Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 A6 tyyppiviat?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4 A6 tyyppiviat?

    Olen ensi viikolla menossa Saksaan autonhakuun ja ensisijaisena vaihtoehtona olisi C4 korinen A6 TDI quattro.
    AEL-moottori tuntuisi olevan luotettavassa maineessa jos jakopää on vain hoidettu ajallaan. Vaihteisto ilmeisesti kestää kohtalaisesti jne.
    En vaan onnistunut löytämään haulla mitään yleistä tyyppivikalistaa C4 korimalliin. Vai onko C4 jo niin valmiiksi hiottu, ettei ole mitään vikoja (vrt. lötkön paineenvaraajat ja lämpöanturit yms.)?
    Onko esim jotain vakio ruostekohtia? Vetarit, kytkin jne.? Onko C4:ssakin ongelmia takajarrujen kanssa?

  • #2
    Takajarrut on yhtä huonot kun muissakin ikäisissään, että sen voisi kait tyyppiviaksi mainita. Jarruthan tuossa on alipaineella tehostettu niin siitä ei ole huolta. Alipainepumppuja noista on kai joskus mennyt, tai ainakin sitä käyttötappia mutta en tiedä onko tyyppiviaksi asti. Aikas varmatoiminen laite tuo vissiin on, omassa on nyt 460tkm taulussa eikä mitään isompaa.

    Comment


    • #3
      Ovien lukot kannattaa välillä voidella ettei jumiudu. Jos sisäpuolen kahva menee huonosti sisään alkaa lukossa se yksi kieleke jumittaan ja sillon kannattaa voidella ennen kun ovi jää jumiin. Muuten itellä toimi hyvin.
      Viimeksi muokannut vepsi86; 7.8.2009, 18:21.

      Comment


      • #4
        Etulokarit on yksi mahdollinen ruostepaikka, samoin avantit tuntuvat syövän takaluukkunsa.

        Toki ovien listat hautoo ties mitä allansa.

        Noista on muutama esimerkki tullut nähtyä, mutta en voi sanoa, että olisi prosentuaalisesti suuri otos nuo mitä itse nähnyt. Sinkitty kori auttaa juuri niin kauan kun sinkkiä on jäljellä, eikä ole vaurioita maalipinnassa.

        Comment


        • #5
          Joo tietysti listojen ja valojen nurkat tulee katseltua tarkemmin, mutta onko esim ruostepaikkoja joita ei normaalisti näe ilman valojen, kylkilistojen tms. irroitusta? "Piilevät" ruosteet ovat jo tuttuja noista Subaruista...

          Kuitenkin kun lukee foorumin kommentteja A6TDI:stä, niin ei tunnu olevan pahaa sanottavaa R5 koneista. Kai niissä kuitenkin jotain piileviä vikoja on. Vikakoodinlukijan ajattelin ostaa mukaan, mutta onko noissa C4 korisissa muuta huomioitavaa kuin korin yleiskunto (ja tietysti ratin, polkimien ja penkin yms. kunto kilometreihin nähden, mittarinruuvauksen varalta)?

          Vikakoodien lukemiseen ilmeisesti tarvitsee 2x2-OBD2 väliadapterin + lukijan? Eli C4 korissa lienevät edelleen 2x2 pistokkeet koodien lukua varten? Ja vuosimallivälihän on -95...-97

          Comment


          • #6
            OBD-portti on juurikin 2x2 mallia.

            Minusta C4 (ainakaan TDI) ei kärsi muusta, kuin normaalista kulumisesta ja sietää sitäkin pirun hyvin. Pikkuisen runneltunakin tuntuu vastustavan esim korroosiota kiitettävästi.

            Comment


            • #7
              Ainoana kummajaisena korimallissa on type44:sen tyyliin peltinen polttoainetankki joka ei todellakaan kuulu Vorsprung Durch Technik osioon.

              Noita saa vissiin vielä uusia, eli jos haisee, niin kannattaa vaihtaa.

              Comment


              • #8
                Totta tosiaan, takaluukussa on omassanikin ruostevikaa. Se lienee jonkin sortin tyyppivika sitten. :) Eipä siinä koneessa oikein mitään "piilevää" ole, kaiken saa tietenkin rikki huolimattomuudella ja huonolla pidolla. Peruskonehan on sama kuin Transportterissa, eli kovaan ajoon tehty.

                Comment


                • #9
                  Reissu alkaa huomenna, joten katsellaan mitä sieltä tarttuu mukaan... Varmaan herää lisää kysymyksiä myöhemmin, jos vaan löytyy sopiva auto.

                  Comment


                  • #10
                    Niin joo... Reissusta tarttui mukaan tuommoinen -97 mallinen AEL koneinen Quattro, jolla on mittarin ja huoltokirjan mukaan rullailtu vajaa 240tkm. Ostin auton mersun merkkiliikkeestä (tullut sinne vaihdossa), joten melko luottavainen olen tietojen paikkansapitävyyden suhteen.

                    Liikkeessä autoa tarkemmin tutkiessa huomasin että takalevyt ovat ruosteessa ja konepellissä on kiveniskemä jälkiä. Muutama naarmu tuon ikäisen auton maalipinnassa tietysti on, mutta ihan OK kuntoinen. Paikkamaalit kävinkin jo ostamassa. Myös takaluukun alareunassa oli sisäpuolella alkavaa ruostetta. Pahin ruostepaikka oli kuitenkin takaluukun aukon nurkissa (valojen yläpuolella), liekkö tyyppivika kun vesi näyttäisi jäävän seisomaan.

                    Tarkemmin tutkittuani ja katsastuksen yhteydessä on huomattu että kuskin puoleinen etujarruletku oli melkein puhki (joo vähän mietitytti autobahnilla ajelut tuon letkun vaihdon jälkeen), kuskin puoleisen takasatulan liukutapit oli jumissa (jarrut meni tehojen puolesta läpi katsastuksesta) ja sitten pahin: Airbagin merkkivalo ei toimi.

                    Tuolle merkkivalolle pitäisi keksiä jotain... Vikakoodi kertoisi että piuha on poikki (resistanssi liian korkea), joten sille tartteis tehdä jotain. Koodin saa kyllä kuitattua pois, mutta ei ole tullut testattua että montako käänöstä kestää tehdä ennen kuin se palaa. Airbagin merkkivalo on ilmeisesti palanut tai polttimo on heitetty menemään...

                    Tällä hetkellä ainoat ongelmat ovat:
                    -Veropäätös tulee n. kolmen viikon päästä, koska tätä mallia on tuotu Quattrona ilmeisesti liian vähän-> johonkin erilliskäsittelyyn menee
                    -Airbagin liitospalikka. Pahimman varalle kiinnostaisi tietää kuinka kauan sen Airbagin merkkivalon kuuluu palaa...
                    -Puuttuvat hyväksyntäpaperit (tilattu)

                    Comment


                    • #11
                      Se bagin valon saattaa sytyttää risa liukurengas (ratin alla). Omasta vaihdoin ratin vaihdon yhteydessä.

                      Mulla on ylimääräinen ehjä nelipuolaiseen rattiin istuva bagi, jos vika on tosiaan siinä pussissa. Ei maksa paljon.
                      Viimeksi muokannut arto s; 27.8.2009, 16:40. Perustelu: linkki

                      Comment


                      • #12
                        Veikkaisin että on tosiaan se liukusysteemi finaalissa tuosta airbagista (valittaa liian korkeaa resistanssia). Jos on itse bagissa vikaa niin taidan vaihtaa koko ratin 3-puolaiseen. Liekö tuo airbag-vika kuitenkin jonkinlainen tyyppivika?
                        Yksi tyyppivika lienee voiman puute... Jos oikein katselin, niin turbossa ei ole ollenkaan hukkaporttia?

                        Comment


                        • #13
                          Oonpa kuullu että siellä ois rele joka polttaa tai ei polta sitä valoa. Releen vaihdolla on monesti selvitty siitä ettei valo meinaa sammua leimalla sallitussa ajassa.

                          Comment


                          • #14
                            Turbossa nimenomaan on hukkaportti. Lukaise läpi tuo "AAT-koneen tehon lisäys"-ketju, pätee aika pitkälti myös AEL-koneeseen.

                            Comment


                              #15
                              lainaus:
                              -Veropäätös tulee n. kolmen viikon päästä, koska tätä mallia on tuotu Quattrona ilmeisesti liian vähän-> johonkin erilliskäsittelyyn menee
                              ***
                              Turha odotella veropäätöstä ennen pakkaskelejä. Oma ässä on odottanut veropäätöstä kohta kolme kuukautta ja tullin ajolupa menee pian vanhaksi.
                              Viimeksi muokannut ANT; 28.8.2009, 19:33. Perustelu: kirotus virhe

                              Comment

                              Working...
                              X