Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Check engine

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Check engine

    Omituinen vika kaipaisi nyt asiantuntijoiden vinkkejä.

    Auto on B3 -mallin Audi 80 Quattro, 2.3 NG-moottorilla varustettu, kun jenkkimalli on kyseessä.

    Aina kun on ajettu 10 minuuttia, Check Engine -valo syttyy palamaan, ja se jää palamaan kunnes moottorin sammuttaa. Moottorin tai minkään apulaitteen toiminnassa en ole huomannut mitään vikaa.

    Kun moottorin sammuttaa, ja käynnistää välittömästi uudelleen, valo ei enää syty. Mutta kun tulee taas 10 minuuttia täyteen, niin syttyy taas uudelleen...


    Historiaa sen verran, että vika ilmeni yllättäen jakopääremontin jälkeen.
    Heti rempan jälkeen oli pieni käyntihäiriö, joka poistui kiristämällä tyhjäkäyntiventtiilin maadoitusjohto. Tämän jälkeen Check Engine -valo alkoi ilmoittaa itsestään ilman mitään moottorin toiminnallista oiretta.
    Muihin sähköliittimiin ei ole huollossa koskettu.
    Ennen remppaa olin ehtinyt autolla ajaa reilun 1000 km nopeaa maantieajoa, ja moottori ei oireillut millään tavalla, check engine -valoa ei käynnistys-checkin jälkeen näkynyt.

    Onko jollain ollut vastaavaa vikaa?

    Vinkkejä mistä kannattaisi vikaa etsiä?

    Onko näin vanhassa koneessa diagnostiikka-porttia ja vikamuistia?

    Kiitokset jo etukäteen avusta.

    #2
    Vikadiagnostiikka löytyy ja vikakoodit voi lukea sen vikavalon avulla.

    On kaksi eri tapaa miten käynnistää vikakoodien vilkuttaminen. Toisessa se tehdään laittamalla sulake bensapumpun releen päälle ja toisessa yhdistelemällä diagnostiikka liitiimien nastoja. En muista onko NG:ssä diagnostiikkaliittimet, joten en nyt osaa sanoa kumpi menetelmä on oikea vikakoodien lukuun.

    Kokeile bensapumpun releen sulake -metodia:

    - Älä sammuta autoa kun valo syttyy.
    - Laita sulake ~4s bensapumpun releen päällä olevaan paikkaan ja ota pois.
    - Vikavalo alkaa vilkutella ensimmäistä vikakoodia seuraavasti:
    "pitkä valo - pitkä tyhjä - ensimmäisen vikakoodin numerot 1, 2, 3, 4 - pitkä valo - pitkä tyhjä..." (ja sama vikakoodi toistuu aina uudelleen)

    Vikakoodi on nelinumeroinen ja jokainen numero vilkutetaan erikseen, jonka jälkeen seuraa pidempi väli ennen seuraavaa numeroa. Vikakoodi 4444 (= ei vikaa) näyttää siis:


    Seuraavan vikakoodin saat laittamalla taas ~4s sulakkeen paikoilleen. Kun olet lukenut kaikki ts. palaat taas ensimmäiseen vikakoodiin, kytke virrat pois. Vikakoodit nollantuvat.

    Sama kattavammin ja myös sen toisen menetelmän ohje sekä vikakoodien selitykset: http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ting/ecuf.html

    ( vikakoodi vikakoodit typ44 lötkö )
    Attached Files
    Viimeksi muokannut jasso; 29.12.2010, 13:58.

    Comment


    • #3
      Kiitos!
      Siinä olikin mukavasti infoa. Täytyypä katsoa kummalla tavalla nuo koodit saa NG:ssä luettua.

      Comment


        #4
        Omassa oli aikanaan samanoloinen vika. Vikakoodien lukuun suosittelen apicoliittimillä ja johdoilla tehtyä pidennystä tai kahta ihmistä koodin lukemiseen. alkaa meinaan hyvin nopeasti.

        Omassani oli vikana nakutusanturi ja oireili vastaavasti. samalla tietenkin kulutus oli aavistuksen suurempi ja tietenkin nakutti aavistuksen kun syöttö ei ollut kohdallaan.

        Comment


        • #5
          Onko NG:ssä tosiaan nakutusanturi?
          Ja jos on, se kai ohjaa sytytysennakkoa, eikä ruiskua, joka on toki mekaaninen. Tässähän on Ke-Jetronic III, en oikein vielä kunnolla tunne systeemiä, mutta kaikenlaisia antureita siinä tuntuu olevan ruiskun mekaanisuudesta huolimatta. Kattikin näyttää putkessa olevan.

          Kiitos vaan kaikille avusta.
          Vielä en ole ehtinyt vikakoodia lukemaan, mutta sen verran lisää tarinaan,
          että nyt öljyn ja tulppien vaihdon jälkeen huomasin seuraavaa:
          Kun vikavalo syttyy, se sammuu heti pois kun antaa koneelle kierroksia - edes hetkeksi. Tämähän voisi tosiaan viitata nakutusanturiin...?

          Kysymys vielä: Kun kerran valo nyt sammuu jo ajossa kaasua painamalla, näkyykö vikakoodi silti kun auton jättää päälle ja yhdistää releen päällä olevat navat?

          Comment


            #6
            Niin, tämähän olikin jenkkimalli. Jenkkimallin vikakoodit eivät nollaannut ja vissiin sama pätee uudempiin eurooppalaisiinkin. Vanhemmissa ne nollaantuvat, kun käytät virrat pois päältä. Jenkki-mallissa on pysyvä vikamuisti. Silloin vikavalo palaa vain, kun vika on päällä ja sammuu, kun vika häviää, mutta jättää vikakoodin muistiin.

            Eli ei tarvitse pitää moottoria päällä, vaan sinulla ne vikakoodit pysyvät muistissa.

            Pysyvän muistin nollaus vaatiikin sitten taas oman sulakekikkailunsa moottori sammuksissa:

            - virrat pois päältä, laita sulake valmiiksi
            - virrat päälle, ~4s päästä poista sulake
            - toista kolmesti, valon pitäisi vilkuttaa sen jälkeen 4443
            - laita sulake takaisin ~10 sekunniksi
            - vikavalo palaa tämän jälkeen jatkuvasti, jos nollaus onnistui
            Viimeksi muokannut jasso; 29.5.2009, 15:51.

            Comment


            • #7
              Vikakoodit on nyt näiden loistavien ohjeiden ansiosta saatu luettua.

              Vain yksi koodi, 2232 löytyi muistista.

              Tuo viitta ilmamääränmittariin, mutta koska K-Jetronic on kyseessä, niin tuossahan ko. mittari on vessanpöntössä oleva lautanen, joka on täysin mekaaninen.

              Mihin muuhun tuo koodi voisi viitata?

              Taas lisää havaintoja;

              Vaihdoin vielä ilmanputsarin ja nyt uskalsi antaa koneelle ensimmäistä kertaa kunnolla kaasua. Reippaassa ajossa ei valo syttynyt kertaakaan, tähän asti muuten on vilkutellut joka ajokerta.
              Voisiko puhtaalla ilmansuodattimella olla asiaan vaikutusta?

              Moottori on kuitenkin hyvin hengetön yli 4200-4300 rpm kierroksilla.
              Alhaalla vääntää hyvin, ja ennen neljää tonnia alkaa oikeasti jo vetämään ihan OK. Sitten vähän jälkeen 4000 hyytyy kokonaan. Tuntuu että kiihtyy parhaiten jos vaihtaa 4500 rpm kohdalla. Eihän tämä mikään TDI kuitenkaan ole että jotain on vialla... Bensapumppu? Pitää melko voimakasta ääntä koko ajan. Kuitenkin tasaista surinaa, eikä yski tai käyntinopeus vaeltele.

              Koneessa on nyt siis tosiaan uudet tulpat, melkein uudet sytkäjohdot, uudet öljyt ja uusi ilmanputsari. Ilmeisesti vedon puute on jotenkin yhteydessä tuohon vikakoodiin, mutta valo ei syty vaikka veto loppuu.

              Tulipahan taas oikein helmi ostettua ;)

              Comment


                #8
                Ihan ensimmäiseksi kannattaa katsoa liitin, ettei siellä ole hapettumaa. Sitten tuo itse potentiometri. Ihan kuin joku olisi joskus purkanut ja säätänyt sitä potentiometrin kärkeä niin, että kulkee vastuslevyllä vähän eri uraa. En mene varmaksi sanomaan, että onko mahdollista siirtää sitä niin, mutta sillä tavoin ainakin saa hapettumat/kulumat kosketuspinnoilla eliminoitua.

                Siinä vinkkamassani Bentleyn oppaassa on Fuel Injection -osiossa selitetty sen potikan testaus ja säätö. NF:lle, mutta NG on käsittääkseni melko identtinen.

                Comment

                Working...
                X