Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

kytkin poljin narisee A4 B5

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • kytkin poljin narisee A4 B5

    Tuossa alkoi joku aika sitten kytkimen poljon narista aina painettaessa ja palauttaessa. Yritin sitä vihdoinkin tutkia ja pistin silikonirasvaspraytä palautusjousen saranoihin ja sen kytkinpolkimen männän päähän. Ei tuntunut olevan mitään apua, joten ei niistä narissut. Yritin tunnustella ja kuunnella, mutta en oikein saanut selville mistä se narina tarkalleen tulee, mutta vaikuttaisi, että narisee tuon männän sisältä. Selkeä resonointi tuntuu kädessä jostain sieltä ja sen kyllä tuntee jalassakin.

    Joutuuko tuota vaihtamaan kokonaan (ja miten iso homma), vai uskaltaako pistää tuon kumisuojan alle tuohon tappivarteen esim. jotain molybydeenirasvaa tai jotain muuta?

    Muuten en kyllä mitään vikaa kytkimen toiminnassa ole havainnut.
    Viimeksi muokannut okkim; 9.11.2009, 10:20. Perustelu: A5->A4

    #2
    Konsernituotteiden ominaisuus ikääntymisen myötä. Nailonlaakerit polkimesta kuluvat muotoon jonka jälkeen ääntä riittää. Voitelemalla aina vähän aikaa hiljaa.

    Comment


      #3
      Voi narista myös työsylinteristä, yksi potilas lopetti narinan sen vaihdolla.

      Comment


        #4
        Mites se narina työsylinteristä sisälle tulee?

        Comment


          #5
          No ei se suoraan sisälle tule, mutta hyvin sen silti sisälle kuulee. Ja johtaahan neste ääntä ihan näppärästi.

          Comment


          • #6
            Täällä narisee hieman b6 kytkinpoljinta polkiessa. Konehuoneen puolelta ehkä kuuluu, ei ainakaan hytistä. Mikähän se lienee..?

            Comment


            • #7
              Täällä narisee A4 -96 kytkin polin polkiessa.Just tuossa päivällä yritin taas selevittää mistä ääni tullee.Laittelin rasvaa joka kohtaan mistä ääni vois tulla mutta ei auttanu.Periaatteessa ei mittää merkitystä vaikka vähä ääntääki mut tympee kaisse kitinä on. Onko tosi et joutuu vaihtaa sen laakerin.

              Paljoko maksaa ja onko iso homma vaihtaa?

              Comment


              • #8
                Koitin tirkistellä konehuoneen puolelta, mutta eihän sieltä mitään nähnyt. Mistä päin sieltä näkisi edes jotain tuohon polkimeen liittyvää? Narisee siis muualta kuin kabiinista.

                Comment


                • #9
                  Omassa autossa alkasi kytkin narisemaan kun vaihdoin jarru-/kytkinnesteen dot 5.1 abs nesteeseen, jonka jälkeen vaihdoin takaisin dot 4 nesteeseen kun luin ultimate vw foorumilta että jollakin oli ollut sama vika. Vika korjaantui sillä.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt on huomannut, että kytkytin narisee vain silloin kun vaihde on silmässä ja polkee kytkimen pohjaan. Tuntuu aivan kuin poljin olisi kuiva, sen tuntee jalalla. Vapaalla taas tuota samaa ei tunnu olevan??? Outoa...

                    Comment


                    • #11
                      Päivityksenä tähän narinaan, olen saanut selvyyden miten narina ilmenee. Kytkinpolkimessa tuntuu siis ilmeisesti koneen resonointi, koska vapaalla polkiessa kytkintä en aluksi tajunnut polkea sitä myös kierrosten kanssa (niin kuin normaalissa vaihteenvaihtotilanteessa yleensä on kierroksia enemmän kuin 1000).

                      Olisikohan lääkkeenä moottorin/vaihteiston tukikumien vaihto? Herjaa jopa vikakoodilla tuota aktiivista tukikumia ja sen huonoutta...

                      Comment


                      • #12
                        Eipä tuo kytkinpolkimen resonointi hävinnyt moottorintukikumit vaihtamalla, olisiko jollain jotain muuta ehdotta?

                        Comment


                        • #13
                          Resonointi on lisääntynyt entisestään, tuntuu kaasupolkimen kautta myös. 2000 kierroksen kohdilla ehkä voimakkaimmillaan, joko veto päällä tai ilman. Mistä ja mitä sitä osaisi alkaa tutkimaan? Koneen sivummaiset tukikumit sekä lootan tukikumi vaihdettu viime kesänä.

                          Comment


                          • #14
                            ääh Radio isommalle niin ei kuulu enää mitään narinoita.

                            Comment


                            • #15
                              Moro. millä sait kytkimen narinan loppumaan ? itellä alko tekee samaa jokuaika sitte ja tietokonetuolin narina muistutti siitä :D

                              Comment


                              • #16
                                Ihan yleinen ongelma kaikissa vanhoissa autoissa tuo narina kytkinpoljinta painaessa. Kannattaa vain tunkata auto ylös ja tarvittaessa irrottaa pohjapanssari. Sitten joku painaa kytkintä ja toinen kuuntelee auton alla äänen lähdettä. Itsellä vanhassa autossa tuli siitä tangosta, joka meni suojakumin läpi vaihdelaatikkoon. En nyt muista sen tarkemmin, kuin että kuin pisti silikoni-spraytä, niin ääni katsoi ehkä viikoksi. Kun taas pisti mos2-rasvaa, taisi kadota kokonaan. Kyllä sen äänen pitäisi kadota, kun pistää liikkuviin osiin voitelevaa rasvaa (ei spraytä), mutta kunhan ei mitään super-paksua vaseliinia mene tunkemaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Golfin ja audin polkimeen laitoin muistaakseni motonetin ketju sprayta kesällä eikä ole narissut sen jälkeen.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mulla vastaava narina lähti aikanaan vasta uudella työsylinterillä. Rasvailusta ei ollut minkäänlaista apua.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuossa kun joskus kirjoittelin narinasta, niin tarkemmin tutkailtuani tajusin sen olevan koneen resonoinnista johtuva, joka välittyy tietyillä kierroksilla sopivasti kytkinpolkimeen. Eikä tuota enää edes huomaa, liekkö hävinnyt vai itse vaan tottunut siihen...

                                      Comment

                                      Working...
                                      X