Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 audi -99 vaihdekeppi liikahtelee kiihdyttäessä ja tekee perään loksahduksen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 audi -99 vaihdekeppi liikahtelee kiihdyttäessä ja tekee perään loksahduksen?

    Otsikon mukainen auto ja ongelmana on tosiaan tuo että kun lähtee kiihdyttämään niin vaihdekeppi liikahtelee mukana kun kytkimen nostaa ylös. Ja samalla se tekee perään sellainen kolahduksen. Aikoinaan minulla oli pontiac firebirdissä samainen vika ja luulin että siitä on perä väljänä ja siinä myös tuo keppikin liikkui aikalailla kiihdyttäessä. No minäpä vaihdoin siihen sitten vaihdelaatikon kumityynyn"tukikorvake tms...) niin jo loppui vaihdekepin liikehtely ja auto muuttui aivan toiseksi. Tuon rempan jälkeen autosta tuli todella pehmeä liikkeelle lähtiessä ja ei loksahdellu perä enään. Eli nyt kysymys asiantuntijat??? Mikä tuossa audissa voisi olla vikana?? Ja onko kovakin remontti korjata ja millä nimellä osanen kulkee mikä tuolta olisi kenties mennyt väljäksi??

  • #2
    vaihdelaatikon ja perän tyynyt vaihtoon.

    Comment


    • #3
      Onko nuita kumia monta kipaletta perälle ja vaihdelootalle?? Tuossa kun kuunneltiin kaverin kans että toinen oli pihalla kun lupsutin kytkintä ykkönen silmässä niin kaveri sanoi ainakin ettei perästä kuulunu mitään ääntä että vaihdelaatikon kohdilta kuului se loksahdus ulos asti ja tosiaan keppikin ihan liikkuu kun laittaa vetoa päälle.

      Comment


      • #4
        Laatikossa 2 kumia ja perässä on etutuki ja sitten sihen takatukeen saa 2 kumia erikseen. Tuohon etutukeen voi laittaa Sternin rinkulan joka jäykistää tai sitten koko etutuki joka maksaa noin 250€ ( siis jäykempi kuin orkkis).

        Mulla on noita laatikon kumeja 034M:n versiota kotona, sekä streettiä että racea (a 80€ kpl).

        Comment


        • #5
          Lisätään vielä että moottorin tuentakin voi vaikuttaa. Itelle vaihdoin moottorin kiinnikkeiksi nuo em. 034:n street tuet ja 034:n snub mountin, niin tuli kyllä sopivan jämäkkä ja ylimääräinen eläminen loppui.

          Comment


          • #6
            Onko tämä miten relevanttia esim. A4 95 ABC/manuaali? Vähän vastaavaa oiretta omassa. Keppi heiluu kun kaasuttelee, riippuu vähän vaihteesta kuinka paljon. Tuennat varmaan kyllä alkuperäiset..

            Comment


            • #7
              Perän loksahtelusta on kymmeniä ketjuja, mutta pakko vielä varmistaa muutama asia. Autona siis profiilin S4 '01.

              Onko niitä perän kumeja 2 vai 4? Foorumilla puhutaan kahdesta, mutta ETKAn mukaan niitä olisi neljä (2x bonded rubber mounting rear ja 2x front). Onko kumien vaihto kuinka helppoa? Siis onnistuuko tunkkaamalla hallitunkilla perä ylös ja pultit löysälle ja kumi vaihtoon? Ilmeisesti tämä kelpaa alkuperäisen tilalle jos haluaa PUta:
              http://www.034motorsport.com/product...ducts_id=14054

              Sitten se etutuki. MK1 Golffin vaihteistosta ilmeisesti saa sopivan kumin, mutta se vaatii prässäämistä. Jossain oli mainintaa, että Powerfleksiltä löytyy sopiva, jonka saa paikoilleen ilman prässiä. Olisiko tuohon antaa Powerfleksin osanumeroa?
              Ja lopuksi pakollinen tyhmä kysymys =) Eikös tuo etutuki ole nyt osanumero 8A0 599 133B ja korvaava osa on tuo: http://www.034motorsport.com/product...oducts_id=1214

              Comment


              • #8
                Tulipa muuten omasta B5 quattrosta vaihdettua noita tukikumeja.

                Moottorin molemmilla puolilla olevat "hydrauliset" tukikumit olivat aivan paskana, toisesta oli murtunut alakiinnike ja toisesta oli revennyt koko alaosa ja lentänyt pois.

                Moottorin etutukikumin, laatikon kumit ja perän puslan täytin massalla. Tuli ehkä vähän liiankin jämy, nyt jyristää aika reilusti.

                Comment


                • #9
                  Perässä on vain kaksi kumia. Aika helppo homma se on. Se osa missä ne on kiinni, lähtee irti perästä ja sen voi ottaa pöydälle. Siinä ne on helppo vaihtaa. Perä pitää tietty tukea jollain ettei se roiku pahasti.

                  Perän etutuen kumista ei ole tietoa mikä siihen käy, mutta sen voi täyttää, tai vaihtaa koko palikan. Itsellä se on täytetty, ja ihan ok tuntuinen.

                  Nuo 034 motorsportin osat käy.

                  Comment


                  • #10
                    Moottorin etutukikumin, laatikon kumit ja perän puslan täytin massalla.
                    Minkäslaista massaa olette käyttäneet?

                    Comment


                    • #11
                      Minulla on jotain renkaanpaikkaus kumia mitä rengasliikkeet käyttää, en tiedä tarkemmin kun en itse sitä laittanut.

                      Comment


                      • #12
                        Voi niitä kokeilla täyttää ja sitten onkin helppo ostaa uusi kun tuli kumista liian jäykkä :)

                        Comment


                        • #13
                          Täytin ne jollain pu-flex liima/tiiviste massalla. Kyllähän noihin käy oikeestaan mikä vaan liimamassa.

                          Nyt tosiaan kuuluu voimansiirron äänet 1 ja 2 vaihteella rasittavan kovasti koppiin, ja motarilla hirvee jyrinä :)

                          Comment


                          • #14
                            Perässä on vain kaksi kumia. Aika helppo homma se on. Se osa missä ne on kiinni, lähtee irti perästä ja sen voi ottaa pöydälle. Siinä ne on helppo vaihtaa. Perä pitää tietty tukea jollain ettei se roiku pahasti.

                            Perän etutuen kumista ei ole tietoa mikä siihen käy, mutta sen voi täyttää, tai vaihtaa koko palikan. Itsellä se on täytetty, ja ihan ok tuntuinen.

                            Nuo 034 motorsportin osat käy.
                            Olinkin katsonut väärin tuota ETKAn kuvaa. Eli tuo apurunko tms (subframe) on neljän kumin varassa, mutta perähän onkin kiinni cross memberis mikä on kiinni apurungossa kahden kumin välityksellä.

                            Taidan hakea nuo takimmaiset kumit marmorilta, mutta tuohon etummaiseen täytyy ideoida jotain.

                            Comment


                            • #15
                              Takimmaiset kumit kannattaa ottaa 034M sekä se etutuki. Hiukan ne maksaa mutta tulee parempi. Mukavuushaluiset ottaa street versiona niin ei tule ääniä kabiiniin.

                              Comment


                              • #16
                                Hieman OT, mutta nämä 034 motorsportin laatikon "kumit" on melkoisen jämäkät. Moottorin värinät tulee aika voimakkaasti ohjaamoon.

                                Comment


                                • #17
                                  Jäykäthän ne onkin nuo kun ne ei edes jousta :)
                                  Saattaa ja meneekin nakutusanturit sekaisin jos noita ei pehmennä.
                                  Testattu on :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    tuon kanssa nyt olisi luokkaa "aivan sama" pistää koko "kumi" alusta... metalli-metalli kontakti kun välittää sen kaiken tärinän, tuolla tyynyllä ole paljoakaan tekoa tuossa. Ei ihme, että nakuanturointi rakastaa tuota ;)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Olisko kellään vaihdelaatikon ja peräntuennan orggis varaosanumeroita (audi s4 avant -00)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Täällä uusi onnellinen (toistaiseksi :D) audin omistaja ja tuossa omassa -97 1.8t Q:ssa samanlaista "vikaa" kiihdyttäessä. Elikkä häviääkö kepin heiluminen ja perän klonksahdus jos vaihtaa uudet alkuperäset vaihdelaatikon ja perätuennan tyynyt?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Miksi laittaa alkuperäisiä kun parempiakin saa halvemmalla jopa.
                                          Ja alkuperäisillä se ei häviä ellei vanhat ole menneet rikki totaalisesti.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Sentakia juuri kysyin että häviääkö se uusilla alkuperäisillä :D Saakos noita parempia suomesta vai joutuuko jostain ulkomailta tilailemaan? oisiko mahdollisesti linkkiä heittää kyseisiin osiin?
                                            Tänks!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Minä olen ainakin noita toimitellut. Nyt on tilaus sieltä tulossa, mutta siihen ei ehdi enää. Seuraavaan mahtuu kyllä.
                                              Laatikon kannatin kumeja on race versiona kotona vielä. Perään ei oikeastaan mitään tällä hetkellä.

                                              Ja rehellisesti sanottuna orkkis osia sinne ei kannata laittaa. Samaan ja jopa pienempään rahaan sinne saa parempaa / jäykempää osaa paikoilleen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mun pitäisi myös saada perään uudet kumit! Jyskyttelee ilkeesti jo!
                                                Mihin hintaan jani toimittaa noita kumeja, jos halvemmalla saa?
                                                Kaveri haki marmorilta sen perämurikan viereisen kumin ja se maksoi n.27e.
                                                Ja tietysti kiinnostaa noi laatikon kumitkin!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Itellä on ollut tuota loksumista myös havaittavissa kun kytkintä nostaa. Katsastuksessa tosin laittoivat sen murroksien piikkiin. Oli kyllä sen verran sekava se niiden diagnoosi että ehkäpä käyn vielä ite tutkimassa asian ennekuin käyn mitään vaihtamaan. Kuulostais kyllä näiden kumien vaihto paljon miellyttävämmältä toimenpiteeltä :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mulla paukahtaa aina ku nostaa kytkimen ylös liikkeellelähdössä ja vaihdetta vaihdettaessa ja sit taas siinä kohtaa ku nappaa vauhdista kaasun ylös ja antaa moottorin jarruttaa. Liekö siis juurikin noi laatikon ja perän tukikumit syypäänä? Itekin nimittäin jo aloin epäileen et alkais perä antautuun noiden äänien perusteella...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Siellä on monta mahdollisuuttaa minkä takia se kolahtaa. Yksittäistä absoluuttista vianratkaisua ei ole ennenkuin tutkii tarkemmin.

                                                      Välttämättä siellä ei ole mitään vikaa vaan esim kun kaikki välykset on toleranssin yläpäässä niin silloin kolisee jo. Välyksillä tarkoitan seuraavia paikkoja:
                                                      -ulommat murrokset
                                                      -sisemmät murrokset
                                                      -vetolaippojen boorien välykset
                                                      -tasauspyörästön pikkupyörien välys
                                                      -pinionin ja lautaspyörän välys
                                                      -perän jatkon muhvin boorien välys
                                                      -kardaanin murroksien välys
                                                      -kardaanin keskilaakerin välys

                                                      ja tuosta samat sitten etupäässäkin :)

                                                      Helpoimmat on katsoa ne perän kannatin kumit. Jos ne on rikki tai heiluu ihan käsivoimin niin kannattaa vaihtaa. Jostainhan se on aloitettava.

                                                      Perän takapäähän ne 2 kumia kannattaa ottaa:
                                                      http://www.jhmotorsports.com/shop/ca...products_id=50 tai
                                                      http://www.jhmotorsports.com/shop/ca...products_id=51

                                                      Perän etutuki:
                                                      http://www.jhmotorsports.com/shop/ca...products_id=49
                                                      jos ei ennen ole kolahtanut niin tuon kun laittaa niin kolahtaa jos on välystä. Eli jos alkuperäinen kumi on ehyt niin se ottaa niitä kolahdus ääniä kyllä pois. Tuo tiukentaa sen mutta jos välys on muualla kuin kumissa niin se koventaa sitä kolahdus ääntä. Tuota kumiakin voi hiukan kotona tiukentaa lyhentämällä tuota holkkia. Itse tein se.

                                                      Laatikkoon kannattaa laittaa:
                                                      http://www.jhmotorsports.com/shop/ca...products_id=49
                                                      suositan street versiona mutta voi laittaa raceversiot.

                                                      Moottoriin:
                                                      http://www.jhmotorsports.com/shop/ca...products_id=24
                                                      ja nuo race versioina

                                                      ja moottorin etutuki:
                                                      http://www.jhmotorsports.com/shop/ca...products_id=55
                                                      ja ihan kehikon kanssa kannattaa ottaa

                                                      Nuo kun on vaihtanut niin sitten se välys vika on muuallaa tai kuten tuolla yllämainittuna se on kaikkien noiden voimansiirron osien yhteissumma.
                                                      Sit sitä voikin ottaa perän vaikka pöydälle ja katsoa missä siellä on välystä.
                                                      Hinnat noille on kun kääntää taalat euroiksi. Pienillä poikkeuksilla tietenkin.

                                                      Itse teen tuosta varaperästä niin tiukan kuin vain saan. Tiukennan tasauspyörästön ja hiukan tiukennan pinionin välystä. Sitten vain kokeilen milloin se alkaa huutaan jos alkaa ja kuinka kauan se kestää. Tasauspyörästön kyllä on ennen voinut aina huoletta vetää tiukaksi mutta pinionin kosketuspinnan muuttaminen ja laakerien liika kiristys on yleensä ajansaatossa osottautunut huonoksi ideaksi.
                                                      Perä monesti alkaa jollottaa varsinkin jos sitä liikaa kiristelee/muuttelee.

                                                      Mutta testataan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jatketaan vaikka tätä topiccia kun ei parempaakaan löytänyt. Väännetääs nyt vielä rautalangasta. :)

                                                        S4:ään tulossa K04-setti, eli moottorin ja vaihteiston elämiset pitäisi lisääntyneen voiman johdosta saada kuriin sekä vaihteenvaihdon olla sujuvaa. Tarkoitus on säilyttää perheauton hiljaisuus ja mukavuus suorituskyvystä tinkimättä, eli että kabiiniin ei tule häiritseviä tärinöitä mutta auto on jämäkkä.

                                                        Onko nuo 034/JHM -moottorin sekä -vaihteiston -tukikumit ainoat kannattavat vaihtoehdot? Tulisiko siis hyvä jos ottaa moottorin ja vaihteiston 034/JHM kumit street -versioina, vaiko esim RS4 orkkiskumit vai jotain muuta?

                                                        S4/RS4-miehet, kokemuksia kaipaan!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tuli laitettua vastaavassa projektissa RS4 moottorin ja vaihdelaatikon tukikumit. Kohtuu hinnalla Saksan kautta.
                                                          Saa olla tyytyväinen jämäkkyyteen ja ajomukavuuteen. 034/JHM tietysti vielä kovempaan käyttöön. Aina ottaa joku paikka voiman vastaan myös jäykemmillä.
                                                          Edit: tuo moottorin etutuki on toistaiseksi vaihtamatta paikalleeen. Laitan jenkeistä ostetun 034/JHM osan.

                                                          Hinnat päivityksille
                                                          - RS4 moottorin kannatinkumit, 8D0199379AD, 87,90 euroa / kpl, Saksa hinta
                                                          - RS4 vaihdelaatikon tukikumit, 8D0399151T, 42,44 euroa / kpl, Saksa hinta
                                                          - 034/JHM moottorin etutukikumi, 45 euroa / kpl, USA hinta
                                                          Viimeksi muokannut RS_Performance; 13.9.2011, 20:10.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            RS4:en kumit on löysemmät joten suosittelen jättämään ne hyllyyn.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X