Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 2.6V6 Q käyntihäirö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 2.6V6 Q käyntihäirö

    Verstaalle tuli laittoon käyntihäiriön vuoksi otsikonmukainen auto. Vika ilmenee seuraavalla tavalla:
    Käy tyhjäkäyntiä aika tasaisesti, mutta aavistuksen vaivalloisesti. Kaasua painettaessa tapahtuu vähän ja hitaasti, kaasu pohjassa kiertää juuri ja juuri 3000-4000rpm, röpöttää. Tulppien avauksen jälkeen todettiin että aivan pikimustat ja karstaiset. Omistaja oli vaihtanut tulpat uusiin, polttoainesuodatin vaihdettiin varmuuden vuoksi uuteen.

    Puristuspaineet mitattiin, autodatan antaessa ohjearvoiksi 11-16bar ja mittauksessa saatiin ysiä ja yksi 10,5bar. Nokka-akselit ovat ehjät ja hyvännäköiset. Jakohihna on kireällä. Öljynpainevalo ei jää palamaan.

    Auto on vuosimallia -93 ja pikakonsultaatio kaverilta tuotti tuloksen diagnoosipistokkeelle, että pitäisi löytyä kuskin jalkatilasta tavarakotelon alta kiinnitettynä tavarakoteloon. Sitä ei kuitenkaan löydetty. Autoon on asennettu Defa hälytinjärjestelmä, liekö siinä siirretty muualle vai puuttuuko kokonaan? Irtonaisenakaan kyseistä pistoketta ei nähty.

    Alkaa olla hivenen sormi suussa vianhaun kanssa, saanee liikaa soppaa. Mutta kiva olisi päästä lueskelemaan vikakoodit, jos niistä selviäisi jotain. Ei polta mitään moottorin vikavaloa tms.

    Otetaan vastaan valistuneita arvauksia vian aiheuttajasta ja mahdollisesta korjaustavasta. Moottorin leväyttämiseltä jos selvitään niin aina parempi. Ja toki jos joku tietää paremmin diagnoosipistokkeen sijainnin niin suuret kiitokset jos haluaa jakaa tietonsa. On katsottu keskikonsolin takaa, tuhkakupin alta ja muista paikoista missä se VOISI olla... Vaan ei...

    T. Jani Kleemola

  • #2
    Konehuoneessa, vasemmassa takakulmassa, sulakerasian oikeassa etukulmassa(sisällä), musta ja valkoinen liitin. Ei obd-liitintä vielä tuossa mallissa.

    Comment


    • #3
      Moottorin lämpötila-anturi kannattaisi ensimmäisenä tarkastaa. 2,6:ssa ei ole Maffia eli sitä vikaa ei tarvitse epäillä. Moottorinohjaus , erikoisuus on tuo imusarjasta Eculle menevä putki, jossa paineanturi. Se osittain korvaa 2,6:ssa Maffin.

      Comment


      • #4
        Jep, sopiva adapteri tuli haettua myöhään eilen illalla kaverilta lainaan. Tänään tökättiin autoon ja tuli vain punaista rastinäyttöä ja teksti "Too many communication errors to continue". Veti hieman sormen taas suuhun.

        Auto ei enää käynnisty, eikä tule kipinää jostain syystä. Liekö johtuu immobilizerin kettuilusta tai sitten defan varkaudenestojärjestelmän samankaltaisesta toiminnasta.
        Mitenkäs noin normaalisti puolaviat tuossa koneessa? Miten tavallista ja kuinka kallista :). Viittaisi nyt jonnekin sytkävermeiden puolelle, liekö jokin asentoanturi hämillään?

        Comment


        • #5
          Lisää tietoa ongelmasta... Otin tuossa piruuttani suuttimia irti sähköstä ja tulos oli seuraava: 1, 2, ja 3 suuttimen irroitus ei vaikuta mitenkään moottorin käyntiin. 4, 5, ja 6 suuttimen irroitus taas vaikuttaa koneen käyntiin huonontavasti. Eli toinen puoli lohkosta ei saa edes polttoainetta näillä näkymin.
          Lieneekö sieltä ECU hajalla?

          Comment


          • #6
            Sama plussa ja bensalinja tulee noihin kaikkiin suuttimiin ja Ecu sitten maattaa niitä eli kyllähän siinä Ecu-ongelmaa voi nyt olla, mikä tosin on ko. mallissa harvinaista. Ecun voisi tarkastaa, onko siellä kosteutta ja samalla johtoliitännän tutkia. Ecu on oikealla etupenkin jalkatilassa, matto pitää siirtää pois( taitaa sekin olla jonkun listan alla).

            Comment


            • #7
              Muovinpalanen siinä oli päällä, vissiinkin siellä jossain tuulettimen moottorin tunnelin takana se ecupoksi, kauhia rivi liittimiä sinnekin johtaa. Tosin, en eilen jaksanut sen kummemmin katsella.

              Huutelivat tuossa että jälkiasennusmankka voi aiheuttaa ongelmaa vag-com yhteyteen noissa audeissa, liekö perää jutuilla vai lukeutuuko Esson Paari(tm) juttuihin?

              Comment


              • #8
                Sori tuo Ecun sijainti, ainakin 80 2,6:ssa taitaa sijaita juuri tuolla, mutta 100:ssa 2,8:ssa ja kai S4:ssä tuolla oikealla jalkatilassa pystypilarissa. Vag-comissa voi olla yhteysongelmia, se ei ole mitään uutta, nopeuden lasku voi auttaa. Toisaalta, jos suuttimet ei pelaa, niin onhan siinä jotain yhteysvikaa. Vielä voisi varmistaa strobolla kipinän. Suuttimen tarkistus sitten seuraavaksi.

                Comment


                • #9
                  Kipinä tuli testattua omakätisesti strobolla (Lue: löin käteni kiinni tulpanjohtoon ja iloisesti takoi käteen virtaa...)
                  Eli kipinää pitäisi tulla.

                  Nyt debugaus on edennyt siihen vaiheeseen, että otettiin yleismittari kauniiseen käteen ja ruvettiin mittailemaan suuttimen piuhoja. Aluksi tuntuu että liittimen pinneillä ja suuttimilla on logiikka, mutta vain kolmella pinnillä. Lopuista pinneistä tulee sekalaisesti piuhat yhteen kaikkien suuttimien kanssa... Tai ainakin osan suuttimien kanssa vähintään. Mikä lie logiikka tämän takana?
                  Toisen puolen suuttimet ovat ihan pimeänä... Edelleen, bensaa ei tule itkemälläkään.

                  Comment


                  • #10
                    2,6 V6 OBD

                    Tuossa kyseisessä 2,6 ABC moottorissa vuosimallit 1993 ja 1994 ovat erityisen vaativia OBD väylän osalta. Tarvinnet alkuperäisen Ross-Tech kaapelin joka toimii tuossakin yhteydessä.

                    OBD liitäntä on 2x2 tyyppinen ja löytyy sulakerasian reunasta, musta ja valkoinen liitin. (olet jo varmaan sen löytänytkin)

                    Yleensä ei ole ecu vikoja, imupuolen ilma vikoja on ollut ja anturivikoja.

                    yli 200tkm ajetuissa bensapumppu kuolee jos ajetaan tankki tyhjäksi.

                    Kannattaa tutkailla HALL anturi, ei varmasti sytytä jos ei saa HALL anturilta moottorin asentotietoa.

                    Comment


                      #11
                      Nostetaan tämä ylös ja yhdistetään minun aloittama threadi (samasta autosta kyse)
                      Katsottiin tuota tänään- kaikki vaikuttaa olevan kunnossa : johdotus , ECU, anturit yms.
                      Mutta, mutta - huomattiin että kun auto oli käynyt vähän aikaa 3:lla pytyllä ja sen sammutti niin pakoputkesta oikean katin saumasta purkautu painetta 5-10 sekuntia- eli ongelmapuolella putki tukossa ilmeisesti heti katin jälkeen.
                      Katkaiseeko ECU polttoaineen ruiskutuksen jos kone nakuttaa eikä nakutus lopu vaikka sytkä säätyy myöhemmälle? Vai onko se tukoksen aiheuttama lambda-arvon epänormaali arvo joka katkoo ruiskutuksen?
                      No kuitenkin kunhan putki tulee rassatuksi niin katsotaan jos ECu herää henkiin - sitten vaan tutkimaan mitä vaurioita tukos on aiheuttanut.
                      Oli pistänyt tulpat ainakin ihan nokisiksi, lambda-anturi tuskin tykkää tuosta ja saa nähdä miltä imusarja näyttää.....

                      Comment


                      • #12
                        Terve! Vika selvisi juuri kuten benkku siinä todettiin. Katti oli laskenut rojut ränniin oikeen reippaasti. Aivan umpitukkeessa se tuubi.

                        Kysymys kuuluu, mistä sitä mahtaisi saada edukasta joko OEM tai tarvike kattia tuohon? Jollei mistään edullisesti niin taitaa olla aika ottaa laikkakone, hakea biltemasta halpa katalysaattori ja hitsata se alkuperäisen tilalle.
                        Lambda-anturi lienee myös sökö, rikkaalla pösötteli kun sitä käyteltiin.

                        Comment

                        Working...
                        X