuolavikoja ja vetonivelien hajoamisia?
                              Vetonivelten kumeissa näkyy yleensä alkavaa murtumaa huomattavasti ennen sen rikkoutumista. Tällöin kumin vaihdolla voidaan säästyä nivelen vaihdolta tai ainakin sen yllättävältä hajoamiselta tien päällä.

                              Toki tuollaiset asiat voi tarkastaa itse tai muussakin huollossa, eli vähän on off-topic.

                              Merkkihuollossa saatetaan tehdä takuutyönä vaikkapa puolien vaihto :)

                              Comment


                              • #16
                                Vetonivelten kumeissa näkyy yleensä alkavaa murtumaa huomattavasti ennen sen rikkoutumista. Tällöin kumin vaihdolla voidaan säästyä nivelen vaihdolta tai ainakin sen yllättävältä hajoamiselta tien päällä.
                                Nimenomaan yleensä, mutta kerran meni sisempi vetonivel poikki aivan yllättäen. Ulospäin ei näkynyt tai kuulunut etukäteen mitään epäilyttävää. Toki kyse oli jo hieman ikääntyneemmästä autosta, joten ei sinänsä liity nyt tähän keskusteluun.

                                Merkkihuollossa saatetaan tehdä takuutyönä vaikkapa puolien vaihto :)
                                Varmuuden vuoksi etukäteen vai? Näkispä vaan, mikä maahantuoja toimii näin. Puolavian iskiessä auto pitäisi aina jättää sille paikalleen, ettei katalysaattori ota siipeensä epätäydellisesti palavasta polttoaineesta.

                                Comment


                                • #17
                                  Jep, merkkihuollossa huoltaminen ei välttämättä estä vikoja mutta merkkihuolletulla autolla on Liikkumisturva
                                  Ei ollut tietoa tällaisesta Liikkumisturvasta, mutta jos se todella korvaa matkan jatkumisen ilman omavastuita, niin silloin kannattanee maksaa hieman ekstraa merkkihuollosta, jos auto on elintärkeä esim. työmatkojen takia.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joo, jos kyse on profiilin autosta (vm. 86), niin en minäkään enää veisi merkkihuoltoon. Tässä kyseltiin 2005:sta. Ja oikeassa olet, ei poista huoltaminen kaikkia vikoja, siihen on eri konstit.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo, jos kyse on profiilin autosta (vm. 86), niin en minäkään enää veisi merkkihuoltoon.
                                      Toivottavasti tämä ei ollut osaltasi mitään vinoilua ;) Eipä marmoritiskiltä löydy kaikkia osiakaan enää näin vanhoihin.

                                      Mutta kokemusta on erään toisen automerkin uudehkosta yksilöstä, jonka vikoja ei mikään merkkihuolto olisi voinut etukäteen havaita. Ranskalaisen merkin ollessa kuitenkin kyseessä nämä kaikki tielle jättävät yllätysviat ovat niissä pikemminkin ominaisuuksia :D

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei toki ollut vinoilua, hyvä ettet ottanut sitä sellaisena. Itse harkitsisin kyllä tarkkaan jo esim vm 96 tai 99 huollattamista merkkihuollossa. Alkaa menemään niissä autoissa se huoltojen arvostus kunnon, ei leiman mukaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mites tuo liikkumisturva nyt oikein menee? Mulla on merkkiliikkeessä aina huollettu auto joka on vuosimallia -04.

                                          Silti hinaus meni Fenniasta, eli omasta vakuutuksesta, kun taannoin Infopalveluun soitin ja tilasivat hinauksen sieltä?

                                          Ei ole voimassa tuokaan ikuisesti.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Marmorilla ei muuten ne perus urakkahuollot ole mitenkään älyttömän hintaisia. Joku jakopään vaihtokin peruspeliin maksaa sen 400-500e osineen. Veljen kanssa olen muutamille kavereille tehnyt jakopäitä, eikä sitä nyt kauheasti voi tuon halvemmalla tehdä, että saa jonkin korvauksenkin työstä.

                                            Koskee siis uudempia autoja.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                                              Mites tuo liikkumisturva nyt oikein menee? Mulla on merkkiliikkeessä aina huollettu auto joka on vuosimallia -04.

                                              Silti hinaus meni Fenniasta, eli omasta vakuutuksesta, kun taannoin Infopalveluun soitin ja tilasivat hinauksen sieltä?

                                              Ei ole voimassa tuokaan ikuisesti.
                                              Liikkumisturva on voimassa aina edellisestä merkkiliikkeessä tehdystä vuosihuollosta seuraavaan huolto-ohjelman mukaiseen vuosihuoltoon saakka. Tässä edellytetään myös, että vuosihuollossa havaitut viat ovat korjattu merkkiliikkeessä asianmukaisesti, sikäli kun ne matkan keskeytymiseen olivat vaikuttaneet.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Marmorilla ei muuten ne perus urakkahuollot ole mitenkään älyttömän hintaisia. Joku jakopään vaihtokin peruspeliin maksaa sen 400-500e osineen. Veljen kanssa olen muutamille kavereille tehnyt jakopäitä, eikä sitä nyt kauheasti voi tuon halvemmalla tehdä, että saa jonkin korvauksenkin työstä.
                                                Riippuu aivan autosta :), 2.0 VW beetle ~600e vs TT 225 ~1200e. Toki nämä on "90tkm määräaikaishuollot" ja jälkimmäisessä 4wd nostaa hitusen hintaa, mutta ei sen ny sentää noin paljoa pitäisi. Onneksi on näitä muitakin huoltoja, nimittäin toi 600e on aika tarkasti bosch-huollon hinta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti
                                                  Riippuu aivan autosta :), 2.0 VW beetle ~600e vs TT 225 ~1200e. Toki nämä on "90tkm määräaikaishuollot" ja jälkimmäisessä 4wd nostaa hitusen hintaa, mutta ei sen ny sentää noin paljoa pitäisi. Onneksi on näitä muitakin huoltoja, nimittäin toi 600e on aika tarkasti bosch-huollon hinta.
                                                  Jos kyse on profiilin TT:stä niin eikö tässä ollut puhe hieman tuoreemmista..., joten vuosituhannen alun kamppeet huollattaisin itsekkin (ehkä) muualla :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Riippuu aivan autosta, esim mun TT:llä o aukoton Audin merkkihuollon historia ja kilsoja vasta 90tkm, joten se vielä kannattaisi just ja just merkkihuollattaa... Mutta varmasti uusissakin autoissa on noilla huoltojen hinnoilla yhtä suuria heittoja, riippuen onko aivan carvalakki kansanmalli vai S/RS tjsp auto kyseessä, että sen takia tuohon otin tuon hintaeron puheeksi. Ja kysymällä tiskiltä sen huollettavan auton huoltohinnaston saa merkkikorjaamolla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Liikkumisturva on voimassa aina edellisestä merkkiliikkeessä tehdystä vuosihuollosta seuraavaan huolto-ohjelman mukaiseen vuosihuoltoon saakka. Tässä edellytetään myös, että vuosihuollossa havaitut viat ovat korjattu merkkiliikkeessä asianmukaisesti, sikäli kun ne matkan keskeytymiseen olivat vaikuttaneet.
                                                      Siis meikän Caddy on täydellä merkkiliikkeen huoltokirjalla varustettu Suomesta uutena ostettu. Kilsoja alle 100tkm. Silti meni omasta vakuutuksesta hinaus?
                                                      Kaikki viat on korjautettu myös merkkiliikkeessä.
                                                      Ettei tuossa ollut jokin ikäraja kuitenkin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Olen päättänyt käyttää itse jatkossa pääasiassa muiden kuin valtuutettujen huoltoliikkeiden palveluita. Säästö on huomattava kun antaa jonkun pienemmän pajan jättää töitä tekemättä kuin että maksaa siitä valtuutetulle korjaamolle.

                                                        Esimerkki: Viimeksi A4:sta 90tkm LL-huoltoon viedessä tiskillä kysyttiin että vaihdetaanko sulat, täytetäänkö pesunestesäiliö ym. Pari päivää huollon jälkeen luin laskua tarkemmin kun se oli yllättäen jäänyt alle 250EUR kustannusarvion. Laskusta puuttui moottorin ilmansuodatin eikä sitä oltu merkitty vaihdetuksi huoltovihkoonkaan. 90tkm kohdalla minusta olisi jo muutenkin korkea aika vaihtaa ilmansuodatin, nyt se siirtyi 120tkm huoltoon. Olisi ilmeisesti siinä tiskillä itse pitänyt tivata että tehdäänkö autoon kaikki toimenpiteet jotka huoltoon kuuluvat.

                                                        Takuuseen ja liikkumisturvaan ei voi enää luottaa.

                                                        Esimerkki: Auton ollessa vielä takuun piirissä käynti muuttui usein huonoksi, veto ja voima puuttui. Vein auton taas kerran valtuutetulle korjaamolle jossa imupuolta purettiin ja todettiin että kanavat olivat paksun karstan peitossa (DPF...) ja että autolla ei voi ajaa, se voi sammua milloin tahansa. Olin sen kyllä sinne ajamalla vienyt ja sitä ennen ajanut useita viikkoja huonosta käynnistä ja toisesta valtuutetusta pajasta kärsien. Noh, auto jäi pelti auki odottamaan osia ja toimenpiteitä. Kun kysyin liikkumisturvan vara-autoa niin huoltoneuvoja täytti ystävällisesti autovuokraamon kaavakkeen, kysyi luottokortin numeron, tilasi auton ja sanoi että vuokraus voi mennä liikkumisturvan piikkiin. Mutta eipä mennyt, vara-auton kolmen päivän vuokra, n. 170EUR, ilmestyi seuraavaan luottokorttilaskuun.

                                                        Muutenkin palvelu, asiantuntemus ja työn laatu ovat huonontuneet eivätkä vastaa auton tasoa, merkin imagoa eivätkä auton hinnassa olevaa preemiota. Joskus 10...15 vuotta sitten nämä olivat vielä tasapainossa, mutta nykyään auton tekniikka on kehittynyt nopeammin kuin huolto-organisaation taidot. Harva asia onnistuu ensimmäisellä yrittämällä öljypurkin myyntiä lukuunottamatta. Kerralla kuntoon -juliste töiden vastaanoton seinällä on lähinnä vitsi eikä naurata enää kolmannella tai neljännellä kerralla.

                                                        Esimerkki: Muovinen vara-avain katkesi lompakossa ja tilasin marmoritiskiltä uuden. Avaimen tultua tuli soitto ja ohje ottaa kaikki avaimet mukaan. Toin tullessani molemmat varsinaiset avaimet. "Tässä menee 15min, kuppi kahvia automaatista olkaa hyvä." Työ valmistui, maksoin vara-avaimen ja kaikkien avaimien koodauksen. Tietäen verstaan taidot testasin avaimet heti liikkeen pihalla. Ensimmäinen avain: keskuslukitus toimi ja auto käynnistyi. Toinen varsinainen avain toimi myös. Vara-avain: ovi aukesi mutta auto ei käynnistynyt. Marssin takaisin töiden vastaanottoon kertoen että vara-avain ei toimi. Ensimmäinen kommentti oli: "Se on vain sellainen huoltoavain". Kerroin että sillä ei pääse huoltoon eikä mihinkään muuallekaan jolloin myönsivät että "Sen ohjelmointi taisi unohtua". Toinen kupillinen kahvia... Jos olisin vain luottanut huolto-organisaation toimintaan, sen laadukkaaseen työhön, ISO-sertifikaattiin ym ja hukannut varsinaisen avaimen esimerkiksi talvipakkasella jossain maan äärissä niin vara-avaimen toimimattomuus olisi voinut olla totinen paikka.

                                                        Tämä taisi lipsahtaa vähän off topic, saa tarvittaessa siirtää "Voiko Audin huolto olla todella näin huono?" -ketjuun...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Itse käytin liikkumisturvaa edellisen kulkineen aikana. Kytkin hajosi juhannusviikon perjantaina, auto hinurilla pajalle ja vuokraamosta sijaisauto tilalle juhannuksen ajaksi. Hienosti homma toimi. Liikkumisturva edellyttää että matka katkeaa, eli hinurilla on pajalle mentävä, ei itse ajamalla.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kaikenmoisen ylimääräisen avun voi vissiin unohtaa merkkiliikkeen kanssa kun itselläsikin tuontipeli vissiin kyseessä. Ainakin itselle osunut lause "toi kun on tuontiauto niin.."-lause kohdalle. Voihan joku paikka ystävällisempikin olla kuin nämä pk-seudun paikat. Pikkupajan ja oman korjailun varassa menty viimeiset viisi vuotta paremmin kuin hyvin. Itselläni lähinnä kustannuskysymys. Eikä viitti rahoittaa ylihinnalla paikkaa joka pottuilee tuontipelistä. LL-ohjelma on aina lopetettu heti auton minulle tullessa. 15tkm on ihan tarpeeksi yksillä öljyillä, ei se öljynvaihto niin kallista ole.

                                                            Virhekoodinluku onnistuu vaikka itse kunhan piuhan hommaa. Maksaa itsensä nopesti takaisin.

                                                            Liikkumisturva sinänsä hyvä mutta esim. autoliitoltahan saa halutessa liikkumisturvan, muistaakseni 40-50€ vuodessa, kattaen minkä tahansa auton missä kyydissä olet.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X