Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 C4 tärinä+rohina eturenkaita pyöritettäessä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 C4 tärinä+rohina eturenkaita pyöritettäessä.

    Noniin, haulla en löytänyt tämänsuuntaista oiretta, joten koitetaan tällä. Eli, alunperin täristi jarruja jo hyvän tovin, kunnes sitten keräsin itseni ja vaihdoin etulevyt ja alatukivarret (pallonivelet oli entiset). Mielestäni silloin sitten tärinä jarrutuksissa lakkasi, ja auto oli pari kuukautta äidin käytössä. Nyt täristää taas jarrutuksissa ja joskus myös kovan kiihdytyksen päätteeksi, ja tuntuu että alkanu ihan normaaliajossakin tuntua pientä värinää. Nyt jo äitynyt melko pahan tuntuiseksi, joten tunkkasin kumit vuorotellen ylös ja pyörittelin, etupäästä kummaltakin puolelta kuuluu rahinaa. Tätä en ole ajossa huomannut, mutta takapään ääniin verrattuna melkoinen meteli. Mikä sieltä voisi olla menossa? Otin toisen eturenkaan pois ja koitin vilkuilla, ainakin suojakumit oli ehjät... Laakeri? Laatikko? eikai :S

    Ja auto siis AAN -92 ja 6-lovinen manuaali.
    (ja etutolpat S6, eli ei ufoja.)
    Viimeksi muokannut Tuom4s; 9.6.2009, 19:50.

  • #2
    Laakeri hyvä veikkaus.

    Comment


    • #3
      Epäilisin myös pyöränlaakereita. Onko eroa moottorijarrutus+jarrutus vs. pelkkä jarrutus ?

      Comment


      • #4
        Jarrutuksessa tärinä melko hirveää jo. Tiedä sitten ovatko uudet levyt jo ottaneet siipeensä, mutta ei voi pelkästään niistä johtua. Satunnaisesti tärisee siis ajossakin, useimmiten kovan kiihdytyksen jälkeen. Moottorijarrutuksessa käyttäytyy suht normaalisti. Laakerit nyt tilattu, keskiviikkona oikeustieteellisen pääsykokeet että ennen sitä en aio tohon koskea :D Tuntuu vaan vähän hassulta että ne on molemmat rikki. kaiketi se sitten on ihan mahdollista, tiedä sitä kuinka kauan se on jo ollut hajoamisen partaalla...

        Comment


        • #5
          Yksi tuollainen menevän ja tulevan tärinän lähde oli itsellä kallistuksenvakaajan ja tukivarren väliset puslat. Kumit oli irronnu holkeistaan täysin...

          Kyseessä oli siis urssi. Etupää oli "hiukan" moniongelmainen, ufot loppu, piti purkaa väkivalloin ku olivat täysin jumissa, toinen raidetangonpää tykkäsi tolpastaan niin paljon, että ulosvetäjiä paskoi kaksi kunnes vein korjaamolle laakerinvaihtoon ja pyysin irroittamaan tuon raidetangon jämän (rälläkällä vetäsin poikki, että sain tolpan irti). Tukivarret oli sisäpäästä ja alapallosta loppu jne... Yksi uusista puslista oli valmistusvirheinen, niin teki tuota tärinää mennen ja tullen...
          Viimeksi muokannut gedu; 14.6.2009, 20:27.

          Comment


          • #6
            Ne vakaajan ja tukivarren väliset kumitkin uudet, samalla laitoin kun tukivarretkin. Entiset oli kyllä nekin melko loppu.

            Comment


            • #7
              Noniin, vika ei siis ollut laakerissa. :D Apparin puolelta nappasin ulomman vetonivelenkin jo pois. Siinä ei käsittääkseni pitäisi tuntua mitään välystä? Siis kun toisella kädellä pitää vetarin varresta ja toisella sieltä nivelen jälkeen olevasta boorista? Hieman kyllä tuntui klappia :S Ääni kuitenkin tulee sieltä vielä pidemmältä, eli sisemmästä nivelestä tai sitten laatikon sisältä. Ääni on kuitenkin sellainen pieni tasainen knapknapknap-naputus, toivotaan että olisi sisemmästä nivelestä. Raidetangonpäät täytyy pistää molemmat uudet, toiselta puolelta kierteet hieman entiset ja toisella puolella meni irrotuksessa hieman ikävään kuntoon... :D Tahtoi olla piukassa tällä kertaa.

              edit. Ja tärinän lähteestä ei ole mitään tietoa... Kai se jostain vielä löytyy. :S Vai voiko esim. sisemmän vetonivelen väljyys tehdä tärinää jarrutuksessa?
              Viimeksi muokannut Tuom4s; 22.6.2009, 19:04.

              Comment


              • #8
                Tukivarret kiristetty koriin kiinni ajokorkeudessa/vastaavassa asennossa, kun vaihdettu? Jos ei, niin uusista tukivarsista puslat hajoo aika nopeesti.

                Lämpeneekö jompikumpi etujarrulevy ajon aikana toista enempi, jos satulassa on jumia niin se uusikin levy on äkkiä kiero.

                Pyöränkulmat säädetty tukivarsien vaihdon yhteydessä?

                Ihan vaan varmistuksena, kun tuo kerran edellisen jumpan jälkeen oli hetken parempi...
                Viimeksi muokannut Kenda; 22.6.2009, 19:26.

                Comment


                • #9
                  Tukivarret kiristetty normaaliasennossa, kulmia ei tarvinnut säätää koska yhteenkään säätöön ole koskettu (alapallo C4-korissa kiinteästi toisin kuin käsittääkseni pikkukorisessa). Satulan jumimista tässä olen miettinyt, ja täytyy levyjen suoruus vielä tarkistaa.

                  Comment


                  • #10
                    Tätä en ole ajossa huomannut, mutta takapään ääniin verrattuna melkoinen meteli.
                    Minkälaista ja milloin ääniä kuuluu takaa?

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Kenda
                      Tukivarret kiristetty koriin kiinni ajokorkeudessa/vastaavassa asennossa, kun vaihdettu? Jos ei, niin uusista tukivarsista puslat hajoo aika nopeesti.
                      Tot'noinaa.. Eikö tämä päde ennemminkin monivarsituettuihin, kuin näihin vanhoihin? C4:n alatukivarren koripuslaan kun ei kohdistu samanlaista kieroliikettä pultin ympäri, kuin noissa monivarsituetuissa.

                      Comment


                      • #12
                        Laatikosta kuuluva tasainen naputus tulee todennäköisesti nopeusmittarin anturista. Kokemuksesta suosittelen vaihtamaan pyöränlaakerit ennenkuin ostat varalaatikon.

                        Comment


                        • #13
                          Tot'noinaa.. Eikö tämä päde ennemminkin monivarsituettuihin, kuin näihin vanhoihin? C4:n alatukivarren koripuslaan kun ei kohdistu samanlaista kieroliikettä pultin ympäri, kuin noissa monivarsituetuissa.
                          Ihan totta turiset, muistelin tukivarren rakenteen hiukan pieleen...

                          Comment


                          • #14
                            Takaa siis ihan normaali, ei ylimääräisiä ääniä. Hieman huonosti ilmaistu :) Alkaa pian usko loppua, levyt on suorat, pyöränlaakerit ei pidä mitään erikoista ääntä kun pyörittelee pelkkää napaa tolpassa, niissä ei tunnu välyksiä. Vetareita en ole vielä irti asti ottanut, mutta kun niitä käsin koplasin siinä, kuuluuko sen osan mihin vetari laatikossa kiinnittyy liikkua muutaman millin laatikkoon päin sitä heilutellessa? Taidan tiputtaa apurongonkin vielä samassa rytäkässä alas ja laittaa ne puslat, ei mitään herkkua tuo osien availu ja irrottaminen niin tekis samalla.


                            Ja siis se että eturenkaita pyöritellessä kuuluu naputusta on normaalia? Melko hassua.

                            Comment


                              #15
                              C4:n etuvakaajan (pääty) ja alatukivarsien väliset helat tulee vääntää sormin kiinni ja kiristää tiukalle vasta kun auto lepää pyörillään. Muut ruuvit ja mutterit voi kiristää vaikka hampain tai jakoavaimella.

                              Comment


                              • #16
                                Saa sen keulan kuormitettua ilman rengastakin (riittävän lähelle normaalitilaa) ;)

                                Comment


                                • #17
                                  pyöränlaakerit ei pidä mitään erikoista ääntä kun pyörittelee pelkkää napaa tolpassa, niissä ei tunnu välyksiä.
                                  Ei niissä väljyyttä tunnukkaan, vaikka olisivat kuluneet vaihtokuntoon. Tietysti laakerijurina kuuluisi kuvaan, mutta sekin saattaa esiintyä vasta kun tolpalle tulee ajossa riittävästi painoa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja cRN
                                    C4:n etuvakaajan (pääty) ja alatukivarsien väliset helat tulee vääntää sormin kiinni ja kiristää tiukalle vasta kun auto lepää pyörillään. Muut ruuvit ja mutterit voi kiristää vaikka hampain tai jakoavaimella.
                                    Syystä, että..? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jos kiristät lopulliseen kireyteen noi vakaajatangon päätyhelat ennen auton laskemista maahan, niin odotettavissa on että helat kiertyvät autoa laskiessa ja samalla menevät murteille, vaikka et olisi ehtinyt ajaa vielä metriäkään.

                                      Tätäkään ei varmasti joka kerralla tapahdu, mutta kannattaa kuitenkin katsoa ennen katumista.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Auto taas kerran kasassa ja toimii. Ensin siis purettiin ja vaihdettiin eteen pyöränlaakerit, raidetangonpäät, yläpään laakerit ja ne palat mistä camberia säädetään. Lisäksi putsasin ulommat vetonivelet ja laitoin uudet kumit. Jarrulevyt vaikutti ihan hyvältä niitä hypistellessä, sorviin en silloin vienyt kuitenkaan. Saatiin kasaan ja täristi yhä. Tänään otin levyt irti joka nurkasta, ja vein sitten sorviin. Etulevyissä n. 3 satkua heittoa, toisessa vielä vähemmän. Melko minimaalista siis. Otettiin kuitenkin niistä jokunen kymppi pois että on sitten varmasti suorat ja sitäkin kokeiltu. Samalla takasatulat auki ja käsijarru toimimaan kuten kuuluu.

                                        Nyt tärinä tuntuu kadonneen, mikä tuntuu kummalliselta koska muuta ei tehty kuin suoristettu ne mitättömän vähän heittävät levyt. Joskus taitaa asiat olla näinkin pienestä kiinni tai sitten on tapahtunut joku muu ihmeparantuminen. :D

                                        Toisen puolen abs-anturin rikoin kun koitin sitä irrottaa ja nyt taisi jäädä uusi turhan kauas kun ei vieläkään toimi. Se on kuitenkin helposti korjattavissa. :)

                                        Kertomani "rohina" (ennemminkin hiljainen naputus) on varmaan omaa vainoharhaisuutta tms, toimii hyvin eikä välyksiä missään eikä ajossa tai autoa työnnellessä kuulu. Kaiketi se sitten on ihan normaalia.

                                        ps. Iso trukki on melko hyvin toimiva autonosturi oikean laitteen puutteessa... :D

                                        Comment

                                        Working...
                                        X