Elikkä AAN 2.2turbo 20V kone alkoi "viemään" tulppia.
Uudet sytytystulpat kun laittaa moottoriin ja jos ajelee normaalisti esim. 500 km välillä kunnolla ahtoja käyttäen, niin jossain vaiheessa alkaa kuulua moottorista naputusta joka kuulostaa siltä kuin hydraulinen nostin olisi rikki.
Tulpat ovat tietenkin Bosch F5DP0R.
Tulppien tarkastelu tuon äänen tulon jälkeen kertoi, että viallisen tulpan posliini ja keskielektrodi pyörivät tulpan metallirungon sisällä ??
Tulppa on suhteellisen tiivis tuon löystymisen jälkeen mutta posliini on mustunut ulkopuolelta juuresta kun palokaasut ovat tulleet ohi metallirungon ja posliinin juuresta.
Puolat ja tulpanjohdot(kumitutit) ovat sentään säästyneet täysin ehjänä - moottoria pyörittämällä jokainen tulppa antaa kukin vuorollaan hyvän kipinän.
Uusilla tulpilla naputus häviää kokonaan (joka tullut ilmeisesti juuresta löystyneestä tulpan rungosta) eli moottori muuttuu hiljaiseksi, tehot tulevat takaisin ja bensankulutus palaa normaaliksi (n.8.8l./100km rauhallisella ajolla).
Rauhallisella ajolla tulppia ei saa rikki (ainakin 1000km kestänyt hyvin) mutta heti jos alkaa kunnolla käyttämään turbon ahtoja, niin jossain välissä alkaa kuulua naputusta sekä tehot häviävät ja siitä tietää että sytytystulppa hajonnut.
Talvella tätä ilmiötä ei esiinny, ainoastaan kuumalla kesäkelillä.
Moottoriin tehty alkuvuodesta iso täysihuolto ja vikakoodit katsottu/nollattu (ei ollut mitään vikakoodeja) myös Lambdakin on uusittu alkuperäisellä osalla.
Tehtaan vakiopaketti 230hv, ei mitään lastu yms.virityksiä.
Tulpissa ei näy mitään hakkaamisen tai osuman merkkejä eikä männän yläpäissäkään.
Hajonneessa tulpassa posliini liikkuu n. 1mm. sisäänpäin palotilan suuntaan, ei ylöspäin.
Yritin etsiä haulla tähän aiheeseen liittyvää, mutta ei löytynyt ?
Voisiko turbon hukkaportti olla jumittunut/rikki (liikaa ahtoja)
tai sitten seokset aivan sekaisin joka aiheuttaisi tulpan sulamisen/löystymisen?
Vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan, oi Gurut :)
Uudet sytytystulpat kun laittaa moottoriin ja jos ajelee normaalisti esim. 500 km välillä kunnolla ahtoja käyttäen, niin jossain vaiheessa alkaa kuulua moottorista naputusta joka kuulostaa siltä kuin hydraulinen nostin olisi rikki.
Tulpat ovat tietenkin Bosch F5DP0R.
Tulppien tarkastelu tuon äänen tulon jälkeen kertoi, että viallisen tulpan posliini ja keskielektrodi pyörivät tulpan metallirungon sisällä ??
Tulppa on suhteellisen tiivis tuon löystymisen jälkeen mutta posliini on mustunut ulkopuolelta juuresta kun palokaasut ovat tulleet ohi metallirungon ja posliinin juuresta.
Puolat ja tulpanjohdot(kumitutit) ovat sentään säästyneet täysin ehjänä - moottoria pyörittämällä jokainen tulppa antaa kukin vuorollaan hyvän kipinän.
Uusilla tulpilla naputus häviää kokonaan (joka tullut ilmeisesti juuresta löystyneestä tulpan rungosta) eli moottori muuttuu hiljaiseksi, tehot tulevat takaisin ja bensankulutus palaa normaaliksi (n.8.8l./100km rauhallisella ajolla).
Rauhallisella ajolla tulppia ei saa rikki (ainakin 1000km kestänyt hyvin) mutta heti jos alkaa kunnolla käyttämään turbon ahtoja, niin jossain välissä alkaa kuulua naputusta sekä tehot häviävät ja siitä tietää että sytytystulppa hajonnut.
Talvella tätä ilmiötä ei esiinny, ainoastaan kuumalla kesäkelillä.
Moottoriin tehty alkuvuodesta iso täysihuolto ja vikakoodit katsottu/nollattu (ei ollut mitään vikakoodeja) myös Lambdakin on uusittu alkuperäisellä osalla.
Tehtaan vakiopaketti 230hv, ei mitään lastu yms.virityksiä.
Tulpissa ei näy mitään hakkaamisen tai osuman merkkejä eikä männän yläpäissäkään.
Hajonneessa tulpassa posliini liikkuu n. 1mm. sisäänpäin palotilan suuntaan, ei ylöspäin.
Yritin etsiä haulla tähän aiheeseen liittyvää, mutta ei löytynyt ?
Voisiko turbon hukkaportti olla jumittunut/rikki (liikaa ahtoja)
tai sitten seokset aivan sekaisin joka aiheuttaisi tulpan sulamisen/löystymisen?
Vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan, oi Gurut :)
Comment