Tervehdys
Elikkä semmoinen ongelma ilmeni alunperin että auto veti osakaasulla heikonlaisesti. Kun kone ei ollut ihan täysilämpöinen veto saattoi hiipua niin että kiihtyvyys pysähtyi kokonaan. Kone jotenkin röpelsi pari sekunttia ja alkoi sen jälkeen taas vetämään. Täyskaasulla kone veti aivan normaalisti.
Mittarissa autolla on 270 tkm ja lambdat näytti alkuperäisiltä. Ajattelin sitten lähteä vaihtamaan niitä aluksi. Luin foorumilta että vaihtoväli olisi siinä 160 tkm niin joka tapauksessa vaihto olisi varmaan hyväksi.
Mittasin lambdat oskiloskoopilla. Toinen takoi pulssia aika hyvin. Pulssin kesto alle yhden sekunnin. Toisella lambdalla pulssin kesto oli useita sekuntteja eli se oli selvästi hidastunut. Raha kun on tiukassa niin vaihdoin ensin vain toisen lambdan ja senkin mallia motonet... kolmijohtoinen yleismalli. Laitoin sen tietenkin vanhan hidastuneen lambdan paikalle. Akun kenkä lisäksi oli pois paikoiltaan yön yli.
Lähdin sitten testiajolle. Hyvältä tuntui. Veti nyt paremmin osakaasulla ja vastaa jotenkin herkemmin kaasuun muutenkin.
No mutta ongelmaan. Bensaa palaa nyt rauhallisessa matka-ajossa tasan kymmenen litraa. Ennen lambdan vaihtoa bensaa meni tasan kahdeksan litraa samanlaisessa ajossa. Olen nyt ajanut uudella lambdalla noin 1000 tkm ja kulutus ei ole pienentynyt missään vaiheessa. Mittasin uuden lambdan ja se antoi tyhjäkäynnillä ihan ripeää pulssia.. alle sekuntti oli pulssin kesto. Eli kai sen pitäisi toimia oikein???
Mikähän tuon kulutuksen nousun voi aiheuttaa?
Elikkä semmoinen ongelma ilmeni alunperin että auto veti osakaasulla heikonlaisesti. Kun kone ei ollut ihan täysilämpöinen veto saattoi hiipua niin että kiihtyvyys pysähtyi kokonaan. Kone jotenkin röpelsi pari sekunttia ja alkoi sen jälkeen taas vetämään. Täyskaasulla kone veti aivan normaalisti.
Mittarissa autolla on 270 tkm ja lambdat näytti alkuperäisiltä. Ajattelin sitten lähteä vaihtamaan niitä aluksi. Luin foorumilta että vaihtoväli olisi siinä 160 tkm niin joka tapauksessa vaihto olisi varmaan hyväksi.
Mittasin lambdat oskiloskoopilla. Toinen takoi pulssia aika hyvin. Pulssin kesto alle yhden sekunnin. Toisella lambdalla pulssin kesto oli useita sekuntteja eli se oli selvästi hidastunut. Raha kun on tiukassa niin vaihdoin ensin vain toisen lambdan ja senkin mallia motonet... kolmijohtoinen yleismalli. Laitoin sen tietenkin vanhan hidastuneen lambdan paikalle. Akun kenkä lisäksi oli pois paikoiltaan yön yli.
Lähdin sitten testiajolle. Hyvältä tuntui. Veti nyt paremmin osakaasulla ja vastaa jotenkin herkemmin kaasuun muutenkin.
No mutta ongelmaan. Bensaa palaa nyt rauhallisessa matka-ajossa tasan kymmenen litraa. Ennen lambdan vaihtoa bensaa meni tasan kahdeksan litraa samanlaisessa ajossa. Olen nyt ajanut uudella lambdalla noin 1000 tkm ja kulutus ei ole pienentynyt missään vaiheessa. Mittasin uuden lambdan ja se antoi tyhjäkäynnillä ihan ripeää pulssia.. alle sekuntti oli pulssin kesto. Eli kai sen pitäisi toimia oikein???
Mikähän tuon kulutuksen nousun voi aiheuttaa?
Comment