Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keskustelua moottorin vesiruiskuista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Jo tosiaankin autoa ei ole säädetty vielä mitenkään erikseen tuolle, tarkoituksena oli tuo imu- ja pakolämmön pudottaminen.

    Ja samassa rytäkässä tuli laittettua vihdoin ja viimein saatu risan verkko puskuriin.

    EDIT. Hikisiä kuvia katsottavissa: http://neukka.1g.fi/kuvat/Audi+S4/Se...tta+ja+verkot/
    Viimeksi muokannut neukka; 19.7.2009, 19:59.

    Comment


      #32
      Nuo suuttimet laittaisin itse aika lähelle coolerien lähtojä niin saisi veden sekoittumaan vielä paremmin ilmaan. Mutta hyvä jos toimii noinkin. Tuntuiko vetoja olevan nyt enemmän? Miten säädit vedensyötön?

      Ihan hyvä parannus tuo "risaverkko" puskurissa.

      Comment


      • #33
        Vesi tulee niin sumuna että mitä lähemmäs sen parempi. Välijäähyn kanssa suositus oli jotain 2-3tuuman päähän kaasuläpästä tms muistelen lukeneeni. Joku tarkemman tiedon omaava korjatkoot! Veden syötön säädin että pumppu lähtee pyörimään n. 0,6bar, progressiivisesti tuotto kasvaa aina huippuahdoille.

        Toi risa verkko sopii kyllä omaan silmään, maskia odotellessa :)

        Ennen tarkempia mittauksia nyt jotain:

        rpm IAT
        2000 29.0
        2040 28.0
        2240 27.0
        2760 25.0
        3560 24.0
        4360 26.0
        5120 27.0
        5840 30.0
        6520 33.0
        5000 29.0

        3520 21.0
        3560 19.0
        3880 21.0
        4680 26.0
        5360 27.0
        6000 30.0
        Viimeksi muokannut neukka; 19.7.2009, 23:02.

        Comment


          #34
          Jos noin lähelle kaasuläppää laittaa, niin varmaan yksi isokin suutin olisi hyvä.

          Neukka voisi heitellä niitä sun logeja mulle, jos sulla on eli ahdot, ennakot, nakutukset ?

          Comment


          • #35
            Laitan sulle yhden keskeneräisen mailiin...nyt. Saat poimia sieltä tarpeellisen, uskoisin että huomenna lisää jos/kun kelit sallii :)

            Vois yks isokin olla hyvä, tiedä häntä. Kokeillaan, sillähän se selviää. Paremmasta en vielä tiedä, noin tuntui ainakin toimivan. Saatta olla että jos laittaa vain yhden ison niin menee jo liian lähelle kaasuläppää.

            Comment


              #36
              Joo ja ei noita montaa viitsi porailla ahtoputkiin kokeilun vuoksi :) Eiköhän noilla nykyisillä saa edut mitä tarjotaan. Itsellä myös pysyy lämmöt 10 asteen sisällä vedoissa, jopa lentokenttävedossa mikä oli kyllä hyvä tulos. Ennen saattoi kesällä nousua imulämmöt 20-30 astetta yhdessä vedossa.

              Comment


              • #37
                Hehei. Katuauton Kimmolta terveisiä! Nyt kerralla helleongelmat kuriin.

                DevilsOwn -tarjous audiheeboille
                Kimmo Antikainen [kimmo.antikainen@katuauto.fi]

                Terppa.

                Progressiivinen vesiruuttasarja kahdella vapaavalintaisella
                suutinkoolla, 250psi-pumpulla sekä suuttimen haaroitinsarjalla, irtoo
                seuraavasti:

                1kpl... 365eur / kpl
                2kpl... 350eur / kpl

                Hinnat sisältää toimituskulut, pl. mahdollisen
                postiennakko/bussiennakkomaksun.

                Suuremmista määristä voidaan keskustella, ja muutenkin kannattaa soittaa
                jos epäröi, haluaa lisää tietoa tai haluaa keskustella hinnasta lisää.
                Hintaa voin soveltaa myös sitä jos yhdessä köntässä tulee useita
                tilauksia, vaikka menisivätkin eri osoitteisiin. Hinta sisältää alv:n
                sekä "hintatakuun", eli hintaa alennetaan mikäli jostain on tarjolla
                sama paketti edullisemmin jota kylläkin epäilen hyvin vahvasti, tavaraa
                on heti toimitettavissa. Jos esim. haaroitinsarjaa ei tarvitse niin
                hinta alenee 25 eurolla.

                Ei ehkä väsyksissä paras mahdollinen ajatus tuossa kirjottamisessa,
                mutta toivottavasti viesti selviää.

                -Kimmo
                Ja suoralinkki http://www.katuauto.fi/index.php?cPath=77
                mainitse tilatessa audiclub

                Comment


                  #38
                  Eli jos kerätään kunnon kööri niin hinta alenee vieläkin?? Voi kirosana teijän kanssa kun pakko-ostatatte näitä tuning juttuja...

                  Oliko Neukalla laittaa vielä logeja tänne jakoon? Oliko sulla ajatus käydä säätämässä vesiruiskulle 50/50 seokselle?

                  Comment


                  • #39
                    Jep, uskon että pääsette sopimukseen. Pakko-ostetaan :) Itse olet urasi (s4) valinnut! :)

                    Vettä tulloo kaatamalla, suuret loppunopeudet (suljetullaalueella!) ei nyt oikein natsaa.
                    Alun pitäen ei ollut tarkoitus säätää, mutta josko se menisi samalla "siinä sivussa" kun pitää varmaan vähän hienosäätää softaa.

                    Comment


                      #40
                      Tuo progressiivinen säätö on vähän turha kanssa, ainakin ässässä. Kun ottaa huomioon kuinka nopeasti ahdot nasahtaa tappiin +3000 rpm niin siinä sekunnin murto-osassa on varmaan ihan sama mitä vesimäärää säätää kasvattaen vaikka 0.5 bar - 1.5 bar välissä ;)

                      Ainakin jos radalla ajaa tai vartilla tai vauhdista lähtee +3000 rpm kaasupohjassa, niin ahdot on heti tapissa.

                      Varmaan jossain isoturbo viivevehkeessä auttaa.

                      Comment


                        #41
                        Mulla on suuttimet heti välijäähyjen jälkeen, sekin oli jonkun mielestä paras paikka eli mielipiteitä riittää. Näyttää kuitenkin toimivan samaan tapaan kaikki asennukset.

                        TÄSSÄ vähän luettavaa kanssa.
                        Viimeksi muokannut vayne; 20.7.2009, 22:44.

                        Comment


                          #42
                          Minkä kokoiset suuttimet neukalla/vaynella on käytössä? maailmalla näyttävät käyttävän kahta eri kokoa VAST/DevilOwn seteissä K04 ahtimilla.
                          # 3 = 189ml / min
                          # 4 = 252ml / min
                          Onko porukka käyttänyt vesiruiskua vielä ER:n välijäähyjen kanssa, jossain päin maailmaa?
                          Kyllä nuo jenkit ovat käyttäneet ER:ien kanssakin mutta kuten aiemmin mainittu, ilman erillistä säätöä hyöty ei ole kovin iso hyvillä jäähyillä.

                          Tuo DevilsOwn "Stage 2" 2,5bar riittää hyvin K04:lle mutta mites isompien ahtimien kanssa kun ajetaan 1,7-2,0bar ahdoilla niin olisiko tuosta "Stage2 " 3bar MAP-anturi versiosta mitään lisähyötyä vai meneekö hifistelyksi?

                          Comment


                            #43
                            En kyllä enää muista minkä kokoiset suuttimet on.

                            Comment


                            • #44
                              Kommentoidaan nyt kauppiaankin näkökulmasta tuota vesiruiskuasiaa, allekirjoittaneella on maahantuontisopimus DO:n kanssa jotenka kauttani ruiskut saa edullisemmin kuin "suoraan" jenkkilästä tilaten, samoin mahdolliset takuuasiat hoituvat sitten kauttani. Komppaan vielä tuota hintatakuuta niin, jotta lupaan että kauttani tuotteet löytyy aina edukkaimmin ja nopeiten. Kaupan puolelle on saatu myös väsättyä foorumi DevilsOwn:n boardin tapaan, toivotaan että siitä saadaan vastaava suomenkielinen keskustelupaikka vesiruiskuista ja että sinne saataisiin pikkuhiljaa lisättyä muutamia asennuksia, kokemuksia ja testituloksia sekä keskustelua aikaiseksi: http://www.katuauto.fi/keskustelu/index.php?c=7 (tämäkin vielä hieman kesken mutta runko jo valmiina, toimii kaupan kanssa samoilla tunnuksilla)

                              Linkki vielä DO:n keskustelupalstalle josta löytyy paljon asennuskertomuksia erilaisiin autoihin ja moottoreihin, testejä erilaisista aineista (denaturoidusta wiskiin :D) sekä paljon muuta, kannattaa käyttää seachia tuollakin hyväkseen: http://www.alcohol-injection.com/forum/

                              Kannattaa kuitenkin muistaa kun lukee noita vanhempia asennuskertomuksia, että suurin osa noista on toteutettu 150psi pumpulla kun nyttemmin toimitettavat vesiruiskusarjat ovat korkeampipaineisella 250psi (17bar) pumpulla, tällöin myös suuttimien tuotot eroaa jonkin verran. Nykyisissä vesiruiskusarjoissa toimitettavilla pumpuilla tuotto on noin +35% lisättynä seuraaviin arvoihin (ja pahoittelen hieman keskeneräisissä tuotetiedoissa olevia mahdollisesti virheellisiä korjauslukemia):

                              Tuotot 150psi pumpulla:
                              • 1 = 63ml / min
                              • 2 = 126ml / min
                              • 3 = 189ml / min
                              • 4 = 252ml / min
                              • 5 = 315ml / min
                              • 7 = 441ml / min
                              • 10 = 630ml / min
                              • 12 = 756ml / min
                              • 14 = 882ml / min

                              Esimerkkinä, allekirjoittaneella on noin 250 hevosvoimaisessa 1.9 TDI:ssä tuollainen 7-suutin ja se tuottaa täysillä käytännössä aika tarkalleen 600ml/min. Pakolämpöön tällainen suutin vaikutti reilut 100 astetta ja imusarja menee sitä kylmemmäksi mitä enemmän koneelle annetaan "happea", käytössä on ruiskun lisäksi toki korkeatehoinen välijäähdytin. Kunnon logia en imulämmöistä ole vielä saanut anturin puuttumisen takia mutta asiaa testaillaan lisää kun keretään ja dynossakin käydään testaamassa ruiskun kanssa ja ilman.

                              Neukalla taisi olla kaksi kolmossuutinta, nämä tuottavat yhteensä noin puoli litraa minuutissa, bensavehkeisiin suosittelisin 50/50% bensa-metuseosta kun dieseleissä olisi hyvä pysytellä 20-30% seossuhteissa.

                              Progressiivisessa ruiskussa on myös se hyvä puoli että pumpun toiminnasta saa kokoajan tietoa miten se pelaa, samoin jos pumppuun tulee toimintahäiriö -ilmoittaa kontrolleri siitä heti. Näytöstä näkee milloin ruisku on toimintavalmiudessa, pumppu päällä ja pumppu täysillä, osaruiskutuksella saadaan myös osakaasualue viileämmäksi, nakuherkkyyttä pienemmäksi ja imuilma/sarja valmiiksi jo viileämmäksi ennen täyttä ruiskutusmäärää. Ajatellaan vaikka tilanne että autolla ajettaisiin osakaasulla/puolikaasulla jonkin aikaa ja vasta hetken jälkeen otettaisiinkin vasta täyskaasu ja täysi ruiskutus käyttöön, tällöin ruisku on jo viilentänyt imuilman ja imusarjan etukäteen. Kontrolleri on myös kokemuksieni mukaan varmempi kuin mekaaninen painekytkin, tulee mieleen muutama Coolingmiston sarja jumittelevine painekytkimineen mutta toki näissä seteissä painekytkimetkin ovat silminnähdenkin parempia, lisäksi tietenkin kannattaa muistaa sekin että stage1-setti on päivitettävissä stage2:ksi yksinkertaisesti ostamalla siihen tuo kontrolleri erikseen.

                              Kannattaa oikeasti soittaa jos joku asia arveluttaa, se ei maksa mitään ja minut saa kiinni joka päivä (myös viikonloppuisin) parhaiten klo 11:00 - 22:00 välillä.
                              Viimeksi muokannut p0wer; 21.7.2009, 17:17.

                              Comment


                                #45
                                Joo onhan tuo säätöboksi parempi/varmempi kuin painekytkin, joka välillä menee vähän miten sattuu mutta normaalissa ajossa ei kannata osakaasuista välittää, vaan antaa ruutan käynnistyä korkeimmilla paineilla. Muuten säiliötä saa täyttää koko ajan ja radalla taas ahdot on joko ON tai OFF ;)

                                Jos ei säätöboksia halua, niin helppo on myös virittää led-valo kertomaan, milloin pumppu on päällä ja milloin ei. Itsellä moinen on ahtopainemittariin viritettynä.

                                Onkos muuten vielä niin, että kaikki nuo samannäköiset pumput on samaa tekniikkaa mutta eri firman tarroilla ? Ainakin ennen oli niin.
                                Shurflo diaphragm pumps (usually model 8000 or 8030) are used by firms and private individuals like Snow Performance, Devils Own, Home Made DIY, CoolingMist, Joe's, Kennedy's, 3Bar, Engine Runup, Aquastealth, and probably about 50 others . These pumps are all about 5 to 7 pounds in weight and about 8.5" to 10" in length.

                                Comment


                                  #46
                                  Joo kiitoksia P0wer Kimmolle selvityksestä.
                                  Minkälaisia aineita kansa on käyttänyt ja mistä sitä saa? Kiertänyt kovasti paikallisia tarvikeputkia, mutta suurimmasta löytyy vain detanoitua etanolia :(
                                  Itsellä sattui olemaan sopivasti varastossa nimensä veroista tuulilasinpesuainetta MetaBlue. Käyttöturvallisuustiedotteessa sanotaan, että -50 °C neste on 50% metanolia mutta mitä se toinen puolisko on, vettä vai saippuasekoitettta? Käyttökelpoista tavaraa kuitenkin vai ei?

                                  Comment


                                  • #47
                                    Heh. Seuraavana kimppatilauksena tuota MetaBlueta :)
                                    nyt vanhat konkarit tältä saralta, auttakkee edes nesteissä!

                                    Tuli aika miehekkäät savut tänään logeja ajellassa, jarrut ei tykänny toistuvista nopeista jarrutuksista. Tuo suora tahtoo olla turkasen lyhyt..

                                    Comment


                                      #48
                                      Tuo Metablue toimii tai ei ainakaan riko mitään :) Noita kannuja on mulla hyllyt täynnä (tyhjiä).

                                      Comment


                                      • #49
                                        Itsellä on tallissa 200 litran tynnyri Meta PISS -merkkistä pesuainetta joka sisältää 65% metanolia, maahantuoja (JL-tuonti) sijaitsee Tampereella josta tuotetta ainakin luulisi saavan, ja tietääkseni myös 10L pöntöissä. Itsellä on ollut ajatuksena poistaa vesiruisku käytöstä talven ajaksi ja käyttää pesurinsäiliössä etanolipohjaista ainetta, talvella tuota pissapoikaakin kun tarvitsee yleensä enemmän niin ei tarvitse pelätä metanolin terveyshaittojakaan. Kesällä käyttö on niin satunnaista, että sillä ei liene merkitystä mihinkään suuntaan.

                                        Metanoli on muuten huomattavasti kevyempää ainetta kuin vesi, painoltaan 50/50% -seos on tilavuusprosentiltaan 56% metanolia ja 44% vettä, prosentit alkoholiseoksissa tosin ilmoitetaan yleisesti aina tilavuusprosentteina, aivan kuin valkeaetikettisistä pulloistakin (joissa jokunen ladonrämä) ollaan totuttu loppuillasta tihrustamaan.

                                        Lähes kaikki vesiruiskusarjat ovat varustettuja juurikin tuolla Shurflon pumpulla, valtaosassa sarjoja pumput vaan ovat matalapaineisempia 150psi-malleja. Suurin ero noissa sarjoissa tulee oheistarvikkeissa, kuten painekytkimissä, kontrollereissa, letkuissa ja pientä eroa on myös liittimissä.

                                        Vaynen kertoma merkkivalo on suositeltava käytettäessä pelkkää painekytkintä, itseasiassa ilman tätä tuo rajapainekin on vähän hankalahko säätää.
                                        Viimeksi muokannut p0wer; 21.7.2009, 23:19.

                                        Comment


                                          #50
                                          Minkälaisia lisätehoja näiltä voi odottaa säädettynä jos puhutaan ~400hp tehoisista autoista?

                                          Comment


                                            #51
                                            Joo rajapaineen säätö ilman valoa on melkeimpä mahdotonta pelkällä painekytkimellä.

                                            Ässän kohdalla lisätehoista puhuttaessa voisi puhua niistä tehoista, jotka saadaan kesällä käyttöön talveen verrattuna. Ässä kun tiputtaa kesäkuumalla paljon tehoa pois, mitä viileämmillä säillä olisi tarjolla. Omat loggaukset ovat kertoneet, että ilman ruuttaa päästään talvella/viileillä säillä samaan kuin ruutalla kesällä (100-200 testivedoissa). Talvella meni suht samat oli ruisku tai ei, vaikka ennakoita tuli paremmin.

                                            Olen talvet pitänyt tuon käytössä ja hyvin pelittää, tosin talvella pidän käyttöpaineet alle rajakytkimen paineen, joten ei montaa kertaa talven aikana ruisku toimi (pois lukien jääradalla, jossa otan tuon käyttöön. Ei tehojen takia mutta pienentämään rasituksia auton käydessä kuumana radalla).

                                            Hyvin tuo metanoli pesee talvella ja uskoisin pakokaasujen haittojen yms olevan monta kertaa luokkaa suuremmat liikenteessä, kuin muutama metanoli ikkunapesu ;)

                                            Comment


                                              #52
                                              Olinkos käsittänyt oikein että tuo stage 2 setti käyttää omaa MAP-anturia? Eli setti valitaan sen mukaan minkälainen MAP autossa on. Näissä biturboissa on 2.5 barin mappi.
                                              Viimeksi muokannut okkim; 22.7.2009, 12:53.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Kyllä näin on, tieto otetaan auton omalta map-anturilta. Tuossa uusimmassa kontrollerissa on 3bar MAP integroituna jossei sellaista jostain vanhemmasta menopelistä löydy tai jos jostain syystä haluaa säätää laitteen toimintaa oman anturinsa kanssa.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Audisrs-forumilla jollain oli ollut ongelma että tuo ruiskunohjain kuormittaa mapin jännitettä niin paljon etteivät saaneet logitettua/säädettyä autoa. Onko tällaista ilmennyt muilla? Siinä mielessä kiinnostaisi tuollainen omalla mapilla oleva systeemi.

                                                  i initially bought the devils own kit with progressive controller everything fitted correctly by garage i use and all working properly. The problem came when Doug tried to map the car after fitting MRC injectors and bosch pump..... He couldn't set it up because the progressive controller was drawing power from the map sensor limiting what Doug could read from it. I had to disconnect it for it to be remapped. I now use a controller which uses a feed from FPR. Don't know if mine was a one off or if this is a problem with our cars
                                                  Lainattu täältä

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Tuota asiaa varoittelin eräille eli MAP-anturin signaalin ryöstö voi muuttaa sen jännitearvoja. Mielellään siis oma mappi eri asioihin eli ecu:lle, ahtopainemittarille, vesiruiskulle jne.

                                                    Itsellä on 3 map anturia :)

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Ainakaan minulla ei ruiskun kytkeminen vaikuttanut ahtopaineisiin, painetieto on otettu ecun sisällä olevasta 4bar map:sta vetämällä boksilta johto ulkopuolelle. Tuossa kontrollerissahan on kyllä todella suuri sisäänmenoimpedanssi, mutta ilmeisesti kuitenkin liian pieni joissakin tapauksissa?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Hmm. sen enempää miettimättä. Tuli vaan mieleen että voisiko map-anturin väliin laittaa operaatiovahvistimen vahvistamaan signaaleja. Voi kyllä olla, että se sekottaa mafin toimintaa entisestään.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Ei se sekoita jos sen opparin sisäänmenoimpedanssi on vain tarpeeksi suuri, äärettömäksihän tuo taitaa olla aina mahdoton saada. Operaatiovahvistimen inputtihan se on tietääkseni tuolla kontrollerissakin ensimmäisenä vastassa.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Ecun sisäänmenovastus on varmaan ainakin megaohmin luokkaa eli tuosta tuo ongelma voi tulla, voihan tuohon koittaa vielä vastusta väliin ( täytyy olla aika iso). Miten toimii imulämpötilan kontrolli ? Nopeasti muuttuva lämpö , kosteus ja virtausnopeus ovat vaikeita mitattavia. Itselle tuon vesiruiskun imuilman lämpöä vähentävä vaikutus (teoria) on jäänyt epäselväksi ettei vaan tule jääkaappi-ilmiö - imusarja ja mittausanturi viilenevät , mutta virtaava kaasu lämpenee. Sylinterissä tapahtuva teoria sensijaan on selvähkö. Vesi kuumetessaan höyrystyy, imee itseensä lämpöä, tasoittaa lämpöpiikit pois eli nakutuskestävyys kasvaa jopa huomattavasti => voi ahtaa enemmän.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Vesi höyrystyessään sitoo lämpöä myös imupuolella, ei pelkästään sylinterissä. Sopivalla järjestelyllä saa esim tietokoneen vesijäähyn kylmän puolen piiristä alle huoneen lämpötilan ihan vain antamalla mahdollisuuden haihtua. Toki samalla huoneen kosteusprosentti nousee, joka voi käyttäjästä tuntua tukalalta ;). Toki vielä näissä auton järjestelmissä lisänä metanoli, joka haihtuu vielä rajummin sitoen samalla lämpöä.
                                                              Viimeksi muokannut gedu; 22.7.2009, 19:54.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X