Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3B Passatin tukikumien vaihtaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3B Passatin tukikumien vaihtaminen

    Onko joku tehnyt Pasaatiin tai muuten vastaavaan konstruktioon moottorin ja vaihteiston tukikumien vaihtoa? Meinasin moisen rempan tehdä ja nyt kyselisinkin etukäteen onko jotakin erityistä mitä pitäis ottaa huomioon? Kaikki vinkit aiheeseen liittyen otetaan kiitollisuudella vastaan.

  • #2
    Homma on kovin helppo, mistä varmaan johtuu myös vastauksien vähyys(?). Kerrotaanpa tarina niin ei tarvii kenenkään aristella projektia. Auto on 325 tkm ajettu ja vain kuskin puoleinen moottorin tukikumi oli kelvollinen, joten homma oli todellakin aiheellinen.

    Kyseessä on siis vajaavetoinen, pitkittäismoottorinen auto ja kone on 1.9 tdi (AHU).


    Siispä itse itselleni vastaten:


    Vaihdoin moottorin tukikumit puoli kerrallaan. Jos homman tekee lattialla niin kannattaa nostaa keula riittävän ylös jotta on ?mukavampi? temuta auton alla.

    1. Ensi koneen edestä etutuen kiinnitys irti, 3 pulttia.
    2. Seuraavaksi tukikumin ylämutteri auki.
    3. Konetta varovasti ylös tunkilla öljypohjasta nostaen. Kuskin puolella saattaa tuuletin ottaa vähän kiinni mutta tulee kyllä ohi. Vänkärin puolella pakoputki ottaa kiinni koriin mutta nousi ainakin mulla riittävästä ilman vaurioita. Tukikumin "pultti" saattaa vähän ahdistaa reikäänsä, joten sitä voi vähän auttaa vaikka ruuvarilla.
    4. Kun ylemmän kiinnityksen ?pultin? on sanut moottorin kyljessä olevan kiinnikkeen ohi löysätään alamutteri ja tukikumi pois. Katso missä tuen alaosassa oleva haitta on, jotta saat uuden samoin päin.
    5. Uusi tuki paikoilleen ensin alapuolelta. Mutterilla kiristämällä saa kumin vähän paremmin hollilleen ja sitten taas mutteri löysälle jotta saat yläpultin reikäänsä. Mahdollisesti tarvitsee moottorille pienen lisänoston.
    6. Molemmat puolet vaihtuvat samalla metodilla. Ja lopuksi muista kiinnittää myös etummainen tuki.
    Vaihteiston tukikumit:

    1. Tue vaihteisto tunkilla
    2. Kuljettajan puolen tukikumi vaihtuu aivan heittämällä.
    3. Vänkärin puolella on lämpösuoja, josta joutuu irroittamaan kaksi alempaa kiinnityspulttia. (jälkeenpäin mietin josko olis tullu ilman irroitustakin, tiedä häntä). Tämä oli koko homman hankalin osuus.Itse kumin vaihto käy helposti myös tällä puolella.
    Tallin ovi on syytä pitää kiinni ettei lähitalojen lapset opi uusia sanontoja aina kun naapurin sedältä avain lipeää...

    Comment


    • #3
      Kysytääs tässä samassa. Onko tuohon etutukeen pitkittäismoottorisissa saatavilla mitään jämäkämpää puslaa tai onko sitä kukaan itse muokannut vähemmin väljäksi? Vaikuttas tuossa omassa 3b:ssä että siitä se suurin välys tulee moottorille. Muuten ei olisi väliä mutta kun sen hytkymisen tuntee normaaliajossa. Ei tuolla ole edes ajettu kuin 129tkm, tuskin siis ovat rikkikään nuo puslat menneet.


      Edit:

      Onhan noita useampaa merkkiä: Apr & 034 motorsport ainakin. Tietääkö joku käykö noista ko valmistajan puslista -99 1.8 20v adr passattiin? Kummankaan valmistajan sivuille ei ole listattuna 1.8 ilman turboa.
      Viimeksi muokannut John_k; 11.9.2012, 06:01.

      Comment

      Working...
      X