Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t huohotus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Huohotukseen ja huohotusputkiin liittyen, kuinka olette tsekanneet onko huohotusputkissa vuotoja?
    Voiko sitä testata paineistamalla?

    Alkaa meinaan nuo huohotusputket "pehmentyä" siihen mallin että tekis mieli jollain kokeilla onko kaikki letkut ehjänä. Osan olen vaihtanut sen vuoksi kun oli jo kohtuu haperoa tavaraa. Tuossa AUM moottorissa osa huohotusputkista on sen verran hankalassa paikassa että sinne ei näe ja tavaraa on jonnii verran edessä. Eli mikä olis paras tapa tarkastukselle?

    Comment


      #92
      Tuli itse sama operaatio aloitettua, minkä andre tehnyt. Kyseessä siis A4 B6 AVJ koneella.

      Tuossa andren kuvassa oleva putki on vielä auki omaani nähden, juuri mahtuu ruuvari toisesta päästä sisään menemään. Myös tuo T-letkun pala 06B103221H, oli rikki, ja kurat sieltä pitkin poikin sylkenyt. Ikävä kyllä ei tullut tuota tarkastettua osia tilatessa, joten huomenna pitää marmorilla poiketa. Myös pancake oli puolillaan vettä.
      Viimeksi muokannut Cid; 9.3.2011, 19:42.

      Comment


      • #93
        Potilas audi a3 1.8t (ARX). huomasin että venttiilikopasta lähtevä letku( Y mallinen) on hajoamispisteessä. Mitäs huohottimeen liittyviä letkuja kannattaisi samalla uusia?

        Y- letku : 06A103221BH

        Letku: 06A103213BG

        Noi letkut myytiin kittinä esim ebayssa. Onko vielä jotain mitä kannattaisi samalla uusia?
        Viimeksi muokannut Samppale; 16.9.2011, 00:33.

        Comment


          #94
          Se Y-letkuun liittyvä linja, joka karkaa sinne imusarjan alle, kannattaa ainakin tsekata.

          Itse jouduin sitäkin uusimaan. On muistaakseni jotain luokkaa 10 mm letkua imusarjan alla ja itse korvasin hapantuneen pätkän bensaletkulla. Liitos tuli tehtyä sopivalla hapisputkella. Tämän muutaman kuukauden pelannut moitteetta. Alkupätkähän on muotoon tehtyä, kokoa en muista. Jos se katkeaa, ei paikkailu enää auta. Katkeaa liitoksen vierestä kuitenkin.

          Comment


          • #95
            Se Y-letkuun liittyvä linja, joka karkaa sinne imusarjan alle, kannattaa ainakin tsekata.

            Itse jouduin sitäkin uusimaan. On muistaakseni jotain luokkaa 10 mm letkua imusarjan alla ja itse korvasin hapantuneen pätkän bensaletkulla. Liitos tuli tehtyä sopivalla hapisputkella. Tämän muutaman kuukauden pelannut moitteetta. Alkupätkähän on muotoon tehtyä, kokoa en muista. Jos se katkeaa, ei paikkailu enää auta. Katkeaa liitoksen vierestä kuitenkin
            Kattelin ETKAN räjäytyskuvista uusia osia. Pistin tilaukseen sen Y-letkun, imusarjan alle menevän letkun, T- kappaleen, Joku y venttiili ja letku joka tulee kiinni siihen y venttiiliin. Tuleepahan kerralla sit uusittua kaikki. Näyttäs joutuvan irroittamaan imusarjan jotta saa vaihdettua sen alla olevat osat. Irroittamisessa ei kaiketi ole mitään ihmeellistä?

            Se muoviletku pitää viel kanssa sit hommata. Miksiköhän sitä ei näy tossa räjäytyskuvassa...

            Taitaa olla hyvä uusia tuo Pancake venttiilikin?

            On taas pitänyt monimutkaiseksi tuokin rakentaa =)
            Viimeksi muokannut Samppale; 16.9.2011, 17:11.

            Comment


              #96
              Ei tarvinnut irroittaa imusarjaa, mutta jonkin verran tellinkiä ja kiinnikettä yms. siitä vierestä. Itse en kyllä ihan koko linjaa joutunut uusimaan. Kai sekin on joskus edessä, mutta se olkoon sen ajan murhe.

              Comment


              • #97
                Nyt on letkut uusittu. Ei tarvinnut irroittaa imusarjaa. Noi alkuperäiset klemmarit on kyllä perseestä irroittaa ahtaassa tilassa. Yksi tilaamani putki jäi ylimääräiseksi, kun räjäytyskuvasta ei ottanut selkoa. Osanumero on 06A103221BK

                Ei hävinnut letkujen vaihdolla tuo pieni tyhjäkäynnin seilaus. Mistä kannattaisi etsiä vikaa? Ahtoletkuista?
                Viimeksi muokannut Samppale; 27.9.2011, 17:26.

                Comment


                • #98
                  Täälläkin on ollut ongelmia AWT-koneen huohottimen jäätymisen kanssa. Parikin kertaa tälle talvelle on käynyt niin, että öljy on päässyt jotain kautta pakopuolelle muodostaen komean kärypilven. Asentelin eilen tuon uudemman mallin huohotusputkiston, jossa siis pancake-venttiili koneen takapuolella. Vanhan pancaken kun irroitin, niin sisältä valui vesisohjoa. :D Metallinen putki taas oli ihan täynnä vaalean väristä "kylmälimaa". Vaan nyt toimii jälleen, pääosin.

                  Joku huohotusongelma ilmeisesti on vielä, sillä kone tärisee tyhjäkäynnillä (800 rpm) sekä kylmänä että lämpimänä. Öljyntäyttökorkin kun ottaa pois niin huohottaa jonkin verran, mielestäni enemmän kuin syksyllä ennen pakkasia. Voisiko imusarjan alla olevissa huohotinputkissa olla jotain hämminkiä?

                  Comment


                  • #99
                    Jos se imuputken puoli oli tukkoinen niin kannattaa ottaa myös imusarjan puolen letkut ja putket irti ja putsata tai vaihtaa uudet hilut tilalle.

                    Comment


                    • Mistäköhän johtuu, että tuo kuvassa näkyvä putki menee linttaan kun auto käy tyhjäkäyntiä? vai kuuluuko sen mennäkkin? Yksi päivä vaan sattui pistämään silmään ku käytin konepeltiä pystyssä ja auto kävi tyhjäkäyntiä. Kyseinen letku on vaihdettu uuteen about 6kk sitten.
                      Attached Files

                      Comment


                        Ei kuulu mennä linttaan, kuten ei minkään muunkaan letkun. Kuulostaa oudolta, tuo on kuitenkin aika paksuseinäinen ja jäykkä vahvistettu letku.

                        Edit: Mikä tuo imusarjan päällä näkyvä tulpattu letku on, näyttää ns. viritelmältä?
                        Viimeksi muokannut dumo; 9.4.2012, 23:25.

                        Comment


                        • Joo, tuohan on tosiaan oikein vahvistettu. Vanha alkuperäinen mikä meni rikki ei ollut vahvistettu.

                          Autoon on vaihdettu kaikki huohotusletkut ja nippelit vuoden sisään. Lisäksi kaikki metalliputket on puhdistettu ja pancake on siirretty moottorin taakse, kuten bfb:ssa ja bex:issä.

                          Tuo tulpattu letku on "vesitukista" oleva lähtö, joka on ollut aina tulpattuna sen mitä tämä auto on minulla ollut. Ilmeisesti tehtaalta lähtien ollut tuommoinen? Taitaa B5:ssa mennä tuosta lähdöstä letku paisariin?
                          Viimeksi muokannut j_pt; 10.4.2012, 08:34.

                          Comment


                            Jos letku menee luttuun, siellä on enemmän imua, kuin virtausta. Mihin menee toinen pää, ja onko kaikki liitetty varmasti kuten kuuluu? Ventiilejä linjassa?

                            Comment


                            • Eli letku menee imusarjasta --> suction jet pump :ille. Kaikki letkut pitäisi olla kyllä mielestäni oikein paikallaan.. Huohotus osista on tosiaan käytännössä kaikki uusittu, ainoastaan takaiskuventtiilit on vaihtamatta, liekkö niistä joku valskaa?

                              *Lisäys*
                              Osat jotka on vaihdettu uusiksi huohotukseen:

                              058133753B suction jet pump
                              06B133783BC letku
                              058133784AF letku
                              035103245A huohotusventtiili
                              058103221E letku
                              06A103213F huohotusputki öljynsuodattimelle
                              06A103247 T-haara
                              06B103221P venttiilikopan haaroitusputki
                              06A129101D pancake
                              +
                              Metalliputkien puhdistus ja pancaken siirtäminen kuten BFB:ssä ja BEX:issä. Tässä autossa moottorina on AVJ.
                              Viimeksi muokannut j_pt; 10.4.2012, 09:22. Perustelu: Lisäys

                              Comment


                                Aika kova alipaine siellä saa olla tosiaan että tuon imee ruttuun.

                                Tuo systeemi on aavistuksen monimutkainen, mutta jos nyt en väärin muista, tuon letkun kautta tapahtuu huohotus imusarjaan silloin kun imusarjassa vallitsee alipaine. Jos mikä tahansa osa tuosta päästä on tukossa, huohotus tapahtuu pancaken kautta ennen turboa, jota ei kyllä käytännössä huomanne mistään (paitsi mahdollisesti ruttuun menevistä letkuista). Muistaakseni tuossa on 2 potentiaalista vikakohdetta: Suction jet pump "alipainetehostin" ja PCV-valve. Voisiko jompi kumpi noista olla tukossa? Tuo aiheuttaisi sen että putkessa on imusarjaa vastaava alipaine tyhjäkäynnillä.

                                Tuohon tulpattuun letkuun liittyen: Tehdas ei lähtökohtaisesti käytä tuon näköisiä klemmareita, enkä ole nähnyt tuota letkua tulpatun aiemmin. Mikä sitten lienee syynä.

                                Edit: Löytyikin kuva systeemistä. Itse tarkistaisin että on koottu niin kuin pitää ja sen jälkeen nuo pari mainittua osaa ihmeteltäväksi.

                                Comment


                                • Pitää tutkia PCV ja tuo suction jet pump. Auto on nyt pari päivää poissa silmistä niin loppu viikkoon menee niiden kunnon tarkistus. Mutta molemmat osat on vaihdettu uusiin noin vuosi sitten.

                                  Muistelisin että jostakin syystä jouduin tuon tulpan ottamaan irti huohotus remontissa ja silloin siihen jouduin vaihtamaan tuon aftermarket klemmarin, joten tämä "vääränlainen" klemmari selittyy sillä. Onko sinulla tuossa putkessa tuommoista lähtöä?

                                  Comment


                                    Tuolla jäähdytysnesteputken tulpalla ei tosiaan ole tämän huohotusongelman kanssa tekemistä, kunhan pisti silmään :). Täytyy vilkaista seuraavan kerran auton luona.

                                    Comment


                                    • 100 % varmuudella on koottu nuin.

                                      Tuli mieleen, että kun pancake on nyt siellä venttiilikopan takana niin minulla on ilmeisesti vääränlainen tuo lähtö tuosta venttiilikopasta tuolle pancakelle ja tästä syystä pancaken alaosasta lähtevä putki on hieman lintassa, ei paljoa mutta kuitenkin vähän. Tämä vaikuttanee varmaa jonkun verran virtaukseen putkessa. Voikohan tämä aiheuttaa tämän vian? Pitää laittaa oikeanlainen lähtö tilaukseen..

                                      Comment


                                      • *offtopic*

                                        Näkyy olevan uudemmissa vissiin tuon lähdön kohdalla ilmausruuvi.. Kuvassa näkyy millainen se itselläni on.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • Kyllä mullakin imee ton letkun lyttyyn tyhjäkäynnillä tuossa BFB:ssä, ei ehkä silmällä äkkiä huomaa mutta tuntee selvästi kädellä. Olen pitänyt ominaisuutena, ainakin tähän asti.

                                          Comment


                                            No ei sen pitäs kyllä lyttyyn mennä...

                                            Comment


                                            • Onko omaa kokemusta vai mihin perustat tuon väitteen?

                                              Tuossa mun autossa on aikalailla kaikki huohotukseen liittyvät komponentit vaihdettu uusiin tai vähintään puhdistettu tässä viimeisen 1-2v aikana, joten en uskoisi että "vika" ainakaan siellä olisi. Myöskin nuo Juha-Pekan mainitsemat takaiskuventtiilit on uusittu, joten tuskin niistäkään johtuu.
                                              Viimeksi muokannut JarnoN; 10.4.2012, 17:56.

                                              Comment


                                                Mulla ei tyhjäkäynnillä tuntunut olevan lainkaan lytyssä tuo putki, ei valitettavasti ollut apumiestä käynnistämässä ja sammuttamassa konetta.

                                                Tuosta OT-jutusta: Minulla on tuossa "vesitukissa" ruuvi, ei mitään tuollaista putken pätkää, omani tuotannon alkupään malleja. Jännä juttu :).

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja JarnoN Näytä viesti
                                                  Onko omaa kokemusta vai mihin perustat tuon väitteen?
                                                  Juuri siihen kokemukseen että tuli ex b6sen kanssa tuon huotuksen kanssa puljattua enemmän kuin tarpeeksi.

                                                  Comment


                                                    OT: Vesiputkessa oleva tulppa on tehtaan keksintö. Syytä en tiedä, mutta useita samanlaisia nähnyt.

                                                    Comment


                                                    • Tarvitseeko tuo huohottimen mutkaputken asennus väkivaltaa osakseen? En tiedä onko joku vaihtanut siihen liian suuren o-renkaan vai mikä hemmetti siinä on, kun tuntuu ettei putkea saa millään painettua riittävän syvälle, jotta lukkorenkaan saisi paikalleen.

                                                      Onko tuohon jotain asennusta helpottavia konsteja?

                                                      Comment


                                                        Eipä siinä oikein muuta konstia ku että kaikki mahdollinen shaisse pois sieltä lohkonpään reijästä ja aavistus luikkaria o-renkaaseen..

                                                        Comment


                                                          Ei tarvii väkivaltaa mutta voi olla että vaatii vähän vääntämistä että se sinne asettuu. Vääntämistä siis siten että jos putkea katsotaan oikean eturenkaan suunnasta niin sitä kierretään vastapäivään jotta sen mutkan alaskääntyvä pää on pystysuorassa. Selkeästi kirjoitettu, eikö? Tupakki ja olut varmaan helpottaa kanssa mutta itse selvisin ilman :)

                                                          Comment


                                                          • Lainaan tätä topikkia kun en parempaakaan löydä. Eli oma moottori melkein 1.8t, 20v kansi modattu 8 venttiilisen lohkoon huohottaa ulos öljyä reilusti. Puristukset mitattu joka pytyssä noin 11. Huohotin on mahdollisimman yksinkertainen letku lohkon kyljestä olevasta reijästä ja päässä pönttö jossa suodatin. Puristukset ovat nuin hyvät niin osaako joku sanoa missä muualla voisi olla vika, vai pitääkö alkaa purkamaan moottori osiin?

                                                            Comment


                                                              Tuli eilen vaihdettua AWT koneiseen passattiin uudet huohotin letkut ja siirrettyä pannnukakku ventiili tulipellin puolelle. Vaihtoon ryhdyin koska se kolmihaarainen kumiletku oli aivan lakritsia ja alapuolelta huohotti ulko ilmaan. Ihme ettei auto ole mitenkään oireillut vaikka kaikki putket, letkut ja venttiilit olivat aivan yhtäpuuta jäässä ja täynnä sitä kermanväristä öljyvesi shaissea. Vanhaa ei jäänyt kun se kova putki joka tulee kannen päästä imusarjan puolelta alas ja sekin huolellisen höyrypesun jälkeen.

                                                              Samalla laitoin muutamat uudet alipaine/paine letkut, saipahan toisio-ilma pumpun vikakoodin pois ja tilalle lamdasta jotain koodia.

                                                              Tupakki ja olut varmaan helpottaa kanssa mutta itse selvisin ilman :)
                                                              Itse en selvinnyt ilman. Simppeliä hommaa mutta isoille käsille liian ahtaat paikat.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X