mullahan on ollut progressiivinen pari vuotta ja olen ollut tyytyväinen. Autobaanalla meni metukkaa 5litraa 200km jolloin oli helppo säätää säästeliämmääksi. Logista näki ihmeellisen näyn: ahtoa osakaasulla 1 bar, ennakot jotain 20 ja about stoich ja nopeutta muistaakseni jotain 270kmph, huhheijaa. Siis devils own ja 150psi pumppu + 2* 5M suutinta ER:n perässä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Keskustelua moottorin vesiruiskuista
Collapse
X
-
Joo autobaanalla oli painekytkimellä tuskaa kun aina meinasi karata ruisku päälle, ahtimien ollessa melko herkällä tuulella kierroksilla 6-vaihteella. Silloin olisi pitänyt olla säädin kyllä, piti aina tankkauksilla ruuvata konehuoneesta rajaa ylemmäs.
Mutta suomessa ei vastaava motarilla ikävä kyllä pääse käymään.
Comment
-
Palataan vielä tuohon imuilman jäähtymiseen. Gedun systeemissä siis vesi jäähdyttää tietokonetta haihtuessaan ilmaan. Jos siis näin, tässä ei mitään epäselvää, mutta huonehan nyt lämpenee eli kuvittelin imuilmalle käyvän samalla tavalla. Vesiruiskutuksessa siis ruiskutettaessa vesi imee ilmasta lämpöä, jolloin ilma jäähtyy. Olotila ei kuitenkaan ole pysyvä, vaan muuttuu nopeasti. Tällöin vettä alkaa tiivistyä imusarjan pinnalle eli kaasu jäähtyy lisää . Tästäkö syystä ruiskutuskohdan paikalla on merkitystä eli , jos ruiskutus laitetaan oikeaan kohtaan, saadaan molemmat hyödyt.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja VayneTuota asiaa varoittelin eräille eli MAP-anturin signaalin ryöstö voi muuttaa sen jännitearvoja. Mielellään siis oma mappi eri asioihin eli ecu:lle, ahtopainemittarille, vesiruiskulle jne.
Itsellä on 3 map anturia :)
Comment
-
vepek, toki huone lämpenee tuollaisella tietokoneen jäähdytysjärjestelyllä.
Moottoriin ruiskittava vesi taas on yleensä viileämpää kuin imuilma -> vesi sitoo höyrystyeessään lämpöenergiaa, jolloin lämmöt laskevat. Pieneen määrään vettä mahtuu uskomattoman paljon lämpöenergiaa. Aineen olomuodon muutokset kun tuppaavat syömään energiaa huomattavasti enemmän kuin pelkkä lämmittäminen.
Esim vesivadin saa sopivana kirkkaana kesäyönä jäätymään pinnasta, vaikka ei hallaa muuten oliskaan ;)
Comment
-
Vesiruiskutuksessa siis ruiskutettaessa vesi imee ilmasta lämpöä, jolloin ilma jäähtyy. Olotila ei kuitenkaan ole pysyvä, vaan muuttuu nopeasti. Tällöin vettä alkaa tiivistyä imusarjan pinnalle eli kaasu jäähtyy lisää.
Minun mielestä sillä suihkutuskohdalla on vain se merkitys, että saadaan vesi sekoittumaan parhaiten ilman sekaan.
Comment
-
Eikös tiivistyminen lämmittäisi imusarjaa , ei imuilmaa ja päinvastoin hyörystyminen pinnalta viilentäisi imusarjaa ja lämmittäisi imuilmaa, mutta oli miten oli , tuossa Autospeedin teoriaa asiasta, minusta aika hyvä.
http://autospeed.com/cms/A_107970/article.html
Comment
-
vayne: En muista kumpaan kulkineeseen tein sulle sen offset vahvarin MAPPiin, mut se ainakin estää muun piirin kuormittumisen, kun siinä on vahvari välissä.
Comment
-
Aiheeseen liittyen, niin tässä olisi logia radalta ruutan kanssa. Noin kolme nopeaa kierrosta tossa oli ja ulkona oli yli 21 ainakin auringossa.
Hyvin näkee milloin ruttaa rupeaa laulamaan varikon jälkeen eli hallinnassa lämmöt pysyy.
Comment
-
Morons,
Uusin GTI makasiini vertailee imuilmaan sumuttavaa vesiruiskua ja ulkoisesti välijäähdyttimelle vettä ruikkivaa vesiruiskua.
Tuo ulkoisen ruiskun tulokset yllättivät.
Onko kellään kokemuksia tai mahdollisesti jopa käytössä?
Kiinnostava systeemi siinä mielessä, ettei tarttis koskea varsinaisesti auton sieluun ollenkaan.
Comment
-
Urssin vakiokoolerin kanssa tuli todettua, että kyllä se vesi siinä ulkopuolellakin auttaa. Ei kylläkään ruiskua ruuttaamassa vettä, mutta pesun jälkeen hyvän tovin pysytteli lämmöt nätisti kurissa, heti kun kenno kuivui lähti lämmöt nousemaan ja päätyivät niihin "normaaleihin" lukemiin (40-60, riippuen päivästä)
Comment
-
Ainakin tänään helteellä vedätettäessä auto tuntuu hyvältä ja pelaa todella hyvin tuon ruiskun kera. Kysykääpä vaikka Japelta mielipidettä
Comment
-
Lainaus:
Ainakin tänään helteellä vedätettäessä auto tuntuu hyvältä ja pelaa todella hyvin tuon ruiskun kera. Kysykääpä vaikka Japelta mielipidettä
Ulkona oli reippa +25 ja aurinkoista kun paineistettiin Neukan ässällä. Auto veti aivan pirun hyvin ja tuntui ihan kuin iskettäisi syksyn viileässä säässä.
Comment
-
Sanosimpa melkein että ei sitä kimppatilausta kannata jäädä välttämättä niin odottelemaan, hyödyt ja edut on sen verran marginaalisia kimppatilauksen järjestelemisessä menetettyyn aikaan nähden että soittoa vain niin hinta hioutuu kohtalleen ja varmasti jenkkilää edullisemmaksi -toki myös mahdolliset takuuasiat hoituu sit näppärämmin puhelimitse kun ei välttämättä tarvitse alkaa lontooksi vääntämään vikaselostetta.
Villit huhut kertovat että Nikos:n mainitsemaa vastaavaa testiä näistä DO:n sarjoista _saattaisi_ olla tulossa kilpailevaan julkaisuun, tästä en kuitenkaan uskalla vielä varmuutta sanoa tässä vaiheessa.
Varastossa on tuota 3bar map:lla varustettua kontrolleriakin eikä sen hintaero mapittomaan ole kuin reilu kymppi, sitä pystyy myös ohjaamaan jo olemassaolevallakin mapilla jos johdon vetäminen tuntuu paineputkeen verraten helpommalta. Lisänä tuossa on integroituna myös valmius kellukytkimelle, eli kaikessa yksinkertaisuudessaan kontrollerissa syttyy keltainen valo kun veden taso säiliössä alittaa asetetun rajan.
Löytyipä myös mielenkiintoista historiaa vesiruiskun käytöstä, yllättäen taas SAAB on ollut aikaansa edellä ihan vuosikymmeniä tekniikassa puhuttaessa autoteollisuudesta. Kasasin pari muutakin mielenkiintoista historiikkia tuohon jatkeeksi:
"Saab Turbo - esiteltiin vuonna 1978. Turbo S oli erikoismalli, jossa oli tehdasasennettu vesiruisku jolla saatiin 15-20 hv lisää."
"As well as 1962 and 1963 GM Oldsmobile Jetfire with it's turbocharged 10.25:1 compression aluminum V8. To keep detonation under control Oldsmobile used water injection and a fluid called "Olds Turbo Rocket Fluid" which was nothing more then a blend of water and methanol and a corrosion inhibitor."
Vesipruutta miellyttää myös kukkahattutätejäkin, se nimittäin pienentää NOx-päästöjä eli typen oksideja ja maailma pelastuu! Wikipedia kertoo että: "With the introduction of the intercooler the interest in water injection disappeared, but today, water injection is also of interest because it can potentially decrease nitrogen oxide (NOx) emissions in exhaust."
Tuloksia on saatu myös muutamia kilometrejä korkeemmallakin:
Piston engines in military aircraft utilized water injection technology prior to World War II in order to increase takeoff power. This was used so that heavily-laden fighters could take off from shorter runways, climb faster, and quickly reach high altitudes to intercept enemy bomber formations. As a general rule, the fuel mixture is set at full rich on an aircraft engine when running it at a high power settings (such as during takeoff). The extra fuel does not burn; its only purpose is to evaporate to absorb heat. This uses up more fuel, and it also decreases the efficiency of the combustion process. By using water injection, the cooling effect of the water allows the fuel mixture to be run leaner at its best-power setting. Due to the cooling effect of the water, aircraft engines can run at much higher manifold pressures without detonating, creating more power. This is the primary advantage of a water injection system when used on an aircraft engine.
Että on sitä osattu näemmä ennenkin :)Viimeksi muokannut p0wer; 13.8.2009, 01:22.
Comment
-
Ilman pumppaamisesta en tiedä.
Mä käytän pissapojan säiliötä, tulee silloin kaupan päälle nesteen vähäisen määrän varoitusvalo mittaristoon :) Talvella kun pumppu ei jauha, niin käytän Blue -50 metanolipesuainetta, ei jäädy ja pesee ikkunat. Samoin jos pumppu menee päälle niin ei haittaa.
Kesällä kun taas laite tulee käyttöön, lyön säiliöön veden ja metanolin puhtaan seoksen.
Mulla oli erilillinen säiliö konehuoneessa, sinne litkun lisääminen oli sama kun lisäisi pissapojan nestettä. Mutta ei se kovin hyvin sinne istunut, joten siirryin pissapojan säiliöön.
Comment
-
pissapojan säiliö toimii tosiaankin hyvin tuohon tarkoitukseen ja taitaa olla tilavampikin kuin tuo erikseen laitettava lisäsäiliö, tai ainakin mitä ässän konehuoneessa ois "turhaa" tilaa :)
Kätevästi mittaristosta näkee kun alkaa olla täytön aika, saapi olla kokoajan 5litran kannu perässä..
Comment
-
Teppo Kalskeella: imuilman lämpö pudonnut viisi astetta. Joidenkin luettujen tarinoiden ja tutkimusten perusteella uskaltaisin heittää teoreeman ilmaan, että 1C imulämmön pudottamisessa vastaa noin 0,75hv ahdetussa +200hv moottorissa.
Pientä cooleria voi saada elvytettyä hyvinkin tollasella ruiskulla, joka ruiskuttaa pintaan vettä. Toki parempi hyöty on käyttää oikeaa vesiruiskua.. Mielenkiintoista.
Comment
-
Toki paras olisi jos laittaisi molemmat. Veden ruiskutus jäähyn ulkopuolelle kuitenkin sitoo lämpöä jossain mittauksissa ihan hyvinkin. Sisäinen ruiskutus tuo sitten lisäksi palotapahtuman edut. Toki mitä parempi cooleri on sitä vähemmän itse lämpöhyötyä saa, ässässä hyöty pienien jäähyjen takia on hyvä.
Comment
-
Itse ostin jo pari hienosumusuutinta ulkopuolisen coolerin kasteluun normi ruutan rinnalle. Keväällä sitten kiinni.
Suuttimia valitessa otettava huomioon tuotto, suihkutuskulma, käyttöpaine ym asioita.
Spraying systems on suuri suuttimien valmistaja ja heiltä löytyy vaikka mitä. Tarvitaan tietysti myös paineen säädin, jolla saadaan haluttu paine suuttimille.
tuolta löytyy muuten yksi testi ässään asennetusta ulkopuolisesta ruiskusta
http://www.audiworld.com/tech/eng.html
ja artikkeli 'Installing an Intercooler Mister'
Comment
Comment