Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-92 2.8 v6 100 kuluttaa liikaa bensaa lambdan vaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -92 2.8 v6 100 kuluttaa liikaa bensaa lambdan vaihdon jälkeen

    Tervehdys

    Elikkä semmoinen ongelma ilmeni alunperin että auto veti osakaasulla heikonlaisesti. Kun kone ei ollut ihan täysilämpöinen veto saattoi hiipua niin että kiihtyvyys pysähtyi kokonaan. Kone jotenkin röpelsi pari sekunttia ja alkoi sen jälkeen taas vetämään. Täyskaasulla kone veti aivan normaalisti.

    Mittarissa autolla on 270 tkm ja lambdat näytti alkuperäisiltä. Ajattelin sitten lähteä vaihtamaan niitä aluksi. Luin foorumilta että vaihtoväli olisi siinä 160 tkm niin joka tapauksessa vaihto olisi varmaan hyväksi.

    Mittasin lambdat oskiloskoopilla. Toinen takoi pulssia aika hyvin. Pulssin kesto alle yhden sekunnin. Toisella lambdalla pulssin kesto oli useita sekuntteja eli se oli selvästi hidastunut. Raha kun on tiukassa niin vaihdoin ensin vain toisen lambdan ja senkin mallia motonet... kolmijohtoinen yleismalli. Laitoin sen tietenkin vanhan hidastuneen lambdan paikalle. Akun kenkä lisäksi oli pois paikoiltaan yön yli.

    Lähdin sitten testiajolle. Hyvältä tuntui. Veti nyt paremmin osakaasulla ja vastaa jotenkin herkemmin kaasuun muutenkin.

    No mutta ongelmaan. Bensaa palaa nyt rauhallisessa matka-ajossa tasan kymmenen litraa. Ennen lambdan vaihtoa bensaa meni tasan kahdeksan litraa samanlaisessa ajossa. Olen nyt ajanut uudella lambdalla noin 1000 tkm ja kulutus ei ole pienentynyt missään vaiheessa. Mittasin uuden lambdan ja se antoi tyhjäkäynnillä ihan ripeää pulssia.. alle sekuntti oli pulssin kesto. Eli kai sen pitäisi toimia oikein???

    Mikähän tuon kulutuksen nousun voi aiheuttaa?

    #2
    Itsellä vastaavassa (okei q+tomaatti) sytkäjohdot oli joku rane korjannut sinisellä sähköteipillä (sehän kestää sytkäpuolen jännitteet a-ok ;)), tulppien vaihdon yhteydessä tulppia oli koneessa kolmea eri tyyppiä (2, 3 ja 4-kärkisiä). Lisäksi omassa taitaa kulutusta nostaa rintapellin putkesta suutintukille tulevan letkun vuoto...

    Lambadat näyttää näin pintapuolisesti olevan sellaisessa paikassa, että aikanakin bensaletkuja olet tullut tönineeksi vaihtaessasi lambadaa, olisiko sinne ilmestynyt pienen pieni vuoto? Tulppien+johtojen vaihdon jälkeen osakaasukäytös parani kyllä huomattavasti.

    Comment


    • #3
      Kävikö aikaisemmin tyhjäkäyntiä hyvin , jos kävi niin lamdoissa tuskin suurta vikaa oli. Akun kengän irrotus ei kyllä lambdan vaihtoon olisi ollut pakollinen, siitä voi kyllä ollaa nyt haittaa. Vielä voisi kuitenkin katsoa nuo alipaineletkut, tuonikäisessä ne pitäisi kyllä jo vaihtaa, ainakin kumiletkut. Varakuskin puolella, koneen takaosassa on bensanpaineen alipaineletku y-haarassa. Meneekö kone lyhyelle imusarjalle noin 4100 r/min kohdalla. Alipaineletkuihin pääsee käsiksi poistamalla koneen suojan ja imuäänen vaimentimen( muistaakseni kaksi ruuvia-työnnetään ja nostetaan).

      Comment


        #4
        Hyvin mahdollista että sulla on nyt "oikea" kulutus..? Jos on ollut laiska ennen lambdaa niin silloin on saattanut käydä laihalla ja nytten kun on elävä lambda niin kone ruikkii oikean määrän sitä bensaa sisään.
        Tosin en 100% varmuudella allekirjoita tuota teoriaa.

        Comment


        • #5
          Pitää tarkistaa nuo bensavuodot kaiken varalta. Ainakaan ei haise bensalle.

          Tulpat olen aikaisemmin vaihtanut. NKG:n nelikärkiset. Pimeässä lisäksi katselin ettei tulpajohdoista ainakaan silmämääräisesti hypi kipinä muualle.

          Aikasemmin kävi kyllä tyhjäkäyntiä aika hyvin. Oli siinä pientä huojuntaa. Noin 750 rpm ennen ja jälkeen lambdan vaihdon. En huomannut mitään havaittavaa muutosta ennen ja jälkeen lambdan vaihdon.

          Ohjekirja esittää kulutukseksi vähän yli seitsemän litraa 90 kmh ajossa. Minun mielestä pitäisi itsekkin sinne kasin lähelle päästä.

          Lambdoja ihmetellessäni ennen vaihtoa nykäisin kummankin lambdan signaalijohtimet irti. Auto kävi ilman noita aivan hyvin. Ei nykinyt ja veti hyvin. Olisin tällä tempulla tarkistanut että moottorin häiriövalon toiminnan. Vasta mittariston purettuani ja käsikirjaa luettuani tajusin ettei tässä ole koko valoa olemassakaan. Entisenä opelin omistajana oletin että vikavalo syttyy kun jokin anturi tipahtaa pelistä pois. Ihmettelen sitä että käykö kone jollain "varaohjelmalla" ilman lambdoja vai miten se mahtaa toimia. Jotenkin minusta tuntuu hiukan siltä että käykö kone vieläkin ilman lambdoja, koska ainakin toimii hyvin samantapaisesti. Oisko vikamuistiin on jäänyt jotain? Joku varmaan tietää paremmin???

          Comment

          Working...
          X