Onko ehdotuksia, että mistä turusta löytyy hyllystä huohottimen venttiili?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
1.8t huohotus
Collapse
X
-
Ei se reikä päällä olekaan. Missään välissä venttiili ei estä virtausta täysin. Kumikalvo saattaa painua kiinni mutta siellä sisällä on pieni reikä putkessa joka sallii aina pienen virtauksen. Sen takia pannukakussa täytyy olla pieni reikä ulkopuolella jotta kalvon yläpuolinen osa on yhteydessä ulkoilmaan. Muuten pannukakku ei voisi toimia.Viimeksi muokannut horch; 26.7.2017, 00:12.
Comment
-
-
Omassa Audi 1.8T b7, 2005vm syttyi moottorin vikavalo. Täältä hakemaan lääkettä oireisiin, joissa öljykorkki ja öljytikku vaikeasti avattavissa, kauhea imu kävi. Myös moottoritilasta kuului korkeaa "vinkumista" ja vihellystä ennen moottorinvikavalon syttymistä. Moottorin käynti muuttui öljykorkkia avatessa, yski ja kierrokset heitteli.
1. Vaihdoin [COLOR="mediumturquoise"]Pancake venttiilin[/COLOR], moottorin taka-osassa se muovinen pyöreä (~25€ fixus), lähtö pohjassa ja sivussa
2. vaihdoin [COLOR="MediumTurquoise"][B]035103245A huohotin venttiilin[/COLOR] (18€ laakkosella), joka on siellä imusarjan alla kumisessa t-kappaleessa. Erittäin ahdas paikka, jäähdytinnestesäiliö irti saa lisätilaa. Klemmarit auki, kumiletkut erittäin tiukassa, joten piti aika rajusti nyppästä, että se huohotinventtiililtä imusarjaan lähtevä letku lähti irti.
3. Akunkenkää irti vähän aikaa ja sitten takaisin, moottori käyntiin ja kaikki tuntuu toimivan. Öljykorkki aukeaa iloisesti ja nyt huohottaa sieltä ulospäin, avaaminen ei vaikuta moottorin käyntiin, vikavalo ei syty.
Kiitos jälleen kerran tälle forumille. Säästyi aikaa ja rahaa, kun ei tarttenut viedä pajalle ihmeteltäväksi.
Comment
-
kyllä se niin on että jos moottori imee öljykorkkia kiinni niin huohotus ei toimi, korkki kun pomppii mutta pysyy kuitenkin aukinaisena reijällään niin huohotus on kunnossa, ideaalisin tilanne on että korkki istuisi stabiilisti paikallaan (ei puhallusta, ei imua) vaikka auki testitilanteessa , tämä käytännössä ei toteudu kun harvoin.
nämä on käsitykseni.
Comment
-
selvennyksenä vielä siis videot joissa käsittääkseni toimiva ja rikkinäisen 1.8t huohotuksen erot:
rikkinäinen: https://www.youtube.com/watch?v=0oBygQ5TdsI
ehjä: https://www.youtube.com/watch?v=LUFuHlVDzk8
Comment
-
Youtubissa kyllä muissa videoissa tuo toiminta on kuvattu just toisinpäin, noissa linkeissä siis toimiva ja epäkunnossa oleva juurikin väärinpäin.
Huohotus kun toimii niin korkki ei meinaa aueta ja näin myöskään ne öljyt ei katoa koneesta. Kun taas huohotus ei toimi ja korkki pomppii niinn silloin se puhaltaa sitä öljyäkin sieltä pois ja tapahtuu talvisin tämä ilmiö mistä täälläkin on sata kertaa sanottu eli öljyt pyrkii ulos ja yleensä ne tulee siitä mittatikun reiästä.
Eli aivan kun huohotus jäätyy (foorumilta löytyy paljon juttua) eli huohotus ei toimi niin silloin sinne se paine kerääntyy ja öljyt tulee heikoimmasta paikasta ulos eli yleensä venttiilikopan tiivisteestä tai öljynmittatikun reiästä.
Mulla korkki pomppii ja öljyä meni paljon välijäähdyttimeen ja auto savutti, perehdyin asiaan ja annoin Laakkosella vaihdattaa kaikki huohotuksen osat niin reilu öljynkulutus loppui ja savutus täysin ja siis nyt toimii oikein eli korkkia ei meinaa saada auki auton ollessa käynnissä.
Tässä yksi YouTuben sadoista videoista, tässä siis toimiva huohotus:
https://youtu.be/nHf5sqMolAg
Comment
-
Ensinnäkin nuo mun linkit on tasan oikeinpäin, käännä youtube otsikot saksasta suomeksi. Toiseksi, jos venttiili kopassa on niin kova imu että korkkia ei meinaa saada auki niin moottori imee öljyä esim venttiilivarrenkumien kautta sylintereihin sekä sieltä huohottimen kautta mikä kiertää imusarjaan eli silloinhan sitä öljyä just nimenomaan kuluu. Maailmansivuun kaikki moottorit on pyrkineet huohottaa ulospäin ei sisäänpäin tyhjäkäynnillä. tottakai jos huohotin on tukossa niin se kerryttää ylipainetta venttiilikoneistoon ja laukasee esim stefan tai muun jotta paine pääsee ulos.
Tässä tapauksessa jossa venttiilikopassa on niin kova imu\alipaine että korkkia ei saa kunnolla auki niin pancake valve on tukossa imuputkessa ja moottori ei saa huohotukseen korvausilmaa koska huohottimen toinenpää on kytketty imusarjaan josta samaanaikaan imetään öljyhöyryjä pois venttiilikoneistosta. (ahtopaineilla imusarjan luota menee pvc venttiili kiinni ja kone huohottaa vain imuputkeen, turbon eteen. Jos tämä huohotus ei toimi ahtopaineilla, varmasti särkyy jotain pidemmässä juoksussa.)
Minä pistin vasta omaani kaikki huohottimet uusiksi ja korkki pomppii ja sama tulos kuin flashillä tuolla aiemmin, korjatkaa ihmeessä jos olin huohotuksen toiminnasta hakoteillä, mielestäni se toimii 1.8t koneessa juurikin noin.
Comment
-
Kampikammiossa kuuluu olla päästösyistä sopiva ylipaine, sillä alipaine lisää ohivuotoa ja sen myötä hc-päästöjä. Oli sitten turbo/vapari tai vaikka dieseli. PCV-venttiili (positive crankcase ventilation, ei tule siis "pancake valvesta") pitää paineen sopivana rajoittaen virtausta imupuolelle.
Rikkinäinen venttiili voi virrata liikaa tai tukkeessa oleva nostaa paineen liian kovaksi, jolloin joku paikka pettää.
Comment
-
Lainaus*** Toiseksi, jos venttiili kopassa on niin kova imu että korkkia ei meinaa saada auki niin moottori imee öljyä esim venttiilivarrenkumien kautta sylintereihin***
Tuota lausetta en oikein ymmärrä. Eikö siellä ohjurin toisessa päässä ole imu- tai pakokanava. Eihän siellä ole öljyä.
Minä ymmärrän näin: Jos ohjurin kumi on huono, niin ohjurin läpi virtaa öljyä imusarjaan, koska siellä on alipaine. Tämä öljy joutuu sitten sylinteriin. Jos pakosarjassa on alipaine, niin sitäkin kautta öljyä joutuisi pakosarjaan. Mutta eikö siellä ole ylipaine ?
Comment
-
päättelit täysin oikein ;D, voi olla että itsekkin menin hieman ajatuksissa vipuun kun on hieman nurinkurinen ajatus ajatella mitä tapahtuu moottorissa jos kampikammio ja venttiilikoneisto on raskaasti alipaineistettu, mitä sen ei edelleenkään pitäisi minusta olla. yhdyn siis tässä myös alpin kommenttiin.Kampikammiossa kuuluu olla päästösyistä sopiva ylipaine, sillä alipaine lisää ohivuotoa ja sen myötä hc-päästöjä.Viimeksi muokannut johny1332; 7.11.2017, 15:46.
Comment
-
Korkki ei pompi kun huohotus toimii ja piste.
Jos haluat asiasta väitellä niin mene sitä harrastamaan merkkikorjaamolle tai Audin insinöörien kanssa. Ei tässä mitään väittelemistä ole, kerroin niinkuin sen kuuluu toimia ja tässä jälleen niistä videot jälleen kerran.
Näitä löytyy 100 videota ja pelkästään YouTubesta.
Ainoastaan sinä olet löytänyt noi videot missä on mennyt toimiva ja väärin toimivan otsikot ilmeisesti väärinpäin ja antaa väärää tietoa tai sitten vain luet saksaa väärin.
Tässä väärin toimiva:
https://youtu.be/xPoWiT3xuMI
Ja tässä toimiva:
https://youtu.be/hDP1w-GMx5M
Comment
-
Aika vähän on kommentteja sen puolesta että, huohotus toimisi silloin kun alipaine imee korkkia kiinni, toiseen suuntaan on huomattavasti enemmän puoltoa.
Omat kokemuksetkin sanovat kahden moottorin verran, että uusillä alkuperäisillä osilla ei tuollaista alipainetta ole saanut aikaan mitä videoissa näkyy. Myös vcds:lla kun tarkkailaan arvoja ei ole näkynyt alipainevuotoja kun aiheuttaisi toimenpiteitä toiseen suuntaan.
Comment
-
Päivitystä: ja heti ensimmäisenä täytyy todeta että olen häpeissäni, olen selvitellyt erilaisia netistä löytyviä dokumentteja viikon aikana 1.8t moottorin huohotuksesta ja tullut siihen tulokseen että huohotus on kunnossa silloin kun korkki istuu stabiilisti paikallaan, mutta venttiilikoneistoon ei saa kuitenkaan syntyä niin kovaa alipainetta että korkkia on vaikea saada pois kun auto käy TAI ylipainetta. 2fast4you:n viimesimmät linkit tuossa edellä kuvaavat oikean toiminnan hyvin. Pomppiva korkki tai liiallinen alipaine on viallisen huohotuksen venttiilin (PRV tai PCV) tai jonkun vuotavan huohotusletkun merkki.
ohessa kuva vielä huohotuksesta ja sen kytkennästä (tuo olikin tuolla jo aiemmin mutta laitan uudestaan.) minun osaltani tämä veivaus loppuu nyt tähän *poistuu takavasemmalle. ja 2fast4youlle kiitokset että jaksoit väittää vastaan, tutkin nimittäin omasta TT:stä eilen huohotukset varmaan 4 kerran ja löysin pienen reiän yhdestä letkusta ja tämän jälkeen korkki istuu nyt täysin stabiilisti paikallaan testatessa aukinaisena (hyvin pieni alipaine) ihan kuin nuissa laittamissasi VIIMEISESSÄ (toimivassa) videossa. (kahdelle kaverille menee kanssa huohotukset uusiksi)
Viimeksi muokannut johny1332; 16.11.2017, 15:23.
Comment
-
Mites noin niinku performance mielessä, kai se kellarin alipaine ainakin pumppaushäviöitä pienentää? Omassa kärryssä ei noita alkuperäisiä hässäköitä tulla näkemään, enkä halua sotkea cooleria öljyllä, niin minkälaisia vaihtoehtoja tuossa olis olemassa? E-VAC varmaan yks, mutta ei kai tuota kannata kuitenkaan pelkkään kanisteriin vetää? Luulis, että ilman toimivaa imua ei homma oikein skulaa?
Comment
-
Kampikammion painetta/alipainetta voi kai helposti tutkia laittamalla alipainemittarin kiinni öljynmittatikun aukkoon. Oma Audi ja mittari ovat parhaillaan yli 8000 km päässä, joten en voi kokeilla.
Comment
-
AUQ koneen suodattimenjalkaan(vai miksi sitä nyt kutsutaan) menevä kovamuovinen 90 asteinen mutka oli sitten "vähän" jumissa. Meni heti poikki, kun yritin varovasti sitä nytkyttää. No, loput lähti viimein ja totesin, että oli lähtenyt murenemaan. Osa muruista tietenkin putosi sinne suodattimenjalkan sisään...
Kysymys kuuluu, imasenko imurille ne tosta pois siinä toivossa, että saan kaikki tai suurimman osan sieltä pois? Vai irroitanko suosilla koko hoidon ja sitä kautta puhtaaksi?
Alla kuvia.
https://drive.google.com/open?id=19x...wnORdUMPIZSCdG
https://drive.google.com/open?id=1KM...Lv5Cdpy9odnCiF
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viestiJoissain tulee öljyt talvisin pihalle öljytikusta tms mistä vain pääseekään, jos huohottimen kautta ei pääse kampikammiosta paineet veke.
Pullot jne varmasti toimii, kunhan niistäkin paine pääsee purkautumaan.
Uskoisin, että huohotin letkussa ainakin takaisku, koska ahtojahan ei haluta kampikammioon.
Huohotin menee ainakin meikän autoissa turbon jälkeen ahtoputkeen.
Comment
Comment