Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RS2 satunnainen käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • RS2 satunnainen käyntihäiriö

    Ehdin juuri kehua kaimalle kuinka hyvin on vuosi mennyt hänen ex RS2:lla, mitään kovin yllättävää ei ole juurikaan esiintynyt. Pari päivää sen jälkeen tilttasi bensapumppu ja rakensin uuden Boschin 044 pumpun paikoilleen. Ainahan vanhempaa autoa pitää huoltaa ja pitää kunnossa antaumuksella, ääniä pitää kuunnella ja mm. laakerien vaihtoja ennakoida. Pumpun vaihdon jälkeen katosi satunnainen paineilla rötääminen jota aikaisemmin epäilin orkkispuolien aiheuttamaksi. Pumppu oli siis aika finaalissa ja kokemuksen perusteella sirinäkin jo alkoi kertoa vaihdon olevan edessä.

    Yleensä Audien kanssa on pärjäillyt hyvin eikä mitään kovin vaikeasti selvitettäviä ongelmia ole tullut eteen. Nyt on kuitenkin mennyt vähän pään raapimiseksi ja vinkit ovat tarpeen.

    Ongelma:
    Muutaman kerran on tullut eteen tilanne ettei auto käynnisty, joku/jotkut releet naksuttavat oudosti startatessa "sytkän tahdissa" kun vika on päällä. Lämpötila ei vaikuta ja bensaa tulee. Sitkeästi kun yrittää voi yllättäen käynnistyä ja käy tosi tasaisesti eikä rötää edes ahdoilla, voi kuitenkin nykiä ja sammua lennosta kuormituksesta riippumatta. Jossain vaiheessa ongelmien ilmaantuessa jäi myös Airbagin valo palamaan mutta sammuu muutaman minuutin ajon jälkeen.

    Piilevä ongelma on vaikea ratkaista, tuleeko jollain tällä kuvauksella mieleen mistä kannattaa lähteä hakemaan aiheuttajaa? Itselle tulee mieleen virtalukon pohja, hal anturi, ecun komponentti- tai juotosvika. Jossain vaiheessa kun lakkasi totaalisesti käymästä irrotin ecun ja suihkutin kontaktispraytä liittimen pinneihin. Tuon jälkeen auto käynnistyi muttei ongelma välttämättä johtunut liittimen huonosta kontaktista koska ei sillä poistunut kokonaan.

    Mökiltä pääsi pois ilman mitään ongelmia muttei tuolla uskalla lähteä keskustan ruuhkiin liikennettä tukkimaan ennen kuin on varma mikä aiheuttaa.

    #2
    Jossain vaiheessa ongelmien ilmaantuessa jäi myös Airbagin valo palamaan mutta sammuu muutaman minuutin ajon jälkeen.
    Tuo ainakin viittaa siihen, että on käynyt jännitteet alhaalla ja korjaantuu vikakoodit nollaamalla.
    Jos ei virtalukonpohjaa ole ikinnä vaihdettu, niin se kannattaa jokatapauksessa tehdä.

    Comment


    • #3
      Tuota virtalukon pohjaa jo Tepolta kyselinkin ja ajattelin vaihtaa joka tapauksessa.

      Pitää mennä tallille katsomaan saako omilla vehkeillä Airbagin vikakoodin kuitattua. Eikös se vaatinut laajemman ohjelmiston, itsellä vain VagCom perusversio jolla on saanut ainakin ilmanvaihdon vikakoodit kuitattua.

      Comment


        #4
        Kyllähän tämä pyörintänopeusanturoinnin puolelle viittaa.

        Comment


          #5
          Crash signal pitää kuitata "kehittyneemmällä" laitteella, mutta tuo "voltage too low" vikakoodi nollaantuu ihan VAG-COMilla.

          Comment


          • #6
            No niinpä tietysti, ei ole tullut kolarivehkeiden kanssa touhuttua.

            Comment


            • #7
              Kyllähän tämä pyörintänopeusanturoinnin puolelle viittaa.
              Eli voisi olla "engine speed impulse sender" tai "hall sender", ensin mainittu lienee jossain kytkinkopassa ja hall nokkapyörän takana. Jääkö näistä vikakoodeja tuohon museovehkeeseen kun en ole vielä päässyt lyömään läppäriä kiinni autoon?

              Comment


                #8
                engine speed sensorista tulee herja jos ei kone oo ollu käynnissä virtojen päälläolon aikana.

                Comment


                • #9
                  Tuon muistankin, eli jos kyseisessä anturissa on ollut toimintahäiriö käydessä niin ei voi jäädä infoakaan.

                  Comment


                    #10
                    Tuon muistankin, eli jos kyseisessä anturissa on ollut toimintahäiriö käydessä niin ei voi jäädä infoakaan.
                    gedu varmaan tarkoitti että jos koodit luetaan ainoastaan virrat päällä, tuo herja näkyy. Jos taas koodit luetaan koneen käydessä, ei herjaa tule, ellei anturi ole oikeasti rikki.

                    Comment


                    • #11
                      Tarkoitin juuri tuota jos anturi oireilee satunnaisesti niin siitä ei jää mitään muistiin eikä vikakoodi näy käydessä, pitäisi saada vika päälle mutta kun silloin ei myöskään kone käy.

                      Comment


                        #12
                        se itseasiassa poistuu toimivalla koneella jo starttausyrityksessä. Eli jos vika päällä ja näkyy nollauksen+ startti yrityksen jälkeen olet jäljillä.

                        Hankalaa, ehkäpä ;)

                        Comment


                        • #13
                          Tosiaan, pitääkin kuljettaa läppäriä mukana autossa jos vika tulee päälle niin voi tutkia tuota speed sensoria pitkällä starttauksella.

                          Sain rakennettua asiakkaiden vanhoista romuista sopivan läppärin jota voi pitää autossa mukana, asian tutkimista hidasti edellisen vagcomille varatun koneen kärvähtäminen.
                          Kävin lukemassa vikakoodit ja nollasin airbagin koodin:
                          01025 - Trigger for On Board Diagnostic Lamp: Malfunction
                          28-10 - Short to B+ - Intermittent

                          Jostain kumman syystä oli tullut myös seuraava maffin vikakoodi:
                          00553 - Mass Air Flow Sensor (G70)
                          07-10 - Signal to Low - Intermittent
                          Olisikohan tupsahtanut samalla kun airbagin vikakoodi.

                          Comment


                            #14
                            Itse tarkastaisin myös sähkökeskuksen liitännät. Eihän vettä ole päässyt sinne?

                            Moottorin maadoitus, onko kunnossa ja paljon jännite-ero rungon ja motin välillä? Boxin maadoitukset imusarjan kupeessa.
                            B+ kiinnitys laturin päässä, onko hapettunut ja mutteri kiinni?
                            Viimeksi muokannut RS2; 2.8.2009, 23:03. Perustelu: ajatuksia

                            Comment


                            • #15
                              Vedestä ei ole mitään jälkiä mutta mm. ikkunannostimien releessä tai sen kannassa on kontaktihäiriö, toimii vain kun aavistuksen vääntää relettä kannassaan. Pitää huomenna ryömiä kojelaudan alle ja aloittaa tutkiminen, mistä saisi muuten RS2 kytkentäkaavion? Viikonlopun aikana on käynti on ollut taas täysin virheetöntä ja voinut nautiskella muutamilla kunnon kiihdytyksillä.

                              Comment


                                #16
                                Jostain kumman syystä oli tullut myös seuraava maffin vikakoodi:
                                00553 - Mass Air Flow Sensor (G70)
                                07-10 - Signal to Low - Intermittent
                                Ihan ensimmäiseksi kannattaa varmistaa, että maffin sähköliitin on kunnolla kiinni ja siellä on asiallinen kontakti. Tuolla liitintyypillä tuntuu olevan tapana joskus löystyä pikkuisen, jolloin maffi ei toimi enää kuten pitäisi. Jos maffi on kuitenkin mennyt oikeasti rikki, niin minulta löytyy parikin joutavaa maffia, joita voi tarvittaessa vaikka lainata vianselvitykseen


                                mistä saisi muuten RS2 kytkentäkaavion?
                                Jotain kytkentäkaavioita ja muitakin ohjeita löytyy täältä:
                                http://www.s2-audi.co.uk/work_shop.htm

                                Comment


                                • #17
                                  Tuo MAF vikakoodi saattoi tulla siinä vaiheessa kun tarkistelin liittimiä koneen käydessä, ei ole nollauksen jälkeen tullut uudestaan eikä aikaisemminkaan aiheuttanut ongelmia. Joskus viime syksynä epäilin MAFfia kun oli satunnaisia puutumisia mutta lienee tuokin johtunut bensapumpun takkuilusta. Silloin tuli tarkistettua liittimen kontaktit ja olenkin puhdistanut MAFfin lankoja aika usein. Hyvä tietää että MAFfiakin löytyy jos tulee tarvetta, kiitos.

                                  Tuolta olin jossain vaiheessa ladannut RS2 manuaalin mutta sisältää vain mallin erityiskomponentit ja muuten viitataan kasikymppisen manuaaliin. Enpä ollut huomannut että sivuilla on tietysti myös sähkökaavioita yksikkökohtaisesti, pitää lähteä tutkimaan.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X