Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S-tronic ja sen ominaisuudet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S-tronic ja sen ominaisuudet

    Alkaa jo uuden auton hankinta kutkuttamaan mieltä sen verran että joutuu jo alkaa kaivamaan tietoa. Näillä näkymin listalla on A4 2.0TFSI Q tai tuleva A5 SB 2.0TFSI Q. Tässä mainostuksen uhrina uutta audin lehteä lukiessa s-tronic hyppi silmille kovin. Nyt kun pitkittäiskoneisiakin saa jo s-tronicilla ja quattrolla, niin houkutus on kova. Ilmeisesti tuo uusi laatikko on saatu kestämään jo paremmin vääntöä. Mikäli kytkin alkaa luistamaan niin sitä ei ihan halvalla vaihdeta paremmin pitävään (saati sitten päivitetä).

    Vähän lähteitä joita on tullut vilkuiltua (sillä oikealla toisella kotimaisella, eli Englanniksi).
    http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox
    http://www.myturbodiesel.com/1000q/dsg_faq.htm

    Huonoiksi puoliksi mainitaan s-tronicin (tai no DSG:n) vikaherkkyyttä ja kalleutta korjatessa. Samaten väännönkestossa saattaa olla ongelmia mikäli autoa on piristetty. Myös huoltoa tulee (ei kovin yllättäen) enemmän.

    Tietääkö joku esimerkiksi että onko A4:ssä ja A5:ssä käytetty samoja palikoita. S4:ssä varmaankin laatikkoa on vahvistettu kun se tarjoaa vääntöä enemmän. A4 uudella ohjelmalla on kuitenkin paras köyhän miehen S4. 2 litran pannusta kun saa melko kivasti vääntöä ulos. Ainoa viittaus laatikon kestoon oli toisessa ketjussa (http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=61852). Tämä kuitenkin oli yli vuoden vanha.

    Nyt kaikki s-tronic tietäjän jakamaan tietoa miten s-tronic kestää käytössä. Myös tieto vioista/ongelmista on tervetullu.

  • #2
    Pitkittäinen s-tronic on sen verran uusi ilmestys, että siitä ei taida paljoa kokemuksia löytyä. Poikittaisesta toki löytyy, mutta sepä onkin "jonninverran" eri eläin.

    Ei varmaan ole vielä kovinkaan moni päässyt kokeilemaan, mihin suuntaan 550Nm käytännössä venyy ;)

    Comment


    • #3
      Uudessa autossa on uuden auton takuu joten sen puolesta uskaltaisin kyllä itse ottaa S-tronicin jos olisin uutta Audia ostamassa. Harmi hommahan se tietysti on jos auto on poissa ajosta laatikon (mahdollisen) temppuilun takia. Täytyy vaan autoa tilatessa muistaa sitten selvittää miten hyvin liikkuvuusturva toimii ja kuinka hyvin sieltä saa sijaisauton. :)

      Comment


      • #4
        Löytyisikö jostain (tai viitsisikö joku kertoa) millaisia eroja s-tronicissa on riippuen onko motti pitkittäin tai poikittain? Voiko noista nykyisistä (esim A3sta) tehdä johtopäätöksiä kestävyyden tai muun suhteen? Millaisia vääntöjä niille on uskallettu tarjota. Uuden 2.0TFSI koneen 350nm vakiona on ihan kiva lähtökohta kuskia ajatellen. Laatikko sitten voi olla eri mieltä.

        Comment


        • #5
          Onko jollain tietoa miten A5 3.0 TDI Sportbackin S-tronic kestää viritystä?
          Autonvaihto houkuttelee ja kyseistä automallia ei taida saada tiptronicilla ollenkaan?

          Comment


          • #6
            Omasta Stronicista meni vauhtipyörä ilman mitään virejä. 350Nm ja 60tkm+. Kiitos Audi. Alkaa olla merkin vaihto varsin lähellä.

            Comment


            • #7
              Vaihda sitten vaikka volkkari tai skoda dsgllä! :D
              Tai bemari minkä automaattiin ei tarvi koskaan vaihtaa öljyjä, kun ei se yks laatikko kestäis ees sitä vaihtoväliä :)
              Parempi vaan hommata se manuaali ja alkaa veivata, tai sit mennä bussilla. Ite en oo koskaan tykänny automaatista ja vielä vähemmän s tronicista. Se vaihtaa ihan omituisesti omiin tottumuksiin.

              Comment


              • #8
                Viikonloppuna ajelin tuhannen kilsaa TDI + DSG -yhdistelmällä. On se ihan miellyttävä voimalinja mutta tuli pidettyä ihan kaupunkinurkkia lukuunottamatta keppi manuaalihahlossa. Ohitukseen lähtö on mukavampaa kun saa valmiiksi pudotettua pari pykälää vitoselle ja vastaavasti rajoituksen noustessa voi vauhtia nostaa sivistyneesti yhdellä vaihteella. Tykkään laatikosta paljon ihan pikkumänöövereita lukuunottamatta.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                  On se ihan miellyttävä voimalinja mutta tuli pidettyä ihan kaupunkinurkkia lukuunottamatta keppi manuaalihahlossa. Ohitukseen lähtö on mukavampaa kun saa valmiiksi pudotettua pari pykälää vitoselle ja vastaavasti rajoituksen noustessa voi vauhtia nostaa sivistyneesti yhdellä vaihteella.
                  Minusta tätä varten on näissä automaattilaatikoissa Sporttiasento (myös S-tronicissa). Maantiellähän ajetaan 96,68% ajasta vakkarilla, jolloin laatikon Sporttiasento pitää sitä suurinta mahdollista vaihdetta silmässä. Sitten kun tulee auto perä edellä vastaan tiputetaan vakkari pois, laatikko vaihtaa automaattisesti sille vaihteelle, jolla se parhaiten kyseisestä vauhdista lähtee. Ohi vaan ja sitten taas vakkari päälle.

                  Comment

                  Working...
                  X