Mulla on tollainen A6 1,9 Tdi 66 kw. Jäähytin nestettä pitää lisätä noin reilun 100 km välein. Eilen esimerkiksi ajoin noin 50 km ja seisotin autoa tyhjäkäynnillä muutaman minuutin, niin melko suuri lammikko oli tullu auton alle. Paisarin seutu näyttäisi olevan kostea... Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia? Vaihdoin vasta lämppärin kennon, ku se posahti ja kusi nesteet jaloille. Ennen lämppäriremonttiakin nestettä oli pitänyt lisäillä aika ajoin. (Ei luultavasti johdu lämppäriremontista, sillä kuivalta näyttää sen suhteen) Vaihdoin samalla termostaatin, koska lämmöt ei noussu aikaisemmin juuri 65 astetta korkeammalle, nyt pysyy siinä 87 asteessa. Voikohan kyseessä olla jokin lämmön nousemiseen liittyvä juttu. Vai voiko paisarissa olla halkeama tai korkki vuotaa vai mitä? Valaiskaapa...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jäähdytinnestevuoto
Collapse
X
-
-
Näyttää tossa paisarin päälläkin olevan kosteutta ja ku painoin siitä korkin alla olevasta muovista (varmaan jokin tiiviste), niin meinas kuulua vähän suhinaa... Minkähän hintainen on uusi? Ei näytä olevan tarvikkeina ainakaan Tarviketorilla, Autoasilla eikä motonetissä? Pörhö ei vastaa...
Comment
-
Letkunliitoksen kohdalta omassa tihkuttaa. Vettä lähinnä lisännyt, ei hirveästi ole tarvinnut ja nesteet oli aika tujua, joten ei haittaa jos vähän laimenee, kun kohta menee varmaan kaikki vaihtoon muutenkin.
Jos paisuntasäiliö kovinkin vanha, niin varmaan joutuu koko säiliön vaihtamaan. Ainakin ymmärsin ETKA:sta, että uusi korkki uudessa säiliössä ja vanhaan ei saa enää? Itse varmuuden vuoksi tilasin uuden korkinkin samalla.
Comment
-
Tässä ku oon ettinyt netistä tapauksia, joissa on ollut nestevuotoja paisarissa, oon lukenu, että joillakin vuoto on johtunut kannen tiivisteen vuotamisesta? Mikä on sitten todennäköisintä, jokin vika painejärjestelmässä vaiko korkin pettäminen omia aikojaan? Näyttäs suhinaa kuuluvan tuosta korkin juuresta, eli korkki on luultavasti pettänyt. Onko olemassa mitää merkkejä, mitkä viittaisi kansiongelmiin? Ite en oo mikään autotohtori, vaan ku köyhä on, niin joutuu yrittää värkätä... :)
Comment
-
Ainakin paine järjestelmässä on merkki kansiongelmista.
Mutta paine järjestelmässä voi johtua mm. viallisesta paisarin korkista. Eli se paisuntasäiliö kannattaa tarkastaa, onko halki jostain.
Se on helppo ottaa irtikin, pari ruuvia ja letkua vaan.
Jos se on ehjä, ostat uuden korkin siihen ja katsot mitä vaikuttaa.
Comment
-
Ainakin paine järjestelmässä on merkki kansiongelmista.
Ei olis ihan ensimmäinen paisuntasäiliö mikä on halki tai halkeamilla vaikka ei muualla vikaa olisikaan.(kansi tai tilke ym.)
Uusi säiliö ei ole kovinkaan arvokas, Teppo?
Comment
-
Hommasin uuden korkin, mutta näyttää vuotavan edelleen... Paisari märkä alta ja päältä. Näyttäs toi paisari vuotavan tosta alapuoletakin... Eli siis jos on halkeama, niin vaikuttaa myös korkin pitävyyteen?? Pitänee ostaa uus... Paisuntasäiliö oli pörhöllä 77 euroa ja korkki 13,60 eukkia... Pitää kokeilla nää, ennnen ku alkaa isompaa tekee... Mites muuten, kuinka erilaiset paisarit on automallista riippuen, jos kattos noista romuttamoista ensiksi... Ihan periaatteen vuoksi, ku on kuitenkin noilla merkkiliikkeillä aika hyvät katteet...
Comment
-
No nyt on sitte uusi säiliökin ostettu. Pörhöltä 69 euroa tinkaamalla... Ajattelin vähän kierrättää vettä lävitte ja huuhdella järjestelmää, ku joskus on erehyksissä menny sitä tiivistemömmöä sinne lisäämään...
Mitä putkia kannattaa aukoa ku huuhtelee? Tossa nut virtaa vesi paisarilta lähtevistä putkista, toisesta sisään ja toisesta ulos. Mitä kannattaa irrottaa, että kunnolla huuhtoutuu kaikki paikat?
Comment
-
Tais olla turha ostos toi paisari... Painetta on jostain syystä liikaa, kun porsi nyt tuo letkun kiinnike jolla yläpuoleinen syylärille menevä letku on kiinni kannessa... Näyttäis olevan kolmihaarainen, ja yks joku anturikin kiinni...
Tämmöstä tää on ku amatöörinä yrittää värkätä... Onko jollakin tietoa, mikä tuon kyseisen osan nimi on, niin voisi kysyä pörhöltä...
Comment
-
No ei ihme, kun kyseisellä osalla on ajettu jo lähes 800 000. Mutta mistä paine tulee järjestelmään? Kun korkin aukaisee, niin saa suhutella useamman sekunnin ennen kuin kehtaa aukaista. Sit pulputukset vielä päälle. Lienee se kansiremppa eessä, harmittaa vaan ku kaksvuotta sitten tein (kaveri teki) lähes täydellisen koneremontin tohon... Kai se sit pääs lämpenee siinä vaiheessa, kun mulla lämppärin kenno pasahti... Mut muistin mukaan siellä on kyllä ollu reilusti painetta jo ennen tota kennon hajoamista ja sitä seurannutta mahdollista lämpenemistä... onko tämän 1,9 tdi 1Z koneen kansi ihan normaalisti työstettävissä koneistamoilla? jotkut on puhuneet, että tässä olisi valurautakansi... Entä voikohan olla, että vain pahvi menny piloille??? (lienee toiveajattelua, niinku nuo aiemmatki paisarinkorkin ja ite paisarin vaihotkin). Sitä ei vain halua ajatella, että olis iso remppa eessä.... Mistäpä se sitä painetta muualta keräisi. Kaverilla on samanlainen ja sillä kuuluu vain tsup ku avaa korkin. Minkähän hintainen kannen työstö on?
Comment
-
-
Kannattaako vaihtaa termostaatti vielä, ennen kuin alkaa kansiremppaa tekee??? Voiko painetta tulla järjestelmään viallisen termostaatin takia, vaikka lämmöt pysyvätkin mittarin mukaan siinä 90 asteessa? Sain uuden febin haravan ylävesiletkun ja kannen väliin ja toistaiseksi nesteet pysyvät sisällä, mutta painetta on edelleen järjestelmässä liikaa...
Comment
-
Eiköhän tuo ala olla selvä peli kansipahvin osalta. Kai sen sitten pitäis keittää tai käydä liian kylmänä, jos termostaatista johtuis.
Tuossakin lie se massapahvi, jolla on tapana porsia jossain vaiheessa. Jos sitä ei vielä ole vaihdettu 800tkm:n aikana, niin kauan se on kestänytkin :)
Voithan aina mennä kokeilemaan josko pakokaasujen mittaus paisuntasäiliöstä antais mitään osviittaa kansipahvista.
Samaten voit kylmäkäynnistyksen yhteydessä paisarin korkki auki katsella toisen antaessa kaasua, että kupliiko.
Comment
-
On siihen pahvi vaihdettu 2 vuotta sitte, ku tehtiin aika laaja remppa koneeseen. Olis vain silloin pitänyt tutkia toi kansi, vaan ku en oo ite mikään remppamies/tietoinen tollaisista. Pikkuhiljaa alakaa oppimaan ku tommoisen romun omistaa. Mutta on laatu auto muuten, vaikka 800 000 lasissa. :)
Comment
-
Kannattaahan sitä termarin vaihtoa kokeilla, on nimittäin halvempi korjaus kuin kansi pahvi.... Ja vaikkei se olisikaan sen vika ja tulee kansi remppa vastaan niin kannattaa sen jälkeen viimeistään pukata uusi termari. Eli et häviä mitään varsinaisesti siinä että vaihdat termarin.
Ja ennenkuin joku kerkee kirjoittelemaan tekstiä tyyliin "miksi vaihtaa ehjää" vastaus on yksinkertainen: se termari on halvempi kuin esim kansipahvi vaurio jos se vanha termari pettää....
Kuulin tuossa jonkin aikaa sitten että muinoin ainoin (en ollut varmaan syntynytkään) oli erilliset termarit kesäksi ja talveksi. Joka omasta mielestä kuulostaa järkevältä, siinä määrin että siellä on "aina" ehjä termari joten ei tule noita vaurioita.
[e] henk.koht. kokemusta vielä termrin mystiikasta: tein asiakkaalle kansi rempan ja viimeisenä hommana oli yllättäen jäähdytys järjestelmän ilmaus, helppo homma................. Nesteitä meni sisään minkä kerkis näytti pikkuhiljaa hyvältä, lämmöt pysy kurissa jne mutta kun sammutti auton, järjestelmä rupesi pukkaamaan paineella tavaraa ulos paisarin kautta. Menihän siinä tovi ihmetellessä kunnes tajusin etten tuota termaria ole uusinut. Joten uutta termaria hakemaan, asennus, ilmaus ja kone toimi. Ei ole vielä tähän päivään mennessä tullut takaisin. Kantapään kauttahan tuokin tuli opittua että se termari PITÄÄ uusia.Viimeksi muokannut Metsässä; 1.7.2009, 23:25.
Comment
-
Tuli vaan tossa mieleen, että jos tuohon on pari vuotta sitten jo tiiviste laitettu, niin siellä on se kunnon tiiviste mikä ei pitäisi enää porsia.
Jos siellä nyt on kannen takia painetta järjestelmässä, niin lie sitten sen takia ettei kantta höylätty viimeksi tai sitten se on halki.
Comment
-
Joo termari on vaihdettu ja paineet säilyvät järjestelmässä. No ei ollu onneksi kova homma. Kyllä se näyttää kannessa vika olevan. Kannattaiskohan katella uutta kantta jostakin vai onko noissa 1Z:n kansissa höyläysvaraa? Voihan se olla halkikin, onhan sillä ajettu ihan mukavastikin. Vois harkita koko koneen vaihtoa, kun muuten auto on hyvässä kunnossa. Muutenkin vuotaa öljyä aika mukavasti... Mulla on kaks paisarin korkkia, joten ajattelin porata pienen reiän toiseen ja testailla, miten reagoi... Ku kuumalla koneella korkki auki polkee, niin kuplii vähän (hyvin vähän) ja nesteen pinta nousee yli paisarista.(Tosin ku pinta laskenut minimimerkkiin, niin ei enää tuu yli polettaessakaan. Nesteet pysyy kirkkaana, samoin öljyt puhtaina... polettaessa pakokaasu jota vähän tulee on mustaa... Eli voisi se kansi huonommassakin kunnossa olla vissii... Mulla on semmoinen periaate, että alle miljoonan ei tuu tälle autolle kilometrit jäävän ; )
Comment
-
AHU / AFN on Saksasta siinä 500 - 1200EUR luokkaa riippuen siitä tuleeko apulaitteita mukana. Joku viisaampi voinee sanoa millaisella vaivalla sellaisen saisi laitettua 1Z:n tilalle.
Suomessa voi kysellä purkaamoilta esim. Autovahinkokeskukselta http://www.avk.fi/
Comment
-
http://www.motorteam.fi/
Tuossa on suomalainen firma joka tuo saksasta purkupalikoita. Sieltä voisi mahdollisesti saada..
Comment
Comment