Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

7A koneen korkea HC(coupe q 2.3 20v)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 7A koneen korkea HC(coupe q 2.3 20v)

    Eipä kelvannu katsastuksessa, tuomoisia arvoja:

    tyhjäkäynillä / kierroksilla
    CO% 0,4 / 0,75
    CO2 13,9 / 14,1
    HC 205 / 77
    O2 1,3 / 0,75

    lambda 1,01

    Mistähän kannattais vikaa etsiä?

  • #2
    Käviskö tuo aavistuksen paksulla? Onko ilmanputsari koska vaihdettu? Ei periaatteessa kai pitäis vaikuttaa ku on maf, mutta mutta..

    Comment


    • #3
      Uusi putsari ja uudet tulpat.

      Comment


      • #4
        Katit ehjät? Sytkäjohdot, pyörijä/jakajan kansi?

        Comment


        • #5
          Oliko katti miten lämmitetty? Näyttäisi kissalle olevan murkinaa tarjolla, mutta ei tunnu maistuvan.
          Lambdan mukaan kun seos on kohdillaan, niin sillä perusteella tutkisin ensimmäisenä katalysaattorin toiminnan.

          Comment


          • #6
            Kone oli kuuma, korjaamolla käytettiin noin 15 min kokoajan mittari kiinni ja HC pysyi vain korkealla. Miten nuo lämpötila anturit vaikuttaa?

            Comment


            • #7
              Ei se katti kuumene vaikka käyttää autoa tunnin.
              Ajat 10-15 km 3. vaihteella satanen lasissa (satasen rajoituksella tietysti) ja suoraan testiin, rohkenen väittää että tulee hyväksytty tulos.

              Comment


              • #8
                Sytkäosia uusimaan.

                Comment


                • #9
                  Katti ei aina lämpene paikallaan polkemallakaan. Reippaampaa poljentaa tiellä ja suoraan mittarille, niin saa katin kunnolla lämpöiseksi. Myös Fortet voi käyttää polttoainejärjestelmästä läpi. Minulla puolittui HC seuraavaan katsastukseen, kun pari viikkoa ennen leimaa kaadoin ainetta tankkiin. Ei kyllä ollut päästöissä ongelmia, vaan ihan muista syistä kokeilin ainetta.
                  Toki HC on voinut laskea muistakin syistä, mutta aiempiinkin vuosiin nähden oli HC:ssa tapahtunut selkeästi havaittava muutos, eikä sytkälaitteita oltu vaihdettu mittausten välillä.

                  Comment


                  • #10
                    Jakajankansi ja pyörijä vaihdettu.Ei vaikutusta.(tulpanjohtoja ei meinaa saada mistään) Seuraavaksi vaihdan uuden katin katsotaan sitten mitä päästöt on.

                    Comment


                    • #11
                      Oletko tarkastanut että ilmamäärämittarin ja lambdan välillä ei ole ylimääräisiä ilmavuotoja? Tuollaiset HC-arvot audeissa näyttäisi useimmiten johtuvan pakosarjavuodoista. Sähköosien ja katin vaihtaminen hoitokeinona noihin oireisiin hyödyttää lähinnä varaosakauppiasta...

                      Katti on yleensä rikki vasta sitten kun siitä on kenno joko sulanut tukkoon tai poistunut murusina tarvontielle. Eikä katti edelleenkään toimi pelkällä lämmöllä vaan se tarvitsee oikeanlaista seosta syttyäkseen eli sillä lämmityskenkimisellä peitellään vaan sitä oikeaa vikaa.

                      Comment


                      • #12
                        Itselläni oli hc arvot ennen katteja tyhjäkäynillä yli 700 ja kierroksilla 300.
                        Kattien jälkeen arvot olivat 200 vähemmän. kuulemma katit eivät puhdista sen enempää kuin 200-300:aan.
                        Ilmavuodot ja egr olivat syyllisiä tuohon ongelmaan.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja jipitkan Näytä viesti
                          Katti on yleensä rikki vasta sitten kun siitä on kenno joko sulanut tukkoon tai poistunut murusina tarvontielle. Eikä katti edelleenkään toimi pelkällä lämmöllä vaan se tarvitsee oikeanlaista seosta syttyäkseen eli sillä lämmityskenkimisellä peitellään vaan sitä oikeaa vikaa.
                          Jos lambda-arvo on 1.01, niin eikös seos katille ole silloin hyvinkin kohdallaan?
                          Eikä koneen päästöt muutu kenkimisellä juurikaan. Ainoa mikä ne muuttaa putken päästä mitattaessa on katin lämpeäminen.

                          Omastani ainakin voi mitata arvot ennen kattia ja kyllä kai sillekin mittauspaikalle löytyy jostain arvot. Voisi verrata ennen ja jälkeen katin arvoja ja tehdä niistä sitten varmempia päätelmiä.

                          Comment


                          • #14
                            Nyt vaidettu uusi katti ja päästöt kunnossa. Joku oli mennyt vaihtamaan semmoisen kisa katin(sisällä semmoista aaltopahvin näköistä), eipä näytä oikein toimivan.

                            Comment


                            • #15
                              Menikö HC-lukemat nollille uudella katilla?


                              Päästömittauksen antama lamdba-arvo lasketaan jonkinsortin avaruusmatematiikkaa käyttäen kaikista mittarin haistelemista kaasuista (CO, CO2, HC, O2) mitä putken päästä tulee. Ymmärtääkseni laskentakaava on sellainen että palamistulos tai katalyyttireaktiot eivät vaikuta saatavaan lambda-arvoon. Eli yhden arvon muuttuminen (esim korkea HC) kompensoituu muiden arvojen muuttumisella. Putkiston paha vuoto pystyy arvon sotkemaan, muuten se kertoo melko tarkasti onko putken päästä tuleva tavara teoriassa katille kelpaavaa vai ei.

                              Huomioitavaa on se että mittari ei tiedä mistä ne putken päästä tulevat eväät ovat kotoisin. Ihannetapauksessa koko pakoputken päästä tuleva kaasuvirta on kulkenut ilmamäärämittarin kautta plus tietysti bensa. Jos esim pakosarjan laippa vuotaa, systeemiin pääsee ylimääräistä happea ensinnäkin MAFfin ohi ja toiseksi vielä lambda-anturin haisteltavaksi. Lambdaohjaus haistaa että nyt on palamatonta ilmaa liikaa ja rikastaa seosta korjauskertoimella x. Tuloksena bensaa kaadetaan sylintereihin enemmän vaikka siellä ei sitä palamiseen tarvittavaa ylimääräistä ilmaa oikeasti ole ja näin HC-arvot pomppaa ylös. Ja ketjureaktiona katin puhdistusreaktio ei käynnisty tai ei kykene polttamaan ylimääräisiä hiilivetyjä päästörajojen edellyttämälle tasolle. Ja samalla kuitenkin päästömittauksen antama lambda-arvo kertoo että ollaan riittävän lähellä ykköstä että katti voisi toimia. Ja tästä sitten päästään tekemään päätelmä että katti on rikki tai kylmä tms.

                              Lämmityskenkimisellä voi vaikuttaa useampaan kohtaan päästöjen muodostamiseen vaikuttavaan ketjuun. Esimerkiksi lämpölaajeneminen voi sulkea pakosarjan vuotoja, kuuma konehuone voi tehdä kepposia imuilman lämpötilan mittauksen suhteen, hieman karstoittinut lambda-anturi voi herätä eloon jne. Mutta katin puhdistusreaktioihin siitä kovemmasta lämmöstä ei ole hyötyä jos katti ei saa koneelta oikeanlaista evästä. Katin toiminnan käynnistymiseen tarvittava lämpötila on jotain 250-300°C ja tämän lämmön euro2 normin moottorin pakokaasut antaa katin kohdalla jo tyhjäkäynnillä ehjässä vakiokokoonpanossa. Avara viriputki ja -katti voi tietysti muuttaa asioita.

                              Comment


                              • #16
                                Tais HC olla 7 uudella katilla. Muita arvoja en muista ja printti on katsastuskonttorilla. Piti nyttenkin käyttää konetta noin minuutti 4000kierroksilla ennen kuin arvot tippu(saatiin katti kuumaksi).
                                Pääasia että saatiin auto rekisteröityä ja ajoon.

                                Comment

                                Working...
                                X