Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TT vetonivel?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi TT vetonivel?

    Onko ainut paikka ostaa vetonivel tt:hen marmoritiski vai saako jostain tarvike osana? Kuskin puolen sisempi nivel kyseessä etupäässä. Käykö tohon jonkun muun nivel vai haetaanko alkuperäinen suosiolla. Kuinkahan arvokas on?

  • #2
    120e vaihto-osana(annat vanhan tilalle) ei kovin paha hinta ole marmorillakaan. Juuri vaihdoin itse hantinpuolen sisemmän nivelen.

    Comment


    • #3
      Kyselehän Slamit.net:stä

      Comment


      • #4
        AD -ketjulta pitäisi myös saada (ulompaan sain tarjouksen 129e). Miten muuten ootte päätyneet ko. diagnoosiin? Ihanko vaan korvakuulolla? Omasta kuuluu nimittäin nakutusta kääntyessä ja ensin aattelin kuskin puolen ulompaa niveltä, mutta enää en ole ihan varma.

        Comment


        • #5
          Joo tilasin jo hätäpäissään audin liikkeeseen osan ja maksoi tosiaan tuon 120e että ei kai tuota mahdollisesti kyllä halvemmala saa mistään..ainakaan paljoa. Ja rusahtelee ja paukkuu mulla tuolta kun kääntelee ja sit ulkoisia merkkejä on hajonnut kumi,siitä tiesin.

          Comment


          • #6
            Mulla oli kans kumi paskana kun ajelin Saksasta kotio niin en sitten jaksanut arvailla millon se meni ja vaihdoin koko nivelen kertaheitolla. Ei kerinny kolista.

            Comment


            • #7
              Laitetaas nyt tänne infoa..

              Eli molemmat vetonivelet eteen (ulommat) vaihdatin Fixus liikkeessä Lahdessa. Työt yhteensä 120e ja nivelet 110e kpl (GLO).

              Comment


              • #8
                Lahdessa laakkosella sama vetarin ulomman nivelen vaihto toiselle puolelle: työ 120e ja ulompi nivel alkuperäisenä vaihto osana 160e

                Täristi ja jyristi suoralla vedossa ja naputti välillä käännettäessä.

                Comment


                • #9
                  Itelläki naksuttaa ja ravistaa toi vasen puoli. Ootteko vaihtanu ite ja minkälainen homma mahtais olla??
                  Minkä hintanen mahtaa olla toi koko vetari?

                  Comment


                  • #10
                    Hoi,

                    TT:ssä on rikki vetoakselin auton sisemmän pään kumi rikki ja välillä nivel rutisee. Pitää vaihtaa koko vetoakseli. Minkälainen avain tarvittaisiin avaamaan nuo 6 pulttia akselin "laipan" sisäpäästä? Näyttiä 6-koloaivaimenlle... Ja sitten tuo akselin pään mutteri 39mm, miten kannattaisi avata?

                    Koitin googletella ja etsiä, mutta miten onkaan näin vähän tietoa.. (tai omaa taitoa) Taidan irroitella vanhan irti ja tilata sitten vasta uuden.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä sen sisemmän nivelen kumeineen saa vaihto-osana merkkiliikkeen tiskiltä hintaan 165e, josta saa 16e takasin kun vie vanhan takasin. Että ei sen takia kannata koko akselia vaihtaa. Jos nivel on kuskin puolelta rikki niin kannattaa samalla vaihtaa ulompaan suojakumi tai -muovi. Sen voi vetää akselin läpi irrottamatta ulompaa niveltä. Sulla se on varmaan muovia, kuten mullakin. Apukuskin puolella ei onnistu. Näissä on käytetty neljää erilaista sisempää vetoniveltä, on cv-tyyppistä ja tripodi- tyyppistä. Sulla varmaan on todennäköisesti nivel jonka osanumero on: 1J0498103EX. Se on cv-tyypinen nivel, sama mikä mullakin. Mutta merkkiliikkeen tiskiltä osaavat sulle tilata oikeen nivelen auton valmistenumerolla.

                      Akselin päästä mutteri lähtee parhaiten kun otat vanteesta keskikupin pois ja avaat pultin auton ollessa ihan painonsa varassa kässäri päällä. Tarvii sitten vähän jatkovartta, se on tiukassa. Ja siihenhän tarvitsee 12-kulmaisen hylsyn. Kiristysmomentti sille on 265Nm. Sisäpään pultit ovat mallia XZN M8. Niitä saa aina kaksi kerrallaan auki ja sitten on pyöritettävä akselia. Tämähän onnistuu helposti siten että rempattava kulma on pukin varassa ja toiselta puolelta käy nostamassa rengasta ilmaan. Jotta saa akselin pois auton alta kokonaan, on vielä irrotettava alatukivarsi alapallonivelestä, on kolmella mutterilla kiinni. Siihen kannattaa tehdä merkkiä ettei takasin laittaessa mene pyöränkulmat persiilleen. Vähän joutuu vielä akselin päähän napauttamaan että se lähtee navasta irti. (Näinhän ei saisi tehdä, mutta en oo kyllä yhtään niveltä vielä siten saanut rikki.)

                      Vaihdoin just keväällä omaani nivelen. Kuvamatskuakin tuli otettua, tarkotus jossain vaiheessa tuonne projektitopikkiini pistää sepustusta. Ku on vaan niin kiire...

                      Comment


                      • #12
                        Okei, kiitos todella hyvistä neuvoista, tuliko sulla uudet pultit nivelen mukana ja oliko pitkäkin toimitusaika? Taidan ihan tulostaa tuon sinun ohjeen paperille ja viettää viikonlopun auton etulokarin sisässä :) Mullakin on tuo rikki kuskinpuoleinen, joka korjata täytyy. Kiitos paljon, vai kiitänkö sitten kun homma on tehty :D

                        Comment


                        • #13
                          Laitoin sisäpään paikalleen entisillä pulteilla, nivelen mukana niitä ei tule. Tais mennä 2 päivää tilauksesta kun sain viestin puhelimeen. Rättiä saa varata kans huolella, on yks sotkusimmista autoremppahommista. Ja eipä mitään. Sitä vartenhan nää foorumit on että tietoa jaetaan. :)

                          Comment


                          • #14
                            Melko helppo homma oli tuo vetoakselin irroitus. Minulla auto oli jo neljän pukin varassa ilmassa, mutta rauhallisella tasaisella vääntämisellä aukesi tuo napamutteri (hylsy maksoi 28€). Noissa vetoakselin vaihteiston päässä olevien kuuden (M12) avaamisessa tarvittiin apuasentajaa, joka piti jarruja pohjassa aina kun pulttia avattiin. Alapallonivelen mutterit oli todella tiukassa, lopulta yksi kolmesta pultista katkesi, joten pitää vaihtaa koko alapallonivel.

                            EDIT: Sisempi vetonivel tarvikkeineen (sis. pultit) 49€ ja nivelen suojakumi ulompaan niveleen tarvikkeineen 16€ Skruvatista. Tilasin nämä auton rekkarilla, tuolla näytti lukevan myös alustanumero, että sopisi.
                            Viimeksi muokannut Audiowille; 22.9.2014, 08:10.

                            Comment


                            • #15
                              Hintatietoa tältäpäivältä, sisempi nivel marmoritiskiltä 155€ jos vanhan palauttaa.

                              Comment


                              • #16
                                Uutta korjattavaa TT:ssä

                                Hei, nyt näyttäisi siltä että meni täälläkin sisäisempi nivel rikki kun väljyä oli todella paljon, mutta osaatteko sanoa että johtuuko auton jäätävä tärinä ajaessa juuri siitä? Jos on vaihde vapaalla niin ei tärise läheskään niin paljon jos ollenkaan.. Kuskin puoleinen sisäisempi nivel kyseessä..

                                Ja vielä noista hinnoista ja malleista, katsoin skruvatilta niin niillä oli tarjolla pelkästään nelivetoiseen ja itsellä on etuveto niin onko niillä eroa?

                                Comment


                                • #17
                                  Tarkasta myös moottorin tuennat. Oletko katsonut niveltä Sparetolta? Maksoin sisemmästä 20euroa uuden suojakumin (laipallinen) kanssa, nelivetoiseen A3. Taisi olla paketissa uudet ruuvitkin 6kpl, joilla nivel tulee laatikon kylkeen kiinni.

                                  Jo hakuammuntana halpa ja helppo remppa.

                                  Mites jos heilutat vetarista joka suuntaan ninkus nivelen ulkoreunoja vasten, ei akselin pituussuuntaan, koliseeko siellä laatikon kyljessä olevassa nivelessä? Mihinkään sen vetarin ei tulisi kiertyä ainakaan, kun se on navassa yhä kiinni ulomman nivelen kanssa ja siellä booritukset akselissa sekä nivelen päissä.
                                  Viimeksi muokannut mäggäri; 10.5.2015, 17:28.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Koneen tuenta tuntuu olevan kunnossa ja hyvin kiinni, yritän kovasti sitä ravistella ja ei auto tärise yhtään jos paikallaan antaa kierroksia vaan pelkästään ajossa,
                                    Tosiaan sisempi nivel tuntui olevan rikki koska otin renkaan pois ja pyöritin levystä niin koko akseli näytti kiertävän ihan omaa rataa, veikkaisin että siitä on menny yksi laakereita kokonaan.. Huomenna ajattelin käydä Audi centteristä kysymäs paljon originaali maksaa..

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kävin sit äsken katsomassa tuolta Speratolta ja en kait minä löytäny sieltä sopivaa osaa kun ei mitään käryä mikä on "vetoakselin sisempi nivel" englanniksi :o..

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sitä ihmettelen vaan että, onko Audi TT mk I kopan autossa pakko irroittaa alapallonivel alatukivarretsa? Eikö se vetoakseli muuten mahdu tulemaan pois?
                                        Onko kellään tietoa?
                                        Viimeksi muokannut Sleepy2; 27.10.2015, 14:11. Perustelu: Allekirjoitukset tarpeettomia.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Minä aika pitkään yritin tapella ettei tarvitsisi irroittaa alapalloniveltä - kahden miehen voimin ja neuvoin ei onnistunut. Vaikka sen avaisikin niin sitä tukivartta pitää painaa alaspäin, että mahtuu tulemaan. ulos. Kalliksi se tietty tulee kun joutuu käyttää sit suuntauksessa... alapallonivel kannattaa vaihtaa samalla, se ei ole kallis.

                                          Comment


                                          • #22
                                            en nyt ymmärrä minkä ihmeen takia pitäis käyttää suuntauksessa???... ei tuossa mikään muutu jos alapallon ottaa irti navan puolelta???., vaikka joutuis raidetangon pään ottaa irti niin senkään takia ei tarvii suunnata ku ei avaa lukitusmutteria ollenkaan raidetangosta vaan pamauttaa vaan pään irti pyörän navasta ja samassa asennossa takasi.
                                            edit: tai voihan sen alapallon pultata irti sieltä tukivarrenki puolelta... ei oo käsittääkseni mitään epäkesko pultteja tai reikiä eli menee tasan samassa asennossa takasikki (eli suuntaukset ei muutu)....
                                            ainut missä voin kuvitella että kulmat muuttu jos iskarin alapään joutuu ottaa irti niin niissä on monesti epäkesko reijät että camperia pystyy hiukan säätään... mut en ole varma onko TT:ssä
                                            korjatkaa jos olen väärässä :D
                                            Viimeksi muokannut johny1332; 27.10.2015, 14:41.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alatukivarressa on pitkä reiät pallonivelelle.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Minun piti irrottaa koko alapallo irti, koska yksi pulteista katkesi ja sen vuoksi pitikin irrottaa ja vaihtaa koko nivel. Sen operation jälkeen mulla oli ainakin kulmat vinossa. Rei´ssä on kyllä mun mielestä säätö, mihin alapallo tulee kiinni.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Audiowille, näin tein minäkin ja yksi pultti katkesi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ok.
                                                    Kiitoksia paljon vastauksista. Täytynee alkaa jumppaamaan sitten..
                                                    Tuo räjäytyskuva on hyvä. Löytyykö netistä enemmänkin näitä?
                                                    T.
                                                    Roger

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      www.vagcat.com
                                                      Englanninkielinen sivusto. Pitää luoda tunnukset, mutta todella paljon kuvia löytyy.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tässä toinen hyvä sivusto räjäytyskuvien ja osanumeroiden katseluun, eikä tarvitse luoda tunnuksia. http://www.partsbase.org/

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X