Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 -97 1.6 hidastelee liikkeellelähdössä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A3 -97 1.6 hidastelee liikkeellelähdössä

    Vika alkoi toissa viikolla. Normaalisti kytkintä nostaessa ja kaasua painaessa auto ei liikahda juuri ollenkaan ja kierrokset nousevat aika heikosti. Vaikka kaasu olisi pohjassa auto liikkuu kuin suossa ja vetoa alkaa löytymään vasta vähän ajan päästä. Ylämäkeen auto ei liiku ollenkaan vaan kytkintä saa luistattaa kunnolla ennenkuin pääsee liikkeelle. Ikkunat auki kun kuuntelee niin välillä polttaa putkessa kun näin tapahtuu.

    Vag-comilla luettiin vikakoodit ja lambdaa valitteli. Se vaihdettiin, mutta vika ei kadonnut. Eikä kyllä kadonnut vikailmoituskaan. Onko kellään heittää mitään ehdotuksia mistä saattaisi johtua?

    Itse epäilen eniten sytytyspuolaa, siinä on nimittäin halkeama koko puolan pituudelta. Ei mikään sellainen että näkisi läpi, mutta selvästi näkyvä kuitenkin. Sytytystulpat ja -johdot on vaihdettu keväällä, mutta johdot on vähän halpisratkaisun näköiset (Motonetistä).

    E: Sytytyskatkoksia on kyllä aika kovasti, sillä pakoääniä kuunnellessa kuului poksuntaa koko ajan.

    #2
    Tarkistappa ekaks nuo sytkän osat, kyllähän se tehoton saattaapi olla jos paukkuu miten sattuu..

    Comment


    • #3
      Nyt on vaihdettu puola, tulpat ja johdot. Vika ei ole poistunut, seuraavat epäilyksen alaiset on lambda ja ilmamassamittari.

      Comment


        #4
        Jatkuko pauke putkessa vai onko ainoastaan tehoton enään?

        Comment


        • #5
          Samanlainen vika tutulla 1,8:ssa jokin aika sitten . Vika oli Maffissa. Konetta kiihdytettäessä merkitseviä ovat ilmamassa (pääosin Maf), kaasupolkimen asento (throttle potentiometer) ja moottorin nopeus, tämä siis lämpöisellä koneella. Oleellista on myös tarkastaa moottorin lämpötilan ja imuilman lämpötilan lukemat esim. Vagcomilla. Lambdan vaikutus on suurin tasakäynnillä ja tyhjäkäynnillä (siis kun kone on lämmin).

          Comment


          • #6
            Pauke ei enää jatku kun vetoa taas löytyy.

            Jaajaa, miten sen korjaus sitten onnistui? Huomenna pääsen veljen hallille iskemään auton kiinni Vagcomiin, niin täytyy tarkistaa nuo. Osaatko antaa mitään ohjearvoja, että millaisia niiden pitäisi about olla?

            Comment


            • #7
              Ei ole itselle ko. koneen arvoja. Arviona voisi laittaa Maf tyhjäkäynnillä 2,5-4,0 g/s , 2500 r/min ilman kuormaa 8-12 g/s . Periaatteena Maffin määrälle on 0.8x teho(hp) siis, jos auton maksimi teho on 100hp, on Maffin maksimi 80 g/s. Moottorin lämpötilasta arviodaan näyttääkö oikeaa arvoa (on eri anturi kuin mittarin näyttämä) . Samoin imuilman lämpötila arviodaan, todennäköisesti hieman suurempi kuin ulkoilman lämpö. Mikä oli vika, mitkä oli lambdan vikakoodit ?

              Comment


              • #8
                En nyt tähän hätään muista mitä se valitti, mutta tänään jos vielä lambdaa valittelee niin otan muistiin.

                Comment


                • #9
                  Onko vika myös kylmänä? Itsellä oli saman tyyppinen vika, mutta vain lämpimällä koneella. Ja vika oli kampiakselin nopeusanturissa. Tästä tuli myös vikakoodi...

                  Comment


                  • #10
                    Imuvuodot kannattaa myös tarkistaa. Vanha Mondeo teki noin kun imupuolella oli alipaineohjausta säätelevä T-haara murtunut.

                    Comment


                    • #11
                      Vika ei ilmene kylmänä. Mutta ei myöskään ollut vikakoodia kampiakselin nopeusanturista, pelkkää lambdaa valitti. Tänään on uusi vikakoodien luku niin saas nähdä mitä valittaa. Eilen irrotin ilmamassamittarin, puhdistin sen ja vein sisälle että puhdistusaine kuivuu.

                      E: Eilen rupesi kuulumaan moottoritilasta vinkunaa, joka voimistuu kierrosten noustessa. Kuuluu myös paikallaan, nopealla kuulostelulla kuului tulevan jakopään suunnalta. Lisäksi paikallaan ollessa jos nostaa kierroksia vaikkapa vain 1500 kierrokseen niin auto meinaa sammua kun kierrokset laskevat.
                      Viimeksi muokannut 6puu; 24.7.2009, 06:26.

                      Comment


                      • #12
                        Luettiin juuri vikakoodit ja lambdaa valitti vaikka kaikki liitokset yms. tarkistettiin. Vagcom antoi seuraavan vikakoodin:

                        00537 Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
                        19-10 - Lower limit - Intermittent

                        Kaverin Subarussa oli joskus ilmamassamittari rikki ja silloin vikakoodiohjelma sanoi lambdan olevan viallinen. Olisiko nyt kyse samasta jutusta?

                        E: http://wiki.ross-tech.com/index.php/00537 Tuossa jotain selityksiä myös tuolle vikakoodille.
                        Viimeksi muokannut 6puu; 24.7.2009, 20:05.

                        Comment


                        • #13
                          Tuossa vikakoodissa 2,8:ssa seuraavasti, kun vielä tuo lower limit: mahdollisia vikoja bensatankissa bensaa alle 10 litraa, bensanpaine liian pieni, imuvuoto, MAF-sensor, vuoto pakoputkessa ennen katalysaattoria, lambda-anturi viallinen tai bensakaasujen hyörystysventtiili N80 jumissa eli aika litania. Vikakoodi tulee, kun lambdan jännite pysyy yli 600mV:ssa yli kahden minuutin. Pitäisi vielä katsoa ne Maffin näyttämät ilmamassa-arvot, ovatko järkeviä ja kaikki alipaine- ja huohotinletkut .

                          Comment


                          • #14
                            Jollain oli ollut omassa autossa samanlainen vika, niin siihen oli sytyksen ajoituksen säätäminen auttanut. Vikakoodia se ei varmaan poista, mutta voisiko se poistaa tuon häiriön? Jos auto toimisi kunnolla niin pystyisi paremmin keskittymään tuon vikakoodin aiheuttajaan.

                            Comment


                            • #15
                              Sytytystä ei tuossa paljon pysty säätämään ilman ohjelman muutosta. Ainoa, jos nokka-akselin hihna on hypännyt pykälän, mutta en ole kuullut niin 1,6:ssa käyvän.

                              Comment


                              • #16
                                Joo, sain senkin tänään selville. Kaasuläppä (kaasuvaijerin vieressä ilmamassamittarin jälkeen) näytti ainakin ulkopuolelta olevan hyvin paskainen, että tuo varmaan kannattaisi putsata. Eikös se ollut yksi noista joka saattaa aiheuttaa tuon 00537-vikakoodin?

                                E: Milläs se muuten kannattaisi putsata. Jollain rätillä tms. paskat pois vai onko tuohon jotain ainetta?
                                Viimeksi muokannut 6puu; 27.7.2009, 16:28. Perustelu: Jälkiviisaus

                                Comment


                                • #17
                                  Huohotinputki revennyt halkipoikki ja roikkuu noin sentin mittaisen pätkän varassa kun ilmamassamittarin ja kaasuläpän välinen putki on otettu irti. Syyllinen? :D

                                  E: Paikkailin sitä ilmastointiteipillä, kun marmoritiski oli jo mennyt kiinni, niin kyllähän se jo paremmin toimi. Vielä oli pientä hapuilua liikkeellelähdössä, mutta ei läheskään yhtä paljon kuin aikaisemmin.
                                  Viimeksi muokannut 6puu; 28.7.2009, 12:25.

                                  Comment


                                  • #18
                                    vaihdoitko huohotinputken? vaikuttiko käyntiin? itsellä ongelmia tyhjäkäynnin kanssa varsinkin kylmänä. Lämpösenä heittelee käyntiä vaan vähäsen mutta kylmänä hyvä että käynnissä pysyy.. vinkkejä..? ei mitään hajua mistä lähtis vikaa hakemaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      En ole vielä kerennyt vaihtamaan, mutta ei kyllä noin oireillut. Ja toimivuus parani kun väliaikaisesti paikkailin sitä huohotinta.

                                      E: Huohotinputki vaihdettu ja toimii taas. Kiitos kaikille avusta. :)
                                      Viimeksi muokannut 6puu; 28.7.2009, 20:58.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuo taitaa olla tyyppivika tuossa 1,6 sessa. Omassa oli myös tuo huohotin putki murtunut salakavalasti alapuolelta. Korjasin sikamömmöllä ja tuli hyvä. Marmoriltahan tuon saa, mutta vain sen ison putsarinputken kylkiäisenä :).

                                        Comment


                                        • #21
                                          No tämä ei ollut edes mitenkkän salakavalasti vaan puoliskot oli toisissaan noin sentin mittaisen suikaleen varassa. Sokeaksihan sitä on vissiin tullut kun ei tuollaista ole huomannut. :D

                                          Comment


                                          • #22
                                            Käytän omaa topicia taas hyväkseni. Onko Audilla mitään sivua josta voisi nähdä marmoritiskillä myytävien osien hintoja? Pitäisi ostaa kuskinpuoleisen oven sisempään ovenkahvaan uusi vaijeri. Ei taida löytyä tuota mistään varaosaliikkeistä vaan ainoastaan marmoritiskiltä?

                                            Comment

                                            Working...
                                            X