Onko ainut paikka ostaa vetonivel tt:hen marmoritiski vai saako jostain tarvike osana? Kuskin puolen sisempi nivel kyseessä etupäässä. Käykö tohon jonkun muun nivel vai haetaanko alkuperäinen suosiolla. Kuinkahan arvokas on?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi TT vetonivel?
Collapse
X
-
Hoi,
TT:ssä on rikki vetoakselin auton sisemmän pään kumi rikki ja välillä nivel rutisee. Pitää vaihtaa koko vetoakseli. Minkälainen avain tarvittaisiin avaamaan nuo 6 pulttia akselin "laipan" sisäpäästä? Näyttiä 6-koloaivaimenlle... Ja sitten tuo akselin pään mutteri 39mm, miten kannattaisi avata?
Koitin googletella ja etsiä, mutta miten onkaan näin vähän tietoa.. (tai omaa taitoa) Taidan irroitella vanhan irti ja tilata sitten vasta uuden.
Comment
-
Kyllä sen sisemmän nivelen kumeineen saa vaihto-osana merkkiliikkeen tiskiltä hintaan 165e, josta saa 16e takasin kun vie vanhan takasin. Että ei sen takia kannata koko akselia vaihtaa. Jos nivel on kuskin puolelta rikki niin kannattaa samalla vaihtaa ulompaan suojakumi tai -muovi. Sen voi vetää akselin läpi irrottamatta ulompaa niveltä. Sulla se on varmaan muovia, kuten mullakin. Apukuskin puolella ei onnistu. Näissä on käytetty neljää erilaista sisempää vetoniveltä, on cv-tyyppistä ja tripodi- tyyppistä. Sulla varmaan on todennäköisesti nivel jonka osanumero on: 1J0498103EX. Se on cv-tyypinen nivel, sama mikä mullakin. Mutta merkkiliikkeen tiskiltä osaavat sulle tilata oikeen nivelen auton valmistenumerolla.
Akselin päästä mutteri lähtee parhaiten kun otat vanteesta keskikupin pois ja avaat pultin auton ollessa ihan painonsa varassa kässäri päällä. Tarvii sitten vähän jatkovartta, se on tiukassa. Ja siihenhän tarvitsee 12-kulmaisen hylsyn. Kiristysmomentti sille on 265Nm. Sisäpään pultit ovat mallia XZN M8. Niitä saa aina kaksi kerrallaan auki ja sitten on pyöritettävä akselia. Tämähän onnistuu helposti siten että rempattava kulma on pukin varassa ja toiselta puolelta käy nostamassa rengasta ilmaan. Jotta saa akselin pois auton alta kokonaan, on vielä irrotettava alatukivarsi alapallonivelestä, on kolmella mutterilla kiinni. Siihen kannattaa tehdä merkkiä ettei takasin laittaessa mene pyöränkulmat persiilleen. Vähän joutuu vielä akselin päähän napauttamaan että se lähtee navasta irti. (Näinhän ei saisi tehdä, mutta en oo kyllä yhtään niveltä vielä siten saanut rikki.)
Vaihdoin just keväällä omaani nivelen. Kuvamatskuakin tuli otettua, tarkotus jossain vaiheessa tuonne projektitopikkiini pistää sepustusta. Ku on vaan niin kiire...
Comment
-
Okei, kiitos todella hyvistä neuvoista, tuliko sulla uudet pultit nivelen mukana ja oliko pitkäkin toimitusaika? Taidan ihan tulostaa tuon sinun ohjeen paperille ja viettää viikonlopun auton etulokarin sisässä :) Mullakin on tuo rikki kuskinpuoleinen, joka korjata täytyy. Kiitos paljon, vai kiitänkö sitten kun homma on tehty :D
Comment
-
Laitoin sisäpään paikalleen entisillä pulteilla, nivelen mukana niitä ei tule. Tais mennä 2 päivää tilauksesta kun sain viestin puhelimeen. Rättiä saa varata kans huolella, on yks sotkusimmista autoremppahommista. Ja eipä mitään. Sitä vartenhan nää foorumit on että tietoa jaetaan. :)
Comment
-
Melko helppo homma oli tuo vetoakselin irroitus. Minulla auto oli jo neljän pukin varassa ilmassa, mutta rauhallisella tasaisella vääntämisellä aukesi tuo napamutteri (hylsy maksoi 28€). Noissa vetoakselin vaihteiston päässä olevien kuuden (M12) avaamisessa tarvittiin apuasentajaa, joka piti jarruja pohjassa aina kun pulttia avattiin. Alapallonivelen mutterit oli todella tiukassa, lopulta yksi kolmesta pultista katkesi, joten pitää vaihtaa koko alapallonivel.
EDIT: Sisempi vetonivel tarvikkeineen (sis. pultit) 49€ ja nivelen suojakumi ulompaan niveleen tarvikkeineen 16€ Skruvatista. Tilasin nämä auton rekkarilla, tuolla näytti lukevan myös alustanumero, että sopisi.Viimeksi muokannut Audiowille; 22.9.2014, 08:10.
Comment
-
Uutta korjattavaa TT:ssä
Hei, nyt näyttäisi siltä että meni täälläkin sisäisempi nivel rikki kun väljyä oli todella paljon, mutta osaatteko sanoa että johtuuko auton jäätävä tärinä ajaessa juuri siitä? Jos on vaihde vapaalla niin ei tärise läheskään niin paljon jos ollenkaan.. Kuskin puoleinen sisäisempi nivel kyseessä..
Ja vielä noista hinnoista ja malleista, katsoin skruvatilta niin niillä oli tarjolla pelkästään nelivetoiseen ja itsellä on etuveto niin onko niillä eroa?
Comment
-
Tarkasta myös moottorin tuennat. Oletko katsonut niveltä Sparetolta? Maksoin sisemmästä 20euroa uuden suojakumin (laipallinen) kanssa, nelivetoiseen A3. Taisi olla paketissa uudet ruuvitkin 6kpl, joilla nivel tulee laatikon kylkeen kiinni.
Jo hakuammuntana halpa ja helppo remppa.
Mites jos heilutat vetarista joka suuntaan ninkus nivelen ulkoreunoja vasten, ei akselin pituussuuntaan, koliseeko siellä laatikon kyljessä olevassa nivelessä? Mihinkään sen vetarin ei tulisi kiertyä ainakaan, kun se on navassa yhä kiinni ulomman nivelen kanssa ja siellä booritukset akselissa sekä nivelen päissä.Viimeksi muokannut mäggäri; 10.5.2015, 17:28.
Comment
-
Koneen tuenta tuntuu olevan kunnossa ja hyvin kiinni, yritän kovasti sitä ravistella ja ei auto tärise yhtään jos paikallaan antaa kierroksia vaan pelkästään ajossa,
Tosiaan sisempi nivel tuntui olevan rikki koska otin renkaan pois ja pyöritin levystä niin koko akseli näytti kiertävän ihan omaa rataa, veikkaisin että siitä on menny yksi laakereita kokonaan.. Huomenna ajattelin käydä Audi centteristä kysymäs paljon originaali maksaa..
Comment
-
Kävin sit äsken katsomassa tuolta Speratolta ja en kait minä löytäny sieltä sopivaa osaa kun ei mitään käryä mikä on "vetoakselin sisempi nivel" englanniksi :o..
Comment
-
Minä aika pitkään yritin tapella ettei tarvitsisi irroittaa alapalloniveltä - kahden miehen voimin ja neuvoin ei onnistunut. Vaikka sen avaisikin niin sitä tukivartta pitää painaa alaspäin, että mahtuu tulemaan. ulos. Kalliksi se tietty tulee kun joutuu käyttää sit suuntauksessa... alapallonivel kannattaa vaihtaa samalla, se ei ole kallis.
Comment
-
en nyt ymmärrä minkä ihmeen takia pitäis käyttää suuntauksessa???... ei tuossa mikään muutu jos alapallon ottaa irti navan puolelta???., vaikka joutuis raidetangon pään ottaa irti niin senkään takia ei tarvii suunnata ku ei avaa lukitusmutteria ollenkaan raidetangosta vaan pamauttaa vaan pään irti pyörän navasta ja samassa asennossa takasi.
edit: tai voihan sen alapallon pultata irti sieltä tukivarrenki puolelta... ei oo käsittääkseni mitään epäkesko pultteja tai reikiä eli menee tasan samassa asennossa takasikki (eli suuntaukset ei muutu)....
ainut missä voin kuvitella että kulmat muuttu jos iskarin alapään joutuu ottaa irti niin niissä on monesti epäkesko reijät että camperia pystyy hiukan säätään... mut en ole varma onko TT:ssä
korjatkaa jos olen väärässä :DViimeksi muokannut johny1332; 27.10.2015, 14:41.
Comment
-
Comment
-
www.vagcat.com
Englanninkielinen sivusto. Pitää luoda tunnukset, mutta todella paljon kuvia löytyy.
Comment
-
Tässä toinen hyvä sivusto räjäytyskuvien ja osanumeroiden katseluun, eikä tarvitse luoda tunnuksia. http://www.partsbase.org/
Comment
Comment